معضل منافذ باز پوست صورت + چند راهکار طلایی برای درمان

معضل منافذ باز پوست صورت + چند راهکار طلایی برای درمان

منافذ باز پوست عمدتاً روی صورت و به خصوص در پیشانی، اطراف بینی و روی گونه‌ها به صورت روزنه‌های فرو رفته دیده می‌شوند. با مطالعه این مقاله در مورد منافذ باز پوست اطلاعات کسب کنید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 اردیبهشت 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 اردیبهشت 1401

15K

eye icon

معضل منافذ باز پوست صورت + چند راهکار طلایی برای درمان

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • دلایل ایجاد منافذ باز پوست
  • 8 راه موثر در درمان منافذ باز پوست
  • چند اشتباه رایج در درمان منافذ باز پوست !!!
  • درمان منافذ باز پوست با لیزر و میکرونیدلینگ
  • با وجود منافذ پوست باز، چگونه محصولات آرایشی و مراقبت از پوست انتخاب کنیم؟
  • آیا سیکل قاعدگی زنان روی منافذ پوست اثر دارد؟

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن است و حدود 5 میلیون منفذ دارد که اکثر آنها قابل دیدن با چشم نیست. از این تعداد منافذ، حدود 20 هزار تای آن روی پوست صورت است که درون هر کدام از آنها، غدد سباسه (چربی) و فولیکول (پیاز) مو وجود دارد.

این سوراخ‌ها به پوست اجازه می‌دهد تا تنفس کند، اما نه شبیه چیزی که در ریه‌ها اتفاق می‌افتد. منافذ پوست به خنک شدن بدن، انتقال چربی، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده به سطح پوست کمک می‌کند.
منافذ باز پوست عمدتاً روی صورت و به خصوص در پیشانی، اطراف بینی و روی گونه‌ها به صورت روزنه‌های فرو رفته دیده می‌شود. جالب اینکه مردم عادی این نوع پوست را به نام "پوست پرتقالی" می‌شناسند. منافذ بزرگ می‌توانند ظاهری کدر به پوست دهند به ویژه اگر این منافذ با باکتری‌ها، آلودگی‌ها، چربی و سلول‌های مرده مسدود شوند. نگرانی پزشکی درباره منافذ باز پوست وجود ندارد، اما از لحاظ ظاهری برای بسیاری از افراد از جمله خانم‌های جوان آزار دهنده است.

دلایل ایجاد منافذ باز پوست

- ژنتیک افراد
- تولید سبوم (چربی) بالا توسط پوست: چربی زیاد می‌تواند منافذ را مسدود کند و جوری به نظر برسد که آن‌ها بزرگ‌تر هستند.
- آسیب ناشی از نور خورشید: اشعه UV آفتاب، باعث تخریب کلاژن پوست می‌شود. در این حالت منافذ پوست بیشتر دیده می‌شود.
- افزایش سن: با افزایش سن، ساخت کلاژن و الاستین در پوست و اطراف منفذها کم می‌شود درنتیجه پوست استحکام خودش را از دست می‌دهد و آویزان می‌شود. در این حالت منافذ بزرگتر دیده می‌شود.
- استفاده بیش از حد از برخی کرم های آرایشی به ویژه کرم پودر: برخی مواد آرایشی حاوی ترکیباتی هستند که منافذ پوست را مسدود می کنند. در نتیجه استفاده از این مواد، سبوم (چربی) ترشح شده از پوست نمی‌تواند خارج شود، بنابراین منافذ پوست گشاد می‌شود تا بتواند سبوم (چربی) اضافی را به سطح پوست برساند.
- فولیکول ضخیم مو

بسیاری از افراد تصور می‌کنند منافذ باز پوست فقط در افرادی که پوست چرب دارند، دیده می‌شود اما باید بدانید که همه انواع پوست، اعم از خشک، نرمال و چرب می‌توانند منافذ بزرگ داشته باشند. همین طور که در بالا هم اشاره شد، چند علت برای ایجاد منافذ باز روی پوست وجود دارد که فقط یکی از آنها داشتن پوست چرب است.

8 راه موثر در درمان منافذ باز پوست

بسیاری از برندهای آرایشی ادعا می‌کنند که می‌توانند منافذ باز پوست را ببندند یا کوچکتر کنند اما باید بدانید که منافذ پوست نمی‌توانند باز یا بسته شوند. همچنین آن‌ها نمی‌توانند کوچکتر شوند. وقتی می گوییم می‌خواهیم منافذ بسته پوست را باز کنیم به این معنی است که پوست را به صورت عمیق تمیز کرده و چربی اضافه و سلول‌های مرده را حذف کنیم و وقتی می‌خواهیم منافذ باز پوست را ببندیم به این معنی است که کاری انجام دهیم که ظاهر پوست بهتر شود. 

در واقع منافذ پوست بسته نمی‌شود اما می توان کاری کرد که آنها کمتر روی پوست خودنمایی کنند. پس هر جای این متن صحبت از بسته یا باز شدن منافذ شد در واقع اتفاق نمی افتد بلکه فقط در ظاهر این گونه به نظر می رسد. در ادامه چند راهکار طلایی برای رهایی از ظاهر نازیبای منافذ باز پوست را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

1. استفاده از تونر

تونرها باعث تمیز شدن منافذ پوست، شفافیت پوست، تنظیم pH پوست و جمع شدن منافذ پوست می‌شوند. خوب است بدانید که شستشوی صورت با پاک‌کننده‌های صابونی، نمی‌تواند تأثیر تونر را داشته باشد، زیرا صابون یا شوینده‌ها قادر نیستند به منافذ پوست نفوذ کنند. همه انواع پوست می‌توانند از تونر استفاده کنند اما استفاده از تونر برای افرادی که پوست چرب دارند ضروری است.

 

2. لایه بردارها می‌توانند به شما کمک کنند

لایه بردارها به حذف موادی مانند چربی و سلول های مرده که منافذ را مسدود می کنند کمک می کنند. انواع مختلفی از لایه بردارها در بازار وجود دارد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است:
- رتینوئیدها
رتینوئیدها و مشتقات آن در بسیاری از محصولات لایه بردار وجود دارد. این محصولات عمدتا نیم ساعت بعد از شستشوی صورت در شب و قبل از خواب استعمال می شوند. در هنگام شروع استفاده از رتینوئیدها بهتر است از درصدهای پایین آنها و هفته ای دو تا سه بار استفاده شود و به تدریج مقدار آن افزایش یابد. با این وجود برخی افراد با همین رویه مصرف نیز، پوستشان تحریک می‌شود، در نتیجه به آنها توصیه می‌کنیم از سایر لایه بردارها که در زیر به آنها اشاره می‌شود، استفاده کنند. نکته مهمی دیگری که باید مد نظر داشت این است که محصولات حاوی رتینوئیدها در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شوند.
- آلفا هیدروکسی اسیدها (سیتریک، لاکتیک، مالیک و گلیکولیک اسید)
به عنوان اسیدهای میوه هم شناخته می شوند و در مرکبات، سیب و انگور و ... وجود دارند. 
- بتاهیدروکسی اسیدها (سالیسیلیک اسید)

اگر بعد از مصرف لایه بردارها پوست شما متورم و ملتهب شد و یا لکه‌های قرمز روی آن ایجاد شد، به این معنی است که یا آن محصول برای شما مناسب نیست و یا باید در فواصل طولانی تری از آن محصول استفاده می کردید. مشاوره با داروساز و یا متخصص پوست می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
از ماسک‌ها استفاده کنید؛ به ویژه آنهایی که خاک رس، ذغال فعال و یا جو دوسر دارند. ماسک‌ها کمک می‌کنند که ناخالصی‌ها از منافذ برداشته شوند و منافذ کوچکتر به نظر برسند. ماسک‌هایی که خاک رس، ذغال فعال و جو دوسر دارند، در این موارد مفیدتر هستند. اگر علاوه بر منافذ باز پوست، جوش‌های سر سیاه نیز دارید، ماسک‌هایی که روی صورت خشک می‌شوند برای شما مناسب تر هستند.

 

3. بخور را فراموش نکنید!

بخور می‌تواند به تمیزی منافذ پوست کمک کند و آنها را کوچکتر نشان دهد. هنگام بخور می‌توانید از برخی گیاهان و اسانس‌ها (لیمو، درخت چای، بابونه و ...) نیز استفاده کنید.

4. شست و شوی پوست 2 مرتبه در روز 

شستن صورت، از بسته شدن منافذ و تجمع آلودگی ها در پوست جلوگیری می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد.
مرحله اول: شوینده مناسب پوست خود را استفاده کنید
شوینده‌های کرمی برای پوست‌های خشک یا حساس و ژل‌ها برای پوست‌های مختلط و چرب مناسب است. برای مثال شوینده کرمی پوست خشک یکی از گزینه های مناسب برای افرادی است که پوست خشک دارند. 
مرحله دوم: صورت خود را به آرامی بشویید
صورت خود را با آب ولرم (نه سرد و نه گرم) خیس کنید. سپس شوینده را با حرکات دایره‌ای ملایم، به مدت یک دقیقه روی پوست ماساژ دهید.
مرحله سوم: صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید
همواره به یاد داشته باشد که برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید. آب گرم می‌تواند پوست را تحریک کند و باعث شود که منافذ بازتر به نظر برسند.

 

5. استفاده از مرطوب کننده 

استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید حتی اگر پوست چربی دارید می‌توانید از مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید. 

 

6. حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید

روزانه از ضدآفتاب استفاده کنید حتی اگر هوا سرد یا بارانی باشد. یک ضدآفتاب خوب انتخاب کنید که همزمان اشعه مضر UVA و UVB را مهار کند، SPF 30 یا بالاتر داشته باشد و همچنین مقاوم به آب باشد. اگر در طول روز از کرم لایه بردار استفاده می کنید حتما حتما باید در طول روز از ضدآفتاب استفاده کنید. 
در هنگام خرید ضدآفتاب توجه داشته باشید که عبارت "غیر کُمدوژن زا" روی محصول قید شده باشد. در ادامه این عبارت را توضیح می دهیم.

 

7. کشیدن و فشار دادن پوست ممنوع

هر گونه دستکاری در پوست می‌تواند سبب تحریک پوست و بزرگ شدن منافذ شود.

8. از اسکراب استفاده نکنید

افرادی که منافذ باز پوست دارند نباید از اسکراب‌ها استفاده کنند. به رغم آنکه گفته می‌شود اسکراب‌های پوست مفید هستند اما آنچنان که باید نه تنها پوست را تمیز نمی‌کنند، بلکه خیلی از مواقع باعث تحریک و ملتهب شدن پوست هم می‌شوند. در نتیجه هنگامی که پوست ملتهب است، منافذ بیشتر خودشان را نمایان می‌کنند.

درمان منافذ باز پوست با لیزر و میکرونیدلینگ

لیزرهای غیر تهاجمی مانند Genesis، Pixel Perfect و Fraxel می‌توانند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهند. این لیزرها برای منافذ بازی که در نتیجه افزایش سن و آسیب با نور خورشید ایجاد شده‌اند، موثرتر هستند. لیزرهای نام برده شده، همچنین در درمان اسکار ناشی از جوش می توانند مؤثر واقع شوند.
میکرونیدلینگ همراه با PRP می‌تواند در افرادی که منافذ بسیار بزرگ دارند و یا افرادی که به روش‌های اشاره شده در بالا پاسخ نمی‌دهند، اثرگذار باشد.

چند اشتباه رایج در درمان منافذ باز پوست !!!

  • استفاده از یخ و آب سرد
    بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که آب سرد می‌تواند منافذ را ببندد. اگرچه آب سرد می‌تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند اما به هیچ وجه نمی‌تواند بر روی سایز واقعی منافذ تأثیر بگذارد.
  • استفاده از جوش شیرین
    مصرف جوش شیرین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. جوش شیرین می‌تواند به پوست آسیب بزند و آن را خشک کند.

سوالات پرتکرار

1. با وجود منافذ پوست باز، چگونه محصولات آرایشی و مراقبت از پوست انتخاب کنیم؟

  • از مواد آرایشی غیرکُمدون زا استفاده کنید.
  • اگر منافذ پوست باز دارید هرگز این عبارت را فراموش نکنید!! غیر کمدون زا به این معنی است که ترکیبات موجود در فرآورده منافذ پوست شما را نمی‌بندد.

  • اگر پوست چرب دارید بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد چربی (Oil-free) باشد 
  •  از مات کننده‌ها استفاده کنید
  • ترجیحاً از محصولاتی استفاده کنید که روی برچسب آن کلمه ‘مات کننده ‘mattifying را داشته باشد. مات کننده‌ها چربی اضافه پوست را جذب می‌کنند و از انعکاس بیش از حد نور به سطح پوست جلوگیری می‌کنند. برخی ترکیبات مات کننده در این نوع محصولات، خاک رس (clay)، دایمتیکون (dimethicone)، نشاسته (starch)، سیکلودکسترین (cyclodextrin) و تیتانیوم دی اکسید (titanium oxide) هستند.

2. آیا سیکل قاعدگی زنان روی منافذ پوست اثر دارد؟

سیکل قاعدگی می تواند بر روی سایز منافذ اثر بگذارد. در زمان تخمک گذاری، مقدار هورمون ها افزایش می یابد و منافذ بزرگتر به نظر می رسد. بعد از تخمک گذاری با کاهش مقدار هورمون ها، منافذ دوباره کوچکتر به نظر می رسند. 

سخن آخر 

منافذ باز پوست روی قسمت هایی از صورت و پیشانی دیده می شوند. منافذ باز پوست باعث می شوند که پوست کدر شود. این مورد در زیبایی افراد نیز تاثیر گذار است. در این مطلب روش های کاربردی و موثر برای درمان منافذ پوست را بیان کردیم... 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )