فواید قرص امگا 3 برای زنان

فواید قرص امگا 3 برای زنان

با ما همراه شوید تا در این مقاله از مجله داروکده به بررسی هر آنچه لازم است در مورد امگا 3 بدانیم.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 شهریور 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 شهریور 1402

53K

eye icon

فواید قرص امگا 3 برای زنان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • امگا 3 چیست؟

  • فواید قرص امگا 3

  • فواید امگا 3 برای بانوان

  • عوارض قرص امگا 3

  • بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

امگا 3 نوعی اسید چرب ضروری است. ضروری بودن آن به این معنی است که بدن قادر به تولید این اسید چرب نیست اما وجود آن برای حفظ سلامت بدن لازم است.

اما دلیل این اهمیت ویژه امگا 3 چیست؟! چرا دریافت امگا 3 برای زنان اهمیت ویژه‌ای دارد؟

با ما همراه شوید تا در این مقاله از مجله داروکده به بررسی هر آنچه لازم است در مورد امگا 3 بدانیم و هم‌چنین به بررسی سوالات رایج شما مانند "امگا 3 چه فوایدی دارد" "خواص قرص امگا 3 برای زنان" "فواید قرص امگا 3 برای زنان باردار و شیرده" "قرص امگا 3 را چگونه مصرف کنیم" و ... بپردازیم.   

 

امگا 3 چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، امگا 3 یک اسید چرب ضروری است. این اسید چرب ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت انسان است. از آنجا که بدن نمی‌تواند امگا 3 را تولید کند، بنابراین تنها راه تامین آن از طریق منابع غذایی، مکمل و قرص امگا 3 است.

EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) دو نوع عمده امگا 3 هستند که از منابع حیوانی تامین می‌شوند. ALA (آلفا لینولنیک) نوع دیگر امگا 3 است که در منابع گیاهی یافت می‌شود.

از عمده‌ترین منابع غذایی امگا 3 می‌توان به ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی، تن، شاه ماهی و ساردین)، آجیل و دانه‌ها (مانند بذر کتان، دانه چیا و گردو) روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا) اشاره نمود. 

 

فواید قرص امگا 3

از جمله مهمترین خواص امگا 3 برای بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- کمک به بهبود افسردگی و اضطراب

- حفظ سلامت بینایی و چشم و پیشگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا

- کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) و کاهش کلسترول بد (LDL)

- موثر در رشد و تکامل مغز جنین

- حفظ سلامت قلب و عروق

- کمک به بهبود علائم بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) در کودکان

- کمک به بهبود برخی علائم سندروم متابولیک از جمله بهبود سطح قند خون، کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی

- کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

- کاهش تولید مولکول‌ها و مواد مرتبط با التهاب مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سیتوکین‌ها 

- کمک به درمان و پیشگیری از چندین بیماری خودایمنی از جمله دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس

- جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر 

- کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه 

- کاهش ریسک ابتلا به آسم در کودکان

- کمک به بهبود طول و کیفیت خواب

- حفظ سلامت پوست، جلوگیری از پیری زودرس و محافظت در برابر آسیب‌های نور خورشید 

 

برخی افراد قرص امگا 3 را با هدف کاهش وزن مصرف می‌کنند، اما آیا امگا 3 باعث لاغری می شود؟

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد دارای اضافه وزنی که قرص امگا 3 استفاده کرده بودند، اشتهایشان کاهش و میزان متابولیسم در آن‌ها افزایش یافت. اما این اثر در افراد با وزن نرمال بررسی نشده است. 

به طور کلی مصرف امگا 3 به تنهایی شما را به وزن ایدآل نخواهد رساند. بنابراین چنانچه قصد کاهش وزن دارید توصیه می‌شود در کنار مصرف امگا 3، از یک رژیم اصولی تحت نظر کارشناس تغذیه نیز پیروی نمایید. 

 

فواید امگا 3 برای بانوان

آنچه تا اینجا بیان شد در ارتباط با فواید کلی قرص امگا 3 بود، اما امگا 3 دارای فواید اختصاصی برای بانوان است که در زیر به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

- امگا 3 و بهبود علائم قاعدگی:

یکی از فواید امگا 3 برای زنان  تاثیر آن در بهبود علائم روحی و جسمی پیش از قاعدگی (PMS) است.

طبق مطالعاتی که رابطه بین رژیم غذایی و دردهای قاعدگی را بررسی کرده اند، دریافته‌اند که مصرف روغن ماهی تاثیر مثبتی بر دردهای قاعدگی دارد.

نتایج مطالعات هم‌چنین نشان داده‌اند که اسید چرب امگا 3 می‌تواند در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) از جمله افسردگی، عصبی بودن، اضطراب و عدم تمرکز، نفخ، سردرد و حساسیت سینه موثر باشد.

 

- امگا 3 و بهبود علائم یائسگی:

با نزدیک شدن به یائسگی، سطح استروژن به طور طبیعی کاهش می‌یابد. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافی امگا 3 برای زنان در دوران یائسگی، سطح هورمون‌ها را متعادل می‌کند، که به نوبه خود می تواند به جلوگیری از علائم معمول و عادی یائسگی مانند افسردگی، نوسانات خلقی و حتی گرگرفتگی کمک کند.

 

- امگا 3 و حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها:

تحقیقات نشان داده‌اند که شیوع آرتریت روماتوئید در زنان بیشتر از مردان است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی دریایی ممکن است به کاهش التهاب در مفاصل و بهبود علائم آرتریت روماتوئید در برخی افراد کمک کننده باشد. 

 

- فواید قرص امگا 3 برای زنان باردار و شیرده:

از جمله فواید قرص امگا 3 برای زنان شیرده و باردار می‌توان به نقش آن در کمک به رشد و تکامل مغز جنین، حفظ سلامت شبکیه چشم و بینایی، تامین امگا 3 نوزاد از طریق شیر مادر اشاره نمود.

هم‌چنین مصرف امگا 3 در این دوران در بهبود خلق و خوی مادر و پیشگیری از ابتلا مادر به افسردگی پس از زایمان، تعادل هورمونی و بهبود کلی پس از زایمان موثر است.

ذکر این نکته لازم است که با وجود اهمیت امگا 3 برای زنان باردار و شیرده، با این حال به علت حساسیت بالای این دوران از مصرف قرص امگا 3 به صورت خودسرانه خودداری نمایید و پیش از مصرف حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

 

- امگا 3 و حفظ سلامت تخمدان‌ها:

نتایج مطالعات نشان داده است که امگا 3 با حمایت از کیفیت تخمک سالم، شانس باروری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان (PCOS) را افزایش می‌دهد.

البته بهبود باروری با مصرف قرص امگا 3 برای آقایان هم صادق است و اگر بخواهیم یکی از فواید قرص امگا 3 برای مردان را ذکر کنیم، می توان به نقش آن در بهبود اختلالات نعوظ، بهبود کیفیت مایع منی و افزایش تولید هورمون‌های کلیدی تنظیم کننده تولید اسپرم اشاره نمود.

یکی از سوالات رایج بسیاری از بانوان در ارتباط با مصرف قرص امگا 3 این است که " آیا امگا 3 باعث چاقی صورت میشود؟"

در پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر نه تنها قرص امگا 3 بلکه هیچ مکمل دیگری که به صورت موضعی عمل کند و منجر به افزایش وزن قسمت خاصی از بدن (صورت) شود، موجود نیست. بنابراین استفاده از امگا 3 برای چاقی صورت باور غلطی است که در بین عموم رواج یافته است.

با توجه به اهمیت امگا 3 ممکن است این سوال برای بسیاری پیش بیاید که " آیا همه افراد می‌توانند قرص امگا 3 را استفاده کنند؟" 

در صورتی که 2 بار در هفته از ماهی‌های چرب استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از مکمل امگا 3 نیست. 

اما چنانچه مصرف ماهی چرب و غذاهای دریایی شما بسیار پایین است، توصیه می‌شود برای تامین امگا 3 خود از مکمل و قرص امگا 3 استفاده کنید.

 

عوارض قرص امگا 3

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف روزانه 2000 میلی گرم امگا 3 از طریق مکمل‌ها بی‌خطر است.

با این حال اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید یا اختلال خونریزی دارید، قبل از مصرف قرص امگا 3 باید با پزشک مشورت نمایید.

هم‌چنین افرادی که به ماهی و منابع دریایی حساسیت دارند، از مصرف قرص امگا 3 خودداری کنند.

 

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 با معده پر و ترجیحا بعد از وعده غذایی حاوی چربی است.

اکثر افرادی که قصد خرید امگا 3 دارند به دنبال امگا 3 بدون جیوه هستند، لازم به ذکر است که همه مکمل‌های امگا 3 و روغن ماهی از نظر آلودگی به فلزات سنگین مانند جیوه و سرب توسط وزارت بهداشت بررسی می‌شوند و چنانچه از نظر نداشتن آلودگی به فلزات سنگین تایید شدند به آنها مجوز تعلق می‌گیرد. 

با این حال جهت اطمینان از این موضوع می‌توانید به "مقاله پاسخ به سوالات درباره احتمال وجود جیوه  در مکمل های امگا 3" نوشته دکتر شیدا احمدی کولایی متخصص فارماکوگنوزی مراجعه نمایید.

در ادامه به ذکر چند نمونه از بهترین مکمل‌های امگا 3 موجود در داروخانه آنلاین داروکده می‌پردازیم:

کپسول امگا 3 یوروویتال

امگا 3 یوروویتال به فرم سافت ژل است و حاوی روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا 3 (DHA و EPA) و ویتامین E است.

شربت امگا 3 مکس یوروویتال

چنانچه بلعیدن کپسول‌ امگا 3 برای شما دشوار است، می‌توانید از فرم شربت آن استفاده نمایید. این محصول علاوه بر ترکیبات موجود در فرم کپسول آن، حاوی روغن کبد ماهی کاد و ویتامین های D ،A نیز است.

از نکات مثبت دیگر شربت امگا 3 یوروویتال، طعم دلپذیر پرتقال و لیموی آن است، بنابراین نگران طعم و بوی ماهی با مصرف این مکمل نباشید.

امگا 3 ویواتیون

امگا 3 ویواتیون از دیگر مکمل‌های دیگر موجود در داروکده است. این مکمل حاوی 1000 میلی گرم روغن ماهی، 180 میلی گرم EPA و 120 میلی گرم DHA به ازای هر سافت ژل است.

امگا 3 بدون جیوه زهراوی

چنانچه قصد خرید قرص امگا 3 از داروکده را دارید، از فاقد جیوه بودن تمامی محصولات مطمئن باشید، با این حال جهت اطمینان بیشتر، چنانچه به دنبال محصولی هستید که عبارت فاقد جیوه بودن بر روی بسته بندی آن درج شده باشد می‌توانید امگا 3 بدون جیوه زهراوی را تهیه نمایید.

این مکمل در هر سافت ژل حاوی 1000 میلی گرم روغن ماهی، 180 میلی گرم EPA و 120 میلی گرم DHA است.

امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی

هر کپسول ژلاتینی این مکمل حاوی 1000 میلی گرم روغن ماهی، 180 میلی گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) و 120 میلی گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) است.

فرمولاسیون ویژه انتریک کوتد به گونه ای است که باعث حفظ این مکمل در برابر اسید معده می‌شود، بنابراین بوی بد ماهی که بعد از خوردن مکمل‌های امگا 3 به مشام می‌رسد را برطرف می‌کند.

امگا 3 گیاهی باریج

امگا 3 گیاهی باریج حاوی آلفالینولنیک است و برگرفته از روغن بذر کتان یا بزرک است. اگر چه این مکمل فاقد ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) است، با این حال افراد گیاه‌خوار و افرادی که به منابع غذایی دریایی حساسیت دارند، جهت تامین امگا 3 خود می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

 

امگا 3 زنان دانا

امگا 3 دانا یک محصول تخصصی حاوی امگا 3 برای زنان است. این محصول علاوه بر داشتن امگا 3 حاوی ویتامین A، ویتامین D3 و روغن دانه کتان نیز است.

 

خلاصه

امگا 3 اسید چرب غیر اشباعی است که در بدن تولید نمی‌شود. از آنجا وجود آن برای حفظ سلامت بدن دارای اهمیت است، بنابراین به آن اسید چرب ضروری گفته می‌شود.

در صورتی که حداقل 2 وعده در هفته از ماهی و منابع دریایی استفاده شود نیازی به مصرف آن به صورت مکمل نیست، در غیر این صورت یکی از راه‌های مقرون به صرفه تامین امگا 3 خرید مکمل و قرص امگا 3 است.

امگا 3 برای زنان دارای اهمیت ویژه‌ای است که در این مطلب به مهم‌ترین فواید قرص امگا 3 برای زنان اشاره کردیم.

لازم به ذکر است که روغن ماهی به دلیل خواص ضد التهابی آن ممکن است از درد عضلانی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد، بنابراین بانوانی که ورزش می‌کنند و تمرینات بدنسازی دارند، می‌توانند با مصرف قرص امگا 3 از دیگر فواید امگا 3 برای زنان بهره‌مند شوند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )