با رژیم  VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت اول)

با رژیم VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت اول)

برنامه اپتیفست به شما کمک خواهد کرد درباره مسئله کاهش وزن طور دیگری فکر کنید و تصمیم بگیرید. در این مقالات با محصولات اپتیفست و برنامه غذایی آن آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 خرداد 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 خرداد 1397

6K

eye icon

با رژیم VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت اول)

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO، اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیر طبیعی یا بیش از اندازه چربی در بدن که سلامتی فرد را مختل می کند شناخته می شود.
عوامل مختلفی مانند ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم و حتی مشکلات روانی می‌تواند زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن افراد شود. این اضافه وزن می تواند زمینه ساز مشکلات متعددی در فرد گردد.

BMI: شاخص توده بدنی
BMI شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که بطور گسترده برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد بدست می آید.
BMI=وزن بر حسب کیلوگرم÷(قد بر حسب متر) 2

طبقه بندی اضافه وزن و چاقی
براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن، افراد با شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 5/18 دارای کاهش وزن، BMI بین 9/24- 5/18 دارای وزن نرمال، BMI بین 9/29-25 مبتلا به اضافه وزن و BMI بیشتر از 30 مبتلا به چاقی می باشند.

درمان چاقی
برای کاهش وزن و درمان چاقی روش های مختلفی وجود دارد. از انواع رژیم های غذایی و ورزش گرفته تا جراحی های مختلف.
با این حال بهترین شیوه درمانی در اضافه وزن و چاقی، درمانی است که به طورهم زمان شامل اصلاح در رژیم غذایی، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی باشد.

سفر خود را برای داشتن وزنی متناسب با Optifast شروع کنید
شروع یک سفر جدید ممکن است به معنای تلاش برای دست یابی به مواردی باشد که متفاوت هستند و حتی ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر آیند. اما به یاد داشته باشید، اگر می خواهید تغییر را تجربه کنید، ممکن است لازم باشد کارهایی متفاوت از آنچه که در گذشته انجام داده اید، انجام دهید.
برنامه اپتیفست به شما کمک خواهد کرد درباره مسئله کاهش وزن طور دیگری فکر کنید و تصمیم بگیرید. ممکن است معتقد باشید کاهش وزن آهسته و پایدار همیشه بهتر است و هر چه آرام تر وزن شما کاهش یابد، به مدت طولانی تری می توانید آن وزن را حفظ کنید. با این حال، معمولا پیش از اینکه به وزن دلخواه خود برسید احتمالا رژیم را رها کرده اید. تحقیقات اخیر نشان داده است که این امر صحیح نیست، و در واقع کاهش وزن سریع از طریق یک رژیم غذایی بسیار کم کالری مانند برنامه اپتیفست، مزایای زیادی خواهد داشت.
تحقیقات نشان می دهد که کاهش سریع وزن یک عامل انگیزشی است و شما می توانید از این امر استفاده کنید تا مسیر کاهش وزن را با انگیزه بیشتر و بدون نا امیدی ادامه دهید. کاهش وزن از طریق یک رژیم بسیار کم کالری منجر به بهبود نتایج دراز مدت نسبت به سایر شیوه های تغذیه ای می شود و در واقع افراد با استفاده از رژیم غذایی بسیار کم کالری کاهش وزن  بیشتری در مقایسه با رژیم های دیگر، خواهند داشت.
در واقع اپتیفست یک برنامه جامع مدیریت وزن است. یادگیری تغییر عادات غذا خوردن و پیاده سازی شیوه زندگی سالم، جزء مهمی از برنامه  اپتیفست است.تغییرات بلند مدت برای موفقیت در کاهش وزن و حفظ آن در بلند مدت ضروری است و برنامه اپتیفست به شما کمک خواهد کرد که چگونه این تغییرات را گام به گام انجام دهید.
این برنامه به شما در شناخت عوامل هیجانی و روانی که موجب پرخوری و افزایش وزن شده است کمک خواهد کرد. با شناخت این عوامل، می توانید بر استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیریت آنها و اجرای رفتارهای سالم تمرکز کنید.

 

دامنه محصولات اپتیفست
برنامه غذایی اپتیفست یک رژیم غذایی بسیار کم کالری است که برای درمان چاقی طراحی شده است. دامنه محصولات اپتیفست عبارت است از شیک، سوپ، دسر و بار.
این محصولات تمامی درشت مغذی ها و ریزمغذی های مورد نیاز روزانه فرد را تامین می کنند.

برای خرید محصولات  اپتیفست اینجا کلیک کنید.


 

رژیم غذایی VLCD  چیست؟
VLCD مخفف Very Low Caloric Diet و به معنی رژیم غذایی بسیار کم کالری است.
طبق تعریف استاندارد بین المللی غذا، رژیم غذایی بسیار کم کالری روزانه 800-450 کیلو کالری برای فرد فراهم می کند.
رژیم VLCD رژیمی با کربوهیدرات محدود است که جهت کنترل چاقی، جایگزین وعده های غذایی می شود. این رژیم ضمن فراهم کردن 800 کیلو کالری و یا کمتر در روز، تمامی نیازهای تغذیه ای فرد از جمله پروتیین، اسیدهای چرب، کربوهیدرات، ویتامین ها و مینرال ها  برای یک کاهش وزن سریع و مطمئن را فراهم می سازد.
رژیم های غذایی بسیار کم کالری در کنترل چاقی بسیار موثر هستند. این روش با کاهش وزن متوسط 2.5-1 کیلوگرم در هفته، کاهش وزن بیشتری را نسبت به دیگر روش های محدودسازی کالری فراهم می سازد.
کاهش دریافت انرژی به کمتر از 800 کیلو کالری در روز به همراه کاهش دریافت کربوهیدرات باعث می شود تا بدن وارد مرحله کتوز گردد و از ذخایر چربی به عنوان منبع اصلی جهت تامین انرژی استفاده کند.

 کاهش وزن از طریق رژیم VLCD ، در بهبودی موارد زیر نیز موثر شناخته شده است:
حساسیت به انسولین- فشار خون- تری گلیسیرید- آپنه خواب- قند خون در بزرگسالان

برنامه غذایی VLCD اپتیفست
برنامه اپتیفست در واقع یک رژیم غذایی بسیار کم کالری است که از 4 مرحله یا فاز تشکیل شده است.
فاز اول، بخش بسیار کم کالریVLCD این برنامه است که در آن 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام با 3 محصول اپتیفست جایگزین می گردد و حداکثر تا 800 کیوکالری انرژی در روز برای فرد تامین می شود.
در فازهای بعدی مواد غذایی به تدریج به برنامه اضافه و در عین حال تعداد محصولات اپتیفست در هر فاز کم و در نهایت حذف می شوند.
پیشنهاد می شود برنامه اپتیفست را از فاز اول  و به مدت 12 هفته شروع کنید و سپس بقیه مراحل را ادامه دهید. لطفا جهت اطمینان از مناسب بودن برنامه اپتیفست با شرایط خود، با پزشک، متخصص تغذیه و یا داروساز مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: با رژیم VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت دوم)

میزان کاهش وزن تخمینی
بر اساس شواهد موجود برنامه اپتیفست باعث کاهش وزن سریع و بی خطر می شود.
تحقیقات نشان داده است، در فاز اول به طور متوسط کاهش وزنی معادل 2.5-1 کیلوگرم در هفته حاصل می شود. میزان کاهش وزن ممکن است متفاوت باشد و به میزان انرژی که فرد در روز استفاده می کند بستگی دارد. معمولا میزان کاهش وزن در هفته اول این برنامه بیشتر است. میزان کاهش وزن در هفته دوم، در واقع روند کاهش وزن در ادامه این برنامه را نشان خواهد داد.

میزان کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلف مانند نوع و میزان غذای مصرفی و همچنین میزان و شدت فعالیت بدنی در این دوران بستگی دارد.

مرحله کتوز چیست؟
کتوز یک واکنش متابولیک است که در فاز اول برنامه اپتیفست در بدن اتفاق می افتد. به این معنا که در مرحله کتوز، بدن از چربی به جای کربوهیدرات جهت تامین انرژی استفاده می کند که در نهایت منجر به کاهش ذخایر چربی می گردد.
کتوز زمانی اتفاق می افتد که گلوکز دریافتی از کربوهیدرات کاهش یابد. در غیاب گلوکز بدن شروع به سوزاندن چربی می کند که در نتیجه آن کتون تولید می شود. زمانی که میزان کربوهیدرات محدود باشد، کتون ها به عنوان یک منبع سوخت جایگزین برای تامین انرژی در بدن استفاده می شوند. زمانی که سطح کتون خون به میزان خاصی برسد بدن وارد مرحله کتوز می گردد. شواهد نشان داده اند فرایند کتوز از طریق کاهش اشتها، می تواند کمک کند تا فاز اول برنامه اپتیفست آسان تر طی شود. از آن جایی که در فاز اول برنامه اپتیفست، کتوز به صورت ملایم اتفاق می افتد کاهش وزن از طریق این برنامه بی خطر و مطمئن خواهد بود.
پیش از ورود به مرحله کتوز، فرد به احتمال زیاد احساس گرسنگی می کند و ممکن است موارد زیر را تجربه کند:
احساس ضعف وخستگی- کاهش تمرکز- حالت تهوع- سر درد
این عوارض جانبی حداکثر تا 3 روز ادامه می یابد و معمولا بین 4-6 روز به طور کامل برطرف می شود. این همان چیزی است که ما به عنوان چالش 3 روزه نامگذاری می کنیم. پس از چالش 3 روزه اول، در فاز یک، فرد  افزایش انرژی و کاهش اشتها را تجربه خواهد کرد که به کاهش وزن سریع و پایدار منجر خواهد شد.

بسیار مهم است که بدانید این علائم، علائمی معمول و عادی هستند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما باید به این برنامه کاملا متعهد باشید در غیر این صورت باعث خواهید شد این علائم به مدت طولانی تری ادامه یابد.
البته اگر نگران علائم خود هستید یا اگر این علائم همچنان ادامه دارند با پزشک، متخصص تغذیه یا داروساز خود مشورت کنید زیرا آنها می توانند پیش از ترک این برنامه، راه هایی جهت اصلاح و یا غلبه بر این علائم به شما ارائه دهند.
زمانیکه بدن شما در فاز کتوز قرار دارد، مقادیر اضافی کتون  در بدن جهت تامین انرژی استفاده نخواهد شد و از طریق تنفس و یا ادرار دفع می شود (بنابراین در برخی موارد ممکن است تنفس فرد بد بو شود). اندازه گیری میزان کتون می تواند به عنوان یک راهنما، جهت ارزیابی میزان موفقیت شما در برنامه OPTIFAST VLCD باشد.
برای اندازه گیری میزان کتون در ادرار، می توان از نوارهای اندازه گیری کتون، که به راحتی می شود از داروخانه تهیه کرد، استفاده نمود. همچنین اندازه گیری از طریق خون و از راه تنفسی هم از راه های دیگر هستند. پزشک معالج شما ممکن است در ویزیت های معمول میزان کتون را اندازه بگیرد.
بنابراین اگر در حین این برنامه غذایی تنفس شما بد بو گردید، لازم نیست نگران شوید. این عارضه تنها در فاز اول این رژیم غذایی اتفاق می افتد. جویدن نعنا، جعفری و آدامس بدون قند در بهبود این وضعیت بسیار موثر است.
میزان کربوهیدرات مورد نیاز جهت وارد شدن بدن به مرحله کتوز، به عوامل مختلفی بستگی دارد و در واقع می تواند بسته به میزان فعالیت و دریافت مایعات ، از روزی به روز دیگر متفاوت باشد.
رژیم غذایی حاوی 70-50 گرم کربوهیدرات، جهت تولید کتون، کافی در نظر گرفته می شود. اما در واقع میزان مشخصی از کربوهیدرات جهت تضمین تولید کتون وجود ندارد. برنامه VLCD  اپتیفست معمولا  باعث ایجاد کتوز ملایم در بدن می شود. اگر وزن شما به صورت مداوم و پیوسته در حال کاهش است جایی برای نگرانی نیست. شما می توانید به علائم دیگر کتوز مانند کاهش اشتها و تغییر بوی نفس خود به عنوان یک راهنما تکیه کنید.

موارد استفاده از برنامه VLCD اپتیفست
فاز اول اپتیفست برای افرادی با BMI بالاتر از 30 و یا افرادی با BMI بالاتر از 27 که دارای ریسک فاکتور و یا قدرت تحرک کم هستند و یا نیاز به کاهش وزن قبل از عمل جراحی دارند، قابل استفاده است. ریسک فاکتورها عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول و یا تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا ، سابقه بیماری قلبی و آپنه خواب.
در صورتی که قادر به اندازه گیری BMI نیستید، می توانید دور کمر خود را اندازه بگیرید. آقایان با دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر و خانم ها با دور کمر بیشتر از 88 سانتی متر ، در معرض خطر بالا هستند و بنابراین واجد شرایط برنامه VLCD اپتیفست هستند.

توصیه می شود زمانی که رژیم VLCD را دنبال می کنید و دارای ریسک فاکتور هستید، با متخصص تغذیه و پزشک خود مشورت نمایید.
در صورتی که شما دارای BMI کمتر از 30 هستید و دارای ریسک فاکتور نیستید، همچنان می توانید فاز 2 و 3 اپتیفست را دنبال کنید.

برنامه VLCD اپتیقست برای چه افرادی مناسب نیست؟
-افراد با وزن طبیعی (BMI کمتر از 25):
افراد با وزن طبیعی نباید از فاز 1 اپتیفست استفاده کنند به دلیل اینکه باعث از بین رفتن  شدید بافت عضلانی در این افراد می شود. توصیه می کنیم در صورتی که BMI کمتر از 25 دارید با متخصص تغذیه جهت دریافت یک رژیم غذایی مناسب مشورت نمایید.
-خانم های باردار:
برنامه VLCD اپتیفست برای خانم های باردار مناسب نیست. هیچ مدرکی که نشان دهنده ایمن و مفید بودن رژیم های VLCD در دوران بارداری باشد وجود ندارد.
-خانم های شیرده
فاز اول اپتیفست، که در آن محصولات اپتیقست جایگزین 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام می شود، برای خانم های شیرده توصیه نمی شود. برای حاصل کردن اطمینان از این که فاز 2 و یا 3 اپتیفست برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت نمایید.
-افراد زیر 18 سال
رژیم های VLCD برای افراد زیر 18 سال که همچنان در حال رشد هستند توصیه نمی شود.
با این وجود ممکن است برخی افراد زیر 18 سال مبتلا به چاقی شدید، نسبت به روش های درمانی دیگر مقاوم باشند. در این افراد، خطرات ناشی از چاقی باید در برابر خطرات استفاده از رژیم VLCD ارزیابی شود و در صورت نیاز باید تحت نظر متخصص تغذیه این نوع رژیم دنبال شود.
-افراد مبتلا به پور فیری
-افرادی با سابقه حمله قلبی:
توصیه می کنیم در صورتی که سابقه حمله قلبی دارید، در خصوص اینکه می توانید از برنامه VLCD اپتیفست استفاده کنید یا نه، با پزشک متخصص قلب خود مشورت نمایید.
-بیماری های کلیوی:
در صورتی که مبتلا به بیماری های کلیوی هستید، لطفا با پزشک خود در خصوص مناسب بودن استفاده از برنامه VLCD اپتیفست مشورت نمایید.
-بیماری های کبدی
برنامه VLCD اپتیفست برای افرادی با بیماری های کبدی پیشرفته منع مصرف دارد. لطفا با پزشک خود در خصوص مناسب بودن استفاده از برنامه VLCD اپتیفست مشورت نمایید.

استفاده از اپتیفست در موارد زیر باید با احتیاط و تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک انجام شود:
-افراد بالای 65 سال
-افرادی با اختلالات روانی، افراد الکلی و یا معتاد
-افراد دارای سنگ کیسه صفرا
-افراد مبتلا به پانکراتیت
-افراد دارای نقرص
بسیار مهم است با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید تا تعیین کند کدام یک از مراحل اپتیفست برای شما مناسب است.

عوارض جانبی احتمالی
برنامه VLCD اپتیفست  به عنوان یک نوع رژیم غذایی مطمئن با عوارض جانبی جزئی و موقت شناخته شده است.
عوارض جانبی احتمالی در نتیجه کاهش وزن سریع و مرحله کتوز عبارتند از:
حساسیت به سرما- هالیتوزیس ( تنفس بد بو)- سر درد- ریزش مو-فشار خون موضعی- ضعف و خستگی- گرفتگی عضلات- اسهال- یبوست- اختلالات قاعدگی
در حالی که این عوارض جانبی ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما برخی افراد هیچ کدام از این موارد را تجربه نخواهند کرد و برخی دیگر تنها تعداد کمی از آنها را تجربه خواهند کرد.

معمولا شدت و مدت زمان این عوارض جانبی بسیار کم است و بر تداوم این رژیم غذایی اثر نخواهد گذاشت.
چند روز ابتدایی فاز اول اپتیفست می تواند دشوار باشد و معمولا به عنوان چالش 3 روزه شناخته می شود. در این مدت از آن جائی که بدن وارد مرحله کتوز می شود، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند خستگی، گرسنگی، کاهش تمرکز، احساس 
تهوع و سر درد در فرد مشاهده شود.
معمولا در فاز اول برنامه اپتیفست، مرحله کتوز به صورت خفیف اتفاق می افتد و اکثر عوارض جانبی ظرف مدت 6-4 روز به طور کامل بر طرف می گردند.
توجه داشته باشید  با اعمال یک سری تغییرات در رژیم غذایی می توان شدت یا احتمال وقوع این عوارض را کاهش داد. در صورتیکه  درمورد هر گونه عوارض جانبی نگران هستید، لطفا برای مشاوره و مدیریت بیشتر با متخصص تغذیه، داروساز و یا پزشک خود مشورت نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )