قرص اسپیرولینا برای لاغری

قرص اسپیرولینا برای لاغری

در این قسمت از مجله داروکده درباره قرص اسپیرولینا و تاثیر آن بر لاغری بخوانید.

زهره فرخیان

نویسنده: زهره فرخیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مرداد 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مرداد 1402

33K

eye icon

قرص اسپیرولینا برای لاغری

مردم کشورهای مختلف در سراسر دنیا، راه حل های متفاوتی را برای کاهش وزن و لاغر شدن در پیش می گیرند. برخی از این ترفندها خیلی عجیب و غریب به نظر می رسد. به طور مثال: موقع غذا خوردن از عینکی با شیشه های آبی استفاده می کنند، خود را در آینه تماشا می کنند، لباس خیلی گشاد نمی پوشند، به جای خوردن غذا در آفتاب دراز می کشند و ... !

"راه حلی که ما به شما پیشنهاد می کنیم چیست؟ جلبک بخورید تا لاغر شوید!"

شاید این راه حل هم در نگاه اول اندکی عجیب به نظر برسد. اما باید بگوییم که خیالتان راحت! خواص جلبک اسپیرولینا برای لاغری و تاثیرات دیگر آن بر سایر جنبه های سلامتی، تا کنون در بسیاری از مطالعات و در افراد مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. 

در این مقاله می خواهیم پس از آشنایی با ترکیبات اسپیرولینا، چگونگی تاثیر اسپیرولینا بر لاغری و مکانیسم اثر آن را مورد بررسی قرار دهیم. در انتها نیز طریقه مصرف جلبک اسپیرولینا برای لاغری را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است. رشد و پرورش جلبک اسپیرولینا هم در آب های شور و هم در آب های شیرین صورت می گیرد. اسپیرولینا همانند گیاهان می تواند توسط نور خورشید فتوسنتز کند و انرژی مورد نیاز خود را بسازد.

اعتقاد بر این است که جلبک اسپیرولینا یکی از قدیمی ترین گونه های حیات روی زمین است. اسپیرولینا برای اولین بار توسط قوم آزتک جهت افزایش استقامت و همچنین درمان بیماری‌ های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. افسانه ‌ها می‌گویند که پیام‌ آوران پادشاهان از جلبک ‌ها برای تقویت و آماده سازی خود برای دویدن مسافت های طولانی استفاده می‌کردند.

تحقیقات نوین نیز ادعاهای بسیاری در مورد مزایا و خواص اسپیرولینا را تایید کرده است و به مطالعه پتانسیل آن برای درمان مشکلات گوناگون مرتبط با سلامتی ادامه می ‌دهد. 

در صورت تمایل، جهت مطالعه بیشتر و کامل تر در خصوص جلبک اسپیرولینا می توانید مقاله "اسپیرولینا Spirulina platensis" تالیف و ترجمه دکتر شیدا احمدی کولایی دکترای تخصصی فارماکوگنوزی را مطالعه نمایید.

 

ترکیبات جلبک اسپیرولینا برای لاغری

قرص اسپیرولینا به عنوان یک سوپر فود یا اَبَر فود شناخته می شود تا جایی که سازمان فضایی ناسا پیشنهاد داد که می‌توان آن را برای استفاده توسط فضانوردان مورد استفاده قرار داد.

اما چرا چنین لقبی به آن داده شده است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ویژگی ها و ترکیبات این جلبک مفید را بررسی نمود. 

یک قاشق غذاخوری یا 7 گرم پودر اسپیرولینا خشک حاوی موارد زیر است:

20.3 کالری

4.02 گرم پروتئین

1.67 گرم کربوهیدرات

0.54 گرم چربی

ویتامین ها: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولیک اسید و ویتامین های A، C، K و ...

مواد معدنی: پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، سدیم و ...

اسپیرولینا همچنین حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها نیز هست و مصرف آن می تواند با مبارزه با رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک کند.

علاوه بر این، کیفیت پروتئین موجود در اسپیرولینا عالی در نظر گرفته می شود و تمام آمینو اسیدهای ضروری را فراهم می کند.

ارتباط بین اسپیرولینا و لاغری چیست؟

براساس داده های حاصل از مطالعات بالینی و مروری، مکانیسم پیشنهادی اثر اسپیرولینا بر لاغری به شرح زیر است:

1- افزایش احساس سیری

برخی محققان بر این باورند که اسپیرولینا با داشتن آمینو اسید فنیل آلانین می تواند در کاهش احساس گرسنگی نقش داشته باشد. فنیل آلانین در تحریک ترشح هورمون کوله سیستوکینین موثر است. همچنین به طور کلی پروتئین ها می توانند باعث کاهش ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) و افزایش تولید هورمون پپتید YY (هورمون سیری) شوند. هورمون های سیری به عنوان یک انتقال دهنده عصبی روی مرکز سیری در هیپوتالاموس مغز اثر گذاشته و می توانند اشتها را کاهش دهند.

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر نیز می تواند در ایجاد احساس سیری نقش داشته باشد. 28 گرم جلبک اسپیرولینا حدود 16 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. فیبر غذایی هضم آرامی داشته و با پر نگه داشتن معده و همچنین تنظیم سطح قند خون در زمینه کمک به کاهش گرسنگی موثر است.

در نتایج مطالعات مشاهده شد، اسپیرولینا توانسته باعث سرکوب اشتها و ایجاد احساس سیری در افرادی شود که این جلبک را مصرف می کردند.

2- تنظیم قند خون و بهبود حساسیت به انسولین

افرادی که سطح گلوکز خونشان بالا است، معمولا حالت افزایش ناگهانی و به دنبال آن کاهش ناگهانی قند خون را تجربه می کنند. در این شرایط فرد به شدت گرسنه شده و ولع خوردن مواد غذایی افزایش می یابد. اسپیرولینا می تواند با تنظیم سطح قند خون از به وجود آمدن این شرایط و در نتیجه افزایش دریافت غذا و چاقی جلوگیری کند.

 

3- افزایش سوخت و ساز چربی ها

زمانی که شما مصرف پروتئین بیشتری دارید، ماهیچه های شما تقویت شده و ترکیب بدنی شما به سمت درصد عضله بیشتر می رود. داشتن توده عضلانی بیشتر نیز می تواند در افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی نقش داشته باشد. 

 

4- کالری کم جلبک اسپیرولینا برای لاغر شدن

داشتن کالری کم (20 کالری به ازای یک قاشق غذاخوری)  سبب شده تا بتوان به راحتی و بدون نگرانی آن را جهت تامین پروتئین و ریز مغذی های مورد نیاز بدن استفاده کرد و به رژیم غذایی اضافه نمود.

 

5- اسپیرولینا سرشار از پروتئین

همیشه متخصصین تغذیه در رژیم های کاهش وزن توصیه می کنند که پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر مصرف کنیم. همانطور که در بالا ذکر شد، هر 7 گرم از پودر جلبک اسپیرولینا حاوی 4 گرم پروتئین و کمتر از 2 گرم کربوهیدرات است. 

فرآیند هضم و جذب پروتئین ها بیشتر از کربوهیدرات های ساده طول می کشد. به همین خاطر، مصرف جلبک اسپیرولینا می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد.

همچنین، پروتئین‌ ها در ساخت توده عضلانی بدون چربی در بدن نقش دارند. در نتیجه مصرف اسپیرولینا به شما برای داشتن ترکیب بدنی بهتر و قدرت عضلانی بالاتر کمک کرده و از آسیب عضلانی پس از ورزش جلوگیری می‌کند. 

 

6- داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

به وجود آمدن التهاب و تجمع سموم در بدن دو عامل خطر برای افزایش وزن هستند. اسپیرولینا با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی با از بین بردن سموم و کمک به از بین بردن رادیکال های آزاد و خطرناک می تواند از افزایش وزن و ایجاد چاقی جلوگیری کند.

 

سایر خواص جلبک اسپیرولینا

- کاهش فشار خون

- کمک به استقامت بدنی و افزایش کارایی ورزشکاران

- اثرات ضد التهابی و کمک به کاهش التهاب در بدن

- بهبود پروفایل لیپیدی (کاهش تری گلسیرید و LDL کلسترول)

- نقش در افزایش حساسیت به انسولین و کمک به تنظیم سطح قند خون

- بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تنظیم فلور میکروبی روده

- نقش آنتی اکسیدانی و محافظت کننده از آسیب سلولی

- نقش در جلوگیری از ایجاد سرطان به خصوص در نواحی دهان

- کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

- جلوگیری از تجمع چربی در کبد

- کمک به تقویت سیستم ایمنی

- موثر در درمان آلرژی 

 

طریقه مصرف جلبک اسپیرولینا برای لاغری

اکنون که با مزایای جلبک اسپیرولینا و چگونگی اثرات آن در کاهش وزن آشنا شدیم، باید بدانیم که نحوه مصرف قرص اسپیرولینا برای لاغری به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد این جلبک خواص و کاربردهای بسیاری دارد. با توجه به فرم های تولیدی مکمل جلبک اسپیرولینا یعنی قرص، کپسول و یا پودر، می توانید به روش های زیر از این جلبک بهره ببرید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

نحوه مصرف قرص اسپیرولینا برای لاغری

بهترین زمان مصرف قرص اسپیرولینا برای کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن قبل از وعده های غذایی است. طبق نتایج مطالعات بالینی، دوز اثرگذار جلبک اسپیرولینا جهت لاغر شدن و کاهش شاخص توده بدنی بیشتر از 2 گرم در روز است. البته مصرف جلبک اسپیرولینا برای لاغری تا دوز 12 گرم نیز ایمن است. 

اکثر مکمل های موجود در بازار مانند قرص اسپیرولینا آر ان جی و اسپیرویال و اسپیرولینا اس تی پی فارما حاوی 500 میلی گرم اسپیرولینا به ازای هر قرص یا کپسول خود هستند. به این ترتیب معمولا میزان توصیه شده به صورت زیر است:

بزرگسالان: 4 تا 6 عدد در روز (2 تا 3 گرم)

کودکان: 2 تا 3 عدد در روز (1 تا 1.5 گرم)

ورزشکاران: 10 تا 15 گرم در روز

قرص اسپیرولینا را می توان در هر ساعتی از روز مصرف نمود. با این حال جهت ایجاد احساس سیری و کمک به کاهش وزن و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش، توصیه می شود قرص جلبک اسپیرولینا را 1 ساعت قبل از وعده های غذایی مصرف کنید. 

 

نحوه مصرف پودر جلبک اسپیرولینا برای لاغری

شما می توانید پودر جلبک اسپیرولینا برای لاغری را در اسموتی یا آبمیوه های طبیعی خود مخلوط نموده و میل کنید. همچنین می توانید پودر جلبک اسپیرولینا را به غذاهایی مانند سوپ، سالاد یا ماست اضافه کنید.

بدین منظور می توانید از مکمل های اسپیرولینا که فرم پودر یا ساشه دارند مانند پودر اسپیرولینا آر ان جی استفاده نمایید. 

 

جمع بندی

کاهش وزن فرآیندی است که نیاز به صبر و مداومت دارد. داشتن رژیم غذایی اصولی با کالری تنظیم شده و برنامه فعالیت فیزیکی مناسب حرف اول را در لاغری می زنند.

همچنین محققان تایید کرده اند که بسیاری از منابع غذایی می توانند روند کاهش وزن و کاهش سایز را برای شما راحت تر کنند. آنها اسپیرولینا را به برنامه کاهش وزن افراد افزودند و مشاهده شد که وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر و سایر شاخصه های مرتبط با سلامتی تغییرات مثبتی داشت. 

جهت مصرف اسپیرولینا برای لاغری باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) جلبک اسپیرولینا را تایید و آن را ایمن اعلام کرده است. با این حال توصیه می شود قبل از خرید آن به برچسب اصالت کالا، نماد سیب سلامت، تاریخ انقضای محصول و ... توجه کنید و قرص اسپیرولینا را از مراکز و داروخانه های معتبر تهیه نمایید. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )