چگونه از قرص منیزیم در لاغری استفاده کنیم؟

چگونه از قرص منیزیم در لاغری استفاده کنیم؟

در این مقاله از مجله داروکده درباره تاثیر منیزیم بر کاهش وزن بخوانید.

زهره فرخیان

نویسنده: زهره فرخیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1402

19K

eye icon

چگونه از قرص منیزیم در لاغری استفاده کنیم؟

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی بدن است. منیزیم در بسیاری از فرآیندهای صورت گرفته در بدن مثل تولید انرژی، تنظیم قند خون و واکنش های مهم شیمیایی نقش دارد.

منیزیم با عملکرد خود در انتقال کلسیم و پتاسیم به هدایت پیام های عصبی، انقباضات عضلات و ضربان طبیعی قلب کمک می کند.

قلب، عضلات و کلیه ها برای کارکرد صحیح به منیزیم نیاز دارند. این ماده معدنی در ساخت دندان ها و استخوان ها نیز نقش دارد.

برای مطالعه دقیق تر درباره منیزیم، عملکرد منیزیم در بدن، افراد نیازمند دریافت مکمل منیزیم و اثرات منیزیم بر سلامتی می توانید به مقاله "همه چیز درباره منیزیم" تالیف دکتر الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارماکولوژی مراجعه کنید.

ایا منیزیم باعث لاغری میشود؟

برای دریافت پاسخ این سوال و درک اینکه قرص منیزیم انتخاب مناسبی برای شماست یا نه؟ می توانید با ما در این مقاله از مجله داروکده همراه باشید.

 

تاثیر منیزیم در لاغری

طبق مطالعه ای که در سال 2020 صورت گرفته است، می توان نتیجه گرفت که مصرف قرص منیزیم به کاهش وزن، طول دور شکم و کاهش چشمگیر در BMI کمک می کند. نتایج این مطالعه حاکی از این است که تاثیر قرص منیزیم در لاغری، در افراد مبتلا به کمبود منیزیم، اختلالات مربوط به مقاومت به انسولینی، فشار خون بالا و چاقی بیش از سایرین مشهود است. همچنین بر طبق داده های این مطالعه، بانوان نسبت به آقایان از خواص منیزیم برای لاغری بیشتر سود می‌برند.

اگر روند کاهش وزن شما به یک خط صاف تبدیل شده، وقت اضافه کردن مکمل منیزیم به رژیم غذاییتان است. تیم علمی داروکده با مشاوره های رایگان آنلاین و تلفنی در مسیر کاهش وزن در کنار شماست تا مناسب ترین مکمل منیزیم را انتخاب کنید.

خواص قرص منیزیم برای لاغری

منیزیم از طریق مکانیسم های احتمالی زیر می تواند به کاهش وزن کمک کند:

بهبود مقاومت به انسولین

در بسیاری از مطالعات، اثر کاهش مقاومت به انسولین توسط منیزیم دیده شده است. وقتی بدن دچار مقاومت به انسولین است، نمی تواند با افزایش گلوکز در خون مقابله کند و این مسئله منجر به افزایش وزن، خستگی و مشکلات سلامتی دیگر می شود.

هورمون ها

هورمون لپتین به مهار گرسنگی و تنظیم تعادل انرژی کمک می کند تا هنگامی که نیاز به انرژی در بدن وجود ندارد، حس گرسنگی تحریک نشود. از این طریق، لپتین در لاغری تاثیر دارد.

انسولین محرک سنتز و ترشح هورمون لپتین است. همچنین لپتین با کاهش چاقی و سمیت چربی، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. در نتیجه لپتین و انسولین مستقیما یکدیگر را تنظیم می کنند. منیزیم با کاهش مقاومت به انسولین نقش خود را در این مکانیسم بازی می کند.

افزایش انرژی

منیزیم در تولید انرژی نقش دارد. در نتیجه، افزایش مصرف منیزیم می تواند سطح انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن شود. سطح انرژی توسط مقدار ATP در بدن تعیین می شود. منیزیم برای تولید ATP ضروری است. بنابر این با افزایش مصرف منیزیم، سطح انرژی افزایش یافته که این امر می تواند باعث کاهش وزن شود.

پس در پاسخ به این سوال که "آیا کمبود منیزیم باعث چاقی میشود؟" میتوان گفت کمبود منیزیم می‌تواند باعث توقف کاهش وزن و افزایش چاقی شود.

کاهش التهاب

منیزیم دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند. التهاب مزمن با افزایش وزن و چاقی در ارتباط است. همچنین التهاب علت بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی است. کاهش التهاب، کاهش وزن را تقویت کرده و به پیشگیری از افزایش وزن در آینده و ابتلا به بیماری ها نیز کمک می کند. به همین دلیل، کاهش التهاب مزمن و مصرف مواد مغذی ضدالتهابی، به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری و درمان چاقی مطرح شده است.

تقویت خواب

منیزیم باعث بهبود خواب می شود. خواب کافی برای کاهش وزن بسیار مهم است چون به تنظیم هورمون ها کمک می کند و از ریزه خواری جلوگیری می کند. پس میتوان از این نظر از قرص منیزیم برای جلوگیری از ریزه خواری کمک گرفت. وقتی به قدر کافی نمی خوابیم، تمایل به خوردن غذاهای ناسالم داریم و در کاهش وزن به مشکل می خوریم. منیزیم می تواند با افزایش سطوح گابا باعث بهبود خواب شود. گابا، یک انتقال دهنده عصبی است که باعث آرامش و القا خواب می شود.

بدن به چه مقدار منیزیم نیاز دارد؟

مقدار روزانه توصیه شده برای منیزیم به شرح زیر است:

بزرگسالان (30-19 سال): آقایان 400 میلی گرم و بانوان 310 میلی گرم

بزرگسالان (بالای 30 سال): آقایان 420 میلی گرم، بانوان 320 میلی گرم

 

آیا باید منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

به طور کلی کمبود منیزیم نادر است. اما با این حال، بسیاری از افراد به قدر کافی منیزیم از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.

منیزیم در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. این مواد غذایی، سالم هستند و در نتیجه اضافه کردن آن ها به رژیم غذاییتان می‌تواند، به شما در روند کاهش وزن کمک کند. مانند:

سبزیجات برگ تیره، کینوا، غلات کامل، مغزیجات، حبوبات، ماهی، ماست، توفو

چرا مکمل منیزیم مصرف کنیم؟

همان طور که پیش از این گفته شد، در صورتی که شما از نظر تغذیه‌ای رژیم غذایی مناسبی را دنبال می‌کنید، احتمالاً به میزان کافی منیزیم دریافت می‌کنید. با این حال، در برخی موارد، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند مفید باشد.

به عنوان مثال، برخی بیماری ها و اختلالات مانند بیماری های گوارشی مثل IBS، بیماری کرون و سلیاک می توانند منجر به کمبود منیزیم در بدن شوند. همچنین دیابت و بیماری کلیوی می تواند باعث تغییر حالت عادی جذب و ذخیره منیزیم در بدن شود. ویروس هایی که با آلوده کردن معده باعث استفراغ و اسهال می شوند نیز می توانند موجب کمبود موقتی منیزیم شوند. مصرف بیش از اندازه کافئین و الکل هم ممکن است سطح منیزیم خون را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین، برخی از داروها ممکن است باعث کاهش سطح منیزیم در بدن شوند. به عنوان مثال، درمان طولانی مدت با لوپ دیورتیک ها (فوروزماید و...) یا تیازید ها (هیدروکلروتیازید) می‌تواند سبب افزایش دفع منیزیم در ادرار و کاهش ذخایر منیزیم در بدن شود. استفاده دراز مدت از داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول و لانزوپرازول نیز می توانند سبب کمبود منیزیم شود. 

در این موارد، مصرف مکمل منیزیم به عنوان یک راهکار، ممکن است مفید باشد.       

در رابطه با کمبود منیزیم و افراد در معرض خطر آن می توانید مقاله "آیا من کمبود منیزیم دارم؟" تالیف مهشاد بختیاری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی را مطالعه کنید.

 

تنوع محصولات موجود و حضور مشاوران علمی مجرب در داروخانه آنلاین داروکده، سبب شده تا به شما اطمینان دهیم، با مراجعه به صفحه محصولات منیزیم، می‌توانید مناسب ترین مکمل را انتخاب کنید.

 

چگونه مکمل منیزیم بخریم؟

شما می توانید مکمل منیزیم را به صورت حضوری از داروخانه مرکزی جمالزاده واقع در خیابان جمالزاده شمالی تهیه کنید. با این حال پیشنهاد ما به شما، برای صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و آمد، خرید اینترنتی از داروخانه آنلاین داروکده است.

ممکن است شما علی رغم مزایای فراوان خرید اینترنتی نگرانی هایی در این رابطه به خصوص از لحاظ اصل بودن مکمل ها داشته باشید. نگرانی شما برای ما کاملا قابل درک است. با توجه به زمینه فعالیت داروکده که حوزه سلامت می باشد، اصالت مکمل های موجود برای ما حائز اهمیت ویژه ای است.

 ما برای اطمینان خاطر شما از ضوابط و قواعدی پیروی می کنیم که در ذیل به طور خلاصه به شرح آن می پردازیم.

داروخانه آنلاین داروکده دارای مجوز رسمی فروش اینترنتی محصولات سلامت محور غیر دارویی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. همچنین داروکده به پاس اعتماد شما کاربران گرامی در سال 1402 موفق به دریافت نماد الکترونیک 5 ستاره از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.

تمامی مکمل هایی که در داروخانه انلاین داروکده به فروش می رسند از جمله مکمل های منیزیم، واجد تاریخ انقضای معتبر با قیمت مصوب و رسمی سازمان غذا ودارو است.

علاوه بر این ها، نکته ای که داروکده را از سایر مراجع خرید مکمل های غذایی و فرآورده های طبیعی متمایز می کند، وجود تیم علمی متشکل از متخصصان داروسازی و دانش آموختگان رشته تغذیه است که با ارائه راهنمایی های کاربردی و مشاوره علمی در تمامی مراحل انتخاب محصول مناسب و خرید در کنار شما هستند.

با توجه به موارد فوق و رعایت همه جانبه حقوق مصرف کنندگان از جمله تضمین اصالت کالا، کیفیت کالا، قیمت مناسب، بسته بندی استاندارد، ارسال در سریع ترین زمان ممکن و... خرید آنلاین از داروکده یکی از بهترین و آسان ترین راه های تهیه مکمل منیزیم و سایر محصولات سلامت محور غیر دارویی است. قضاوت با شما!

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در رابطه با قواعد شکل گیری داروخانه آنلاین و ضوابط خرید اینترنتی از داروکده، می توانید به مقاله "داروخانه آنلاین، خرید اینترنتی" مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

مطالبی که گفته شد بخشی از خواص قرص منیزیم برای لاغری است. منیزیم می تواند به تنظیم قند و سطوح انسولین خون در افراد چاق و دارای اضافه وزن نیز کمک کند.

لازم به ذکر است که مصرف منیزیم یک معجزه لاغری محسوب نمی شود و کاهش وزن موفق نتیجه یک برنامه مشخص برای داشتن تغذیه سالم و فعالیت ورزشی منظم است.

بهترین استراتژی برای کاهش وزن طولانی مدت و ادامه دار، محدود کردن کالری دریافتی و رعایت یک رژیم متعادل و متنوع در کنار فعالیت بدنی مداوم است. اما در کنار رعایت موارد فوق، اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید، افزایش مصرف منیزیم می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. شما می توانید با کلیک روی دسته مکمل های منیزیم، این مکمل ها را مشاهده کرده و در صورت نیاز به راهنمایی برای انتخاب مکمل مناسب، نحوه مصرف مکمل منیزیم یا بهترین زمان مصرف قرص منیزیم با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید.

 

تالیف و ترجمه این مقاله بر پایه اطلاعات اولیه حاصل از مقاله " How to Use Magnesium Supplements for Weight Loss" منتشر شده درhealthline  توسط خانم زهرا قباخلو کارشناس تغذیه انجام شده‌است. جهت تکمیل اطلاعات نیز از مقالات معتبر پایگاه‌های داده‌ای PubMed، SCOPUS، Web of Science و Up to Date استفاده شده‌است. مسئولیت ویراستاری علمی این اثر نیز بر عهده دکتر شیدا احمدی کولایی دکترای تخصصی داروسازی گرایش فارماکوگنوزی بوده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )