5 ماده غذایی برای سلامت مغز و تقویت حافظه

5 ماده غذایی برای سلامت مغز و تقویت حافظه

زوال عقل و فراموشی بسیار ناراحت کننده است هم برای خود شخص هم اطرافیان. در این مقاله به معرفی چند ماده غذایی که به تقویت حافظه کمک می کنند، می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 شهریور 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 شهریور 1395

11K

eye icon

5 ماده غذایی برای سلامت مغز و تقویت حافظه

آیا شما هم جزو آن دسته افراد هستید که همیشه این نگرانی را دارید که مبادا با بالا رفتن سن دچار کاهش حافظه، فراموشی و زوال عقل شوید؟ اگر جوابتان بله است حتما این مقاله را مطالعه کنید. بر طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته بیش از 5 میلیون نفر در آمریکا از بیماری آلزایمر رنج می برند و از آن ناراحت کننده تر اینکه از هر 3 نفر فرد کهنسال یک نفر به هنگام مرگ دچار فراموشی و زوال عقل هستند.

با وجود این آمار نگران کننده محققان خبرهای خوبی برای ما دارند. بر طبق اخبار جدید، تغذیه افراد تاثیر بسیار زیادی بر سلامت عقلی آنها دارد و تغذیه درست و مناسب به میزان بسیار زیادی ریسک بیماری هایی مانند آلزایمر و فراموشی را کاهش می دهد. مطالعات اخیر بیانگر آن است که افرادی که از رژیم های غذایی توصیه شده توسط پزشکان و متخصصین تغذیه پیروی کرده اند حدودا 53 درصد کمتر از سایرین دچار بیماری آلزایمر شده اند. یکی از این رژیم های توصیه شده رژیم مدیترانه ای است. روند پیری روی حافظه و مغز افرادی که از رژیم مدیترانه ای تبعیت کرده اند بسیار کندتر بوده است. در این مقاله 5 ماده غذایی به شما معرفی می گردد که برای سلامت مغز بسیار مفید هستند و تا حد زیادی از آلزایمر، زوال عقل و فراموشی ناشی از بالا رفتن سن پیشگیری می کنند.

1- غلات کامل
یکی از راه های آسان برای به دست آوردن سلامت مغز این است که حداقل نیمی از غلات مصرفی شما غلات کامل و سبوس دار باشند. غلات کامل منابع غنی از مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر، ویتامین B، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، مس، منیزیم هستند. سعی کنید حداقل 3 وعده در روز از غلات کامل استفاده کنید.

2- غذاهای دریایی
مطالعات متعدد بیانگر این است که ماهی هایی مانند سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که قادرند تا حدود زیادی خطر ابتلا به فراموشی را کاهش دهند. پزشکان توصیه می کنند برای سلامت مغز حداقل یکبار در هفته از غذاهای دریایی استفاده کنید.

3- سبزیجات
حتما بارها شنیده اید که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات برای قلب مفید است و باعث پیشگیری از سرطان می شود اما خوب است بدانید که میوه ها و سبزیجات برای سلامت و جوان ماندن مغز شما هم مفید هستند. علت این امر این است که سبزیجات و میو ها حاوی مواد بسیار مفیدی برای مغز هستند موادی مانند فولات، کارتنوئید و آنتی اکسیدان.
یک مطالعه صورت گرفته نشان می دهد افراد مسنی که روزانه 3 وعده میوه و سبزیجات مصرف می کنند 40 درصد کمتر از سایر افراد هم سن خود که روزانه فقط یک وعده سبزیجات و یا میوه مصرف می کنند دچار مشکلات مغزی مانند فراموشی و کاهش فعالیت های مغزی می شوند. پزشکان توصیه می کنند برای سلامت مغز حداقل یک وعده در روز از سبزیجات دارای برگ سبز و تیره و یک وعده دیگر از سایر سبزیجات استفاده نمایید و در کنار اینها حداقل دو بار در هفته از میوه هایی مانند توت فرنگی، شاتوت، تمشک و زغال اخته استفاده نمایید.

4- کولین
آیا واژه کولین برای شما نا آشناست؟ بهتر است با این ماده آشنا شوید. کولین یک ماده ضروری برای ساخت بخش های مهمی از سیستم عصبی مانند فرارسان های عصبی (نوروترنسمیترها) می باشد که مسئول حافظه افراد هستند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که کولین به اندازه کافی دریافت می کنند دارای قدرت حافظه و شناخت بهتری هستند. متاسفانه حدود 90 درصد از افراد به اندازه کافی کولین دریافت نمی کنند. همه افراد باید به طور روزانه حدود 550 میلی گرم کولین دریافت کنند. غذاهایی که حاوی مقادیر مناسبی کولین هستند شامل ماهی (به خصوص ماهی سالمون)، میگو، تخم مرغ (به خصوص زرده)، گوشت سفید می باشند. کولین با مقدار کمتر در موادی مانند میوه ها و سبزیجات، شیر و سایر فراورده های لبنی و مغزها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: 9 روش تقویت مغز برای پیشگیری از کاهش حافظه

5- چربی های سالم
معمولا هر ماده ای که برای قلب مفید باشد برای مغز هم مفید است. رژیم های غذایی خاصی برای توسعه فعالیت های مغزی توصیه می شود. در این رژیم ها چربی های اشباع مانند گوشت قرمز و کره حیوانی تا حد امکان محدود شده اند و در عوض مصرف چربی های غیر اشباع مانند ماهی های چرب، مغزها، دانه های روغنی گیاهی شامل روغن زیتون و روغن کانولا توصیه می گردد.

روغن کانولا دارای کمترین میزان چربی های اشباع شده است و نسبت به سایر روغن ها ارجحیت دارد. شما می توانید از روغن کانولا در مواردی استفاده کنید که مایل به استفاده از روغنی با طعم خنثی در غذا هستید ولی در سایر موارد که دوست دارید از روغن مزه دار استفاده کنید مثلا برای مزه دار کردن سالاد روغن زیتون مصرف کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )