اسکار و راه های درمان آن (قسمت پنجم)

اسکار و راه های درمان آن (قسمت پنجم)

آثار بر جای مانده از آسیب‌های پوستی یا زخم‌ها را اِسکار می‌نامند. در این سری مقالات درباره اسکار عوامل به وجود آوردنده و درمان آن، بیشتر بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 فروردین 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 فروردین 1397

10K

eye icon

اسکار و راه های درمان آن (قسمت پنجم)

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • نحوه استفاده از سیلیکون شیت
  • ویژگی های نوار سیلیکونی Scar Fx    
  • نحوه عملکرد
  • بررسی کاربردهای نوارهای سیلکیونی Scar FX 
  • روش استفاده از نوارهای سیلیکونی Scar FX
  • نکات مصرف 

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

سیلیکون به صورت ورقه و یا ژل مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به تنهایی و یا همراه با پوشش های فشاری بکار رود. مکانیسم های متعددی برای چگونگی تأثیر این ماده عنوان شده است که شامل: آبرسانی، ایجاد فشار، تغییرات حرارتی، انتقال اکسیژن و جذب ماده سیلیکونی توسط بافت است. با این حال هنوز ساز و کار دقیق اثر این ماده ناشناخته است. 

پوشش های سیلیکونی را باید به مدت حداقل 2 ماه و روزانه حداقل 12 ساعت، مورد استفاده قرار داد. ژل و پوست باید کاملاً تمیز باشند و روزانه شسته و خشک شوند تا هم مؤثر باشند و هم از عوارضی چون راش پوستی، خارش و حساسیت و ماسیدگی ممانعت گردد. بسیاری از لباس های فشارنده و ماسک های فشارنده صورت لایه داخلی سیلیکونی دارند.
پلی‌ ارگانو سیلوکسان‌ها را سیلیکون می‌نامند. پلی‌ارگانوسیلوکسان به پلیمرهای معدنی ای گفته می‌شود که در زنجیره اصلی آنها به جای اتم‌های کربن، پیوندهای O-Si-O قرار گرفته و زنجیره‌های جانبی آنها آلی باشد.
پرکاربردترین پلیمر از این دسته (پلی دی‌متیل‌سیلوکسان) یا (Dimethicone ) است؛ که در ساختمان آن به هر اتم سیلسیم دو گروه متیل متصل است. فردریک کیپینگ کاشف سیلیکون است. زمانی که می‌خواست پلاستیک تولید کند، به جای استفاده از ترکیبان کربن، از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد که به صورت اتفاقی خانواده سیلیکون‌ها را کشف کرد.
سیلیکون به صورت جامد یا مایع وجود دارد که در مقابل حرارت و بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.

نحوه استفاده از سیلیکون شیت

قبل از مصرف پوست را با آب و صابون شستشو داده و خشک نمائید سپس باید کرم را روزی 3 تا 4 بار بر روی اسکار ماساژ دهید. توجه شود که این کرم بر روی زخم های باز استفاده نشود و از تماس کرم با چشم و سایر بافت های مخاطی خودداری گردد.
انواع اثر زخم هایی که Scar Esthetique بر روی آنها مؤثر می باشد عبارتند از:
Keloid Scars  (آثار زخمهای کلوئیدی)
Hypertrophic Scars (آثار زخمهای برجسته)
Surgical Scars (آثار زخمهای جراحی)
Traumatic Scars (آثار زخمهایی که بر اثر ضربه ایجاد شده اند)
Burn Scars (آثار زخمهای سوختگی)
 Stretch Marks (خطوط حاملگی و چاقی)
Acne Scars (آثار بجای مانده از جوشهای پوستی)
همچنین به عنوان مکمل پس از درمان اسکار با لیزر

 

ویژگی های نوار سیلیکونی Scar Fx     

نوار های سیلیکونی پوششی نیمه تراوا برروی اسکار هستند که از پلیمری به نام "پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS)" تشکیل شده اند و الاستیسیته آنها مشابه پوست است. از زمان کشف خواص درمانی سیلکون در سال 1982 نوار ها و پماد های سیلیکونی جهت کاهش اندازه، سفتی، قرمزی و خارش ناشی از اسکارهای هایپرتروفیک و نیز پیشگیری از بروز آنها به میزان وسیعی به کار رفته اند.
تحقیقات نشان داده اند که که استفاده از ژل سیلیکون به تنهایی باعث 22% بهبود ولی نوار سیلیکونی باعث 82% بهبود در اسکار از لحاظ قرمزی، دردناکی، خارش و سفتی می شود. این نتایج، این مطلب را که  اثر پوشش  بروی اسکار می تواند اثر تقویت کننده ای در بهبود آن داشته باشد را تائید کرده و اذعان می کند که ژل سیلیکونی به تنهایی ممکن است به اندازه نوارهای سیلیکونی موثر نباشد.
نوارهای سیلیکونی Scar FX باعث نرم شدن، ناپدید شدن و همچنین هم سطح شدن اسکار با پوست اطراف آن و همچنین کاهش مقدار Hyper Pigmentation سطح اسکار می گردد.

 

 

نوآوری و ابداع کمپانی Scar Heal در تولید اشکال و اندازه های متفاوت نوارهای سیلیکونی باعث افزایش تأثیرات درمانی و همچنین کاهش هزینه های مربوط به درمان می شود.

 

نحوه عملکرد

نوار های سیلیکونی Scar FX تبخیری به اندازه نصف تبخیر پوست را دارند و باعث بازگشت 50% از بخار آب و گاز کربنیک متصاعد شده از پوست گردیده و موجب ایجاد هایپوکسی در ناحیه میگردد لذا از طریق ایجاد محیطی مرطوب و بسته که فعالیت مویرگی را کم می کند عمل نموده و تولید کلاژن نامنظم توسط فیبروبلاست ها را کاهش داده و باعث کاهش  هایپرتروفی ناحیه اسکار می شود.
در طول درمان اسکارها با نوارهای سیلکیونی Scar FX، این نوارها باعث ترمیم لایه فوقانی از کار افتاده پوست اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید و همچنین کاهش فعالیت اضافی ماتریکس سازی بافتی در ناحیه اسکار می گردد.

 

بررسی کاربردهای نوارهای سیلکیونی Scar FX 

Keloid Scars (آثار زخمهای کلوئیدی)
Hypertrophic Scars (آثار زخمهای برجسته)
Surgical Scars (آثار زخمهای جراحی)
Traumatic Scars (آثار زخمهایی که بر اثر ضربه ایجاد شده اند)
Burn Scars (آثار زخمهای سوختگی)
 Stretch Marks (خطوط حاملگی و چاقی)
Acne Scars (آثار بجای مانده از جوشهای پوستی)

 

روش استفاده از نوارهای سیلیکونی Scar FX

ابتدا روکش محافظ پلاستیکی دو طرف Scar FX را از آن جدا می کنیم و طرف چسبناک آن را بر روی اثر زخم می‌چسبانیم. برای حداکثر اثر بخشی، بهتر است Scar FX در طول روز بین 8 تا 12 ساعت بر روی پوست چسبانده شود و در طی ساعات دیگر شبانه روز از کرم Scar Esthetique به تعداد 3 الی 4 بار استفاده گردد. در هنگام استفاده از این نوارها باید دقت شود که در حدود 2 سانتی متر از اطراف اسکار پوشانده شود و همچنین از محکم کشیدن نوار بر روی پوست و ایجاد فشار به خاطر کشش آنها روی پوست خودداری شود چون ممکن است باعث قرمزی پوست شود و در مواردی درمان را با مشکل مواجه  کند.

درمان اسکارها با در نظر گرفتن اندازه آنها ممکن است 6 ماه الی یکسال طول بکشد ولی در صورتی که از عمر اسکار زیاد نگذشته باشد و یا به منظور پیشگیری، 8 تا 12 هفته درمان برای بهبود اسکار کافی می باشد.
نوارهای سیلکونی Scar FX زمانی که در شرایط مناسب نگهداری شوند برای 2 ماه به طور کامل قابل استفاده هستند.
بهتر است این نوارها هر هفته یکبار به آرامی با آب و صابون معمولی شسته شوند و سپس با پارچه خشک شود تا مجددا قابل استفاده گردد به علت کاهش تدریجی خاصیت چسبندگی نوار سیلیکونی در طی مدت درمان، ممکن است بعد از چندین روز لازم باشد که با چسب ضد حساسیت به سطح پوست چسبانده شود.

 

نکات مصرف 

- نوارهای Scar FX نباید بر روی زخم های باز استفاده شوند.
-مصرف همزمان این نوارها همراه با سایر داروها بلامانع است فقط توجه شود که زیر نوار سیلیکونی Scar FX در هنگام استفاده باید پاکیزه و عاری از هر نوع کرم و یا سایر داروها باشد.
- در مورد پوست های حساس بهتر است درمان با یک ساعت در روز آغاز شود و در صورت عدم بروز حساسیت کم کم مدت درمان به 8 الی 12 ساعت در روز افزایش یابد.
- اگر نوارهای سیلیکونی Scar FX باعث راش (جوش دانه) گردند بهتر است مصرف را چند روز متوقف کرده تا راش ها برطرف گردند و سپس با تعداد ساعات کمتر در روز، درمان مجدداً آغاز گردد.
- استفاده از نوارهای سیلیکونی Scarfx برای بانوان طی 3 ماه ابتدایی بارداری منع شده است ولی در طی ماه های بعدی دوره بارداری و در کل دوره شیردهی استفاده از این نوارهای سیلیکونی بلا مانع می باشد.

 

سخن آخر

سیلیکون ماده ای است که به شکل  ورقه یا ژل استفاده می شود؛ این ماده می تواند به تنهایی یا همراه با پوشش های فشاری بکار رود. نوار سیلیکونی اسکار اف ایکس یکی از محصولات کاربردی است که موجب بهبود اسکارهای قدیمی شده و از ایجاد اسکارهای جدید نیز جلوگیری می کند. در این مطلب در خصوص ویژگی های این محصول، کاربردها و نحوه عملکرد این محصول صحبت کردیم...

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )