با رژیم  VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت دوم)

با رژیم VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت دوم)

برنامه اپتیفست به شما کمک خواهد کرد درباره مسئله کاهش وزن طور دیگری فکر کنید و تصمیم بگیرید. در این مقالات با محصولات اپتیفست و برنامه غذایی آن آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 خرداد 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 خرداد 1397

7K

eye icon

با رژیم VLCD سفر خود را برای کاهش وزن آغاز کنید (قسمت دوم)

کاهش وزن در فاز اول برنامه اپتیفست از طریق محدود کردن مصرف کربوهیدرات و ایجاد محدودیت در دریافت کل انرژی، حاصل می شود. در این شرایط بدن طی فرایند کتوز از ذخایر چربی جهت تامین انرژی استفاده می کند.
تمامی محصولات اپتیفست حاوی کربوهیدرات، اسیدهای چرب و پروتیین هستند. حین از دست دادن منابع چربی، پروتیین موجود در محصول باعث حفظ بافت عضلانی بدن می شود. این محصولات همچنین حاوی ویتامین ها و مینرال ها ،برای اطمینان از دریافت همه مواد مغذی مورد نیاز برای یک رژیم غذایی سالم و مطمئن، هستند.

مراحل برنامه اپتیفست
برنامه اپتیفست از 4 فاز یا مرحله تشکیل شده است. 3 مرحله  برای کاهش وزن و 1 مرحله برای حفظ وزن. در صورت لزوم و مناسب بودن شرایط، ما افراد را تشویق می کنیم تا برنامه اپتیفست را از فاز اول شروع کنند زیرا بیشترین کاهش وزن در این فاز اتفاق می افتد. این مرحله از برنامه اپتیفست، در واقع رژیم غذایی بسیار کم کالری است که در آن 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام با محصولات اپتیفست جایگزین می شود. مشاهده شده است که این مرحله در کاهش وزن سریع و مطمئن موثر است. برای کاهش وزن تدریجی، می توانید 2 یا 1 وعده غذا در روز را با محصولات اپتیفست جایگزین کنید.
نکته مهم این است که برنامه اپتیفست بسیار منعطف است. بنابراین شما می توانید تحت نظارت پزشک یا متخصص تغذیه، از مرحله ای به مرحله دیگر بروید. هنگامی که به وزن مورد نظر خود رسیدید می توانید جهت حفظ وزن به مرحله یا فاز 4 وارد شوید.

 

نکات مهم درباره برنامه اپتیفست:
- برنامه اپتیفست منعطف است و می توانید این برنامه را از هر مرحله ای شروع کنید.
- مرحله ای که برای شروع برنامه اپتیفست انتخاب می کنید ، به میزان وزنی که می خواهید از دست دهید و شیوه زندگی شما بستگی دارد.
- در مواردی که فرد واجد شرایط باشد و در صورت لزوم، ما افراد را تشویق می کنیم تا برنامه اپتیفست را از فاز اول شروع کنند زیرا بیشترین کاهش وزن در این فاز اتفاق می افتد (حداکثر تا 12 هفته)
- در صورتی که تمایل دارید ضمن کاهش وزن تدریجی، 1یا 2 وعده غذا در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید می توانید فاز 2 و یا 3 برنامه اپتیفست را دنبال کنید.
- همچنین می توانید با توجه به هدف و نیازهای خود در طی مدتی که برنامه اپتیفست را دنبال می کنید، از مرحله ای به مرحله دیگر بروید.
- هنگامی که به وزن ایده آل خود رسیدید ، می توانید برای حفظ وزن مرحله 4 اپتیفست را دنبال کنید.
- یک برنامه ورزشی منظم و سبک باعث حفظ تندرستی و افزایش احتمال موفقیت در کاهش وزن می شود.
اگرچه اکثر افراد برنامه اپتیفست را از فاز اول شروع می کنند، اما شما می توانید این برنامه را از مرحله ای شروع کنید که ضمن برطرف کردن نیازهایتان به کاهش وزن شما کمک کند.


 

فاز اول اپتیفست:
فاز اول برنامه اپتیفست، در واقع نوعی رژیم بسیار کم کالری است. در این فاز،محصولات اپتیفست به طور کامل جایگزین 3 وعده صبحانه، ناهار و شام می شوند و میزان کالری دریافتی در هر روز به کمتر از 800 کیلوکالری در روز تقلیل می یابد. هدف از طراحی این فاز، کمک به کاهش سریع اولیه وزن ضمن حفظ بافت عضلانی در فرد است. شما می توانید حداکثر به مدت 12 هفته در این فاز بمانید، با این حال طول مدت این فاز یا مرحله برای هر فرد می تواند متفاوت باشد و به اهداف کاهش وزن هر فرد بستگی دارد.

فاز اول برنامه غذایی عبارتست از:
- 3 وعده اپتیفست
- 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته                                                  
- 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی
- حداقل 2 لیتر آب
این فاز کمتر از 800 کیلو کالری در روز برای فرد تامین می کند.
بسیار مهم است که میزان دریافت کربوهیدرات در این فاز محدود شود. بنابراین دراین فاز باید از خوردن سبزیجاتی که حاوی میزان کربوهیدرات بالایی هستند خودداری کنید.

فاز دوم اپتیفست:
در این فاز محصولات اپتیفست جایگزین 2 وعده غذایی می شوند.
- 2 وعده اپتیفست
- 1 وعده غذای کم کالری (حدودا 350  کالری)
- 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته
- 2 سهم میوه ( هر سهم حدود 70 کالری)
- 1 سهم لبنیات (حدود 100 کالری)
- حداقل 2 لیتر آب

فاز 2 اپتیفست برای افراد زیر مناسب است:
- افرادی با BMI (30-25)
- افرادی که شروع  برنامه اپتیفست از فاز اول برای آن ها دشوار است.
فاز دوم اپتیفست میزان دریافت کالری را محدود می کند اما نه به میزان فاز اول. در صورتی که فاز دوم همراه با یک برنامه ورزشی منظم دنبال شود، به کاهش وزن تدریجی فرد کمک می کند. برخلاف فاز اول، فاز دوم از طریق فرایند کتوز عمل نمی کند. این فاز از طریق محدود کردن کالری دریافتی به حدود 1000 کیلو کالری در روز، عمل می کند.  
طول مدت زمانی که در این فاز می مانید، به میزان وزنی که می خواهید از دست دهید و شیوه زندگی شما بستگی دارد.

فاز سوم اپتیفست
فاز سوم اپتیفست نیز از طریق ایجاد محدودیت در دریافت کالری عمل می کند. در این فاز میزان دریافت کالری در روز به 1200- 1000 کیلو کالری است.
در این فاز یکی از محصولات اپتیفست جایگزین 1 وعده غذایی  می شود.
- 1 وعده اپتیفست
- 2 وعده غذای کم کالری ( هر وعده حدود 350 کالری)
- 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته
- 2 سهم میوه ( هر سهم حدود 70 کالری)
- 1 سهم لبنیات (حدود 100 کالری)
- حداقل 2 لیتر آب
طول مدت زمانی که در این فاز می مانید، به میزان وزنی که می خواهید از دست دهید و شیوه زندگی شما بستگی دارد.
فاز سوم اپتیفست به افرادی با BMI 30-25 که می خواهند کاهش وزن داشته باشند اما فاز اول برای آن ها مناسب نیست توصیه می شود.  این فاز برای افرادی مناسب است که می خواهند کاهش وزن جزئی داشته باشند.
ممکن است برخی افراد ترجیح دهند برای مدیریت وزن به مدت طولانی تری بر روی فاز 3 اپتیفست باقی بمانند.

فاز چهارم اپتیفست
در این فاز، محصولات اپتیفست از رژیم غذایی حذف می شوند. هدف از طراحی این فاز، کمک به حفظ وزن ایده آل برای مدت زمان طولانی تر است.
 در فاز چهارم برنامه غذایی عبارتست از:
- 3 وعده غذای کم کالری ( هر وعده حدود 350 کالری)
- 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته
- 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی
- حداقل 2 لیتر آب
میزان کالری دریافتی فرد در این فاز ، روزانه معادل 1500 کالری می باشد.
ترکیبات غذایی که در این فاز توسط فرد مصرف می شود باید توسط متخصص تغذیه بررسی و کنترل شود تا اطمینان حاصل شود میزان کالری دریافتی در این فاز برای فرد مناسب است.

سوالات متداول
آیا اپتیفست می تواند علاوه بر افراد  چاق در افرادی که اضافه وزن دارند استفاده شود؟ بله افرادی که دارای اضافه وزن هستند می توانند فاز 2 و یا 3 برنامه غذایی اپتیفست را دنبال کنند. این فازها، از طریق محدود کردن دریافت کالری (البته نه به اندازه فاز اول)، به فرد در فرایند کاهش وزن کمک می کنند.

آیا دنبال کردن برنامه غذایی اپتیفست، باعث کاهش متابولیسم می شود؟ تجربه نشان داده است رژیم های غذایی بسیار کم کالری مانند فاز اول برنامه اپتیفست، برای یک کاهش وزن سریع، مطمئن و موثر هستند. تحقیقات اخیر نشان داده اند رژیم های بسیار کم کالری، در دراز مدت منجر به نتایج نامطلوب نخواهند شد و از سوی دیگر بازگشت وزن در این نوع رژیم ها نسبت به رژیم های دیگر که کاهش وزن در آن ها با سرعت کمتری اتفاق می افتد، سریع تر نخواهد بود.علاوه بر این تغییر میزان و سرعت متابولیسم و ترکیب بدن، در کاهش وزن سریع در مقایسه با کاهش وزن آهسته، تفاوتی ندارد.
چنانچه بافت عضلانی حفظ شود ، میزان متابولیسم  تنها در نتیجه کاهش وزن کلی بدن (به دلیل کاهش چربی بدن) تغییر می کند نه به دلیل کاهش بافت عضلانی بدن.

در صورتی که فرد دارای وزن نرمال باشد و تنها بخواهد در حد چند کیلو کاهش وزن داشته باشد، آیا می تواند از فاز اول اپتیفست استفاده کند؟ فاز اول برنامه اپتیفست در واقع یک نوع رژیم بسیار کم کالری (VLCD) است و هدف از طراحی آن کمک به افرادی با BMI بالای 30 و یا افرادی با BMI 27 که دارای ریسک فاکتور هستند می باشد. در صورتی که دارای BMI در محدوده نرمال هستید، رژیم بسیار کم کالری به شما توصیه نمی شود زیرا در این صورت ممکن است بخش عمده ای از بافت عضلانی خود را از دست دهید که عواقب جدی را به همراه خواهد داشت. به شدت توصیه می کنیم با یک متخصص تغذیه جهت انتخاب رژیم غذایی مناسب مشورت نمایید.

مدت زمانی که می توان در هر یک از فازهای اپتیفست باقی ماند، چه مدت است؟ باید توجه داشت این مدت زمان به عوامل مختلفی (مانند وزن ایده آل مورد نظر، میزان وزن کاهش یافته، میزان فعالیت بدنی و شرایط فعلی فرد) بستگی دارد و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما به عنوان راهنما می توان برای هر فاز مدت زمان های زیر را پیشنهاد داد:
فاز اول: هر فرد حداکثر می تواند تا 12 هفته، فاز 1 اپتیفست را دنبال کند.
فاز دوم: برای فاز دوم اپتیفست مدت زمان خاصی وجود ندارد اما به عنوان پیشنهاد هر فرد می تواند حدودا به مدت 6 هفته فاز دوم اپتیفست را دنبال کند.
فاز سوم: برای فاز سوم اپتیفست مدت زمان خاصی وجود ندارد اما به عنوان پیشنهاد هر فرد می تواند حدودا به مدت 4 هفته فاز سوم اپتیفست را دنبال کند.
فاز چهارم: فاز چهارم اپتیفست در واقع فاز دراز مدت است.
باید توجه داشت مدت زمانی که هر فرد باید در هر فاز این برنامه باقی بماند، به وزن ابتدایی فرد و میزان کاهش وزنی که می خواهد داشته باشد، بستگی دارد.

آیا می توان برنامه اپتیفست را از فاز 2 شروع کرد؟ بله ممکن است برخی افراد ترجیح دهند برنامه اپتیفست را از فاز سوم شروع کنند و یا حتی ممکن است پزشک و یا متخصص تغذیه از فرد بخواهند تا برنامه اپتیفست را از فاز 2 شروع کند. فاز 2 برنامه اپتیفست برای افرادی مناسب است که می خواهند کاهش وزن قابل توجهی داشته باشند. در این فاز دریافت کالری کاهش می یابد اما نه به اندازه فاز اول. در این فاز کاهش وزنی معادل 2-1 کیلوگرم در هر هفته حاصل خواهد شد. این فاز برای افرادی با BMI 30-25 مناسب است.

آیا فرد می تواند به جای شیک از بار اپتیفست استفاده کند و یا حتما باید در روز از 3 شیک اپتیفست استفاده کند؟ برنامه اپتیفست به گونه ای طراحی شده است که می توانید با توجه به سلیقه، علاقه و شیوه زندگی خود، در هر روز ترکیبی از محصولات اپتیفست را استفاده کنید و یا تنها از یک نوع محصول استفاده نمایید. فقط مطمئن باشید در صورت مصرف بیش از یک عدد بار اپتیفست در روز میزان آب بیشتری مصرف کنید زیرا در این حالت میزان مایعات کمتری نسبت به زمانی که شیک اپتیفست را مصرف می کنید، برای بدن تامین می شود.  

در صورتی که فرد بخواهد  روزانه 1 یا 2 وعده غذایی را با محصولات اپتیفست جایگزین کند، کدام وعده را باید جایگزین کند؟ مهم نیست کدام وعده غذایی را با محصولات اپتیفست جایگزین می کنید. این برنامه غذایی به گونه ای طراحی شده است که شما می توانید با توجه به علایق و شیوه زندگی خود ، هر وعده ای را که تمایل دارید با محصولات اپتیفست جایگزین کنید. شما می توانید برنامه اپتیفست را آن گونه که برای شما مناسب تر است دنبال کنید.

آیا می توان مقداری گوشت، یا یک ساشه شیک یا بار به فاز اول اپتیفست علاوه بر دستورالعمل اضافه کرد؟ توجه داشته باشید برای رسیدن به نتیجه دلخواه حتما باید برنامه اپتیفست را طبق دستورالعمل دنبال کنید. با این حال ممکن است برخی افراد نیاز به پروتیین بیشتری در فاز اول اپتیفست داشته باشند. آقایان و افرادی که نیاز به دریافت پروتیین بالاتری دارند (مانند افرادی با BMI 40) ممکن است یک وعده پروتیین مازاد و یا 1 محصول اپتیفست اضافی برای تامین پروتیین مورد نیاز، استفاده کنند. هر وعده پروتیین معادل با 100-65 گرم گوشت یا مرغ یا 130 گرم ماهی یا 2 عدد تخم مرغ است. توجه داشته باشید مصرف بیش از 3 محصول اپتیفست و یا یک وعده اضافی پروتیین، ممکن است باعث دریافت بیش از 800 کیلوکالری در روز شود. در خصوص اینکه آیا نیاز به دریافت پروتیین بیشتری دارید با متخصص تغذیه و یا پزشک خود مشورت نمایید.

در صورتیکه فرد احساس گرسنگی نکند ، آیا می تواند در فاز اول اپتیفست به جای مصرف 3 محصول اپتیفست در روز تنها از 2 محصول اپتیفست استفاده کند؟ ما توصیه می کنیم حتما 3 محصول اپتیفست در روز استفاده شود. برنامه غذایی اپتیفست در واقع نوعی رژیم غذایی است که می تواند تمامی نیازهای تغذیه ای فرد را تامین کند. فاز اول این برنامه روزانه بین 450-800 کیلو کالری برای فرد تامین می کند. فاز اول این برنامه به گونه ای طراحی شده است که نیازهای روزانه فرد به ویتامین ها، مینرال ها، اسیدهای چرب و پروتیین از طریق مصرف 3 محصول اپتیفست تامین گردد. در صورتی که در فاز اول، روزانه کمتر از 3 محصول اپتیفست مصرف کنید ممکن است نیازهای تغذیه ای بدن خصوصا نیاز به پروتیین برطرف نشود. در صورتی که احساس می کنید نمی توانید 3 محصول اپتیفست را در روز مصرف نمایید، می توانید بار اپتیفست را به دو قسمت تقسیم کرده و نیمی از آن را صبح و نیم دیگر را درعصر همراه با چای مصرف نمایید.

منظور ازسبزیجات کم نشاسته چیست؟ منظور از سبزیجات کم نشاسته، سبزیجاتی است که حاوی میزان کربوهیدرات کمی هستند. این سبزیجات معمولا سبز رنگ هستند و از جمله آن ها می توان به مارچوبه، جوانه گندم یا ماش، بروکلی، کلم برگ، کلم بروکسل، گل کلم، کرفس، هویج، فلفل دلمه، خیار، بادمجان، لوبیا سبز، کاهو، قارچ، پیاز، تره فرنگی، تربچه، موسیر، اسفناج، کدو، گوجه فرنگی اشاره کرد. سبزیجات ریشه ای و سیب زمینی جزو سبزیجات غنی از نشاسته هستند.

2 فنجان سبزیجات کم نشاسته باید به صورت خام اندازه گیری (پیمانه) شود یا پخته ؟ تا زمانی که 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته در روز مصرف نمائید فرقی ندارد به صورت خام یا پخته اندازه گیری شود. از آن جائی که سبزیجات مجاز مذکور بسیار کم کالری هستند فرقی ندارد به صورت خام اندازه گیری شوند و یا بعد از پخته شدن.

آیا می توان بیش از 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته در روز مصرف کرد؟ در فاز اول اپتیفست، مصرف 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته مجاز است و 2 برابر کردن این میزان روند کاهش وزن را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال این سبزیجات برای هیدراتاسیون، تامین ویتامین ها، فیبر اضافی و افزایش حجم رژیم غذایی مناسب هستند.

آیا می توان  به جای خوردن سبزیجات از آب سبزیجات استفاده نمود؟ ما پیشنهاد می کنیم به جای آب سبزیجات از خود سبزیجات مجاز استفاده نمایید. زیرا در این صورت ضمن تامین ویتامین ها و مینرال ها به میزان بیشتر، فیبر نیز تامین می شود در صورتی که ضمن مصرف آب سبزیجات، فیبر عملا حذف می گردد. با این حال در برخی موارد می توانید از آب سبزیجات به جای خود سبزیجات استفاده نمایید اما باید توجه داشته باشید مخلوط آب سبزیجات و میوه ها نباشد زیرا در این صورت غنی از کربوهیدرات خواهد بود. 125 میلی لیتر آب سبزیجات معادل 1 فنجان سبزیجات است. بنابراین در صورت مصرف آب سیزیجات به جای سبزیجات یا سالاد، دقت نمایید بیشتر از 500-250 میلی لیتر در روز مصرف ننمایید.

در صورت عدم تمایل به مصرف سبزیجات ، آیا می توان یکی از محصولات اپتیفست را به جای 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته مصرف نمود؟ پیشنهاد می شود برای نتیجه گیری بهتر، برنامه اپتیفست را طبق دستوالعمل دنبال کنید. شما می توانید در نحوه مصرف سبزیجات ابتکار داشته باشید. مجبور نیستید هر روز فقط یه کاسه سبزیجات بخار پز مصرف نمایید. شما می توانید سبزیجات را به صورت خام یا سالاد مصرف کنید و یا با یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی سرخ کرده و سپس مصرف نمایید. همچنین می توانید سبزیجات را با افزودن  ادویه و یا چاشنی ها مصرف نمایید.

آیا در فاز اول اپتیفست می توان میوه مصرف کرد؟ در فاز اول اپتیفست مصرف میوه توصیه نمی شود. میوه ها به طور طبیعی دارای میزان قند بالایی هستند. بنابراین به منظور شروع فرایند کتوز و سوزاندن چربی در بدن بهتر است از خوردن میوه در این فاز خودداری شود زیرا می تواند مانع از انچام فرایند کتوز شده و روند کاهش وزن را تحت تاثیر قرار دهد.

چه میزان میوه در فاز 2، 3 و 4 برنامه اپتیفست می توان مصرف کرد؟ شما می توانید روزانه 2 سهم میوه در طی فازهای 2، 3 و 4 برنامه غذایی اپتیفست مصرف نمایید.
هر سهم میوه باید معادل 70-50 کالری و دارای 15-10 گرم کربوهیدرات باشد.
هر سهم میوه می تواند 150 گرم توت فرنگی، 2 عدد زردآلو، 2 برش آناناس، نصف فنجان انگور، 1 سیب کوچک، 15 عدد گیلاس، 1 عدد پرتقال متوسط یا 1 عدد هلو متوسط یا 1 عدد گلابی کوچک یا 2 عدد آلو کوچک یا 1 عدد کیوی یا نصف انبه یا 2 عدد نارنگی باشد.

چه مقدار لبنیات در فاز 2، 3 و 4 برنامه اپتیفست می توان مصرف کرد؟ شما می توانید روزانه 1 سهم لبنیات (معادل 100 کالری) در طی فازهای 2، 3 و 4 برنامه غذایی اپتیفست مصرف نمایید. 1 سهم لبنیات می تواند  250 گرم شیر کم چرب یا 40 گرم پنیر کم چرب یا 1 اسکوپ بستنی کم چرب یا 150 گرم ماست کم چرب یا 3/1 فنجان پنیر خامه ای باشد.

آیا می توان در طول مدتی که برنامه اپتیفست دنبال می شود نوشیدنی های رژیمی و یا آبنبات های رژیمی استفاده کرد؟ بله، تا زمانی که این محصولات کم کالری و فاقد شکر باشند شما مجاز به مصرف آن ها هستید. توجه داشته باشید بسیاری از این مواد می توانند باعث ایجاد عوارض گوارشی شوند، بنابراین توصیه می شود مصرف آن ها را در حداقل ممکن نگه دارید.

دلیل مصرف 1 قاشق چای خوری روغن گیاهی در فاز اول اپتیفست چیست؟ افزودن روزانه یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) روغن گیاهی به فاز اول برنامه اپتیفست تضمین می کند که چربی به میزان کافی مصرف شود. این مسئله به ویژه برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به سنگهای کیسه صفرا قرار دارند، بسیار مهم است، زیرا چربی به تخلیه کیسه صفرا کمک می کند. این میزان روغن گیاهی اغلب با سبزیجات یا سالاد مصرف می شود.

آیا نوشیدن چای و قهوه در طول مدتی که برنامه غذایی اپتیفست دنبال می شود، مجاز است؟ بله شما می توانید در این مدت چای و قهوه بنوشید. سعی کنید در این مدت بیشتر از 4-3 فنجان در روز ننوشید. توجه داشته باشید چای و قهوه را باید ساده و بدون افزودن شیر و شکر میل کنید.

آیا وقوع اسهال در طی این دوره نرمال است؟ اسهال می تواند یکی از عوارض جانبی موقت اپتیفست باشد که با گذر زمان برطرف می گردد. در صورتی که اسهال بیش از یک هفته ادامه یابد با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

آیا ممکن است در این دوران تنفس فرد بد بو شود؟ بله. در صورتی که با شروع برنامه اپتیفست تنفس شما بد بو شود، نگران نشوید. علت این امر وقوع فرایند کتوز در فاز اول این برنامه  است که طی آن بدن برای تامین انرژی، ذخایر چربی موجود در بدن را می سوزاند و این عارضه تنها تا زمانیکه فاز اول اپتیفست را دنبال می کنید اتفاق خواهد افتاد. در واقع استون نوعی کتون است که به عنوان یک محصول جانبی در طی فرایند کتوز در بدن تولید می شود و باعث می شود در این دوران دهان شما بویی شبیه به بوی استون پیدا کند. البته همه افراد این عارضه را تجربه نخواهند کرد. جویدن آدامس کم کالری نعنایی (فاقد شکر) و یا حتی جویدن جعفری می تواند در  کاهش و یا رفع این عارضه موثر باشد. 

آیا احتمال  وقوع نفخ / افزایش نفخ شکم در مدتی که برنامه اپتیفست دنبال می شود وجود دارد؟ وقوع نفخ /افزایش نفخ شکم ممکن است به دلیل تغییر در نوع رژیم غذایی اتفاق افتد. در صورتی که در رژیم غذایی جدید شما میزان فیبر بیشتری به دلیل افزایش مصرف سبزیجات وجود داشته باشد، نفخ را تجربه خواهید کرد. این افزایش نفخ گذرا است و به سرعت برطرف خواهد شد. بنابراین برنامه اپتیفست را همچنان ادامه دهید.
همچنین در صورتی که شما عدم تحمل به لاکتوز و فروکتوز داشته باشید، ممکن است با مصرف محصولات اپتیفست برخی عوارض گوارشی را تجربه کنید زیرا این محصولات دارای لاکتوز و فروکتوز هستند. در این صورت توصیه می شود با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

آیا ممکن است فرد در این دوران دچار یبوست شود؟ جایگزین کردن 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار، شام با محصولات اپتیفست معمولا باعث تغییر چشمگیر در نوع مواد دریافتی در بدن فرد می شود و این امر می تواند سبب تغییر وضعیت روده شود. علاوه بر این در صورتی که مایعات و سبزیجات کم نشاسته به میزان توصیه شده مصرف نشود، کمبود دریافت فیبر و مایعات نیز بر تغییرات وضعیت روده اثر خواهد گذاشت.
به خاطر داشته باشید ممکن است تعداد دفعات اجابت مزاج کاهش یابد که با یبوست متفاوت است.
 در صورتی که در این دوران یبوست را تجربه می کنید بهتر است بیش از 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته و 3-2 لیتر مایعات در روز مصرف نمایید. همچنین فعالیت بدنی روزانه به عملکرد بهتر و منظم روده کمک خواهد کرد. مصرف مکمل فیبر نیز در این شرایط می تواند موثر و کمک کننده باشد. با این حال در صورت تداوم این شرایط لطفا با متخصص تغذیه و یا پزشک مشورت نمایید.

اقدامات لازم زمانی که به وزن ایده آل خود رسیدید، چیست؟ اگر چه تمرکز و هدف اصلی برنامه اپتیفست، کاهش وزن است اما بسیار مهم است رفتار و استراتژی مشخصی برای حفظ وزن ایده آل خود داشته باشید. هدف از طراحی فاز 4 یا فاز ثبات اپتیفست کمک به حفظ وزن از طریق کنترل میزان دریافت کالری و مصرف انرژی است. شما می توانید در خصوص برنامه غذایی و استراتژی های لازم برای حفظ وزن در این فاز با متخصص تغذیه مشورت نمایید.

آیا برتامه اپتیفست برای افراد زیر 18 سال قابل استفاده است؟رژیم های غذایی بسیار کم کالری مانند اپتیفست در افراد زیر 18 سال پیشنهاد نمی شود زیرا این نوع رژیم های غذایی برای افراد در حال رشد طراحی نشده است. استفاده از محصولات اپتیفست در افراد زیر 18 سال باید طبق صلاح دید متخصص تغذیه و با نظارت های پزشکی صورت پذیرد.

آیا در دورانی که رژیم غذایی اپتیفست  دنبال می شود ، ورزش پیشنهاد می شود؟ توصیه می شود در دورانی که برنامه یا رژیم غذایی اپتیفست را دنبال می کنید، روزانه 60-30 دقیقه از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهید. البته می توانید در روزهای ابتدایی ورزش کردن را با  مدت زمان کوتاه تری آغاز کرده و در ادامه مدت آن را افزایش دهید.

آیا می توان در حین استفاده از محصولات اپتیفست از مکمل ویتامین و مینرال استفاده نمود؟ فاز اول اپتیفست (مصرف 3 محصول اپتیفست به همراه 2 فنجان سبزیجات کم نشاسته) برای رفع تمامی نیازهای فرد در طول روز بر حسب RDI طراحی شده است. بنابراین نیازی به مصرف مکمل های مازاد در این دوران نیست مگر در شرایطی که فرد قبل از شروع  برنامه غذایی اپیفست از کمبود نوعی ویتامین یا مینرال رنج برد. در صورت نیاز به مصرف مکمل ها، توصیه می کنیم با پزشک، متخصص تغذیه و یا داروساز مشورت نمایید تا میزان ویتامین و مینرال ها در بدنتان از حد مجاز تجاوز نکند.

در صورت مصرف کپسول روغن ماهی به صورت روزانه ، آیا نیازی به مصرف 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی در برنامه غذایی اپتیفست وجود دارد؟ در صورتی که روغن ماهی مصرف می کنید دیگر نیازی به مصرف 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی در برنامه غذایی اپتیفست نیست. با این حال در نظر داشته یاشید هر کپسول روغن ماهی حدودا 10 کالری دارد و شما می توانید ضمن مصرف آن، 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی را نیز مصرف نمایید. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی برای افرادی پیشنهاد شده است که سابقه سنگ کیسه صفرا داشته اند و یا ممکن است در معرض خطر آن باشند.

زمانی که فرد برنامه غذایی اپتیفست را دنبال میکند،  روزانه چه میزان آب می تواند مصرف کند؟ میزان آب مورد نیاز حدودا 45-35 میلی لیتر به ازای هر کیوگرم وزن بدن است که تفریبا معادل 3-2.5 لیتر آب در روز است. از آن جایی که جهت آماده سازی 3 ساشه محصولات اپتیفست در روز  تقریبا 600 میلی لیتر آب استفاده می شود بنابراین فرد حداقل باید 2 لیتر اضافی آب در روز مصرف کند. در صورتی که بار  اپتیفست (Optifast Bar) را در روز به میزان بیشتری نسبت به شیک ها مصرف می کنید، باید بیشتر از 2 لیتر آب مصرف نمایید.

در صورتی که در طی برنامه اپتیفست پس از مدتی کاهش وزن مشاهده نشود، چه باید کرد؟ این امر طبیعی است که وزن شما پس از مدتی، بدون تغییر بماند و کاهش نیابد. حتی برخی از متخصصین بر این باورند این عدم تغییر بخشی از یک برنامه سالم و طولانی مدت مدیریت وزن است. باید توجه داشت این امر می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که بدن شما سعی می کند تا خود را با دریافت انرژی کمتر تنظیم کند و راهی جهت جبران آن بیابد. زمانی که چنین اتفاقی می افتد باید شدت فعالیت های بدنی خود و ورزش را افزایش دهید تا بتوانید بر این حالت غلبه کنید.

زمانی که لاغر تر می شوید باید برای مدت طولانی تر و با شدت بیشتری ورزش کنید تا واکنشی همانند قبل، از بدن خود دریافت کنید. حتما به رژیم و برنامه غذایی خود توجه کنید و مطمئن شوید رژیم را طبق برنامه دنبال می کنید. گاهی اوقات وعده های غذایی به صورت آگاهانه و یا غیر آگاهانه، به آرامی افزایش می یابند، بنابراین بهتر است رژیم غذایی خود را از نظر نوع و میزان مواد مصرفی در حین برنامه اپتیفست، دوباره مورد بررسی قرار دهید.نکته بسیار مهم هنگام مواجه با چنین حالتی این است که تسلیم نشوید و این برنامه را همچنان ادامه دهید. سعی کنید روش های پیشنهاد شده را امتحان کنید و در صورتی که روند کاهش وزن در طی چند هفته یا چند ماه، دوباره آغاز نشد با متخصص تغذیه و یا پزشک خود  در خصوص  یافتن راه حلی مناسب، مشورت نمایید.

اگر میزان وزنی که کاهش می یابد کمتر از چیزی باشد که توقع می رود ، آیا به این معنی است که برنامه اپتیفست به درستی دنبال نمی شود؟ اولا باید  توجه داشته باشید هدفی که برای کاهش وزن در نظر می گیرید باید واقع گرایانه باشد. معمولا در هفته اول  فاز اول برنامه اپتیفست کاهش وزن بیشتری مشاهده می شود که عمدتا به دلیل از دست دادن آب به دلیل کاهش ذخایر کربوهیدرات در بدن است. میزان کاهش وزن در هفته دوم در واقع روند کاهش وزن در ادامه این برنامه را نشان خواهد داد. پیشنهاد می کنیم هر هفته در یک ساعت مشخص از روز خود را وزن کنید. زیرا وزن شما در ساعات مختلف روز نوسان می کند و این امر می تواند اطلاعات نادرستی را در خصوص وزنتان در اختیار شما قرار دهد و شما را بی انگیزه کند. همچنین می توانید درو کمر، بازو و باسن خود را اندازه بگیرید تا اطلاع دقیق تری از روند کاهش وزن خود داشته باشید. زیرا ممکن است در ابتدا کاهش وزن را مشاهده نکنید اما سایز شما کاهش یابد.
روند کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین بهتر است خود را با دیگران مقایسه نکنید. در صورتی که چند هفته پس از شروع اپتیفست، کاهش وزن را در خود مشاهده نکردید با متخصص تغذیه و یا پزشک خود مشورت نمایید.

 

میزان کالری یک وعده غذای کم کالری چه میزان است وترکیبات آن باید چکونه باشد؟ هر وعده غذای کم کالری باید 350 کیلو کالری برای فرد تامین کند. بهتر است در هر وعده، 4/1 بشقاب به پروتیین (100 گرم گوشت یا مرغ یا 130 گرم ماهی  یا 2 عدد تخم مرغ) و 4/1 بشفاب به غلات (2 تکه نان یا 1 فنجان پاستای پخته شده یا 4/3 فنجان برنج یا 1 عدد سیب زمینی متوسط) و ما بقی بشقاب را به سبزیجات کم نشاسته یا سالاد اختصاص دهید. همچنین می توانید 1 قاشق چای خوری سس نیز همراه با سالاد استفاده کنید. به این صورت کالری هر وعده غذایی حدود کیلو 350 کالری خواهد بود.

آیا محصولات اپتیفست دارای لاکتوز هستند؟ تمامی محصولات اپتیفست حاوی مقادیری لاکتوز هستند. مقدار لاکتوز موجود در هر یک از محصولات اپتیفست به صورت زیر است:
در هر وعده شیک شکلاتی حدود 9 گرم لاکتوز وجود دارد.
در هر وعده شیک وانیلی حدود 9.5 گرم لاکتوز وجود دارد.
در هر وعده شیک توت فرنگی حدود 9.5 گرم لاکتوز وجود دارد.
شدر هر وعده بار کاپوچینو حدود 0.8 گرم لاکتوز وجود دارد.
در صورتی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برید، بار کاپوچینو اپتیفست گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود. یک راه دیگر این است که قطره لاکتاز به شیک ها، سوپ ها و دسرهای اپتیفیت اضافه کنید. قطره لاکتاز قابل تهیه در داروخانه ها می باشد.

آیا محصولات اپتیفست فاقد گلوتن هستند؟ برخی محصولات اپتیفست  برای افراد مبتلا به سلیاک و یا افرادی که عدم تحمل به گلوتن دارند ، مناسب است و برخی دیگر به دلیل دارا بودن گلوتن برای این افراد مناسب نیستند. از جمله محصولات اپتیفست که فاقد گلوتن هستند می توان به شیک  وانیلی، شکلاتی و توت فرنگی  اشاره کرد.
بار کاپوچینو اپتیفست به دلیل دارا بودن گلوتن برای افراد مبتلا به سلیاک و یا افرادی که عدم تحمل به گلوتن دارند مناسب نیست.

برای مشاهده و خرید محصولات اپتیفست اینجا کلیک کنید.

آیا محصولات اپتیفست دارای سویا هستند؟ بله، تمامی محصولات اپتیفست دارای ترکیبات سویا مانند لستین سویا ،روغن سویا و یا پروتیین ایزوله سویا هستند.

آیا محصولات اپتیفست باید با نظارت پزشکی مصرف شوند؟ توصیه می شود محصولات اپتیفست زیر نظر یک متخصص مانند داروساز، متخصص تغذیه و یا پزشک مصرف شود. شرایط بیمار و داروهای مصرفی باید قبل از شروع برنامه اپتیفست در نظر گرفته شوند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند بهره مندی از حمایت و راهنمایی یک فرد متخصص در این دوران، درصد موفقیت در کاهش وزن را افزایش خواهد داد.

آیا ممکن است مصرف اپتیفست  هم زمان با مصرف برخی داروها باعث ایجاد تداخل دارویی شود؟ هیچ ترکیب فعالی در محصولات اپتیفست وجود ندارد که مستقیما باعث تداخل دارویی شود. اما باید توجه داشت کاهش وزن می تواند بر اثر بخشی برخی داروها اثر گذارد و از سوی دیگر برخی داروها نیز می توانند بر روند کاهش وزن اثر گذارند. بنابراین در صورتی که از داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است از قبل از شروع برنامه اپتیفست با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورتی که فرد قصد باردار شدن داشته باشد، می تواند از محصولات اپتیفست استفاده کند؟ از آن جایی که برنامه اپتیفست در افراد باردار منع مصرف دارد بنابراین بهتر است اگر تصمیم به باردار شدن دارید برنامه اپتیفست را شروع نکنید. از یک سو میزان کربوهیدرات و کالری در محصول کاهش یافته و از سوی دیگر  ویتامین ها و مینرال های موجود در محصولات اپتیفست پاسخگوی نیازهای تغذیه ای افراد باردار نخواهد بود (برای مثال آهن و برخی ویتامین های گروه ب). همچنین میزان کربوهیدرات کم موجود در محصول باعث ایجاد فرایند کتوز و تولید کتون ها در خون می شود. اگرچه میزان کتون های تولید شده نسبتا کم است اما اثر آن بر جنین ناشناخته است.

آیا در طی دوران شیردهی می توان از اپتیفست استفاده کرد؟ فاز اول اپتیفست برای خانم های شیرده توصیه نمی شود زیرا محصول نمی تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه ای افراد شیرده باشد. فاز دوم اپتیفست نیز برای این افراد توصیه نمی شود زیرا نمی تواند نیازهای تغذیه ای افراد شیرده را به طور کامل بر طرف سازد. اما این افراد می توانند از فاز 3، برنامه اپتیفست را شروع کنند. پیشنهاد می کنیم پیش از شروع برنامه غذایی اپتیفست با یک متخصص تغذیه در این خصوص مشورت نمایید. در نظر داشته باشید احساس خستگی یکی از مشکلاتی است که فرد در دوران شیردهی با آن مواجه می شود. بنابراین کاهش دریافت کالری می تواند باعث افزایش شدت خستگی در فرد شده و از سوی دیگر بر روی میزان تولید شیر اثر بگذارد.

در صورتی که تاریخ انقضای محصول گذشته باشد، آیا می توان از آن استفاده کرد؟ خیر. از آن جایی که ما نمی توانیم سلامت محصول تاریخ انقضا گذشته را تضمین کنیم، مصرف محصول منقضی را توصیه نمی کنیم.

آیا می توان به شیک اپتیفست طعم دهنده اضافه کرد؟ بله شما می توانید برای ایجاد تنوع، از مواد و یا طعم دهنده های مختلف استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید این مواد نباید کالری مازاد فراهم کنند.

آیا می توان آب برای تهیه و آماده سازی شیک اپتیفست از شیر بدون چربی به جای آب استفاده کرد؟ ما توصیه نمی کنیم در فاز اول اپتیفست از شیر بدون چربی به جای آب برای آماده سازی شیک استفاده کنید. شیر کم چرب یا شیر بدون چربی، کالری و کربوهیدرات بیشتری فراهم می کند و در نتیجه بر روی فرایند کتوز اثر خواهد گذاشت که باعث  توقف و یا کاهش روند کاهش وزن خواهد شد. اما در فاز 2 و 3 این برنامه  می توانید از شیر بدون چربی برای آماده سازی شیک اپتیفست استفاده نمایید و آن را به عنوان 1 سهم لبنیاتی که در روز مجاز به  مصرف هستید در نظر بگیرید.

آیا اپتیفست برای افراد دیابتی مناسب است؟ اکثر افراد چاق و یا افرادی که دارای اضافه وزن هستند و مبتلا به دیابت نوع 1 و یا 2 هستند، می توانند از برنامه غذایی اپتیفست برای کاهش وزن استفاده کنند. توصیه می شود قبل از شروع برنامه اپتیفست با پزشک یا متخصص تغذیه جهت تنظیم میزان دز انسولین، دز داروها و دیگز عوامل مشورت نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )