بهترین زمان مصرف قرص‌ منیزیم

بهترین زمان مصرف قرص‌ منیزیم

چه زمانی مکمل منیزیم باید مصرف شود تا اثر بخشی بهتری داشته باشد؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مهشید رضائی

نویسنده: مهشید رضائی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 آذر 1402

4K

eye icon

بهترین زمان مصرف قرص‌ منیزیم

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان و دومین کاتیون دو ظرفیتی درون سلولی فراوان است و به عنوان کوفاکتور برای بیش از 300 واکنش متابولیک در بدن شناخته شده است. برخی از فرایندهایی که در آنها منیزیم نقش کوفاکتوری دارد شامل سنتز پروتئین، تولید و ذخیره انرژی، تولید مثل و سنتز DNA و RNA است. منیزیم همچنین نقش مهمی در انتقال عصبی، تحریک پذیری قلبی، هدایت عصبی عضلانی، انقباض عضلانی، فشار خون و متابولیسم گلوکز و انسولین دارد. به دلیل عملکردهای فراوان در بدن، منیزیم نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت کلی ایفا می‌کند. اما چه زمانی مکمل منیزیم باید مصرف شود تا اثر بخشی بهتری داشته باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- قرص منیزیم در لاغری
- قرص منیزیم در بدنسازی
- قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات
- قرص منیزیم برای میگرن
- قرص منیزیم برای سندروم پیش از قاعدگی
- قرص منیزیم برای پوکی استخوان
- عوارض قرص منیزیم چیست؟
- بهترین زمان مصرف قرص منیزیم چه زمانی است؟
- نحوه مصرف قرص منیزیم چگونه است؟
مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ابتدا بهتر است به این سوال پر تکرار پاسخ دهیم.

"قرص منیزیم برای چی خوبه؟" 

در ادامه با چند نمونه از کاربردهای مهم مکمل منیزیم آشنا خواهید شد.

قرص منیزیم در لاغری

منیزیم در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز موثر است. سطوح کافی منیزیم می‌تواند در افزایش حساسیت به انسولین نقش داشته باشد که برای حفظ سطح قند خون پایدار ضروری است. این مسئله ممکن است میل به غذاهای شیرین را کاهش دهد و از پرخوری جلوگیری کند و به طور غیرمستقیم از مدیریت وزن حمایت نماید.

مطالعه‌ای که بر روی زنان دارای اضافه وزن و چاقی در مورد اثر منیزیم در لاغری انجام شد، نشان داد که مکمل منیزیم منجر به کاهش قابل توجه وزن و شاخص توده بدنی (BMI) می‌شود. همچنین در یک مطالعه دیگر، مکمل منیزیم باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش توده چربی در افراد دارای اضافه وزن با سطوح پایین منیزیم شد. نتایج یک متاآنالیز نیز نشان داد که مکمل منیزیم می‌تواند برخی فاکتورهای سندرم متابولیک را بهبود بخشد، شرایطی که خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند. این بهبودها شامل کاهش دور کمر و کاهش سطح قند خون بود.

قرص منیزیم در بدنسازی

منیزیم در فرایند متابولیسم انرژی شرکت می‌کند و به حفظ عملکرد طبیعی عضلات کمک می‌نماید. تعدادی از مطالعات ارتباط بین وضعیت مکمل منیزیم و عملکرد ورزشی را ارزیابی کردند و دریافتند که با افزایش سطح فعالیت بدنی افراد، نیاز به منیزیم افزایش می‌یابد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که منیزیم ممکن است عملکرد ورزش را از طریق افزایش در دسترس بودن گلوکز در مغز، ماهیچه و خون و کاهش و تاخیر تجمع لاکتات در عضله، بهبود بخشد.

 همچنین برخی از مطالعات ارتباط مثبتی بین وضعیت منیزیم و عملکرد عضلانی، از جمله قدرت گرفتن، قدرت ساق پا، حرکت زانو، قدرت مچ پا، چرخش و پرش را نشان دادند. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به کاهش عملکرد بدنی شود. در سطح عضلانی، این مسئله می‌تواند منجر به بروز گرفتگی‌ها به صورت مکرر شود. به طور خاص، منیزیم با مشارکت در انتقال کلسیم و پتاسیم، انقباض عضلانی را تقویت می‌کند. یکی از وظایف این ماده معدنی سنتز پروتئین‌ها و تبدیل کربوهیدرات‌ها و لیپیدها به انرژی است. این عملکردها گواه این است که چرا منیزیم یک عنصر ضروری برای انجام تمرینات می‌باشد. کمبود منیزیم همچنین بر ریکاوری عضلات و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، شما احساس خستگی، تحریک پذیری و استرس خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر منیزیم بر عملکرد ورزشی، مطالعه مقاله دکتر کوشا شهیدی با عنوان " آیا مصرف مکمل منیزیم فعالیت ورزشی را بالا می‌برد؟ " به شما پیشنهاد می‌شود.

قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی یک انقباض ناگهانی، دردناک و پایدار فیبرهای عضلانی اسکلتی است. گرفتگی عضلانی معمولا به عنوان یک پدیده ایدیوپاتیک (ناشناخته) رخ می‌دهد و در برخی موارد ممکن است با بیماری همراه باشد. مکانیسم‌های ایجاد کرامپ عضلانی ناشناخته است. گرفتگی عضلات با بسیاری از اختلالات سیستمیک دیگر، از جمله اختلالات متابولیک مرتبط با نارسایی کبد یا کلیه، اختلالات تیروئید و پاراتیروئید مرتبط است. معمولاً کرامپ‌ها با عدم تعادل الکترولیتی، از جمله هایپومنیزیمی همراه است. مطالعات زیادی اثرات مفید مکمل‌های منیزیم بر کاهش گرفتگی عضلانی را اثبات کرده‌اند.

قرص منیزیم برای میگرن 

طبق بررسی‌های صورت گرفته، افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه کردند، سطوح سرمی و بافتی منیزیم پایین‌تری داشتند. کمبود منیزیم با فاکتورهایی مانند انقباض عروقی و رهاسازی پیام رسان‌های عصبی که موجب سردردهای میگرنی می‌شوند، مرتبط است. تحقیقات در مورد استفاده از مکمل‌های منیزیم برای پیشگیری و کاهش سردرهای میگرنی محدود است. برخی مطالعات دوزهای بالاتر از 400 میلی گرم منیزیم را در کاهش تعداد حملات میگرن و شدت آنها موثر دانسته‌اند. 

قرص منیزیم برای سندروم پیش از قاعدگی

از نظر تئوری، منیزیم در فعالیت سروتونین و دیگر نوروترنسمیترها مداخله دارد. از این رو ممکن است تجویز مکمل منیزیم در بهبود سندروم پیش از قاعدگی موثر باشد. برخی مطالعات نشان دادند که مصرف منیزیم ممکن است در بهبود علائمی مانند نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری، اضطراب، نفخ و گرفتگی در دوران پیش از قاعدگی نقش داشته باشد.

قرص منیزیم برای پوکی استخوان

کمبود منیزیم ممکن است به طور مستقیم با کاهش استحکام، کاهش استئوبلاست‌ها و افزایش استئوکلاست ها بر استخوان‌ها تاثیر بگذارد. همچنین محدودیت منیزیم باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود. افزایش مقادیر رادیکال‌های آزاد فعالیت استئوکلاست‌ها را تقویت می‌کند و فعالیت استئوبلاست‌ها را کاهش می‌دهد.

جدا از اثرات مستقیم منیزیم بر ساختار و سلول‌های اسکلتی، کمبود منیزیم بر دو تنظیم کننده اصلی هموئوستاز کلسیم، یعنی هورمون پاراتیروئید (PTH) و ویتامین D تاثیر می‌گذارد در نتیجه می‌تواند منجر به هایپوکلسمی شود.

به منظور مطالعه دقیق‌تر درباره عملکرد منیزیم در بدن، افراد نیازمند دریافت مکمل منیزیم و دیگر اثرات منیزیم بر سلامتی می‌توانید به مقاله "همه چیز درباره منیزیم" تالیف و ترجمه دکتر الهه عبدالهی، دکترای تخصصی فارماکولوژی، مراجعه نمایید.

 

عوارض قرص منیزیم چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های منیزیم بی‌خطر هستند، اما ممکن است در برخی افراد حساس، عوارض جانبی خفیفی از جمله اسهال، حالت تهوع و کرامپ شکمی ایجاد کنند.

 

بهترین زمان مصرف قرص منیزیم چه زمانی است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که قرص منیزیم را در هر ساعت از شبانه روز می‌توان استفاده کرد. مصرف قرص منیزیم هنگام صبح برای بسیاری از افراد راحت‌تر بوده و امکان فراموش شدن را می‌کاهد. 

با مصرف مکمل منیزیم در شب نیز، احتمالا خواب بهتری را تجربه خواهید کرد. زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته، منیزیم در آرامش عضلات و ریلکس شدن سیستم عصبی نقش دارد.

بسیاری از افراد در مورد "بهترین زمان مصرف قرص منیزیم در بدنسازی" سوال می‌پرسند. 

برخی شواهد از مصرف منیزیم بعد از ورزش حمایت می‌کنند. زیرا منیزیم می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و عضلات شما را پس از یک جلسه تمرینی شدید، آرام کند. همچنین مصرف منیزیم بعد از ورزش برای سرعت بخشیدن به ریکاوری عضلات منطقی است. اما مصرف این ماده معدنی قبل از ورزش نیز مزایایی دارد. منیزیم به متابولیسم انرژی کمک می‌کند. این مورد برای ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران، ورزشکاران سه گانه یا دوندگان ماراتن حائز اهمیت است.

نحوه مصرف قرص منیزیم چگونه است؟ 

در مورد نحوه مصرف مکمل منیزیم می‌توان گفت که بهتر است این مکمل همراه با غذا مصرف شود. زیرا در این حالت احتمال بروز عوارض گوارشی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، ترجیحا منیزیم را با فاصله 2 ساعت از سایر داروها مصرف نمایید تا تداخل با برخی مواد محدود شود.

 

سخن پایانی 

 حال که با اهمیت منیزیم و نقش‌های تاثیر گذار آن در بدن آشنا شدید، در صورت عدم تنوع غذایی پیشنهاد ما به شما استفاده از مکمل‌های حاوی منیزیم است. امروزه منیزیم علاوه بر شکل دارویی قرص به فرم‌های جوشان، پودر خوراکی، شربت و ویال و ... نیز تولید می‌شود. داروخانه اینترنتی داروکده، مجموعه کامل و متنوعی از بهترین مکمل‌های منیزیم را ارائه می‌نماید. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه خصوصیات هر یک از این مکمل‌ها در صفحه محصول و راهنمایی رایگان تیم علمی داروکده، بهترین و درست‌ترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. 

امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. تیم علمی داروکده همواره پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در راستای پیشرفت و ارتقای خود خواهد بود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )