ویتامین D را بشناسیم!

ویتامین D را بشناسیم!

با مطالعه این مطلب درباره ویتامین D اطلاعات مفیدی کسب کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 خرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 خرداد 1396

6K

eye icon

ویتامین D را بشناسیم!

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که نقش مهمی در بدن ایفا می کند و کمبود آن باعث ایجاد عوارض متعددی در بدن می شود. 

ویتامین آفتاب 
ویتامین D به ویتامین آفتاب نیز معروف است زیرا این ویتامین پس از برخورد نور خورشید به پوست طی فعل و انفعالاتی در بدن ساخته می شود. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و انواع مختلف آن شامل ویتامین های D1,D2, D3 می باشد. این ویتامین می تواند بر روی 2000 ژن موجود در بدن انسان تاثیر بگذارد.

فواید ویتامین D 
ویتامین D چندین عملکرد مهم در بدن دارد. معروفترین آنها کمک به جذب کلسیم و فسفر و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می باشد. مصرف مقدار لازم ویتامین D نه تنها به استحکام استخوان ها و دندان ها کمک می کند بلکه باعث پیشگیری از برخی بیماری ها می شود. اگر مقدار کافی ویتامین D مصرف نکنید به شدت در معرض مشکلات و بیماری های استخوانی از قبیل استئومالاسی و استئوپروز یا پوکی استخوان هستید. 

ویتامین D و مبارزه با بیماری ها
محققان دریافته اند که علاوه بر مزایای معروف و مهم ویتامین D این ویتامین در موارد زیر نیز نقش دارد: 
- کاهش خطر ابتلا به ام اس، بر طبق مطالعه ای که در سال 2006 در ژورنال انجمن طب آمریکا منتشر شد. 
- کاهش خطر بیماری های قلبی، بر طبق مطالعه ای که در سال 2008 منتشر شد. 
- کمک به کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا بر طبق مقاله ای که در سال 2010 در یک ژورنال پزشکی معتبر آمریکایی منتشر شد. 

ویتامین D ضد افسردگی
تحقیقات نشان داده که ویتامین D می تواند نقش مهمی در تغییرات خلقی و کاهش افسردگی ایجاد کند. در یک مطالعه صورت گرفته بر روی افراد مبتلا به افسردگی، دانشمندان دریافته اند که علائم بیماری در بیماران افسرده ای که مقادیر مناسب ویتامین D دریافت کرده اند کاهش یافته است. در مطالعه ای دیگر که بر روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژی انجام شده است مشخص شده است که اغلب این بیماران دچار کمبود ویتامین D می باشند و همچنین از نگرانی و افسردگی نیز رنج می برند. 

ویتامین D و کمک به کاهش وزن
اگر می خواهید رژیم کاهش وزن بگیرید حتما از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. همچنین برای پیشگیری از بیماری های قلبی نیز می توانید ویتامین D مصرف کنید. در یک مطالعه صورت گرفته که بر روی 2 گروه افراد که رژیم کاهش وزن داشته اند انجام شده است نتایج جالبی به دست آمده است. در این مطالعه به یک گروه مکمل کلسیم و ویتامین D و به گروهی دیگر دارونما داده شد و نتیجه به دست آمده نشان داد که گروهی که مکمل ویتامین D و کلسیم مصرف کرده اند وزن بیشتری کم کرده اند. برخی از محققان معتقدند که مصرف کلسیم و ویتامین D در مقادیر نسبتا بالا تا حدودی اثرات سرکوب کننده اشتها دارند. 

چگونه ویتامین D مورد نیاز خود را کسب کنیم؟ 
بدن انسان هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد قادر است ویتامین D تولید کند. علاوه بر این شما می توانید ویتامین D را از طریق برخی از مواد غذایی خاص و همچنین مصرف مکمل ها کسب کنید. گاهی اوقات لازم است فرد برای اندازه گیری میزان ویتامین D بدن تحت آزمایش خون قرار گیرد. 

کمبود ویتامین D 
سبک زندگی شما و برخی فاکتورهای محیطی می تواند بر تولید ویتامین D از طریق نور خورشید توسط پوست بدن تاثیر بگذارند و باعث اختلال در ساخت این ویتامین شوند. این فاکتورها شامل:
آلودگی هوا- استفاده از کرم ضد آفتاب- صرف زمان زیادی از روز در مکان های سرپوشیده- زندگی در شهرهای بزرگ با ساختمان های بلند مرتبه- داشتن پوست تیره فاکتورهایی که عنوان شدند باعث کمبود ویتامین D در بسیاری از افراد می شود. 
بنابراین تقریبا همه افراد بهتر است از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. 

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان 
- احساس خستگی مفرط و دردهای مبهم 
- دردهای شدید استخوانی و عضلانی و یا ضعفی که حتی باعث مشکل در بالا رفتن از پله ها شود. 
- شکستگی استخوان ها به خصوص در پاها، لگن و مفصل ران 

پزشک با درخواست یک آزمایش خون ساده می تواند به کمبود ویتامین D پی ببرد. اگر بر اساس نتیجه آزمایش دچار کمبود ویتامین D بودید ممکن است که پزشک درخواست رادیوگرافی از برخی قسمت های بدن شما کند تا وضعیت استحکام استخوان های شما را بسنجد. 

در صورت کمبود ویتامین D چه کنیم؟ 
اگر پزشک برای شما تشخیص کمبود ویتامین D داده است حتما برایتان مکمل های ویتامین D را تجویز می کند. اگر میزان کمبود این ویتامبن در بدن شما شدید باشد ممکن است پزشک مجبور به تجویز دوز بالای این ویتامین برایتان باشد. البته لازم به ذکر است که علاوه بر مصرف مکمل بهتر است به اصلاح وضعیت تغذیه خود اقدام نمایید. 

بیشتر بخوانید: ویتامین D3 و فوائد آن برای بدن

منابع غذایی ویتامین D 
به طور طبیعی غذاهای کمی حاوی ویتامین D هستند. اما برخی از خوراکی ها با این ویتامین غنی می شوند یعنی به آنها ویتامین D افزوده می شود. مواد غذایی که حاوی ویتامین D هستند شامل: 
ماهی سالمون- ماهی ساردین- زرده تخم مرغ- میگو- شیر و ماست غنی شده تامین ویتامین D 
از طریق تغذیه و به طور کامل کار دشواری است زیرا برخی از این اقلام به سختی در رژیم غذایی افراد وجود دارند بنابراین استفاده از مکمل ها ضروری به نظر می رسد. 

چه مقدار ویتامین D نیاز داریم؟
مقدار توصیه شده این ویتامین بر اساس واحد بین المللی IU بیان می شود. IU یک واحد استاندارد برای نشان دادن میزان توصیه شده داروها می باشد. یک واحد برای هر ویتامین مقدار جداگانه ای است. مقدار توصیه شده ویتامین D برای افراد مختلف به شرح زیر است: 
- کودکان و نوجوانان روزانه 600 واحد
- بزرگسالان تا 70 سال روزانه 600 واحد
- افراد مسن بالای 70 سال روزانه 800 واحد
البته میزان دقیق مصرف این ویتامین بر اساس نیاز افراد متفاوت است. برای تعیین مقدار مصرف این ویتامین با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )