رپورتاژ- آیا تقویت حافظه با مواد غذایی ممکن است؟

رپورتاژ- آیا تقویت حافظه با مواد غذایی ممکن است؟

به کمک رژیم غذایی می توان عملکرد مغز را تقویت کرد. در این مقاله به معرفی مواد غذایی که به تقویت حافظه کمک می کنند می پردازیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 تیر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 تیر 1397

3K

eye icon

رپورتاژ- آیا تقویت حافظه با مواد غذایی ممکن است؟

کمی تغییر ساده در رژیم غذایی، به تقویت حافظه کمک می کند.
به کمک رژیم غذایی می توان عملکرد مغز را تقویت کرد و تقویت حافظه را تضمین نمود. همچنین می توان از افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات ذهنی جلوگیری کرد.
در ادامه، به معرفی برخی مواد غذایی که برای تقویت حافظه مفیدند، می پردازیم.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی افزاینده توان مغزی و حافظه

آووکادو
آووکادو حاوی ویتامین K و فولات است که از لخته شدن خون در مغز جلوگیری می کند. بنابراین احتمال سکته را کاهش می دهد. همچنین باعث تقویت حافظه و تمرکز می شود. آووکادو سرشار از ویتامین B ، Cو چربیهای غیراشباع یا چربیهای مفید است.

چغندر قند
چغندر قند باعث کاهش التهاب در بدن می شود. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است و به تصفیه خون کمک می کند. نیترات طبیعی موجود در چغندر قند، گردش خون به سمت مغز را تقویت می کند. این امر سبب بهبود عملکرد و تقویت حافظه می شود.

کلم بروکلی
کلم بروکلی یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه است. کلم بروکلی سرشار از ویتامین K و کولین است که به تقویت حافظه کمک می کند. این محصول سرشار از فیبر و ویتامین C است. به طوری که تنها یک فنجان کلم بروکلی، حاوی 150 درصد نیاز روزانه به ویتامین C است.

روغن نارگیل
تقریبا هیچ عملکردی در بدن وجود ندارد که روغن نارگیل برای آن مفید نباشد. وقتی صحبت از تقویت حافظه باشد نیز روغن نارگیل سرشار از فواید است. روغن نارگیل از کاهش حافظه در اثر افزایش سن جلوگیری می کند. همچنین باکتریهای مضر موجود در روده را از بین می برد.

مواد غذایی تخمیر شده
مواد غذایی تخمیر شده که حاوی پروبیوتیک هستند باعث کاهش هورمون استرس و اضطراب می شوند. پروبیوتیک روی ناقل های عصبی گابا نیز تاثیر می گذارند. البته مصرف بیش از حد خوراکی های تخمیر شده می تواند توازن میان باکتری های مفید و مضر در روده را بر هم بزند. ماست با محیط کشت فعال، کفیر، کیمچی، تمپه و ترشیجات از مواد غذایی تخمیر شده اند.

پروتئین بدون چربی
هورمون سروتونین یا پروزاک طبیعی با افسردگی مبارزه می کند. منابع پروتئین گوشتی مانند ماهی، بوقلمون، مرغ، تخم مرغ و لوبیا به تنظیم سطح سروتونین کمک می کنند. از این مهمتر، کربوهیدرات پیچیده است. کربوهیدرات پیچیده به ورود تریپتوفان به مغز کمک می کند. تریپتوفان باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب و تقویت حافظه می شود.

ماهی چرب
امروزه رژیم غذایی اغلب افراد با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 مواجه است. این در حالیست که مصرف روغن هایی که تاثیر منفی روی مغز می گذارند مانند چربی ترانس و چربی اشباع شده بسیار افزایش یافته است. بخش وسیعی از مغز از چربی ها تشکیل شده است و بدن قادر به تولید اسیدهای چرب ضروری نیست. بنابراین رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای تامین نیاز روزانه بدن به چربی و تقویت حافظه ضروری است.
اسیدهای چرب امگا 3 به تولید ناقل های عصبی در مغز شامل دوپامین و سروتونین کمک می کنند. بنابراین موجب کاهش علائم افسردگی، اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات ذهنی می شوند. اسید چرب امگا 3 به انتقال پیام ها در مغز کمک کرده و باعث تقویت حافظه و یادگیری می شود. ماهی سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

مکمل سلامت امگا 3
کمبود ماهی در رژیم غذایی اغلب افراد احساس می شود. همچنین در بسیاری از موارد، ماهی ها دارای آلودگی به جیوه هستند که مصرف بیش از حد آنها برای سلامتی مضر است. به همین دلیل، مکمل سلامت روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه اف اس وارد بازار شده است. این محصول، برای سلامت ذهنی جنین و سلامتی مادر در دوره بارداری بسیار مفید است.

برای مشاهده و خرید مکمل روغن ماهی امگا 3 بدون جیوه اینجا کلیک کنید.

منابع
https://www.psychologytoday.com/us/blog/real-healing/201301/healthy-gut-healthy-mind-5-foods-improve-mental-health
https://draxe.com/15-brain-foods-to-boost-focus-and-memory/

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )