پیشگیری و درمان سوختگی های ناشی از رادیوتراپی

پیشگیری و درمان سوختگی های ناشی از رادیوتراپی

رادیوتراپی موجب عوارض پوستی می شود. اطلاعات ذکر شده در این مقاله به ما کمک می کند با درک بیشتر، قبل از وقوع عوارض جانبی آن را کاهش دهیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مهر 1396

18K

eye icon

پیشگیری و درمان سوختگی های ناشی از رادیوتراپی

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • درماتیت ناشی از رادیوتراپی چیست؟ 
  • محافظت و نگهداری از پوست
  • استراتا XRT چگونه در پیشگیری و درمان درماتیت ناشی از رادیوتراپی کمک می کند؟ 
  •  نحوه مصرف استراتا XRT 
  • توصیه هایی برای استفاده از استراتا XRT 
  • دوره درمان توصیه شده
  • مقدار مصرف مورد نیاز استراتا XRT

زمانی که با توصیه پزشک خود تصمیم به رادیوتراپی می گیریم، بهتر است نکات زیر را بدانیم. رادیوتراپی از دوز بالای اشعه جهت کوچک کردن تومور استفاده می کند. اشعه ای که سلول های سرطانی را از بین می برد، می تواند به سلول های سالم اطراف نیز صدمه بزند. به این علت است که معمولا عوارض پوستی مشاهده می شود.

درماتیت ناشی از رادیوتراپی چیست؟

درماتیت ناشی از رادیوتراپی یکی از عوارض شایع درمان با رادیوتراپی می باشد. درماتیت ناشی از رادیوتراپی با سوختگی متفاوت است و آسیب، بیشتر در لایه های عمقی پوست ایجاد می شود. آسیب های پوستی معمولا بین 10 الی 14 روز پس از شروع رادیوتراپی قابل مشاهده می باشند. از آنجایی که سرعت تولید سلول های جدید بیشتر از ریزش سلول های قدیمی می باشد، سطح پوست به حالت خشک و پوسته پوسته در می آید. در صورت ادامه رادیوتراپی، امکان تولید و جایگزینی سلول های جدید در بدن کاهش می یابد و به همین دلیل لایه بیرونی پوست ممکن است به حالت شکننده و ترشح دار شود. امکان تشدید واکنش های پوستی تا 2 هفته پس از اتمام دوران رادیوتراپی وجود دارد. 

محافظت و نگهداری از پوست

زمانی که بیرون از منزل هستید، مطمئن شوید لباس های شما کاملا ناحیه تحت درمان با رادیوتراپی را می پوشاند. از لباس های گشاد استفاده کنید. از ملحفه و لباس هایی که جنس لطیفی دارند استفاده نمایید. جهت افزایش محافظت از اشعه خورشید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. با آب ولرم حمام کنید. (آب داغ استفاده نشود) به آرامی پس از استحمام پوست خود را خشک نمایید. از محصولات موبر استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از محصولات مراقبت پوست، محصولات آرایشی و دئودرانت ها، در طی مدت رادیوتراپی قابل استفاده نمی باشند. قبل از استفاده از هر نوع محصول بر روی پوست، حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در صورت مرطوب بودن پوست و باقی ماندن تاول، پزشک خود را مطلع نمایید.

استراتا XRT چگونه در پیشگیری و درمان درماتیت ناشی از رادیوتراپی کمک می کند؟

بر خلاف اکثر مرطوب کننده های رایج، استراتا XRT به طور تخصصی برای پیشگیری و درمان درماتیت ناشی از رادیوتراپی تهیه شده است. فرمولاسیون منحصر به فرد استراتا XRT به گونه ای است که به سادگی و تنها با استفاده از مقدار کمی از ژل در سطح ناحیه مورد نظر پخش می شود.

حفظ حالت یکپارچه پوست، کاهش واکنش های پوست، به حداقل رساندن از دست رفتن رطوبت پوست و مرطوب نگه داشتن پوست، استفاده آسان و ساده، کاهش درد و خارش، ایجاد محیط مناسب و ایده آل جهت تسریع بهبودی، محافظت در برابر ضربه و اصطکاک از فواید استرا XRT به شمار می آید.

نحوه مصرف استراتا XRT

مطمئن شوید که ناحیه صدمه دیده تمیز و خشک می باشد. قبل از استفاده از استراتا XRT، به آرامی ترشح اضافی در ناحیه را پاک نمایید. لایه نازکی از استراتا XRT را مستقیما بر روی ناحیه تحت درمان قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. استراتا XRT باید یک الی دو بار در روز در ناحیه تحت درمان قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. زمانی که استراتا XRT بر روی پوست خشک شد، می توانید از کرم ضد آفتاب و کرم های آرایشی استفاده نمایید. (پوشیدن لباس پس از خشک شدن استراتا XRT انجام پذیرد) اگر استراتا XRT به صورت کامل خشک نشود، ممکن است بر روی لباس لکه به جا گذارد. به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب، استراتا XRT باید 24 ساعت شبانه روز بر روی پوست باقی بماند.

توصیه هایی برای استفاده از استراتا XRT

زمانی که به درستی استفاده شود، استراتا XRT باید ظرف مدت 5 الی 6 دقیقه خشک شود. در صورتی که در این زمان خشک نشود، به این معناست که بیش از حد لازم مورد استفاده قرار گرفته است. به آرامی مقدار اضافه را با دستمال تمیز و یا گاز استریل پاک نمایید و اچازه دهید مراحل خشک شدن بر روی پوست انچام پذیرد. شستشوی عادی منچر به پاک شدن از روی پارچه لباس نمی شود. در صورت رعایت نکردن طریقه صحیح مصرف و در نتیجه به جا ماندن لکه بر روی لباس آن را به خشکشویی بدهید. به صلاحدید پزشک و به منظور بهبود نتایج، امکان دارد استراتا XRT همراه با سایر درمانهای مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت وجود خارش، جهت بهبود آن، استراتا XRT می تواند با دفعات بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب، توصیه می شود استراتا XRT از اولین جلسه رادیوتراپی استفاده گردد.

دوره درمان 

استراتا XRT جهت پیشگیری از دوز های اولیه رادیوتراپی توصیه می گردد و می بایست 60 الی 90 روز بعد از اتمام رادیوتراپی و یا تا زمانی که بهبودی حاصل شود، استفاده گردد. در شرایط درماتیت مزمن، می بایست به صورت مداوم استفاده شود تا زمانی که دیگر هیچ بهبودی مشاهده نشود.

مقدار مصرف مورد نیاز استراتا XRT

استراتا XRT با توجه به منحصر بودن فرمولاسیونش نسبت به سایر پماد ها و کرم های مرطوب کننده، باید مقدار بسیار کمتری در هر بار استفاده شود . یک تیوپ 20 گرمی تقریبا برای درمان 2 هفته و تیوپ 50 گرمی برای 5 هفته طول درمان کافی می باشد. نکته: جهت استفاده از از استراتا XRT با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

سخن آخر 

درماتیت رادیوتراپی یکی از عوارض پوستی است که به علت درمان با رادیوتراپی ایجاد می شود. در این مطلب روش های پیشگیری و محافظت از پوست در برابر این عارضه را بیان کردیم. استراتا در پیشگیری و درمان درماتیت ناشی از رادیوتراپی مفید است. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )