امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی و نقش آن در سلامت بدن

امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی و نقش آن در سلامت بدن

در این قسمت از مجله داروکده با مکمل امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی بیشتر آشنا شوید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 آذر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 آذر 1401

9K

eye icon

امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی و نقش آن در سلامت بدن

امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 خانواده‌ای از اسیدهای چرب ضروری هستند که نقش مهمی در بدن شما ایفا می‌کنند و اثرات مفیدی بر سلامت دارند.

از آنجایی که بدن قادر به تولید اسیدهای چرب ضروری امگا 3 نیست، گنجاندن منابع غذایی امگا 3 در رژیم غذایی حائز اهمیت است. ماهی‌های چرب، روغن ماهی، بذر کتان، روغن بذر کتان، دانه چیا و گردو از منابع معمول اسیدهای چرب امگا 3 هستند. دریافت مکمل امگا 3 توسط افرادی که منابع غذایی امگا3 را به میزان کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، توصیه می‌شود.

 

انواع اسیدهای چرب امگا 3

مهم‌ترین انواع اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از: ALA (آلفا-لینولنیک اسید)، DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید). ALA عمدتا در گیاهان یافت می‌شود، در حالی که EPA و DHA بیشتر در منابع غذایی حیوانی و جلبک‌ها وجود دارند.

در اینجا کمی بیشتر با اسیدهای چرب نام برده شده آشنا می‌شویم:

ALA (آلفا-لینولنیک اسید)

آلفا-لینولنیک اسید (ALA) رایج‌ترین اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی شما است.

بدن از این اسید چرب ضروری عمدتا برای تامین انرژی استفاده می‌کند. ALA هم‌چنین می‌تواند به اشکال فعال بیولوژیکی امگا 3 (EPA و DHA) تبدیل شود. با این وجود، این فرآیند تبدیل کارآمد نبوده و تنها درصد کمی از ALA به اشکال فعال امگا3 تبدیل می‌شود.

ALA در برخی منابع غذایی مانند بذر کتان، روغن بذر کتان، روغن کانولا، دانه چیا، گردو، دانه شاهدانه و دانه‌های سویا یافت می‌شود.

 

 EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) 

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) بیشتر در فرآورده‌های حیوانی مانند ماهی‌های چرب و روغن ماهی یافت می‌شود.

EPA عملکردهای متعددی در بدن دارد. بخشی از EPA می‌تواند در بدن به DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) تبدیل گردد.

 

DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید)

DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) مهم‌ترین اسید چرب امگا 3 در بدن شما است. این اسید چرب یک جزء ساختاری کلیدی در مغز، شبکیه چشم و برخی دیگر از اعضای مهم بدن محسوب می‌گردد.

همانند EPA، DHA هم عمدتا در منابع غذایی حیوانی چون ماهی‌های چرب و روغن ماهی وجود دارد. گوشت، تخم مرغ و لبنیات به دست آمده از حیواناتی که با علوفه تغذیه می‌شوند نیز حاوی مقادیر قابل توجهی DHA هستند.

افراد گیاهخوار (Vegetarians) و وگان (Vegans) غالبا منابع غذایی حاوی DHA را از طریق رژیم غذایی دریافت نکرده و به منظور اطمینان از دریافت کافی این اسید چرب ضروری امگا 3، توصیه می‌شود از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده نمایند.

 

چگونه مقادیر کافی امگا 3 را دریافت کنیم؟

با توجه به اثرات مفید اسیدهای چرب ضروری امگا 3 بر سلامت، اطمینان از دریافت مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا3 منطقی به نظر می‌رسد. از این رو پاسخ به این سوال که چه میزان امگا 3 مورد نیاز است و چگونه می‌توان مقادیر کافی امگا3 را دریافت نمود، اهمیت دارد.

بهترین راه برای اطمینان از دریافت مقادیر مناسب امگا 3، تامین آن از طریق رژیم غذایی متعادل می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که برنامه غذایی شما طوری تنظیم شده که مصرف ماهی‌های چرب، حداقل دو بار در هفته در آن گنجانده شده باشد، ضرورتی در استفاده از مکمل‌های غذایی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه اکثر افراد به میزان کافی ماهی‌های چرب یا غذاهای دریایی مصرف نمی‌کنند، استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای برای تامین این گروه از اسیدهای چرب، منطقی به نظر می رسد.

 

امگا 3 در چه مواد غذایی وجود دارد؟

همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، امگا 3 به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می‌شود. شما می‌توانید با مصرف برخی منابع غذایی از جمله موارد زیر، مقادیر کافی امگا 3 را دریافت نمایید:

- ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب‌های سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه‌ماهی و ساردین)
- مغزها و دانه‌ها (مانند بذر کتان، دانه چیا و گردو)
- روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا)

 

مصرف مکمل های حاوی امگا 3 به چه کسانی توصیه می‌شود؟

با در نظر گرفتن سبک زندگی و رژیم غذایی معمول در کشور ایران، می‌توان گفت که بسیاری از افراد مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا 3 (ALA، EPA و DHA) را از طریق منابع غذایی، دریافت نمی‌کنند. بر این اساس، می‌توان گفت که مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای امگا 3 تنها راه عملی جهت افزایش اسیدهای چرب امگا 3 در بدن است.

از جمله فرآورده‌های موجود در گروه محصولات امگا 3 می‌توان به امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی (Healthy Way) اشاره کرد. محصول امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی با دارا بودن 1000 میلی‌گرم روغن ماهی در هر کپسول ژلاتینی تامین کننده 180 میلی‌گرم EPA و 120 میلی‌گرم DHA بوده و انتخاب خوبی در این زمینه می‌باشد.

برای خرید و مشاهده امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی اینجا کلیک کنید.

از جمله مزایای این فرآورده نسبت به بسیاری از مکمل‌های تغذیه‌ای امگا 3 می‌توان به فرمولاسیون انتریک کوتد (دارای پوشش روده‌ای) آن اشاره کرد. فرمولاسیون انتریک کوتد، با محافظت از فرآورده در برابر اسید معده، موجب جلوگیری از احساس بو و طعم بد ماهی پس از خوردن مکمل می‌گردد. از طرفی، این فرمولاسیون می‌تواند در بهبود جذب اسیدهای چرب امگا-3 در روده کمک‌کننده باشد.

 

برخی از اثرات مصرف فرآورده‌های حاوی امگا 3 نظیر امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی بر سلامت بدن

پژوهشگران به منظور اطلاع از نحوه تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامتی، به مطالعه این دسته از اسیدهای چرب پرداخته‌اند. افرادی که در رژیم غذایی خود به میزان کافی از ماهی‌ها و سایر غذاهای دریایی و یا مکمل‌های حاوی امگا 3 استفاده می‌کنند، با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های مزمن مواجه هستند.

در اینجا به بررسی برخی شواهد به دست آمده از مطالعات در رابطه با امگا 3 می‌پردازیم:

امگا 3 و بیماری‌های قلبی-عروقی

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ماهی‌های چرب و سایر انواع غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی سالم به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند و از شما در برابر برخی مشکلات قلبی محافظت می‌نماید. به عنوان مثال برخی شواهد حاکی از آن هستند که دریافت مقادیر بالاتر EPA و DHA از طریق غذا و یا مکمل‌های تغذیه‌ای نظیر امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی می‌تواند باعث کاهش سطوح کلسترول و تری‌گلیسرید شود.

انجمن قلب آمریکا (AHA) به منظور کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی، مصرف یک تا دو وعده غذای دریایی را در طول هفته توصیه می‌کند. این اثرات به خصوص زمانی که مصرف غذاهای دریایی جایگزین دریافت غذاهای ناسالم گردد، مشهود خواهد بود.

برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه حدودا 1 گرم EPA همراه با DHA را ترجیحا از ماهی‌های چرب توصیه می‌کند و مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای تحت نظر درمانگر نیز گزینه‌ای در دسترس است.

 

امگا 3 و سلامت و رشد نوزاد

مصرف هفتگی 8 تا 12 اونس (تقریبا معادل با 227 تا 340 گرم) ماهی و سایر غذاهای دریایی در طول دوران بارداری و شیردهی، می‌تواند در بهبود سلامت کودک کمک‌کننده باشد. بر همین اساس انتخاب انواع ماهی با مقادیر بالاتر EPA و DHA و مقادیر پایین‌تر جیوه حائز اهمیت است. از جمله این ماهی‌ها می‌توان به مواردی چون سالمون، شاه‌ماهی، ساردین و قزل‌آلا اشاره کرد.

از آنجایی که اطمینان از عدم آلودگی ماهی با جیوه در دوران بارداری الزامی است، چنانچه اطلاع قطعی در رابطه با میزان جیوه منبع غذایی مانند ماهی وجود نداشته باشد، مکمل‌های تغذیه‌ای می‌توانند جایگزین مناسبی جهت تامین اسیدهای چرب ضروری امگا 3 طی این دوران باشند. با توجه به اینکه جهت اخذ پروانه ساخت فرآورده (IRC) از سازمان غذا و دارو، سنجش میزان فلزات سنگینی چون جیوه ضروری است، کلیه مکمل‌های تغذیه‌ای امگا 3 دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو، دارای مقادیر مجازی از این عنصر می‌باشند. با این وجود، با در نظر گرفتن حساسیت دوران بارداری، مصرف مکمل امگا 3 نیز همانند سایر مکمل‌ها طی این دوران می‌بایست با مشورت پزشک صورت گیرد.

در رابطه با این که آیا دریافت مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی EPA و DHA طی دوران بارداری و شیردهی می‌تواند بر سلامت و رشد کودک تاثیرگذار باشد یا خیر، نمی توان با قطعیت اظهار نظر نمود. با این وجود، برخی مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف این مکمل‌ها ممکن است وزن نوزاد در هنگام تولد و مدت زمانی که جنین در رحم است را کمی افزایش دهد و بدین ترتیب اثرات مفید خود را اعمال نماید.

شیر مادر حاوی DHA است. بسیاری از شیر خشک‌های نوزادان نیز حاوی DHA می‌باشند.

 

امگا 3 و آلزایمر، دمانس (زوال عقلی) و عملکرد شناختی

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 را از غذاهایی مانند ماهی و یا مکمل‌های غذایی دریافت می‌کنند، ممکن است به میزان کمتری در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، دمانس و سایر مشکلات مرتبط با عملکرد شناختی باشند. برای سنجش میزان صحت این ادعا، مطالعات بیشتری در زمینه اثرات امگا3 بر عملکرد مغز مورد نیاز است.

 

امگا 3 و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)

AMD یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که مقادیر بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت می‌کنند، ممکن است با خطر پایین‌تر احتمال ابتلا به AMD مواجه باشند.

 

امگا 3 و آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید (روماتیسم) باعث درد مزمن، التهاب، سفتی و از دست دادن عملکرد مفاصل می‌شود.

برخی مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های امگا 3 در کنار داروهای رایج آرتریت روماتوئید و سایر درمان‌ها می‌تواند در کنترل بیماری روماتیسم کمک‌کننده باشد. به عنوان مثال افراد مبتلا به روماتیسم که از مکمل‌های امگا 3 استفاده می‌کنند، ممکن است به داروهای مسکن کمتری نیاز داشته باشند.

 

برخی از سایر نقش‌های احتمالی امگا 3

پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا دریافت مکمل‌های تغذیه‌ای امگا 3 می‌تواند در کاهش برخی از علائم اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی، آلرژی‌های دوران کودکی و سیستیک فیبروزیس کمک‌کننده باشد یا خیر. مطالعات بیشتری برای درک کامل فواید بالقوه امگا 3 و فرآورده‌های حاوی امگا 3  نظیر امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی در این موارد و برخی شرایط دیگر مورد نیاز است.

 

کلام آخر

با تمام این تفاسیر به طور خلاصه می‌توان گفت که چنانچه به طور معمول منابع غذایی اسیدهای چرب ضروری امگا-3 را به میزان کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، اطمینان از دریافت مقادیر مناسب امگا 3 از طریق مکمل‌های تغذیه‌ای اهمیت دارد.

با در نظر گرفتن طیف وسیع مکمل‌های تغذیه‌ای امگا 3 موجود در بازار مکمل‌های تغذیه‌ای، انتخاب مکمل امگا 3 مناسب، می‌تواند چالش برانگیز باشد. امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی (Healthy Way) با دارا بودن 1000 میلی‌گرم روغن ماهی در هر سافت ژل تامین کننده 180 میلی‌گرم EPA و 120 میلی‌گرم DHA می‌باشد. فرمولاسیون انتریک کوتد این مکمل تغذیه‌ای با محافظت از فرآورده در برابر اسید معده، علاوه بر بهبود جذب اسیدهای چرب امگا-3 در روده، از احساس ناخوشایند بو و طعم ماهی پس از خوردن مکمل جلوگیری می‌نماید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )