با لیکوپن، جوان بمانید

با لیکوپن، جوان بمانید

لیکوپن چیست و چه تاثیری بر پوست و مو می گذارد؟ در این مقاله جواب این سوالات را بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 دی 1395

13K

eye icon

با لیکوپن، جوان بمانید

لیکوپن چیست؟ عضوی از خانواده کاروتنوئیدها است (رنگدانه های آلی که می توانند در بدن به ویتامین A تبدیل شوند) یک ماده مغذی گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که اثرات زیان آور رادیکال های آزاد را خنثی می کند و از آسیب به DNA جلوگیری می کند. اگر بخواهیم از لحاظ خاصیت آنتی اکسیدانی مقایسه کنیم لیکوپن 100 برابر قویتر از ویتامین E می باشد.

علت رنگ قرمز میوه جات مانند گوجه فرنگی، هندوانه و گریپ فروت است. گوجه فرنگی بهترین منبع لیکوپن است که حاوی بیشترین مقدار از این آنتی اکسیدان است. به یاد داشته باشید هر چه گوجه فرنگی قرمزتر باشد حاوی میزان بیشتری لیکوپن است. وقتی گوجه فرنگی به صورت خام مصرف می شود، لیکوپن به فیبرهای نامحلول متصل است و بنابراین میزان کمی از آن جذب بدن می شود، اما گوجه فرنگی بصورت پخته یا آب پز و یا حتی سس گوجه فرنگی می تواند مقادیر بیشتری لیکوپن در اختیار بدن قرار دهد. 

یک ماده مغذی محلول در چربی است و مولکول های کوچکی دارد بنابراین جذب پوستی و موضعی بالایی دارد و می توان از آن در کرم ها و لوسیون های ضد چروک و جوان کننده استفاده کرد.

مزایای لیکوپن برای پوست:
1- لیکوپن یک ضدآفتاب طبیعی محسوب می شود! همانطور که می دانید اشعه UV-A می تواند به عمق پوست نفوذ کند و بنابراین مسئول اکثر صدمات پوستی ایجاد شده توسط نور آفتاب است. اشعه UV-B تنها بر سطح پوست اثر گذاشته و موجب آفتاب سوختگی می شود. علاوه بر این اشعه آفتاب با تولید رادیکال های آزاد بر روی سلول های تولید کننده کلاژن و الاستین اثر منفی می گذارد. همچنین آنزیم هایی را فعال می کند که مولکول های کلاژن را می شکنند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از لیکوپن می تواند موجب کاهش صدمات پوستی ناشی از اشعه های UV-A و UV-B شود. 

برای مطالعه بیشتر: کیوتن Q10، یک ضد چروک قوی

2- لیکوپن در بدن به ویتامین A یا رتینول تبدیل می شود. ویتامین A تولید کلاژن و ملاتونین را در بدن افزایش می دهد، دقیقاً دو ماده ای که در سلامت و جوانی پوست بسیار مؤثر هستند. بنابراین لیکوپن با تبدیل شدن به ویتامین A می تواند با اثرات افزایش سن بر پوست مقابله کند و بعنوان یک عامل ضد چروک محسوب شود. همچنین محققان دریافته اند که مصرف رژیم غنی از لیکوپن میزان مولکول های پیش ساز کلاژن را در پوست افزایش می دهد.

3- لیکوپن قرمزی و سرخی پوست را تا حد زیادی کاهش می دهد و می تواند بر لکه ها و تیرگی های پوست اثرات مثبتی داشته باشد. 

مزایای لیکوپن برای مو: 
ریزش موی هورمونی در آقایان با سطح اضافی از هورمون DHT (دی هیدروتستوسترون) مرتبط است. مصرف لیکوپن می تواند در کاهش سطح DHT به بدن کمک کند. در نتیجه ریزش مو در آقایان را کند می کند و به رویش مجدد مو کمک می کند. 

از سایر مزایای لیکوپن می توان به بهبود ناباروری در آقایان اشاره کرد:
تحقیقات متعددی نشان داده است که بین مصرف مداوم لیکوپن و افزایش تعداد اسپرم رابطه مشخصی وجود دارد. در نتیجه لیکوپن می تواند ناباروری در آقایان را بهبود بخشد. همانطور که اشاره شد لیکوپن با فراهم کردن مقادیر مناسبی از ویتامین A در بدن به سلامت چشم و تقویت بینایی نیز کمک می کند و در پیشگیری از کاتاراکت یا آب مروارید نقش بسزایی دارد. 

لیکوپن از اثرات زیان آور کلسترول LDL بر بدن جلوگیری کرده و با پیشگیری از تشکیل لخته در عروق در بهبود بیماری های قلبی مؤثر است. همچنین لیکوپن با اثرات آنتی اکسیدانی خود نقش به سزایی در پیشگیری از بسیاری سرطان ها به خصوص سرطان پروستات دارد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )