آیا شما در معرض ابتلا به دیابت هستید؟

آیا شما در معرض ابتلا به دیابت هستید؟

آیا می دانید پیش دیابتیک به چه فردی گفته می شود؟ خواندن این مقاله به کسانی در آینده امکان دارد مبتلا به دیابت بشوند، توصیه می شود.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 شهریور 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 شهریور 1394

16K

eye icon

آیا شما در معرض ابتلا به دیابت هستید؟

جواب این سوال برای تعداد نسبتا زیادی از افراد بله است، مگر اینکه از همین امروز برای پیشگیری از دیابت کاری انجام دهید.
همه شما بیماری دیابت را می شناسید و با عوارض ناشی از آن تا حدی آشنا هستید. شاید برایتان پیش آمده که به پزشک مراجعه کرده اید و پزشک به شما اعلام کرده که در مرحله پیش از دیابت (prediabetes) هستید. 
آیا می دانید پیش دیابتیک به چه فردی گفته می شود؟ آیا می دانید به عنوان یک فرد پیش دیابتیک با رعایت چند راهکار ساده می توانید شروع این بیماری را به تعویق بیاندازید یا حتی آن را متوقف کنید؟ گزارشات اخیر نشان می دهد که حدود 40 درصد از مردم آمریکا در مراحل اولیه شروع دیابت (prediabetes) هستند. این بدین معناست که آنها تجربه بالا رفتن قند خون را داشته اند، البته نه به طور پایدار مانند یک فرد دیابتی. از کجا بدانیم که آیا جزو این 40 درصد هستیم یا خیر؟ قند خون خود را به طور ناشتا چک کنید. 

قند خون ناشتا به طور طبیعی باید زیر 100 باشد. قند خون ناشتا بین 100 تا 126 پیش دیابت (در مرحله شروع دیابت) محسوب می شود، و بالای 126 نشان دهنده دیابت است. به خاطر داشته باشید فقط یک بار اندازه گیری قند خون نمی تواند تعیین کننده باشد. اگر پزشک معتقد باشد که شما ریسک بالایی برای ابتلا به دیابت دارید، برایتان درخواست آزمایش A1C می دهد. این آزمایش از طریق خون انجام می شود و عدد به دست آمده بیانگر این است که طی چندین ماه گذشته قند خون شما بالا رفته یا خیر؟ اگر نتیجه آزمایش A1C شما بین 5.7 درصد تا 6.4 درصد باشد شما یک فرد پیش دیابتیک هستید (یعنی ظرف مدتی به احتمال خیلی زیاد به دیابت مبتلا خواهید شد). اگر این رقم بالای 6.4 درصد باشد بیانگر این است که به دیابت مبتلا هستید. اینکه چند وقت یکبار لازم است این آزمایش را بدهید بستگی به عوامل خطرسازی دارد که شما را برای ابتلا به دیابت تهدید می کند.

خطر ابتلا به دیابت در چه کسانی بیشتر است؟ 
- افرادی که فشار خون بالایی دارند. 
- افرادی که کلسترول خونشان بالاست. 
- افرادی که دچار چاقی هستند و اضافه وزن دارند. 
- افرادی که قبلا به دیابت بارداری مبتلا بوده اند. 
- افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند. اگر آزمایشات نشان می دهد که شما در معرض ابتلا به دیابت هستید، نگران نشوید، اگر از همین حالا تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورید می توانید شروع این بیماری را برای چند دهه به تعویق بیاندازید و یا حتی جلوی آن را بگیرید. چطور می توانید این کار را انجام دهید؟ 
1- اگر اضافه وزن دارید سعی کنید به وزن نرمال برسید.
لازم نیست به سرعت به وزن ایده آل برسید همین که تلاش کنید 7 درصد از وزن خود را کاهش دهید توانسته اید تا 50 درصد جلوی پیشرفت و ظهور دیابت را بگیرید. در رژیم غذایی خود بیشتر از سبزیجات استفاده کنید، پروتئین کمتر بخورید، قند و شکر را کنار بگذارید، و چربی های ترانس را از رژیم غذایی خود حذف کنید. به طور مثال می توانید برای شروع از رژیم مدیترانه ای پیروی کنید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و کنترل دیابت

2- حداقل 5 روز در هفته روزی 30 دقیقه پیاده روی یا ورزش کنید.
شما نیازمند یک برنامه برای ورزش هستید که 3 ویژگی داشته باشد: ضربان قلب را افزایش دهد، عضلات را تقویت کند، و انعطاف بدن شما را زیاد کند. چنین ورزشی نه تنها خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. یکی از مفیدترین ورزش ها پیاده روی است.

3- در مورد مصرف داروی دیابت با پزشک مشورت کنید. 
تحقیقات اخیر نشان داده با اینکه مصرف قرص متفورمفین می تواند اثرات پیشگیرانه از دیابت داشته باشد، اما این قرص برای کمتر از 5 درصد افراد پیش دیابتیک تجویز می گردد. برای مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

سخن پایانی
اگر آزمایشات نشان داده که شما پیش دیابتیک هستید و یا فاکتورهای ابتلا به دیابت (مانند چاقی، سابقه خانوادگی، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کم تحرکی و تغذیه نامناسب) را دارید، هم اکنون برای پیشگیری از آن اقدام کنید و زمان را از دست ندهید. شما می توانید با تغییر سبک زندگی شروع بیماری را به تعویق انداخته یا حتی از آن پیشگیری کنید. پس هم اکنون اقدام کرده و تغییرات مثبتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )