بررسی جلبک های  کلرلا و اسپیرولینا

بررسی جلبک های کلرلا و اسپیرولینا

در مورد جلبک ها و خواص آنها چه می دانید؟ در این مقاله با جلبک های کلرلا و اسپیرولینا آشنا شوید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 اردیبهشت 1397

12K

eye icon

بررسی جلبک های کلرلا و اسپیرولینا

Chlorella: کلرلا (Chlorella) گونه ای از آلگ (جلبک) تک سلولی سبز می باشد که در آب های شیرین رشد می کند. Chloras از کلمه ی یونانی به نام سبز و ella از کلمه ی لاتین به نام کوچک گرفته شده است. این جلبک بسیار کوچک و بیضی شکل می باشد.

از راه فتوسنتز تکثیر پیدا کرده که جهت تکمیل فرایند فتوسنتز نیازمند نور، دی اکسید کربن، آب و مواد معدنی می باشد. از کل گیاه جهت تهیه دارو و مکمل غذایی استفاده می شود. عمده کلرولا در ژاپن و تایوان رشد می کند که به فرم قرص و مایع تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره استخراج شده از کلرلا حاوی فاکتور رشد (Chlorella Growth Factor) بوده که به عنوان یک عصاره محلول در آب دارای آمینواسیدها، پپتیدها، پروتئین ها، ویتامین ها، قند و اسید نوکلوئیک می باشد.

محصولات کلرلا (chlorella) با توجه به روش های کشت، برداشت و فراوری شده، می توانند با هم تفاوت هایی داشته باشند. محققان عنوان کرده اند که فرم خشک شده کلرلا می تواند از 7% تا 88% پروتئین، 6% تا 38% کربوهیدرات و 7% تا 75% چربی متغیر باشد.

برخی از خصوصیات کلرلا:
1- جلوگیری از سرطان
2- کاهش عوارض پرتودرمانی
3- تحریک سیستم ایمنی بدن
4- افزایش پاسخ دهی به واکسن آنفولانزا،
5- افزایش تعداد گلبول های سفید
6- جلوگیری از سرماخوردگی
7- حفاظت بدن در برابر فلزات سمی به مانند جیوه و سرب
8- کاهش سرعت پیری
9- افزایش تعداد باکتری های مفید در روده جهت بهبود هضم
10- موثر در بهبود زخم
11- افزایش انرژی بدن
12- کولیت و بیماری کرون (Crohns Disease)
13- آنتی اکسیدان
14- کاهش کلسترول
15- سم زدایی (Detoxification)
16- منبعی سرشار از منیزیم جهت بالا بردن سلامت روان
17- کاهش دردهای PMS (قاعدگی)
18- کاهش حملات آسمی
19- فیبرومیالجی (یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می شود)
20- در پوست صورت جهت بهبود زخم، راش های پوستی ناشی از رادیوتراپی کاربرد دارد.

کلرلا (chlorella) یک منبع کامل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، کلروفیل، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. دیواره سلولی کلرلا نیاز است که قبل از هضم شدن، شکسته شود.

در ابتدا استفاده از این جلبک به خاطر غیر قابل هضم بودن، چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. بالاخره در سال 1975، دانشمندان روشی را برای شکستن دیواره سلولی آن کشف کردند که میزان هضم شوندگی آن را تا 80% بالا برد.
امروزه حجم بالایی از کلرلا (chlorella) در حوضچه های آبی با شرایط محیطی خاص جهت تولید فرم خالص از آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

Chlorella
Vana-Chlorella
Algomed
Algomed-D
Algomed Forte
Algomed-Calcium
Algomed-Sachet
Chlorella-100
Algorella

اسپیرولینا (Spirulina):
اسپیرولینا نوعی جلبک سبز- آبی رنگ می باشد که به طور طبیعی در اقیانوس ها و دریاچه های نمک رشد می کند. ابتدا اسپیرولینا به عنوان گیاه تقسیم می شد، زیرا که توانایی فتوسنتز را داشت. با آگاهی از ژنتیک، فیزیولوژی و خصوصیات بیوشیمیایی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آن را به دسته ی باکتری (Cyanobacteria phylum) منتقل کنند. اسپیرولینا ابتدا جزء جنس Arthrospira تقسیم بندی می شد ولی امروزه جزء جنس Spirullina قرار می گیرد. از بین گونه های مختلف اسپیرولینا، 3 نوع Spirulina platensis ،Spirulina maxima ،Spirulina Fusifurmis به خاطر داشتن مواد مغذی بالا و تاثیرات درمانی، بیشتر از بقیه گونه ها مورد مطالعه قرار می گیرد.
اسپیرولینا یکی از کاملترین ترکیبات مواد مغذی را داراست. یکی از مهم ترین مواد مغذی، بتاکاروتن می باشد که میزان آن حدود 10 برابر میزان بتاکاروتن موجود در هویج در یک سروینگ است. حاوی 55 تا 77 % پروتئین بوده که تمامی آمینواسیدهای ضروری را داراست. اسپیرولینا همچنین دارای ویتامین های A،B،C،E،K و نیز مواد معدنی شامل پتاسیم، کلسیم، کروم، مس، آهن و منیزیم نیز می باشد. همچنین حاوی کلروفیل، پلی ساکارید ها، سولفونامیدها و گلیکولیپید می باشد.
برخی از مزایای اسپیرولینا شامل:
1. حاوی مواد مغذی بالا می باشد.
2. حاوی خصوصیات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.
3. می تواند سطح LDL و تری گلیسیرید را نیز کاهش دهد.
4. دارای خواص ضد سرطانی بخصوص سرطان ناحیه دهان (OSMF) است.
5. می تواند باعث کاهش فشار خون شود.
6. می تواند در کم خونی (آنمی) موثر واقع شود.
7. می تواند قدرت عضلانی و میزان استقامت را بالا ببرد.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.
Spirulina
Marcus-Rohrer-Spirulina
Spiruvit

تفاوت  Chlorella و Spirulina:
اولین تفاوت آنها در شکل و رنگ آنها است. کلرلا یک جلبک سبز رنگ بوده، حال آنکه اسپیرولینا دارای رنگ سبز-آبی است. رنگ سبز کلرلا نشانگر غنی بودن آن از لحاظ میزان کلروفیل نسبت به اسپرولینا می باشد.

کلرولا همچنین دارای یک کمپلکس خاص به نام فاکتور رشد کلرلا (Chlorella growth factor) است.
این فاکتور رشد از لحاظ میزان پروتئین و چربی های مفید شامل گامالینولئیک اسید بوده که در سلامت قلب و تمرکز ذهنی ضروری می باشد. اسپرولینا حاوی غلظت هایی از Phytochemical می باشد که در پیشگیری از سرطان موثر عمل می کند. همان طور که کلرلا برای سم زدایی موثر است، اسپرولینا در مبارزه با علایم آلرژی زا و بالا بردن سیستم ایمنی کاربرد دارد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )