همه چیز درباره چین و چروک پوست

همه چیز درباره چین و چروک پوست

در این مقاله از راه‌کارهایی صحبت می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توان از بروز چین و چروک در پوست جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 مهر 1396

11K

eye icon

همه چیز درباره چین و چروک پوست

همه ما در گذر زمان دچار چین و چروک در پوست می‌شویم. با افزایش سن، سلول‌ های پوست آرام ‌تر تکثیر می‌شوند و لایه داخلی پوست، که دِرم نامیده می‌شود، نازک‌تر می‌شود. همچنین میزان لایه چربی موجود در پوست کاهش می‌یابد. دو پروتئین در پوست به طور طبیعی تولید می‌شوند که موجب قوام و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. این پروتئین‌ها کلاژن و الاستین نام دارند که با افزایش سن این پروتئین‌ها کمتر و کمتر تولید می‌شوند. با افزایش سن همچنین، پوست توانایی نگهداری رطوبت را از دست می‌دهد، روغن کمتری تولید می‌کند و دیرتر خود را ترمیم می‌کند.

به این ترتیب، ساختار پوست تخریب می‌شود و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. چین و چروک اصولاً در بخش‌هایی از پوست بدن که در معرض نور آفتاب قرار دارد رخ می‌دهد؛ این نواحی شامل صورت، گردن و پشت دست‌ها هستند. چین و چروک به طور عمده به دو دسته تقسیم می‌شوند: خطوط سطحی و چین و چروک‌های عمیق.

برای پیشگیری از چین و چروک به این توصیه ها عمل کنید:

از آفتاب دوری کنید

آفتاب باعث تخریب کلاژن و الاستین در پوست می‌شود و بافت‌های همبند در پوست را از بین می‌برد. متخصصان آفتاب را مقصر اصلی بروز چین و چروک در پوست می‌دانند. البته وراثت و نوع پوست نیز در بروز این مشکل دخالت دارد. پوست‌های روشن‌تر بیشتر مستعد چین و چروک در اثر آفتاب هستند. هر چه رنگدانه‌ های پوست بیشتر باشند، بیشتر توانایی مقابله با اثرات مخرب آفتاب را دارند. سعی کنید از آفتاب به ویژه در بین ساعت‌های 10 صبح تا 5 بعد از ظهر دوری کنید. استفاده از ضدآفتاب‌ها، کلاه‌های لبه‌دار و پوشاندن پوست بدن با لباس به شما کمک زیادی می‌کنند.

از استعمال دخانیات دوری کنید 

مصرف دخانیات موجب می‌شود پوست توانایی خود برای ساخت کلاژن را از دست بدهد و همچنین خون رسانی به پوست کاهش یابد.

خواب کافی داشته باشید

محققان نشان داده اند که کم‌ خوابی باعث ترشح بیشتر هورمون کورتیزول در بدن می ‌شود که باعث تخریب سلول ‌های پوستی می‌شود. بر خلاف کورتیزول هورمون رشد (HGH)، باعث می‌شود پوست ضخامت خود را حفظ کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست ندهد. هورمون رشد در زمان‌هایی که فرد استراحت و خواب کافی دارد بیشتر ترشح می‌شود.

به پشت بخوابید

پژوهشگران متوجه شده اند که موقعیت بدن فرد در زمان خواب، در ایجاد چین و چروک در پوست مؤثر است. خوابیدن به پهلو موجب افزایش چین و چروک در چانه و گونه‌ها می ‌شود و خوابیدن به روی شکم باعث افزایش چروک در پیشانی می‌ شود. بنابراین، برای کاهش احتمال بروز چروک ‌ها سعی کنید به پشت بخوابید.

اگر چشمانتان ضعیف است،‌ عینک تهیه کنید

بخشی از چین‌ و چروک‌ ها در پوست در اثر فعالیت ماهیچه ‌های صورت ایجاد می‌شوند. این خطوط از قبیل خط اخم، خط خنده و خطوط دور چشم هستند. جمع کردن پوست اطراف چشم برای تمرکز در افرادی که چشمان ضعیفی دارند به افزایش این خطوط کمک می‌کنند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

مصرف ماهی ‌ها، سویا، قهوه و کاکائو، میوه‌ها و سبزیجات همگی می‌توانند در جلوگیری از بروز چین و چروک در پوست مؤثر باشند.

صورت خود را بیش از حد نشویید

پوست به طور طبیعی حاوی روغن ‌هایی است که از آن محافظت می‌کنند. اگر بیش از حد صورت خود را بشویید، این لایه محافظ طبیعی را از پوست خود دور می‌کنید. اگر از صابون استفاده می‌کنید، از محصولاتی استفاده کنید که مرطوب‌کننده دارند و یا اینکه از تمیز ‌کننده‌های پوست استفاده کنید.

درمان موضعی چین و چروک

راه‌هایی وجود دارند که به وسیله آنها می‌توان چین و چروک‌های پوست را بهبود بخشید یا حتی آنها را درمان کرد. در ادامه این عوامل را معرفی می‌کنیم.
- رتینوئید‌ها
این دسته از مولکول‌ها که شامل پیش ‌سازهای ویتامین A و خود ویتامین A هستند، معتبرترین روش در علم پزشکی برای درمان چین و چروک پوست هستند. شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارد که این ترکیبات علاوه بر درمان چین و چروک بر روی سایر علائم افزایش سن نظیر بروز لک در پوست و خشن شدن پوست جلوگیری می‌کنند. این ترکیبات ممکن است در ابتدا موجب قرمزی و پوست‌اندازی شوند و پس از پایان این علائم، بهبود صورت می‌گیرد. تحقیقات نشان داده که ویتامین A خالص (یا رتینول)، در صورتی که در ترکیب محصول به صورت تثبیت شده باشد،‌ علاوه بر اینکه در درمان انواع چین‌های سطحی و عمیق مؤثر است، نسبت به سایر ترکیبات مشابه قرمزی و عوارض جانبی بسیار کمتری دارد.
- آلفا هیدروکسی اسیدها
این ترکیبات شامل گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید می‌شوند. این ترکیبات لایه سلول‌های پوستی مرده را بر می‌دارند و در نتیجه تا حدی موجب بهبود چین و شکن‌های کوچک در پوست می‌شوند؛ ولی این بهبودی می‌تواند خیلی جزئی باشد.
- آنتی اکسیدان‌ها
ویتامین‌ A، ویتامین E و ویتامین C از جمله این ترکیبات هستند. تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان‌ها از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند، مشکلات رنگدانه‌ای در پوست را بهبود می‌بخشد و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.
- مرطوب‌کننده‌ها
این ترکیبات با آبرسانی به پوست، می‌توانند خطوط سطحی را به طور موقت بهبود ببخشند.
- لایه بردارهای شیمیایی قوی
سیاسیلیک اسید یکی از این ترکیبات هستند که لایه عمیقی از پوست را در خود حل می‌کنند و از پوست دور می‌کنند. این ترکیبات اگر چه به طور مؤثر خطوط سطحی را ازبین می‌برند، ولی می‌توانند عوارض جانبی شدیدی مثل تغییر رنگ پوست یا لکه ‌های پوستی را ایجاد کنند.
- روش‌های تهاجمی و پزشکی لایه‌برداری (Dermabrasion)
این پروسه که توسط متخصصان پوست انجام می‌شود، می‌تواند تغییرات بسیار عمده‌ای ایجاد کند. اما این روش هم می‌تواند عوارض جانبی قابل توجهی مثل تغییر رنگ پوست و لک ‌های پوستی ایجاد کند. در این تکنیک یک لایه از پوست تراشیده می‌شود. در این روش دوره بهبودی پوست طولانی‌تر از لایه برداری با ترکیبات شیمیایی است.
- لیزر
در نوعی از تکنیک استفاده از لیزر، شبیه روش لایه برداری، بخشی از پوست را جدا می‌کنند. در روش دیگر پزشکان به وسیله لیزر، لایه درم پوست را گرم می‌کنند و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنند. به این ترتیب، بخش‌های بیرونی پوست دست‌نخورده باقی می‌مانند و دوره نقاهت کوتاه‌تر می‌شود. البته باید در نظر داشت که روش دوم اثربخشی کمتری نسبت به روش اول دارد. لیزر انواع مختلفی دارد و قبل از انجام آنها باید از پزشک خود درباره تعداد جلسات مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای بهبودی پوست و عوارض جانبی آن اطلاع کسب کنید.
- جراحی پلاستیک
لیفتینگ صورت، لیفتیگ ابرو و سایر جراحی‌های زیبایی بر روی پوست می‌تواند برای افرادی که اشکال شدیدتری از این پدیده را دارند مفیدتر باشند.
- استفاده از فرا صوت
این روش که اولتراپی (Ultherapy) نام دارد به تازگی توسط FDA تأیید شده است. این روش به صورت غیر تهاجمی پوست را سفت و جمع می‌کند. این روش در ناحیه صورت، گردن، چانه و پوست روی سینه قابل استفاده است.
- تزریق
بعضی از انواع تزریقات مثل بوتاکس، عضلات ناحیه چروک را فلج می‌کنند. این روش برای چند ماه مؤثر است و پس از آن باید تزریق تجدید شود. انواع دیگر تزریقات فیلرها هستند. پزشکان با ترکیبات متنوعی مثل کلاژن، هیالورونیک اسید و یا انواعی از ترکیبات مصنوعی این چین و چروک ‌ها را از بین می‌برند.
- کرم ضد چروک PANNOBASE
این محصول توسط شرکت بلژیکی TOPIderm عرضه شده است. این محصول حاوی ماده رتینول (ویتامین A خالص) است که به صورت تثبیت شده در این کرم موجود است.

 

 

برای خرید کرم ضد چروک PANNOBASE تاپی درم اینجا کلیک کنید.

رتینول در حال حاضر مؤثرترین و مقبول‌ترین ترکیب شناخته شده برای درمان چین و چروک پوست است. کرم ضد چروک PANNOBASE همچنین دارای ویتامین‌های E و C است که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از التهاب پوست جلوگیری کرده و به آن طراوت می‌بخشند. همچنین این کرم حاوی ماده مؤثره شیزوفیلان است که موجب تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شود. این کرم به صورت بسیار مؤثر خطوط سطحی پوست را بر طرف می‌کند و عمق چین و چروک ‌های عمیق را کمتر می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. این محصول به ویژه برای افرادی که به تازگی چین و چروک در پوستشان ظاهر شده و در مراحل اولیه آن. می‌باشند، توصیه می‌شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )