پیشگیری از چروک پوست صورت

پیشگیری از چروک پوست صورت

با مطالعه این مقاله باید ها و نباید هایی که برای پیشگیری از چروک زود هنگام صورت نیاز است بیاموزید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 دی 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 دی 1394

15K

eye icon

پیشگیری از چروک پوست صورت

با بالا رفتن سن چروک هایی روی پوست صورت نمایان می شوند. حتما شما هم دوست دارید راز جوانی و داشتن پوست بدون چروک را بدانید. در این مقاله به نکاتی اشاره شده که رعایت آنها باعث پیشگیری از چروک پوست و به تاخیر انداختن روند پیری پوست می شود.

طاق باز بخوابید
خوابیدن در یک وضعیت ثابت اگر هر شب تکرار شود باعث ایجاد خطوطی روی پوست صورت می شود که در ابتدا بعد از برخاستن از خواب به حالت اول برمی گردد، اما به مرور این خط ها به صورت چروک روی صورت باقی خواهند ماند. خوابیدن به طوری که پوست صورت تحت فشار باشد، باعث ایجاد چروک بر روی گونه ها و حتی ایجاد خط اخم می شود. بنابراین بهترین حالت خوابیدن برای پوست صورت به صورت طاق باز می باشد. 

بیشتر ماهی بخورید 
ماهی ها و به خصوص ماهی سالمون یکی از بهترین منابع برای تامین پروتئین هایی هستند که پوست را ترمیم می کنند. همچنین آنها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند. متخصصان معتقدند اسیدهای چرب ضروری برای تغذیه پوست لازمند و پوست را جوان نگه می دارند و میزان چین و چروک پوست را به حداقل می رسانند.

دور چشمانتان را چروک نیاندازید، عینک بزنید 
تکرار یک حرکت توسط عضلات صورت که به صورت مکرر انجام شود مانند در هم کشیدن پوست اطراف چشم و یا اخم کردن باعث ایجاد شیارهای عمیق در پوست می شود و پس از مدتی این شیارها به چروک های دائمی تبدیل می شوند. بعضی از افراد به جای زدن عینک برای دید بهتر، چشمان خود را تنگ می کنند و در نتیجه این عمل اطراف چشم چروک هایی پدید می آید. اگر نیاز به عینک دارید حتما از عینک مطالعه استفاده کنید تا مجبور نشوید برای دید بهتر چشمان خود را تنگ کنید. در هوای آفتابی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا اشعه خورشید باعث صدمه به پوست اطراف چشم می شود، همچنین استفاده از عینک آفتابی مانع اخم کردن و ایجاد خط اخم می گردد. 

در مصرف کرم آلفا هیدروکسی اسید (AHA) خساست نکنید
کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا AHA لایه مرده سطح پوست را بر می دارند و در نتیجه باعث کاهش منافذ پوست می شوند، و همچنین خطوط ریز و چروک های سطحی پوست به ویژه چروک های اطراف چشم را از بین می برند. کرم های قوی تر حاوی AHA باعث افزایش تولید کلاژن می شوند. توجه داشته باشید که کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید پوست را در مقابل اشعه خورشید حساس تر می کند، بنابراین حتما در طول روز از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 6 نکته مهم برای جوان ماندن پوست

در شستشوی پوست صورت افراط نکنید 
شستشوی زیاد پوست صورت باعث کاهش رطوبت و چربی طبیعی پوست می گردد. این چربی و رطوبت طبیعی از پوست در مقابل چروک محافظت می کند. اگر پوست صورت را مرتب بشویید در واقع این لایه محافظ طبیعی پوست در مقابل چین و چروک را از بین برده اید. برای شستشوی صورت با مواد پاک کننده حتما از صابون ها یا پن های پاک کننده کرم دار و یا ژل های حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. 

کرم ویتامین C مصرف کنید 
مطالعات اخیر نشان داده که کرم های حاوی ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن می گردد. همچنین پوست را در مقابل آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید محافظت می کند، به علاوه لک های پوست را از بین می برد و پوست را روشن تر می سازد و قرمزی و التهاب پوست را کاهش می دهد. مصرف کرم های حاوی ویتامین C باعث کاهش چین و چروک پوست می شود.

سویا بخورید 
سویا برای پوست بسیار مفید است و باعث محافظت از آن می شود. مطالعات ثابت کرده است که مصرف مکمل های حاوی سویا باعث حفاظت از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید می شود و حتی می تواند صدمات وارده به پوست را درمان کند. همچنین سویا ساختار پوست را محکم کرده و باعث سفتی پوست می شود و پوست را صاف تر می کند. 

شکلات بخورید
برای اینکه یک نوشیدنی ضد چروک بنوشید می توانید به قهوه خود مقداری کاکائو اضافه کنید و یا چای خود را با شکلات تلخ بنوشید. در یک مطالعه محققان دریافتند که شکلات به دلیل داشتن دو ماده آنتی اکسیدان از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند، همچنین باعث افزایش خون رسانی به سلول های پوستی می شود، به پوست آبرسانی می کند، و باعث می شود پوست صاف تر به نظر بیاید، و در ضمن خیلی هم خوشمزه است!

به توصیه های اساسی برای محافظت از پوست عمل کنید 
اگر می خواهید پوستتان جوان بماند چند نکته را رعایت کنید. حتما قبلا هم این توصیه ها را به کرات شنیده اید، اما به دلیل اینکه خیلی مهم و اساسی هستند آنها را تکرار می کنیم. 
- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب اجتناب کنید. 
- از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. 
- سیگار نکشید. 
- کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )