اسکار و راه های درمان آن (قسمت چهارم)

اسکار و راه های درمان آن (قسمت چهارم)

آثار بر جای مانده از آسیب‌های پوستی یا زخم‌ها را اِسکار می‌نامند. در این سری مقالات درباره اسکار عوامل به وجود آوردنده و درمان آن، بیشتر بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 فروردین 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 فروردین 1397

6K

eye icon

اسکار و راه های درمان آن (قسمت چهارم)

در قسمت های اول و دوم . سوم  با اسکار و راه های درمان آن آشنا شدید، در این مقاله معرفی شرکت اسکار هیل و محصولاتش می پردازیم.
شرکت اسکارهیل با 23 سال سابقه درخشان در زمینه گسترش درمان های پیشرفته غیر جراحی در درمان اثرات زخم ها، در سال 1988در ایالات متحده آمریکا تأسیس و پایه گذاری گردید.
تمام محصولات این شرکت در کشور آمریکا تولید و بسته بندی می شوند و دارای تأییدیه FDA آمریکا و CE اروپا می باشند. محصولات شرکت Scar Heal جزء بهترین و برترین محصولات حال حاضر دنیا در زمینه درمان انواع اثر زخم می باشند که با توجه به کیفیت بالای مواد اولیه استفاده شده در این محصولات و همچنین تخصصی بودن فعالیت شرکت Scar Heal در این زمینه، هیچکدام از محصولات فعلی موجود در بازار از لحاظ کیفی قابلیت رقابت با محصولات Scar Heal را ندارند. شرکت داده گستران دنا به عنوان نماینده انحصاری شرکت اسکارهیل در ایران مفتخر است محصولات تخصصی آن شرکت را معرفی و عرضه نماید.

Rejuvasil
ژلی مؤثر با خاصیت درمانی ثابت شده در درمان انواع اثرات بجای مانده از زخم ها می باشد.
برای افزایش اثر بخشی این محصول، مواد زیر به ترکیبات این دارو اضافه شده است:
روغن ایمو (EMU)- روغن کوسه- دایمتیکون- فرم پایدار ویتامین سی (Tetrahexyldecyl Ascorbate)
در حالی که مصرف نوارهای سیلیکونی یکی از بهترین شیوه برای درمان اثرات زخم می باشد هم اکنون فرصت استفاده از  ژل  سیلیکونی به جای نوارهای سیلکونی میسر شده است.
مطالعات زیادی ثابت کرده اند که هر دو ترکیب سیلکونی ما بر روی انواع جای زخم اثرات درمانی چشمگیری دارند.

برای خرید Rejuvasil اینجا کلیک کنید.

انواع اثر زخمهایی که محصول نامبرده بر روی آنها مؤثر می باشند عبارتند از:

روش استفاده:
پوست محل مصرف را شسته و خشک نمایید سپس روزی 3 تا 4 بار آنرا روی اثر زخم ماساژ دهید.
توجه شود که این ژل بر روی زخمهای باز استفاده نشود.

روغن EMU
- یک مرطوب کننده قوی است که به عمق پوست نفوذ می کند.
- روغن EMU باعث تحریک و بازسازی سلول های پوست شده و کمک به کاهش چین و چروک می کند.
- یک منبع باور نکردنی اکسیر جوانی می باشد.
- روغن EMU 40 درصد باعث بازسازی سلول های پوست می باشد در صورتی که کلاژن به کار رفته در کرم های ضد پیری تنها اثر دهی 25% دارد.
- یکی از عوارض پیری نازک شدن پوست می باشد و روغن EMU ،14 درصد پوست را ضخیم تر می کند.

روغن کوسه:
حاوی ویتامین های A,E,D و اسیدهای چرب غیر اشباء و امگا3
از آنجایی که به سرعت جذب می شود و ویتامین های موجود در آن خاصیت لایه برداری دارند، در واقع ترمیم کننده سوختگی های پوستی می باشد.

Scar Esthetique
این کرم دارای 23 ماده درمانی فعال برای درمان انواع اسکار می باشد که هیچ کدام از محصولات فعلی موجود در بازار در زمینه درمان اسکار، در این حجم و تعداد ماده فعال درمانی ندارد. مواد تشکیل دهنده این کرم اساسا جز مواد آنتی اکسیدان و پلی پپتید و سیلیکون مایع و چندین ترکیب گیاهی برای بهبود ظاهر اسکار می‌باشد.

برای خرید Scar Esthetique اینجا کلیک کنید.

آنتی اکسیدان:
آنتی اکسیدان ماده ای است که اکسیداسیون را مهار می کند. وقتی سلول اکسیژن را به انرژی تبدیل می کند، مولکول های کوچکی به نام رادیکال های آزاد ساخته می شوند. رادیکال های آزاد اگر به میزان طبیعی ساخته شوند، بدن را از سموم مضر رهایی می دهند و در بسیاری اعمال اصلی زندگی، شامل سیستم ایمنی، متابولیسم و تولید کلاژن شرکت می کنند. اما وقتی رادیکال های آزاد به مقادیر بیش از حد تولید شوند، به سلول های بدن آسیب رسانده و باعث آسیب بافتی می شوند.
اکسیداسیون در محصولات آرایشی بهداشتی زیان آور بوده و می تواند سبب فساد کامل محصول شود. در پنجاه سال گذشته مکانیسم های اکسایش با دقت و صحت هرچه تمام تر شناخته شده است. طیف بسیار گسترده مواد آلی که در معرض اکسایش قرار می  گیرند و همچنین تعداد زیاد عواملی که بر سرعت و مسیر واکنش های اکسایش تاثیر می گذارند دو مسئله مهم در راه شناخت واکنش های عمومی اکسایش هستند. در خصوص مسئله دوم می توان عواملی مانند رطوبت، دما و پرتوهای فرابنفش، حضور یا عدم حضور آنتی اکسیدان ها را موثر دانست.

عملکرد آنتی اکسیدان ها:
آنتی اکسیدان ها با مواد ضد اکسنده، با محدود کردن تشکیل رادیکال های آزاد یا با وارد کردن ماده ای که به محض تشکیل رادیکال های آزاد با آنها واکنش می دهد، اکسایش را محدود می کنند. جالب است که بدانید که تقریبا تمام آنتی اکسیدان ها از رتینول گرفته تا چای سبز، ویتامین C، آب انگور و ... ناپابدار هستند بدین معنی که در معرض نور خورشید و هوا تخریب می شوند.

نکته: تمامی آنتی اکسیدان های استفاده شده در محصولات برند اسکارهیل فرم پایدار هستند.

انتخاب ماده آنتی اکسیدان:
ویژگی های مهم آنتی اکسیدان خوب عبارتند از:
پایدار بودن- موثر بودن در گستره وسیعی از PH- انحلال پذیر بودن شکل اکسید شده ماده اکسیژن- ترکیبات واکنش آن بدون رنگ و بو باشد
سمی نبودن، سازگار بودن با اجزای تشکیل دهنده محصول و ظروف بسته بندی از نیازمندی های آشکار و ضروری یک ماده آنتی اکسیدان هستند.

معرفی برخی ترکیبات آنتی اکسیدان:
توکوفرول ها:
این مواد طبیعی بسیار گران قیمت هستن. بنابراین بکارگیری آنها در غلظت های بالاتر به نحوی که بتواند موثرتر باشد، عملا انجام نمی شود. موادی مانند سیتریک اسید و لسیتین، اثر هم افزایی روی این ترکیبات دارند.

گالات ها:
متیل، اتیل، پروپیل، اکتیل و دودسیل گالات معمولا در مواد آرایشی به کار می روند. گالیک اسید به خودی خود یک ماده آنتی اکسیدان قوی است اما چنانچه مقادیر بسیار ناچیزی آهن در محصول وجود داشته باشد، رنگ آن آبی می شود.

هیدروکسی آنیسول بوتیل دار شده:
استفاده از BHA در ترکیب با استرهای گالات اثر هم افزایی دارد. این ماده به ندرت به تنهایی استفاده می شود.

هیدروکسی تولوئن بوتیل دار شده:
این ترکیب که با نام اختصاری BHT مشهور است و توپانول از نام های تجاری آن است ، یکی از مشهورترین مواد آنتی اکسیدان در محصولات آرایشی بهداشتی است. از این ترکیب به شکل گسترده ای برای جلوگیری از فساد روغن ها و اسیدهای چرب استفاده می شود.

واکنش های اکسیداسیونی بدن
در بدن انسان دو نوع واکنش اکسیداسیونی رایج رخ می دهد که باید توسط موادی که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند بدن را در برابر آثار مخرب آنها محافظت نمود.
1- واکنش هایی که منجر به تولید رادیکال هیدروکسیل (OH) می شوند.
2- واکنش های نشات گرفته از هیم ها (مانند هموگلوبین آزاد) که رادیکال های از نوع اکسوفریل تولید می کنند. (Hb{Fe3+O2}). این رادیکال های اکسوفریل با اثر بر روی آب، خود منجر به ایجاد رادیکال های هیدروکسیل می شوند.

پپتیدها:
استفاده از بایوپپتیدها در محصولات آرایشی بهداشتی بسیار متداول شده است. به تازگی بایوپپتیدهایی ساخته شده اند که استفاده از آنها به عنوان یکی از ترکیبات تشکیل دهنده فرمولاسیون در محصولات آرایشی بهداشتی ضد پیری موجب از بین رفتن خط های چهره و چروک ها می شود. علاوه بر این، برخی از بایوپپتیدها توانایی رفع تیرگی پوست و لک های چهره را نیز دارند.

پپتید چیست؟
پپتیدها پروتئین های خیلی کوچک یا مینی پروتئین ها هستند. پروتئین ها ملکول های بزرگی هستند که از اتصال تعداد زیادی اسید آمینه تشکیل شده اند. یک پروتئین می تواند از یکصد تا چند صد هزار اسید آمینه تشکیل شده باشد. حال اگر تعداد این اسیدهای آمینه به چند عدد کاهش یابد، چیزی که باقی می ماند همان پپتید است. بسیاری از ملکول های حیاتی بدن پپتید هستند. برخی از پپتیدهای طبیعی مهم بدن که در دنیای آرایشی بهداشتی اهمیت دارند عبارتند از فاکتور رشد هپاتوسیت، فاکتور رشد انتقالی، ملانوتروپین یا هورمون تحریک کننده، ملانین. این پپتیدها می توانند در نقش پیام رسان عمل کنند. بدین معنا که در درون بدن گشت زنی کنند و به سلول های مختلف بگویند که چکار بکنند و چه کاری نکنند. مثلا فاکتور رشد هپاتوسیت می تواند به فیبروبلاست بگوید که کلاژن بیشتری بساز! یا مثلا ملانوتروپین می تواند به ملانوسیت بگوید که ملانین کمتری یا ملانین بیشتری بساز!

پپتیدهای بایومیمتیک:
پپتیدهای بایومیمتیک ترکیباتی هستند که ساختاری بسیار مشابه با پپتیدهای طبیعی پوست دارند. در واقع بایوپپتیدها به تقلید از پپتیدهای طبیعی پوست انسان ساخته و سنتز می شوند. سازندگان این مواد، توالی خاص اسیدهای آمینه تشکیل دهنده پپتیدهای طبیعی را شناسایی کرده و بایوپپتید را از روی آن ساخته اند.
یکی از ویژگی های مهم بایوپپتیدها آن است که بسیار فعال ، خالص و کارآمد هستن، به همین علت در غلظت های بسیار بسیار پایین در فرمولاسیون محصولات استفاده می شوند.
یکی از معروف ترین پپتیدهای به کار رفته در محصولات آرایشی بهداشتی بایوپپتیدی به نام ماتریکسیل یا همان پالمیتوئیل الیگوپپتید است. ماتریکسیل در غلظت های بسیار پایین در فرمولاسیون کرم ها استفاده می شود.

پپتیدهای پیام رسان (مثل ماتریکسیل) چگونه عمل می کنند؟
کلاژن یک نوع پروتئین است. وقتی کلاژن شکسته می شود تبدیل به بخش های کوچکی به نام پپتید می شود. برخی از این پپتیدها دارای توالی خاصی از اسیدهای آمینه هستند که توسط فیبروبلاست ها قابل شناسایی هستند. وجود این توالی خاص در پپتیدها به فیبروبلاست علامت می دهد که پوست کمبود کلاژن دارد. فیبروبلاست ها با دیدن این علامت (این توالی خاص از اسیدهای آمینه) شروع به کلاژن سازی می کنند.

ماتریکسیل به تقلید از همان پپتیدهای خاص که آن توالی خاص از اسیدهای آمینه را دارند ساخته شده اند. وقتی این بایوپپتیدها روی پوست مالیده می شوند در واقع به نوعی به پوست کلک می زنند و علامتی مشابه زمانی که کلاژن تخریب شده به فیبرویلاست ها می دهند. به این ترتیب فیبروبلاست پوست شروع به کلاژن سازی می کنند.

ترکیبات شبه بوتاکس (آرژیرلین) چگونه عمل می کنند؟
در کنار بایوپپتیدهای پیام رسان، نوع دیگری از بایوپپتید به نام نوروپپتیدها نیز وجود دارند. این ها همان ترکیبات شبه بوتاکس هستند که به تازگی مرتب تبلیغشان را می شنویم. این ترکیبات از انتقال علائم عصبی به ماهیچه های پوست جلوگیری می کنند و اجازه نمی دهند که ماهیچه های پوست منقبض شوند. وقتی ماهیچه های پوست نتوانند منقبض شوند چروک ها نیز تشکیل نمی شوند. کرم های حاوی این ماده غالبا با نام هایی مثل رینکل ریلکس یا ریلکسور معرفی می شوند.

پپتیدهای طبیعی یا گیاهی:
از دیدگاه شیمی پپتیدها ترکیباتی هستن که از اتصال چند واحد اسید آمینه تشکیل شده اند. پروتئین ها در واقع پلیمرهای اسید آمینه هستند و پلی پپتید هم خوانده می شوند. وقتی پروتئین هیدرولیز می شود ترکیبات حاصل از هیرولیز ممکن است اسیدهای آمینه با ترکیبات حاصل از چند اسید آمینه به نام پپتید باشد. به همین علت پروتئین های هیدرولیز شده را پپتید نیز می نامند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )