نکات مهم مراقبت از پوست در آقایان

نکات مهم مراقبت از پوست در آقایان

آقایان هم باید مراقب پوست خود باشند. در این مقاله به نکات مهم و ضروری که باید برای محافظت از پوست رعایت شود، اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 بهمن 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 بهمن 1397

3K

eye icon

نکات مهم مراقبت از پوست در آقایان

حمام با آب داغ را فراموش کنید
در یک صبح سرد هیچ چیز به اندازه بخار آب داغ لذت بخش نیست. اما خوب است بدانید آب داغ حمام باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شده و ممکن است باعث احساس خارش در پوست شود. هرچه درجه حرارت آب بیشتر باشد و مدت ماندن در حمام طولانی تر شود چربی نرمال پوست بیشتر از بین رفته و پوست خشک تر می شود. همانطور که می دانید پوست خشک سریعتر دچار چین و چروک و پیری زودرس می‌شود. اگر دوش گرفتن با آب ولرم برایتان سخت است و دوست دارید با آب داغ دوش بگیرید لااقل سعی کنید مدت زمان ماندن زیر دوش را به حداقل برسانید.

مرطوب کننده بزنید
یک خبر خوب برای آقایان این است که پوست آقایان در مقایسه با خانمها دارای چربی طبیعی بیشتری است و همین موضوع باعث می شود کمتر و دیرتر دچار چین و چروک پوست شوند. اما با وجود این باز هم بهتر است آقایان از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده کنند. استفاده از یک لوسیون صورت و یا ژل مرطوب کننده برای آقایانی که دارای پوست نرمال تا چرب هستند کافی است. اما آقایانی که پوست خشک تری دارند بهتر است از کرم های مرطوب کننده قوی تر استفاده کنند.

به جای صابون از شوینده های مناسب صورت استفاده کنید
بهتر است سعی کنید به جای استفاده از صابون برای شستشوی صورت از یک ژل، پن و یا مایع شستشو دهنده صورت فاقد سدیم لوریل سولفات استفاده کنید. رعایت این نکته به خصوص در مورد افرادی که دارای پوست های خشک و حساس هستند لازم است. اگر دارای پوست چرب هستید بهتر است از ژل، پن و یا مایع شستشویی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی از بین برنده باکتری مانند روغن درخت چای، اوکالیپتوس و یا سیترات باشد. صابون های حاوی مواد خوشبو کننده که به طور معمول استفاده می شوند به مرور زمان باعث خشکی و نازکی پوست صورت می شوند بنابراین بهتر است به جای استفاده از صابون برای شستشوی صورت از ژل، پن و یا مایع شستشوی صورت متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. برای انتخاب مناسب ترین آنها با توجه به نوع پوست می توانید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

قبل استفاده از تیغ ریش تراش حتما صورت را نرم و مرطوب کنید
قبل از استفاده از تیغ ریش تراش لازم است ابتدا تیغ را مرطوب کنید و از فوم، ژل یا خمیر مخصوص اصلاح به صورت بزنید. بهتر است تراشیدن ریش را به بعد از استحمام موکول کنید زیرا در این حالت پوست مرطوب بوده و موهای ریش مرطوب بوده و انعطاف بیشتری دارند. چنانچه پوست صورت شما مستعد التهاب ناشی از استفاده از تیغ ریش تراش می باشد بهتر است به جای فوم اصلاح از ژل مخصوص اصلاح استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که همیشه تیغ  را در جهت رویش مو بکشید و هنگام اصلاح صورت با تیغ  کمترین ضربه و فشار ممکن را به صورت وارد کنید.

افترشیو دارای الکل استفاده نکنید
استفاده از تیغ ریش تراش باعث تراشیدن لایه ای از سلول های پوست می شود. این کار برای درخشندگی پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست مفید است اما می‌تواند موجب آسیب به پوست صورت شود. استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پس از اصلاح می تواند آسیب ناشی از استفاده از تیغ ریش تراش را به حداقل برساند. بعد از اصلاح از افترشیو های الکلی استفاده نکنید زیرا این کار باعث می‌شود آسیب ناشی از تیغ ریش تراش تشدید شود. در گذشته تصور بر این بود که استفاده از افترشیو های حاوی الکل باعث ضدعفونی کردن پوست صورت پس از اصلاح می‌شود زیرا ممکن بود بر اثر اصلاح با تیغ بریدگی  روی پوست ایجاد شود و یا تیغ تمیز نباشد. اما خوشبختانه امروزه تیغ های ریش تراشی طوری طراحی شده اند که به ندرت منجر به ایجاد بریدگی روی پوست می‌شوند. علاوه بر این به دلیل افزایش اطلاع رسانی تیغ های ریش تراش کاملا شخصی هستند و کمتر امکان انتقال آلودگی در آنها وجود دارد. بنابراین نیازی به استفاده از الکل بعد از تراشیدن ریش ها نیست. استفاده از افترشیو های حاوی الکل باعث خشکی پوست می شود.

برای خشک کردن صورت حوله را به آرامی روی صورت بگذارید و از مالیدن و کشیدن حوله به پوست خودداری کنید
بعد از شستشو صورت خود را طوری با حوله خشک کنید که کمترین آسیب به پوست وارد شود. به جای کشیدن حوله روی پوست حوله را به آرامی روی پوست گذاشته و بردارید.  رعایت این مورد به خصوص در نواحی از صورت که دارای پوست نازک تری هستند مانند پوست اطراف چشم ها لازم و ضروری است. کشیدن حوله روی پوست صورت و یا استفاده از حوله های خشن باعث آزردگی و خشکی پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک زودرس روی پوست می شود.

قبل از خرید و مصرف محصولات مراقبت از پوست برچسب روی آن را به دقت مطالعه کنید
مطالعه برچسب روی مواد آرایشی بهداشتی در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد بنابراین بهتر است آن را ساده کنید و فقط به چند لغت مهم و کلیدی توجه کنید. مثلاً لغت Noncomedogenic به این معناست که این لوسیون یا کرم باعث جوش پوست نمی‌شود، Alcohol-free یا فاقد الکل به این معنی است که محصول ملایم بوده و باعث خشکی پوست نمی‌شود، لوسیون و پاک کننده حاوی آنتی اکسیدان بدین معناست که این محصول حاوی ویتامین هایی نظیر A ،C و یا E است که باعث ترمیم خود به خود پوست پس از انواع صدمات و آسیب های روزانه می‌شود.

از محصولات مراقبت از پوست فاقد مواد معطر استفاده کنید
خوشبو کننده های موجود در محصولات مراقبت از پوست که اغلب آنها از مواد شیمیایی صناعی به دست آمده اند می توانند موجب خشکی و آزردگی پوست شوند. اگر پوست شما حساس است بهتر است از لوسیون ها و پاک کننده های فاقد مواد خوشبو کننده استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی خوشبو کننده های طبیعی مثل لاوندر هستند مانعی ندارد.

خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم ها
اگر اطراف چشم ها و لب های شما دارای چین و چروک های ریزی هستند که شما را آزار می دهند بهتر است از مرطوب کننده های حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید که  به صافی پوست کمک می کنند. برای چین و چروک های عمیق تر مثل خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم بهتر است از کرم های آنتی ایجینگ دور چشم که حاوی رتینول و گلیکولیک اسید هستند استفاده کنید. این محصولات می‌توانند با برداشتن لایه مرده پوست به کاهش چروک های این ناحیه کمک کنند.

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری و کاهش چین و چروک

در مصرف کرم ضدآفتاب حساست به خرج ندهید
یکی از مهمترین علل ایجاد لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک های پوست صورت اشعه های مضر نور خورشید است. اگرحتی  روزی 5 دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید باز هم پوست شما دچار آسیب و چین و چروک می شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب لازم و ضروری است. قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب یا کرم های مرطوب کننده که حداقل دارای SPF 30 هستند استفاده کنید. قبل از مصرف هرگونه کرم ضد آفتاب اطمینان حاصل کنید که محصول مورد نظر در برابر تمامی طیف‌های اشعه های مضر خورشید از پوست محافظت می کند.

برای خرید و مشاهده محصولات ضد آفتاب اینجا کلیک کنید.

 مراقب پوست پا های خود باشید
هر چه سن بالاتر برود پوست کف پا ها ضخیم تر شده و بیشتر دچار ترک می شود. یکی از موثرترین روش ها برای نگهداری از پوست پا استفاده از سنگ پا به هنگام دوش گرفتن است. پس از برداشتن لایه مرده پوست کف پا به وسیله سنگ پا بهتر است پس از استحمام روزانه از کرمهای مرطوب کننده قوی مخصوص کف پا استفاده کنید. اگر ترک های پا زیاد هستند بهتر است شبها قبل از خواب کرم های از بین برنده ترک پا را به کف پا مالیده و جوراب به پا کنید تا اثر کرم بیشتر روی پوست باقی بماند. پس از بهبود ترک پا سعی کنید در هر بار استحمام پاها را سنگ پا کشیده و روزانه کف پاها را با کرم های مرطوب کننده چرب کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )