یک دو جین روش آسان برای کاهش وزن

یک دو جین روش آسان برای کاهش وزن

خیلی از افراد دچار معضل چاقی هستند و نیاز به کاهش وزن دارند. در این مقاله چند راهکار ساده و کاملا عملی برای کاهش وزن به شما پیشنهاد می کنیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 شهریور 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 شهریور 1394

24K

eye icon

یک دو جین روش آسان برای کاهش وزن

یکی از معضلاتی که امروزه افراد زیادی با آن درگیر هستند مشکل چاقی است. پزشکان معتقدند چاقی باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامتی افراد می گردد و همواره به افراد دارای اضافه وزن توصیه می کنند وزن خود را کم کنند. راهکارهای فراوانی برای کاهش وزن وجود دارد که مسلما اصولی ترین و ایمن ترین آنها رعایت یک رژیم غذایی صحیح است. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که راه های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کرده اید اما به نتیجه مطلوب دست نیافته اید، در اینجا چند راهکار ساده و کاملا عملی برای کاهش وزن به شما پیشنهاد می گردد.
1- آهسته غذا بخورید و غذا را خوب بجوید. 
غذای خود را در زمان طولانی تری میل کنید. این یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش وزن است. چند دقیقه طول می کشد تا پیغام سیر شدن از معده به مغز برسد، اگر شما غذای خود را با عجله و بدون وقفه بخورید فرصت کافی را به معده خود نداده اید تا پیام سیری را به مغز برساند و قبل از اینکه احساس سیری کنید مقداری غذای اضافه میل کرده اید. بنابراین برای غذا خوردن حدود 20 دقیقه وقت بگذارید و غذا را خوب بجوید. 

2- بخوابید و وزن کم کنید. 
بر طبق تحقیقی که در دانشگاه میشیگان صورت گرفته است، یک ساعت خواب اضافه می تواند به کاهش وزن کمک کند. این تحقیقات نشان داد که خوابیدن می تواند باعث کاهش ریزه خواری افراد گردد و شما بدون هیچ تلاشی می توانید وزن کم کنید. همچنین خوابیدن کمتر از 7 ساعت می تواند اشتهای فرد را بی دلیل زیاد کرده و باعث احساس گرسنگی غیر معمول در وی گردد. 

بیشتر بخوانید: چگونه بدون زجر کشیدن، وزن کم کنیم؟

3- سبزیجات بیشتری مصرف کنید
از همین امروز همراه با غذای خود سبزیجات مصرف کنید. اگر قبلا از یک نوع سبزیجات استفاده می کردید از امروز حداقل 3 نوع از انواع سبزیجات در کنار غذایتان استفاده کنید. سبزیجات به دلیل فیبر بالا و درصد زیاد آب کالری کمتری دارند. آنها را بدون افزودن روغن، آب پز یا بخار پز کنید و اگر فصل لیموترش است مقداری آب لیموی تازه روی آن بریزید.

4- سوپ میل کنید. 
به وعده های غذایی خود سوپ را اضافه کنید، خوردن سوپ باعث می شود بیشتر احساس سیری کنید. سوپ های مختلف را امتحان کنید. قبل از غذای خود مقداری سوپ میل کنید این کار باعث می شود کمتر غذا میل کنید و اشتهای شما برای خوردن غذاهای پرکالری کمتر شود. البته دقت کنید در مورد سوپ های پرچرب و خامه دار نتیجه برعکس است و نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه باعث افزایش وزن می شود. 

5- غلات کامل مصرف کنید.
غلات کامل مانند برنج قهوه ای جو، جو دوسر، آرد گندم کامل در حالی که از نظر غذایی با ارزش هستند اما کالری کمی دارند. غلات کامل در بسیاری از فراورده های غذایی و برخی انواع نان وجود دارند. بنابراین سعی کنید حتما نانی را استفاده کنید که از غلات سبوس دار تهیه شده باشد. 

6- لباس قدیمی تان که برایتان تنگ شده را جایی آویزان کنید که جلوی چشمتان باشد. 
یک پیراهن، شلوار جین، دامن یا هر لباس قدیمی مورد علاقه خود را که قبلا می پوشیدید اما حالا برایتان تنگ شده در جایی قرار دهید که هر روز نگاهتان به آن بیافتد. این کار به شما انگیزه بالایی می دهد.

7- نوشیدنی های قند دار را کنار بگذارید. 
به جای نوشیدن نوشابه های حاوی قند از آب یا نوشیدنی های بدون قند استفاده کنید. برای تنوع می توانید به آب طعم دهنده های طبیعی مثل لیمو و نعنا استفاده کنید. مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته و همگی نشان داده اند که نوشابه های قند دار یکی از عوامل موثر در چاقی هستند. 

8- نوشیدنی ها را در لیوان های باریک و بلند بنوشید. 
به جای یک لیوان کوتاه و پهن از لیوان نازک وبلند استفاده کنید تا بدون سختی لاغر شوید. چنانچه این کار را انجام دهید بین 25 تا 30 درصد کمتر آبمیوه، نوشابه های گازدار و یا هر نوشیدنی حاوی قند مصرف می کنید. تحقیقات نشان داده که با این کار شما به خودتان و ذائقه بصری تان حقه می زنید و به میزان کمتری نوشیدنی قند دار می نوشید. اغلب افراد در لیوان های پهن و کوتاه بیشتر نوشیدنی می ریزند به نسبت لیوان های باریک و بلند. 

9- چای سبز بنوشید. 
نوشیدن چای سبز یک راهکار خوب برای کاهش وزن می باشد. برخی محققان بر این باورند که چای سبز می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. حتی اگر این باور هم درست نباشد، نوشیدن چای سبز باعث می شود شما بدون دریافت کالری اضافه یک نوشیدنی آرامش بخش مصرف کنید.

10- تمرینات یوگا را هر روز انجام دهید. 
برطبق تحقیقات انجمن رژیم غذایی آمریکا به چاپ رسیده زنانی که تمرینات یوگا را انجام می دهند به نسبت بقیه زنان کمتر چاق می شوند. محققان بر این باورند که احساس خودآگاهی و آرامشی که از طریق یوگا به دست می آید، می تواند به افراد کمک کند که در مقابل پرخوری مقاومت کنند. 

11- غذای خانگی میل کنید.
حداقل 5 روز در هفته را از غذای خانگی استفاده کنید. کسانی که غذای پخته شده در منزل را مصرف می کنند بهتر و راحت تر لاغر می شوند. آشپزی اصلا کار سختی نیست و بسیار هم لذت بخش است. حتما برای سلامت خود و خانواده وقت بگذارید و غذا را خودتان طبخ نمایید. 

12- آدامس نعنایی تند بجوید. 
هر گاه احساس می کنید که دوست دارید ریزه خواری کنید، آدامس بدون قند با طعم تند مثل آدامس نعنایی بجوید. برای اینکه در شرایطی مثل کار با اینترنت، معاشرت با دوستان در مهمانی و یا شرایطی از این قبیل هستید که ممکن است ریزه خواری کنید حتما آدامس بجوید. این کار علاوه بر اینکه جلوی خوردن بی دلیل شما را می گیرد باعث می شود طعم دهان شما به دلیل طعم غالب آدامس تند تغییر کرده و غذا مزه همیشگی خود را ندهد بنابراین شما را از خوردن منصرف می کند. 

13- در بشقاب کوچک غذا بخورید. 
استفاده از بشقاب بزرگ برای غذا خوردن باعث می شود شما غذای بیشتری میل کنید. استفاده از بشقاب یا کاسه کوچک تر کمک می کند که شما روزانه 100 تا 200 کالری کمتر مصرف کنید و لاغر شوید. تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته نشان داده افراد با استفاده از بشقاب کوچک حتی احساس گرسنگی هم نمی کنند زیرا این یکی دیگر از حقه های بصری است که فرد می تواند به خودش بزند و احساس کند که یک بشقاب کامل غذا خورده است.

14- چند راهکار مفید برای غذا خوردن در رستوران 
غذاهایی که در رستوران ها سرو می شوند اغلب چرب و پرکالری هستند. به همین دلیل چند راهکار مفید برای غذا خوردن در رستوران به شما پیشنهاد می شود. 
- غذای خود را با همسر یا دوستتان تقسیم کنید و در واقع هر دو نفر از یک غذا استفاده کنید.
- به جای غذای اصلی یک پیش غذا سفارش دهید. 
- بعضی از رستوران ها به ویژه فست فود ها در منوی خود غذای مخصوص کودکان دارند، می توانید یکی از این غذا ها را سفارش دهید. 
- همان اول کار نصف غذای خود را در ظرف یکبار مصرف بریزید و با خود به خانه ببرید. 

15- کالری بسوزانید. 
اگر روزی 100 کالری اضافی بسوزانید می توانید چندین کیلو وزن کم کنید. یکی از این فعالیت ها را بر اساس توانایی خود انتخاب کنید. 
- روزی 20 دقیقه پیاده روی کنید. 
- روزی 20 دقیقه باغبانی کنید مثلا گل بکارید یا علف های هرز را بکشید.
- روزی نیم ساعت خانه را نظافت کنید. 
- روزی 10 دقیقه بدوید.

سخن آخر
شاید برخی از این راه کار ها در نگاه اول سخت به نظر برسند، اما مطمئن باشید اگر اراده قوی داشته باشید و به سلامتی خود اهمیت دهید به راحتی می توانید آنها را انجام دهید و در کنار سایر روشهای ایمن لاغری می توانید به آرزوی چندین ساله خود یعنی داشتن اندامی مناسب برسید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )