درمان لک ها با کرم ضد لک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین

درمان لک ها با کرم ضد لک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین

با مطالعه این مطلب با کرم ضد لک قوی سیسپرسا آشنا شوید. این کرم حاوی سیستئامین است و می تواند برای رفع لک نواحی مختلف صورت و بدن و لک های مقاوم مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر راهله مرتضائی فر

نویسنده: دکتر راهله مرتضائی فر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 بهمن 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 بهمن 1400

15K

eye icon

درمان لک ها با کرم ضد لک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • هایپرپیگمانتاسیون (لک) چیست و چه زمانی ایجاد می شود؟
  • کنترل و درمان هایپرپیگمانتاسیون
  • کرم ضد لک قوی برای ملاسما
  • ترکیبات کرم سیسپریا
  • طریقه مصرف کرم ضد لک سیسپرسا
  • نکات مصرف

پوست در انسان بزرگ ترین عضو بدن به شمار می‌آید که مساحت آن در حدود 2 مترمربع است. پوست با استفاده از یک سیستم چند لایه به عنوان محافظ طبیعی عمل کرده و باعث جلوگیری از ورود بسیاری از میکروب ها و ویروس ها به بدن می شود و اندام‌های داخلی ما را از محیط اطراف محافظت می‌کند.
رنگ پوست با مقدار ملانین موجود در پوست مرتبط است. ملانین یک رنگدانه قهوه‌ای است که توسط سلول های ملانوسیت تولید می شود و اصلی ترین کارکرد این رنگدانه، محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب است.
تنوع در رنگ پوست افراد، به دلیل تفاوت در مقدار ملانین پوست آن‌ها باز می گردد. افراد با پوست های تیره‌تر، ملانین بیشتری دارند و افراد با پوست های روشن تر، به دلیل داشتن ملانین کمتر، حساسیت بیشتری نسبت به نور آفتاب دارند. اینکه پوست تا چه میزان ملانین تولید کند، به عوامل متعددی از جمله ژنتیک، میزان قرار گیری در نور خورشید، قرار گیری در معرض برخی مواد شیمیایی، هورمون ها، آسیب پوستی و ... بستگی دارد. 

هایپرپیگمانتاسیون (لک) چیست و چه زمانی ایجاد می شود؟

ملانین، به طور طبیعی، به صورت یکنواخت در پوست پراکنده می‌شود. در شرایطی که در نقاط خاصی از پوست، ملانین بیش از حد تولید شود و یا به صورت غیر نرمال، در پوست توزیع شود، هایپرپیگمانتاسیون "رنگدانه اضافی" یا همان لک ایجاد می گردد. در نتیجه هایپرپیگمانتاسیون (لک) یک اختلال رنگدانه ای پوست است که با لکه های معمولا قهوه ای رنگ که از نظر اندازه متفاوت هستند، در مناطق مختلفی از پوست صورت یا بدن ممکن است ایجاد شود.
هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند ناشی از آفتاب، افزایش سن، بارداری و ملاسما، مشکلات کبدی، جوش و التهاب پوست، مصرف برخی داروها، تغیرات هورمونی و کک و مک باشند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص لک، می توانید به مقاله ی، لک چیست و چگونه آن را درمان کنیم تالیف دکتر الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارماکولوژی مراجعه فرمایید.

ملاسما یکی از انواع هایپرپیگمانتاسیون است و یک مشکل شایع پوستی به ویژه در زنان، بیشتر حاصل از تغییرات هورمونی و بارداری است، از این رو به آن لک حاملگی نیز می گویند. اما، 10 درصد از افرادی که به ملاسما، مبتلا می شوند مرد هستند. ملاسما، باعث ایجاد لکه های قهوه ای تا خاکستری و معمولاً روی پوست صورت می‌شود. 
افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما هستند زیرا ملانوسیت های فعال تری نسبت به افراد با پوست روشن دارند. افرادی که یکی از خویشاوندان خونی آن‌ها ملاسما داشته است، بیش از سایرین در معرض ابتلا به ملاسما هستند.

کنترل و درمان هایپرپیگمانتاسیون 

قبل از شروع به درمان لک، باید نوع لک و علت ایجاد آن، به درستی شناسایی شود. در صورتی که لک ایجاد شده غیر متعارف باشد، یا در بدن منتشر شده باشد یا ناشی از بیماری و مصرف داروی خاصی باشد، توصیه می شود به پزشک مراجعه شود. چرا که استفاده از عوامل ضدلک به تنهایی در این موارد موثر و مفید نیست و در این موارد علاوه بر درمان لک، باید عامل به وجود آورنده لک نیز درمان شود.
اما به صورت کلی روند کنترل و درمان هایپرپیگمانتاسیون، به شکل زیر خواهد بود:
1. استفاده از کرم‌های موضعی مناسب (مخصوص روز یا شب)
3. استفاده از کرم های لایه بردار، لایه برداری شیمیایی و لیزرها برای بلند کردن رنگدانه ها از سطح پوست و حذف آن ها
4. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 در تمام نواحی در معرض خطر، در هنگام مواجهه با اشعه ماوراء بنفش (قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، باعث تشدید هایپرپیگمانتاسیون می شود.)
5. حذف عوامل ایجاد کننده ی لک 
6. درمان های خوراکی 

درمان لک، پروسه ای زمان بر است. ممکن است، چند ماه از شروع درمان گذشته باشد و شما هنوز تغییری در ظاهر لک نبینید. هر چند که در بیشتر موارد، 2 تا 3 هفته پس از شروع درمان، لک ها شروع به کم رنگ شدن می کنند.
همانطور که گفته شد، اولین قدم در جهت کنترل و درمان لک، استفاده از فرآورده های موضعی است. روش استفاده و مدت زمان استفاده از فرآورده های موضعی، بسته به نوع محصولات، می تواند متفاوت باشد. 
هیدروکینون، از سال ها پیش برای درمان انواع لک (ملاسما، لک ناشی از التهاب پوست، لک پیری و ...) استفاده می شود. اما با افزایش نگرانی‌ها در مورد سرطان‌زایی هیدروکینون و محدودیت‌هایی که برای استفاده از آن وجود دارد، باعث شده است که متخصصان پوست و بیماران به دنبال جایگزین های جدیدتری باشند. 
در این بین، علاقه به استفاده از ترکیبات ایمن تر، منجر به یافتن ترکیبات جایگزین طبیعی شده است. 
از معروف‌ترین ترکیبات طبیعی می‌توان به کوجیک اسید (Kojic acid)، عصاره شیرین بیان (Licorice extract)، ویتامین سی (Vitamin C)، آربوتین (Arbutin)، نیاسینامید (Niacinamide)، آزلائیک اسید (Azelaic acid)، گلایکولیک اسید (Glycolic acid) و ... اشاره کرد. سیستئامین (Cysteamine)، یکی از مورد توجه ترین ترکیبات ضدلک طبیعی است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص ترکیبات ضد لک می توانید به مقاله ی، انواع ترکیبات ضد لک، مراجعه فرمایید.

کرم ضد لک قوی برای ملاسما

کرم ضدلک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین، محصولی از شرکت کیاکام فارمد، دارای فرمولاسیون اصلاح شده، با بهره‌گیری از دانش فنی کشور سوئیس می‌باشد. این محصول حاوی سیستئامین لیپوزومال 5% به همراه ترکیبات آلفا آربوتین، ویتامین سی و نیاسینامید است و می تواند برای رفع لک نواحی مختلف صورت و بدن، از جمله تیرگی های لب و نواحی خصوصی بدن و درمان لک های مقاوم پوست مورد استفاده قرار گیرد. این کرم، در هر زمانی از سال، بدون توجه به شدت نور خورشید و برای تمام فتوتیپ های پوست قابل استفاده است.

شرکت کیاکام فارمد جهت افزایش نفوذپذیری به لایه های اپیدرم و درم، ثبات شیمیایی و بیولوژیکی و افزایش اثر بخشی سیستئامین از فناوری لیپوزوم در این فرآورده، استفاده کرده و بدین ترتیب، فرمولاسیونی نوآورانه عرضه نموده است. سیستئامین، یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور طبیعی در سلول های پستانداران و نیز در شیر انسان وجود دارد. این ماده، دارای بوی نامطبوع گوگرد است، اما این شرکت با بهره گیری از فناوری لیپوزوم، این بو را از بین برده است. 

نتایج استفاده از کرم سیسپرسا

استفاده از محصولی که دارای چند ترکیب ضدلک باشد، به مصرف کننده اجازه می دهد که از مزایای آن‌ها به صورت همزمان بهره ببرد. استفاده این ترکیبات، در کنار هم، می‌تواند اثر هم افزایی (Synergism) داشته باشد. معمولاً این اثر از مجموع اثراتی که هر کدام از این ترکیب ها، به صورت جداگانه به وجود می‌آورند، بیشتر است و بدین ترتیب، اثر بخشی کلی محصول افزایش می یابد. کیاکام فارمد، به این نکته نیز در طراحی فرمولاسیون خود، توجه کرده است.
در ادامه به بررسی اجزای سازنده‎ ی کرم ضدلک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین، می‌پردازیم. 

ترکیبات کرم سیسپریا

سیستئامین

سیستئامین هیدروکلراید، متابولیت ال سیستئین و یک جزء طبیعی سلولی است. ال سیستئامین، سنتز ملانین را در پوست به روش های مختلف مهار می کند. همچنین، ال سیستئامین با افزایش انتقال ال- سیستئین به داخل سلول ها، موجب سنتز بیشتر گلوتاتیون می گردد. گلوتاتیون، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های درون سلولی شناخته شده است.
مکانیسم های متعددی برای اثر سیستئامین مطرح شده است: 
• مهار تیروزیناز و پراکسیداز
• مهار دوپاکینون
• مهار واکنش های نوع فنتون، از طریق شلاته کردن یون های آهن و مس
• افزایش گلوتاتیون درون سلولی
• کاهش ملانین در لایه شاخی 

نظر دکتر پوست در مورد ضد لک سیستئامین

سیستئامین، یک عامل روشن کننده پوست است که در درمان اختلالاتی مانند ملاسما، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و ... استفاده می شود. اثر بخشی این ماده در مطالعات متعددی مورد تایید قرار گرفته است. کاهش رنگدانه پس از 6 هفته قابل مشاهده است و نتایج بهینه را می توان، پس از 8 تا 12 هفته استفاده به دست آورد. در صورت نیاز به استفاده بیشتر از 12 هفته از سیستئامین، بهتر است متخصص پوست بررسی های لازم را انجام داده و سپس به مصرف ادامه دهید.

عوارض سیستئامین

عوارض جانبی احتمالی استفاده موضعی از سیستئامین، احساس سوزش و قرمزی خفیف بلافاصله پس از استفاده می باشد. این عارضه معمولا پس از 30 دقیقه از بین می رود. مشاهده ی این علائم، طبیعی است و ممکن است در چند روز اول استفاده رخ دهد. هیچ عارضه جانبی قابل توجهی به جز تحریکات خفیف پوستی، در استفاده از این ماده گزارش نشده است. در صورت قرمزی و سوزش مداوم یا خشکی پوست، می توانید مصرف سیستامین را به حالت تعلیق درآورید و با کرم آبرسان و مرطوب کننده، ناحیه مورد نظر را با دقت آبرسانی کنید. سپس به تدریج و پس از بهبودی پوست، استفاده از سیستئامین را از سر بگیرید.

آلفا آربوتین 

گیاه انگور خرس با نام علمی Arctostaphylos uva-ursi از اصلی ترین منابع تهیه‌ی آربوتین است. آربوتین و متیل آربوتین موجود در این گیاه، خاصیت روشن کنندگی دارد. مکانیسم اثر آن مهار فعالیت آنزیم تیروزیناز می باشد.
معمولا آربوتین برای تمام افراد و انواع پوست، و برای رفع هر گونه لکه و تغییر رنگ پوست که در اثر نور آفتاب، افزایش سن، جوش و آکنه و یا ملاسما ایجاد شده اند، پیشنهاد می شود. 

ویتامین سی

محصولات حاوی اسید اسکوربیک (ویتامین C) موضعی، می توانند از منابع طبیعی مانند میوه ها و سبزیجات و یا به صورت سنتزی تهیه شوند. ویتامین C برای تشکیل کلاژن و سایر پروتئین ها و بافت ها مورد نیاز است. آسیب پوستی را کاهش می دهد و ترمیم پوست را بهبود می بخشد. اسید اسکوربیک از طریق مکانیسم‌های متعددی، تأثیرات مهمی بر هایپرپیگمانتاسیون دارد. 

ویتامین C در مراحل مختلف اکسیداسیون سنتز ملانین با واکنش با یون مس در جایگاه فعال آنزیم تیروزیناز و کاهش دوپاکینون (پیش ساز تولید ملانین) اثر خود را اعمال می کند و در نتیجه سنتز ملانین را کاهش می دهد. علاوه بر این، اسید اسکوربیک دارای اثرات محافظت کننده نسبت به نور است و از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش (هر دو اشعه ماوراء بنفش A و B) از پوست محافظت می کند. این آنتی اکسیدان طبیعی، از تولید رادیکال های آزاد که باعث ایجاد ملانوژنز می شوند، جلوگیری می کند و سطوح ملانین اکسید شده را به حداقل می رساند.

نیاسینامید

ویتامین B3 یا نیاسینامید یکی از اعضای خانواده ویتامین گروه ب می باشد، استفاده از این ویتامین به صورت موضعی طیف وسیعی از فواید کاملاً علمی و ثابت شده را به همراه دارد. تحقیقات نشان داده است که نیاسینامید می تواند به بهبود هایپرپیگمانتاسیون و روشن شدن پوست کمک کند.

نیاسینامید قرمزی و لکه‌های پوست را کاهش می‌دهد. مطالعات، نشان داده است که استفاده از نیاسینامید باعث بهبود و جلوگیری از زردی پوست بدون ایجاد سوزش می شود. نیاسینامید برای انواع پوست و همه سنین و حتی کسانی که از شرایط التهابی رنج می برند، بی خطر است.
نیاسینامید به تولید سرامیدها و الاستین، که هر دو جز حیاتی سد پوستی و محافظ طبیعی پوست هستند، کمک می کند. این امر، باعث می شود پوست هیدراته تر و سالم تر بماند و بهتر از خود در برابر از دست دادن رطوبت و عوامل تحریک کننده بیرونی دفاع کند.
هنگامی که نیاسینامید به صورت موضعی استفاده می شود، به نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) تبدیل می شود که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی در مقابله با رادیکال های آزاد است که برای سلامت پوست بسیار مهم است، نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید می تواند از آسیب های نامرئی DNA، به وسیله ی عوامل استرس زای روزمره، از جمله آلودگی محیطی و اشعه ماوراء بنفش، جلوگیری کند. نیاسینامید به طور کلی برای مصرف و استفاده موضعی بی خطر است و تاکنون عوارض خاصی از آن در مصارف موضعی گزارش نشده است. صرفا افرادی که از قبل به این ماده آلرژی دارند ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوند.

طریقه مصرف کرم ضد لک سیسپرسا

• قبل از استفاده پوست را نشویید. در صورت نیاز به شستشوی قبل از مصرف، حداقل یک ساعت صبر کنید و بعد کرم سیسپرسا را استفاده کنید.
• لایه نازکی از کرم را روی پوست در محل لک بمالید. 15 دقیقه صبر کنید (ممکن است حس گرم شدگی یا گزگز خفیفی ایجاد شود و تا 30 دقیقه ادامه یابد).
• محل مورد استفاده کرم را با یک شوینده ی ملایم و متناسب با درمان بشویید و خشک کنید.

نکات مصرف 

- در مدت استفاده از این فرآورده، از مرطوب کننده استفاده کنید. بهتر است به منظور جلوگیری از خشکی و تحریکات پوستی، رطوبت رسانی به پوست را در طول روز، تمدید نمایید.
- از یک ضد آفتاب که بتواند از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کند، استفاده کنید.
- از این فرآورده، در ناحیه دور چشم استفاده نشود.
- در صورت بروز حساسیت و سوزش استفاده را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.
- در صورت بارداری و شیردهی و نیز قصد بارداری از استفاده از این محصول اجتناب کنید.
- در صورتی که شما یا عضو درجه 1 از خانواده شما دچار ویتیلیگو (لک های ناشی از بیماری خود ایمنی) است، از استفاده از این محصول اجتناب کنید.
- در اوایل مصرف، احساس گرما و قرمزی به مدت 30 دقیقه احساس می شود که طبیعی است و بعد از چند روز استفاده برطرف می شود.

نتیجه گیری

تعداد بیمارانی که با اختلالات رنگدانه ای به متخصصین پوست مراجعه می کنند قابل توجه است. همان طور که گفته شد، کرم ضدلک قوی سیسپرسا که توسط شرکت کیاکام فارمد با یک فرمول نوآورانه و بهینه فرموله شده است، می تواند نیاز بسیاری از بیمارانی که دچار لک هستند را برطرف نماید. با توجه به تمام توضیحاتی که در خصوص تک تک اجزاء این محصول با کیفیت و مورد توجه تمام متخصصین پوست در دنیا داده شد، شما می توانید از این محصول مطمئن و کارآمد استفاده نمایید. همچنین این محصول با استفاده از سیستئامین به همراه چندین ماده موثره طبیعی دیگر، می تواند نیاز شما به استفاده همزمان از چند محصول ضدلک را برطرف سازد. 
قابل ذکر است که باید مراقبت های مورد نیاز پوست در شب و روز (شتشو، استفاده از تونر و پاک کننده مناسب پوست، رطوبت رسانی استفاده از کرم ضد آفتاب) را به طور منظم انجام دهید، تا به جلوگیری از ایجاد لک های جدید و بهبود لک های قدیمی نیز کمک کنید.
نکته خوب در مورد لک های صورت این است که لک های صورت در اکثر موارد خطری برای سلامتی شما ندارند و معمولاً با استفاده از محصول ضدلک قوی سیسپرسا و روش های عنوان شده در این مقاله به راحتی قابل درمان هستند. تنها نکته ای که وجود دارد، پروسه درمان لک صورت نیاز به کمی صبر دارد و ممکن است برای درمان کامل لک های صورت و از بین رفتن کامل لک ها، 4 تا 6 ماه زمان لازم باشد. در ضمن توجه داشته باشید، در صورتی که لک ها تیره یا بزرگ باشند یا ناحیه لک درد داشته باشد، حتماً در اسرع وقت به یک متخصص پوست مراجعه نمائید...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )