آلفا لیپوئیک اسید (ALA) و تاثیر آن در بدنسازی

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) و تاثیر آن در بدنسازی

آلفا لیپوئیک اسید، اسید چربی می باشد که در تولید انرژی نقش به سزایی دارد. این مقاله اطلاعات کاملی در مورد ALA به شما می دهد.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 بهمن 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 بهمن 1396

31K

eye icon

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) و تاثیر آن در بدنسازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • آلفا لیپوئیک اسید چیست؟
  • منابع غذایی آلفا لیپوئیک اسید
  • مزایای آلفا لیپوئیک اسید
  • طریقه مصرف آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید چیست؟

آلفا لیپوئیک اسید، اسید چربی می باشد که در تولید انرژی نقش به سزایی دارد. آلفا لیپوئیک اسید به طور طبیعی در بدن تولید می شود و لذا به عنوان یک آنتی اکسیدان متابولیکی شناخته می شود. این ترکیب در سال 1930 میلادی کشف شد که سال ها بعد مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفت. در  نتیجه ی مطالعات انجام شده بر روی آن، لقب آنتی اکسیدان یونیور سال را به آن دادند. زیرا این اسید، اثر آنتی اکسیدان های دیگر به مانند ویتامین C و E را افزایش می داد.

آلفا لیپوئیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان، فعل و انفعالات انجام شده توسط پراکسیدهایی که باعث اختلال عملکرد سلول ها می‌شود، مهار می کند. با مصرف قرص آلفا لیپوئیک اسید، تولید گلوتاتیون (که نقش حل کردن مواد سمی انتقال داده شده به  کبد را بر عهده دارد)، با نابودی رادیکال های آزاد تولید شده در بدن، افزایش می یابد.


 

منابع غذایی آلفا لیپوئیک اسید

مقادیر اندکی از فرم طبیعی ALA در مواد غذایی با درصد پروتئین بالا به مانند گوشت و اسفناج یافت می شود. همچنین مقادیر کمی که در درون بدن انسان تولید می شود به راحتی جذب جریان خون شده و می تواند از دیواره مغزی-نخاعی عبور کند. بسیاری از آلفا لیپوئیک اسید موجود در غذا از آنزیم های حاوی لیپوآمید متصل شده به آمینواسید لیزین تهیه می شود. ALA تولید شده ی بدن در کبد، کلیه و قلب یافت می شود و ALA موجود در منابع گیاهی، در اسفناج، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می شود.

مزایای آلفا لیپوئیک اسید

بسیاری از مزایای مکمل ALA مربوط به خصوصیات آنتی اکسیدانی آن و توانایی آن جهت مبارزه با رادیکال های آزاد و تولید آنتی اکسیدان های دیگر می باشد. در ادامه به نقش آلفا لیپوئیک اسید در بدنسازی می‌پردازیم:

نقش ALA در تحریک رشد عضله

آلفا لیپوئیک اسید، توانایی بافت عضله را جهت برداشت گلیکوژن و تولید انرژی از آن افزایش می دهد. گلیکوژن یک پلی ساکارید می باشد که گلوکوز را  طی فرایند هیدرولیز، تشکیل می دهد. این همان فرمی از گلوکوز می باشد که در سلول ها ذخیره می شود. متابولیسم گلیکوژن حجم سلول های عضلانی را افزایش می دهد که نتیجه ی آن ایجاد عضلات سفت و قوی می باشد. با توجه به گزارشات انستیتو پاولینگ، افزایش مقدار گلیکوژن در عضلات در انتقال مواد مغذی لازم جهت تامین سوخت عضله بسیار موثر می باشد.
محققان معتقدند که ALA، مواد مغذی را به داخل بافت عضلانی هدایت می کند نه بافت چربی. آلفا لیپوئیک اسید در افزایش اثربخشی برخی مکمل های دیگر نیز موثر است. ALA معمولا در کنار کراتین مصرف می شود.

آلفا لیپوئیک اسید در بهبود شرایط حساسیت به انسولین

انسولین هورمونی می باشد که به سلول ها جهت برداشت گلوکوز پیام می فرستد. فاکتورهای متعددی می توانند عوامل مقاومت به انسولین باشد همچون: رژیم پر کربوهیدرات، فاکتورهای ژنتیکی و ...
زمانی که مقاومت به انسولین رخ می دهد، بدن شروع به تولید مقادیر بیشتری از این هورمون می کند.
این شرایط می تواند منجر به ایجاد هایپراینسولینمیا (حالتی که سطح قند خون بالا می رود) شود. سطح قند خون بالا می تواند باعث افزایش قند خون، افزایش اشتها، خستگی و افزایش فشار خون شود.
بدن سازان ممکن است مقاومت به انسولین را بعد از تمرین که نتیجه ی آن تضعیف در عملکرد و جلوگیری از برداشت مواد مغذی جهت رشد سلول های اسکلتی می باشد را تجربه کنند.طبق تحقیقات، مصرف مکمل های آلفا لیپوئیک اسید می تواند حساسیت به این هورمون پیام رسان را تقویت کرده، که نتیجه ی آن تاثیر بر روی رشد عضله و عملکرد آن می باشد.

اثر آلفا لیپوئیک اسید در چربی سوزی

در یک مطالعه انجام شده بر روی 60 فرد چاق دیابتی، آلفالیپوئیک اسید اثرات قرص ضد دیابت متفورمین را بهبود بخشید. 600 میلی گرم روزانه برای 20 هفته، میزان BMI و سطوح تری گلیسیریدی را کاهش داد.
همچنین مکمل ALA در بدن سازان می تواند در کنترل اشتها نیز موثر باشند. در یک مطالعه حیوانی، خصوصیات مهار اشتها به اثبات رسیده است. با این حال، در انسان چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (چربی سوزی را با آلفا لیپوئیک اسید تجربه کنید) مراجعه کنید.

آلفا لیپوئیک اسید، علاوه بر اثرات آنتی کسیدانی دارای فواید دیگری نیز می‌باشد:
- پیر شدن را کند می کند.
- از بیماری های قلبی محافظت می کند.
- از سرطان پیشگیری می کند.
- در رفع چین و چروک موثر می باشد.
- میزان قند خون را در بیماران دیابتی کنترل می کند.
- از کبد محافظت می کند.
- می تواند از ایجاد سکته جلوگیری کند.

طریقه مصرف آلفا لیپوئیک اسید

ALA به دو فرم انانتیومری S-و R+ موجود است که بهتر است که از فرم انانتیومر R+ استفاده شود. 

دوز استاندارد توصیه شده برای این مکمل 200 تا 400 میلی گرم در روز می باشد. مصرف 200 میلی گرم آلفا لیپوئیک اسید 15 تا 20 دقیقه قبل از تمرین باعث افزایش عملکرد و انتقال سریعتر مواد مغذی به عضلات شما می شود. 

همچنین توصیه می‌شود در میان انواع فرم های دارویی آلفا لیپوئیک اسید از فرم کپسول آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

آلفا لیپوئیک اسید که ALA نیز نامیده می شود، یک اسید چرب است بدن آن را به طور طبیعی تولید می‌کند. ALA را می توان از طریق رژیم غذایی و مکمل ها نیز به دست آورد. از وظایف اصلی آن می‌توان به اثرات آنتی اکسیدانی، مبارزه با رادیکال های آزاد و تبدیل مواد مغذی به انرژی اشاره کرد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )