7 خواص بی نظیر گوارانا

7 خواص بی نظیر گوارانا

درباره گوارانا چه می دانید؟ با مطالعه این مقاله در مورد گوارانا و خواص بی نظیرش بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 اردیبهشت 1399

26K

eye icon

7 خواص بی نظیر گوارانا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • گیاه گوارانا چیست؟
  • خواص گیاه گوارانا چیست؟
  • عوارض احتمالی و مضرات گوارانا

گیاه گوارانا چیست؟

گوارانا با نام علمی Paullinia cupana، گیاهی برزیلی از خانواده افرا است که در آمازون رشد می کند. دانه های این گیاه شبیه چشم انسان به نظر می رسد. این گیاه حاوی تئوبرومین و تئوفیلین، سایر محرک های موثر بر سیستم عصبی وهمچنین آنتی اکسیدان هایی مانند تانن، ساپونین و کاتچین است. گوارانا به دلیل توانایی در کاهش خستگی، تقویت انرژی، کمک به یادگیری و تقویت حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با کاهش وزن، بهتر شدن وضعیت پوست و کاهش خطر ابتلا به بیماری چشمی مرتبط با سن در ارتباط است.

توت گوارانا به عنوان یک مکمل غذایی به فروش می رسد و برای عملکرد بهتر ورزشکاران در مکمل های بدنسازی نیز به کار می رود.

خواص گیاه گوارانا چیست؟

در ادامه به مهم ترین فواید گوارانا برای سلامتی انسان می‌پردازیم:

1. تاثیر گیاه گوارانا بر بهبود عملکرد ورزشی

گوارانا حاوی مقدار زیادی کافئین است و از زمان قدیم جهت تقویت عملکرد ورزشی قرار می‌گرفت. مکمل های حاوی گوارانا قانونی بوده و در بین ورزشکاران بسیار قابل قبول است. امروزه 70 درصد از گوارانا تولید شده در صنعت نوشیدنی های انرژی زا و 30 درصد باقی مانده به عنوان پودر در مکمل های بدنسازی همچون مکمل آمینو EAA گلد کر لاین استفاده می شود.

2. نقش گیاه گوارانا در کاهش وزن و چربی سوزی

چاقی یک نگرانی رو به رشد است، زیرا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. گوارانا به عنوان منبع غنی کافئین، به عنوان محرک عمل کرده و متابولیسم را طی 12 ساعت، 3 تا 11 درصد تقویت می کند. به همین دلیل گوارانا از زمان قدیم به عنوان چربی سوز مورد استفاده قرار می‌گرفت.
علاوه بر این، گوارانا ژن هایی را که به تولید سلول های چربی کمک می کند، سرکوب می کند. در حالی که بسیاری از محرک ها و چربی سوزها به مرور زمان به دلیل عدم امنیت از بازار خارج شده اند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده مکمل های حاوی گوارانا را در دوزهای طبیعی ایمن می داند.

3. تقویت حافظه با گیاه گوارانا

37/5 تا 75 میلی گرم از عصاره این گیاه می تواند به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کند. همچنین افزودن گوارانا به مولتی ویتامین های همچون منتال انرژی می تواند باعث بازدهی بیشتر در فعالیت های ذهنی شده و خستگی های ذهنی مرتبط با درس خواندن و یا فعالیت ذهنی طولانی مدت را کاهش دهد. مکمل های حاوی گیاه گوارانا در بین مکمل های تقویت حافظه، موجب تمرکز بیشتری می‌شود. گوارانا می تواند توانایی یادگیری و به خاطر آوردن را بهبود ببخشد. اثرات این ماده گیاهی در این زمینه بیشتر مربوط به وجود کافئین است.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله موثرترین ترکیبات مکمل های تقویت حافظه و تمرکز مراجعه کنید.

4. خاصیت تسکین دهندگی گیاه گوارانا

در زمان قدیم گوارانا به عنوان مسکن نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و این خاصیت تسکین درد، به دلیل داشتن کافئین زیاد است. کافئین به گیرنده های آدنوزین متصل شده (A1 ،A2a که در تحریک احساس درد نقش دارند)، آن ها را مسدود می کند و باعث کنترل درد می شود.

5. تاثیر گیاه گوارانا در افزایش انرژی و کاهش خستگی

گوارانا به عنوان ترکیبی در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می‌شود. این ماده منبع عالی کافئین است که به حفظ تمرکز و افزایش انرژی ذهنی کمک می کند.
در حقیقت دانه های گوارانا می توانند 4 تا 6 برابر قهوه کافئین داشته باشد.کافئین با مسدود کردن آدنوزین، باعث کاهش خواب آلودگی و افزایش آرامش مغز می شود.
گوارانا بدون عوارض جانبی قابل توجه می تواند خستگی های روانی ناشی از سرطان را  نیز کاهش دهد. استفاده از مکمل های حاوی گوارانا در یک دوره کوتاه مدت، برای مقابله با خستگی ناشی از  شیمی درمانی در خانم هایی که مبتلا به سرطان پستان بوده اند، اثر بخش است.

6. پیشگیری از پیری پوست با گوارانا

استفاده از گوارانا به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی در صنعت آرایشی به عنوان یک ترکیب در کرم های ضد پیری، لوسیون ها، صابون ها و محصولات مراقبت از مو رایج است.
کافئین موجود در گوارانا باعث افزایش جریان خون در پوست می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در گوارانا آسیب های پوستی مربوط به سن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
مواد آرایشی حاوی گوارانا در بهبود سفت شدن پوست و به حداقل رساندن چین و چروک اطراف چشم موثر هستند.

7. گوارانا و محافظت از چشم

افزایش سن می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد چشم شود. نور خورشید، رژیم غذایی ضعیف و برخی از رفتارهای مرتبط با سبک زندگی مانند سیگار کشیدن می تواند به چشم آسیب زده و خطر ابتلا به اختلالات چشمی را افزایش دهد.
گوارانا حاوی ترکیباتی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و از چشم در برابر مشکلات مربوط به افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم محافظت می کند. گوارانا میزان آسیب DNA و مرگ سلول های چشم را به طرز قابل توجهی کاهش داده و باعث تقویت بینایی می شود.

عوارض احتمالی و مضرات گوارانا

- عوارض جانبی گوارانا مانند کافئین است. تپش قلب، بی خوابی، سر درد، اضطراب احتمالی و بی قراری از جمله این عوارض است.
- زنان باردار باید از مصرف گوارانا خودداری کنند، چون حاوی دوز بالای کافئین بوده و کافئین می تواند از جفت عبور کرده و مقدار زیاد این ماده باعث ناهنجاری های رشد در کودک شده و یا خطر سقط جنین را افزایش دهد.
- افراد با بیماری قلبی نیز باید پیش از مصرف گوارانا با پزشک مشورت کنند.

نتیجه گیری

گوارانا گیاهی است که قرن ها توسط قبایل آمازون به صورت دارویی استفاده می‌شود. گوارانا در بسیاری از نوشیدنی های انرژی‌زا و مکمل های غذایی یافت می‌شود. از فواید مهم این گیاه می‌توان به کاهش خستگی، افزایش انرژی، تقویت حافظه و تمرکز و کاهش وزن اشاره کرد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )