مکمل های حاوی نخل اره ای یا saw palmetto به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند؟

مکمل های حاوی نخل اره ای یا saw palmetto به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند؟

در این مقاله درباره ریزش مو و تاثیر مکمل های حاوی نخل اره ای بر درمان ریزش مو بخوانید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 بهمن 1398

58K

eye icon

مکمل های حاوی نخل اره ای یا saw palmetto به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ریزش موی آندروژنیک چیست؟
  • گیاه نخل اره ای چیست؟
  • خواص گیاه نخل اره ای
  • مکانیسم تاثیر گیاه نخل اره ای در کاهش ریزش مو
  • چه مکمل هایی حاوی گیاه نخل اره ای هستند؟
  • عوارض مکمل های نخل اره ای
  • هشدارهای مصرف مکمل های نخل اره ای 
  • سوالات پر تکرار 

ریزش موی آندروژنیک چیست؟

یکی از متداول ترین انواع ریزش مو، چه در خانم ها چه در آقایان، ریزش موی آندروژنیک است که به دلیل تبدیل هورمون تستوسترون به مولکولی به نام دی هیدرو تستوسترون (DHT) اتفاق می افتد. معمولا این نوع ریزش مو در آقایان به صورت M شکل گسترش می یابد در حالی که ریزش موی آندروژنیک در اغلب خانم ها در تمام سر اتفاق می افتد.

برای مطالعه بیشتر: با انواع ریزش مو و علت ریزش موها، بیشتر آشنا شویم

گیاه نخل اره ای چیست؟

با توجه به شایع بودن ریزش موی آندروژنیک عجیب نیست که افراد به سمت مکمل های گیاهی روی بیاورند. در این بین saw palmetto یا نخل اره ای در میان افرادی که به دنبال کاهش ریزش مو یا رویش موی مجدد هستند بسیار محبوب است.
نخل اره ای گیاهی با توت های کوچک است که بومیان آمریکایی صدها سال به عنوان دارو و غذا استفاده می کردند. مطالعات نشان می دهند مصرف این گیاه می تواند در درمان هیپرتروفی پروستات نیز موثر باشد.

خواص گیاه نخل اره ای

از مهم ترین خواص گیاه نخل اره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کمک به درمان ریزش مو 

• پیشگیری از عفونت های مثانه

• موثر در پیشگیری و درمان هیپرتروفی خوش خیم و سرطان پروستات

• کاهش میل جنسی

مکانیسم تاثیر گیاه نخل اره ای در کاهش ریزش مو

همانطور که گفتیم تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شود. آنزیمی که این واکنش را انجام می دهد 5 آلفا ردوکتاز است. با این حساب هر ماده ای که بتواند از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری کند، می تواند باعث کاهش ریزش مو شود.
در این راستا مطالعات نشان داده اند عصاره ی نخل اره ای می تواند آنزیم 5 الفا ردوکتاز را که باعث تبدیل تستوسترون به DHT می شود، مسدود کند. از آنجایی که DHT علاوه بر ریزش موی آندروژنیک در بزرگ شدن پروستات نیز دخیل است. بنابراین مصرف این مکمل در هیپرتروفی خوش خیم پروستات نیز می تواند مفید باشد.
یکی از مواردی که در مورد این گیاه نیاز به شفاف سازی دارد اثر آن بر روی میل جنسی است. تجربه نشان داده است اکثر افراد به این دلیل که فکر می کنند saw palmetto ممکن است با تاثیر بر هورمون ها میل جنسی را کاهش دهد، از مصرف آن خودداری می کنند. در حالی که باید گفت گیاه نخل اره ای با بلوکه کردن آنزیم 5 آلفا ردوکتاز باعث کاهش تبدیل تستوسترون به محصول بعدی شده و بنابراین سطح تستوسترون افزایش می یابد و با توجه به اینکه میل جنسی با افزایش سطح هورمون تستوسترون رابطه ی مستقیم دارد، انتظار می رود با مصرف مکمل های حاوی نخل اره ای تا حدودی  شاهد افزایش میل جنسی نیز باشیم.

چه مکمل هایی حاوی گیاه نخل اره ای هستند؟

نخل اره ای در طیف وسیعی از محصولات مراقبت مو اعم از مکمل غذایی، شامپو و نرم کننده وجود دارد. دوز مشخصی برای مصرف نخل اره ای برای جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد، اما در یک مطالعه دوز 160 میلی گرم دو بار در روز برای مصرف بالینی توصیه شده است.

با توجه به تاثیر گیاه نخل اره ای در کاهش ریزش مو، در فرمولاسیون بسیاری از مکمل های مخصوص مو همچون پروستیکا و پروستادین عصاره ی این گیاه به کار برده شده است. علاوه بر این مکمل های در نظر گرفته شده برای پروستات نیز حاوی مقادر بالایی saw palmetto هستند. 

عوارض مکمل های نخل اره ای

در موارد محدود و در تعداد کمی از افراد ممکن است بعد از مصرف مکمل نخل اره ای یکی از عوارض زیر ایجاد شود که معمولا با استفاده ی این مکمل همراه غذا این عوارض به حداقل می رسد.
• گیجی
• سردرد
• تهوع
• استفراغ
• اسهال یا یبوست

هشدارهای مصرف مکمل های نخل اره ای 

- در هنگام مصرف مکمل نخل اره ای مانند هر مکمل دیگری توجه به دوز پیشنهادی بر روی بسته ی محصول لازم است.

- از آنجایی که نخل اره ای می تواند با بعضی هورمون ها تداخل داشته باشد، بنابراین در خانم هایی که قرص های ضد بارداری می خورند، منع مصرف دارد. 

- همچنین این گیاه می تواند باعث کاهش انعقاد خون شود. بنابراین اگر آسپرین یا داروهای ضدانعقاد دیگری مصرف می کنید، قبل از مصرف مکمل حاوی نخل اره ای با پزشک خود مشورت کنید.

 - مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی نیز ممنوع است.

سوالات پر تکرار 

1. علاوه بر مصرف saw palmetto، چه موارد دیگری در کنترل ریزش مو موثر می‌باشد؟

1.شستشوی موها با محصولات ملایم و آبرسان
2. تا حد امکان از استفاده ی سشوار یا اتوی مو، درمان مو با روغن های داغ، صاف کننده های شیمیایی مو و.... اجتناب کنید.
3. ترجیحا از مدل موهایی که ممکن است باعث کشیدن موها و کنده شدن آنها شود خودداری کنید: دم اسبی، بافت مو یا تل هایی که موها را کاملا به عقب می کشند.
4. با نهایت ملایمت موها را شانه کنید.

2. چه ترکیباتی همانند saw palmetto عمل می کنند؟

روغن تخمه ی کدو هم می تواند 5 آلفا ردوکتاز را مسدود کند. مطالعات نشان دادند مردانی که به مدت 6 ماه روزانه 400 میلی گرم روغن تخمه ی کدو استفاده می کردند بعد از 6 ماه به طور میانگین تعداد تارهای مویشان 40 درصد افزایش یافت!

نتیجه گیری

بسیاری از مطالعات از مزایای گیاه نخل اره ای، به ویژه توانایی آن در کنترل ریزش موی آندروژنتیک، اشاره می کنند. اعتقاد بر این است که ترکیب اسیدهای چرب و استرول های عصاره توت گیاه نخل اره ای در واقع می تواند الگوی طاسی و نازک شدن مو را بهبود بخشد و ضخامت موها را افزایش دهد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )