سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن

این مقاله درباره سندروم خستگی مزمن است، اگر شما هم همیشه احساس خستگی می کنید و فکر می کنید به این بیماری مبتلا هستید این مقاله را از دست ندهید.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

02 خرداد 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

02 خرداد 1400

5K

eye icon

سندروم خستگی مزمن

با دیدن عنوان این مقاله، اولین نکته ای که به ذهن می رسه، اینه که آیا من هم به این سندروم دچار هستم!!!!
سندروم خستگی مزمن، شامل مجموعه ای از علائم است که بیش از 6 ماه فرد را درگیر کرده و علائم آن با هیچ بیماری زمینه ای دیگری قابل توجیه نیست. در حقیقت، یکی از چالش های اصلی بیماری، این است که تشخیص آن با تست های آزمایشگاهی امکان پذیر نمی باشد. با این حال، برخی از پزشکان معتقدند سندروم خستگی مزمن با خستگی آدرنال یا التهاب گسترده در بدن ارتباط دارد.

اگر شما نیز همیشه احساس خستگی می کنید و فکر می کنید به این بیماری مبتلا هستید نگران نباشید. علائم ناشی از سندروم خستگی مزمن تنها به احساس خستگی محدود نمی شود. برای تشخیص این بیماری فرد باید بیش از 6 ماه، حداقل 4 مورد از علائم زیر را به صورت همزمان داشته باشد:
1. سردردهایی که شدت آن یا الگوی آن تغییر کرده و بدتر شده است. 
2. درد در مفاصل متعدد اما بدون تورم یا قرمزی
3. درد عضلانی
4. خستگی شدید که بیش از 24 ساعت بعد از تمرینات بدنی یا ذهنی به طول می انجامد.
5. اختلال قابل توجه در حافظه کوتاه مدت یا تمرکز
6. گلو درد مکرر یا ادامه دار
7. غدد لنفاوی متورم در گردن یا زیر بغل
8. خستگی بعد از بیدار شدن
همان طور که پیشتر گفته شد، برای تشخیص سندروم خستگی مزمن، باید وجود بیماری های زمینه ای در فرد رد شود تا اینکه تنها گزینه باقی مانده سندروم خستگی مزمن باشد.

علت ایجاد سندروم خستگی مزمن چیست؟
اگرچه تا کنون دلایل ایجاد این سندروم به طور کامل مشخص نشده است اما برخی از علل شناخته شده عبارتند از:
- عدم تعادل هورمونی
- تضعیف سیستم ایمنی بدن
- عفونت های ویروسی
- سوء تغذیه
- استرس اکسیداتیو
- سلیاک، آلرژی یا انواع حساسیت غذایی

توصیه های غیر دارویی در افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن
علاوه بر درمان های دارویی، راهکارهای غیردارویی نیز در این افراد، می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. در پایین به برخی از آنها اشاره شده است:
ارتباط مستقیمی بین کاهش سطح ویتامین های گروه B با بیماری سندروم خستگی مزمن وجود دارد. ویتامین های گروه ب در فرآیند متابولیسم دخیل بوده و سبب افزایش انرژی و رفع خستگی می گردند. از طرفی ویتامین های B6، فولات و B12 در ساخت سلول های خونی نیز نقش داشته و می توانند در کاهش برخی از علائم سندروم خستگی مزمن از سایر ویتامین های این گروه، موثرتر باشند. افزودن مکمل ب کمپلکس، به رژیم غذایی متعادل و غنی از پتاسیم و منیزیم در این افراد توصیه می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف مکمل های منیزیم، ال-کارنیتین و (SAM-e) S-Adenosyl methionine و استفاده از روش هایی مانند طب سوزنی و مدیتیشن، بیشترین اثربخشی را در درمان سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا نشان می دهند. ال-کارنیتین به عنوان ترکیبی موثر در بهبود اختلالات میتوکندریایی و SAM-e با افزایش ساخت انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین به کاهش علائم این سندروم کمک می کنند. به علاوه، مصرف SAM-e سبب تسکین درد های مفصلی و سردرد و بهتر شدن علائم افسردگی می گردد.    
پتاسیم و منیزیم نیز می توانند به بهبود علائم مرتبط با سندرم خستگی مزمن کمک کنند. در پژوهشی نشان داده شد که بیماران مبتلا به سندروم خستگی مزمن، سطوح منیزیم کمی دارند و مصرف مکمل منیزیم در آنها باعث بهبود سطح انرژی، کاهش درد و متعادل تر شدن حالت های روحی می گردد. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B6 (پیریدوکسین)

پرهیز از مصرف مواد غذایی آلرژی زا
آلرژی به غذاهای خاص، گرده گیاهان، فلزات و سایر مواد شیمیایی می تواند باعث افزایش تعداد افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن شود. در پژوهشی مشخص شد که بین سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، فیبرومیالژیا و خستگی مزمن ارتباط وجود دارد. در مطالعه ای 84 بیمار که به دلیل "مشکلات گوارشی با علت ناشناخته" بررسی شدند، تقریباً همه بیماران (به استثنای یک بیمار) واجد شرایط تشخیص IBS بودند، 85 درصد، مبتلا به سندرم خستگی مزمن و 71 درصد مبتلا به فیبرومیالژیا بودند. وجه مشترک این بیماری ها، هضم ضعیف و حساسیت های غذایی است.
از متداول ترین حساسیت های غذایی می توان به حساسیت به گلوتن و کازئین و عدم تحمل لاکتوز اشاره کرد. سایر مواد حساسیت زای رایج شامل بادام زمینی، لبنیات، سویا، صدف و مخمر می باشد. برای تعیین حساسیت های غذایی می توان آزمایش IgG (ایمونوگلوبولین G) را انجام داد و با حذف مواد غذایی حساسیت زا علائم IBS و خستگی مزمن بر طرف می شود.

آرامش داشته باشید 
سندروم خستگی مزمن، فرد را از نظر جسمی و روحی تحت تاثیر قرار می دهد. کنترل استرس و حفظ آرامش باید بخشی ضروری از هر برنامه ای باشد که برای درمان سندرم خستگی مزمن استفاده می شود. در پایین به تعدادی از این راهکارها اشاره شده است: 
1- ورزش کنید
تلاش کنید ورزش مستمر را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.
2- خواب کافی داشته باشید
سعی کنید در ساعات منظمی در طول شب بخوابید. وسایل الکترونیک مانند موبایل را با خود به تخت نبرید. می توانید از ترکیبات آرامبخش و خواب آور مانند والرین (سنبل الطیب)، لاوندر (اسطوخودوس) و محصولاتی مانند ملاتونین استفاد کنید.

برای مشاهده و خرید مکمل های ملاتونین اینجا کلیک کنید.

3- استراحت کنید
هفته ای یک روز را به خودتان اختصاص دهید و از آن لذت ببرید.
4- از مصرف مواد محرک بپرهیزید
از مصرف کافئین، الکل و تنباکو به ویژه در ساعات پایانی روز خودداری کنید؛ زیرا این محرک ها می توانند باعث بی قراری در شب شوند.
5- از یوگا، ماساژ تراپی و سایر تکنیک ها برای رسیدن به آرامش بهره ببرید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )