تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد یک مشکل آزار دهنده است و روی جنبه های مختلف زندگی فرد تاثیر می گذارد. در این مقاله به راه کارهایی برای درمان این عارضه اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 تیر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 تیر 1397

7K

eye icon

تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد برای اغلب افراد اختلالی آزار دهنده محسوب می شود. برخی از افراد از تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل، کف دست و کف پا رنج می برند. تعریق کف دست معمولا از سنین کودکی و از سن 13 سالگی  آغاز می شود ولی تعریق زیر بغل بیشتر در جوانان و افراد میانسال مشاهده می شود. این مشکل در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد می تواند تا سالیان طولانی فرد را درگیر کند. تعریق بیش از حد یک مشکل آزار دهنده است و روی جنبه های مختلف زندگی فرد از جمله زندگی اجتماعی، روابط فردی و حتی روابط زناشویی فرد تاثیر می گذارد. در موارد شدید این افراد حتی برای به دست گرفتن قلم، رانندگی و گرفتن فرمان اتوموبیل و یا دست دادن با دیگران نیز دچار مشکل می شوند.

علت تعریق بیش از حد
هر چند عوامل عصبی، مشکلات غدد، عفونت ها و برخی از بیماری های سیستمیک می توانند منجر به تعریق بیش از حد شوند ولی در بسیاری از موارد این افراد از نظر سلامتی مشکل خاصی ندارند.
افراد مبتلا به تیروئید پرکار نیز می توانند دچار تعریق بیش از حد شوند. تعریق ناشی از مشکلات تیروئید معمولا ربطی به حالات فرد و هیجان زده شدن وی و یا گرمای هوا ندارد و معمولا در تمام طول روز قابل مشاهده است.

درمان تعریق بیش از حد
ابتدا لازم است فرد از نظر ابتلا به بیماری های غدد و سایر بیماری های سیستمیک مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت هر بیماری نسبت به درمان آن اقدام شود. در صورتی که تعریق بیش از حد ناشی از بیماری خاصی نباشد درمان های متفاوتی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

اسپری و مام ضد عرق
اسپری ها و مام های ضد عرق که با برند های مختلف در داروخانه ها موجود هستند حاوی نمک فلزات (اغلب آلومینیوم) می باشد و به دلیل اینکه به راحتی در دسترس است اولین انتخاب برای کنترل تعریق بیش از حد محسوب می شود.

 

 

برای مشاهده و خرید محصولات ضد تعریق آقایان اینجا کلیک کنید.

آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات
در صورتی که استفاده از مام و یا اسپری ضدعرق کارآیی لازم را برای بیمار نداشته باشد پزشک برای بیمار ضد عرق حاوی آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات تجویز می کند. این نوع ضد عرق به مراتب قوی تر از آلومینیوم کلراید محسوب می شود. طریقه استفاده از آن بدین صورت است که 2 یا 3 شب قبل از خواب از آن استفاده شده و سپس هفته ای یکبار مورد استفاده قرار می گیرد تا تاثیر آن از بین نرود. البته ممکن است پزشک برای برخی افراد نحوه استفاده دیگری توصیه نماید. لازم به ذکر است که این درمان برای تعریق بیش از حد ناحیه زیر بغل به خوبی پاسخ می دهد ولی معمولا برای تعریق کف دست ها و پاها خیلی موثر نیست.
مهمترین عارضه جانبی آلومینیوم کلراید هگزاهیدرات آزردگی و تحریک پوست است. برای به حداقل رساندن این عارضه بهتر است قبل استفاده از آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات پوست کاملا خشک باشد و پس از استفاده از آن نیز پوست را در معرض هوا قرار دهید که کاملا خشک شود.

یونتوفورزیس
یونتوفورزیس یکی از درمان های تعریق بیش از حد می باشد که حدود 50 سال پیش معرفی شد. این روش در واقع عبور جریان بسیار خفیف میکروالکتریکی و کنترل شده به پوست در نواحی که تعریق مشکل ساز دارند می باشد. استفاده از دستگاه یونتوفورزیس ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد و حتی خود بیمار نیز با استفاده از دستورالعمل ها می تواند این کار را انجام دهد. مکانیسم دقیق تاثیر این روش هنوز به درستی مشخص نیست اما آنچه مشخص است این است که این روش مجاری تعریق را تنگ کرده و مانع از تعریق بیش از حد می شود. استفاده از این دستگاه معمولا با چند بار در هفته و هر بار 10 تا 20 دقیقه شروع شده و سپس هر 1 تا 3 هفته به صورت درمان نگهدارنده از آن استفاده می شود. البته این تعداد بستگی به تاثیر دستگاه روی بیمار دارد. استفاده از یونتوفورزیس ساده و فاقد درد و ناراحتی است.

داروهای خوراکی
داروهای آنتی کولینرژیک مثل گلیکوپیرولات (روبینول) می توانند بر کنترل تعریق بیش از حد تاثیر داشته باشند. اما استفاده از این داروها به دلیل وجود عوارض جانبی زیاد مثل خشکی دهان، تاری دید و احتباس ادرار توصیه نمی شود. استفاده از داروهای خوراکی به منظور کاهش تعریق فقط برای افرادی توصیه می شود که راه های مختلف درمان های ساده تر را امتحان کرده ولی پاسخ مناسبی دریافت نکرده اند.

بوتاکس
بوتاکس نوعی سم می باشد که می تواند عضلات را به طور موقت فلج کند. بوتاکس جزو درمان های نسبتا جدید برای رفع و پیشگیری از چین و چروک پوست است. اما کاربرد بوتاکس فقط برای زیبایی نیست بلکه کاربردهای متعدد دیگری از جمله درمان اسپاسم عضلات و درمان برخی انواع سردرد نیز دارد. یکی از کاربرد های اخیر بوتاکس درمان و کنترل تعریق بیش از حد می باشد. در این روش مقادیر بسیار کم و مشخصی از بوتاکس با سوزن های بسیار نازک به حدود 20 تا 25 ناحیه از زیر بغل تزریق می شود. این کار می تواند بیمار را برای حدود 14 ماه از مشکلات ناشی از تعریق بیش از حد رها کند. البته تزریق در این نواحی معمولا دردناک است اما با استفاده از سوزن های بسیار نازک می توان درد بیمار را به حداقل رساند. تزریق بوتاکس برای کنترل تعریق بیش از حد زیر بغل یک درمان شناخته شده در دنیاست که FDA نیز آن را تایید کرده است. البته استفاده از بوتاکس برای کنترل تعریق بیش از حد ناحیه کف دست و کف پا توصیه نمی شود زیرا به دلیل فلج موقت عضلات کارآیی فرد را کاهش می دهد.

برای مشاهده و خرید محصولا ضد تعریق بانوان اینجا کلیک کنید.

میرا درای و لیزر
میرا درای (mira Dry) روشی است که در سال 2011 موفق به کسب تاییدیه FDA برای درمان تعریق بیش از اندازه زیربغل شده است. این روش یک درمان غیر تهاجمی است که با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی انجام می شود. این انرژی به غدد عرقی تابیده شده و باعث تخریب آنها می شود. این روش یک روش سریع محسوب می شود و حدودا نیاز به یک ساعت زمان دارد. دستگاه در حین کار پوست را خنک می کند تا بیمار احساس درد نکند و برای دریافت نتیجه بهتر این کار 2 تا 3 بار تکرار می شود.
لیزر: در این روش غدد مولد عرق در ناحیه زیر بغل با کمک امواج لیزر تخریب می شوند. این کار در زمان کوتاهی انجام می شود.

 

جراحی
در این روش اعصاب که مسئول عصب رسانی به غدد زیربغل هستند قطع می شوند تا تعریق در ناحیه زیر بغل صورت نگیرد. البته انجام این جراحی بسیار کار دقیق و حساسی است و عوارض جانبی فراوانی دارد مثلا ممکن است پس از قطع اعصاب غدد مولد عرق زیر بغل تعریق در ناحیه دیگری ازبدن زیاد شود. علاوه بر این انجام این جراحی می تواند منجر به مشکلات ریوی و عصبی شود. بنابراین جزو جراحی های پرخطر بوده و انجام ان توصیه نمی شود و به عنوان آخرین روش درمانی از آن استفاده می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )