5 داروی گیاهی برای کبد چرب

5 داروی گیاهی برای کبد چرب

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با 5 داروی گیاهی برای کبد چرب آشنا شوید.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 مهر 1402

4K

eye icon

5 داروی گیاهی برای کبد چرب

داروی گیاهی برای کبد چرب به تکمیل درمان کبد چرب کمک می کند. اگر چه  داروهای گیاهی کبد چرب خط اول درمان نیستند، ولی مهمترین مزیت آن ها در مقایسه با داروها عوارض جانبی کمتر است. 

آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

1- درمان های کبد چرب

2- معرفی داروهای گیاهی برای کبد چرب

- داروی گیاهی برای کبد چرب گرید 1

- داروی گیاهی برای کبد چرب گرید 2

- داروی گیاهی برای کبد چرب گرید 3

3- معرفی بهترین قرص گیاهی برای کبد چرب

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

کبد چرب یک بیماری است که در آن چربی بیش از حد در کبد جمع می شود. 2 نوع کبد چرب داریم.

1- کبد چرب الکلی: به علت مصرف بیش از حد الکل 

2- کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): ناشی از عوامل دیگری مانند چاقی، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و برخی داروها است.

علائم کبد چرب

در مراحل اولیه کبد چرب، ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. با پیشرفت کبد چرب، ممکن است علائم مشاهده شوند. از مهمترین علائم کبد چرب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- درد یا ناراحتی در قسمت بالای شکم

- خستگی

- کاهش اشتها

- حالت تهوع یا استفراغ

- زردی پوست یا چشم ها

 

عوارض کبد چرب

اگر کبد چرب درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی شود، از جمله: فیبروز کبدی، سیروز کبدی و یا در موارد نادر سرطان کبد.

درمان کبد چرب

کبد چرب یک بیماری شایع است که می تواند منجر به عوارض جدی شود. درمان کبد چرب شامل ترک الکل، تغییر سبک زندگی، داروها و در موارد شدید، عمل جراحی است. 

- تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین درمان ها برای کبد چرب است. کاهش وزن حتی به مقدار کم می تواند به بهبود علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. ورزش منظم نیز برای کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد مفید است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین باشد، نیز ضروری است. برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟

- داروها

درمان دارویی قطعی برای کبد چرب وجود ندارد. پزشک بسته به شدت بیماری و مراحل کبد چرب ممکن است از داروی های گوناگونی استفاده کند. 

- عمل جراحی

در موارد شدید، ممکن است نیاز به پیوند کبد باشد. 

- پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از کبد چرب، حفظ وزن، ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. همچنین مهم است که از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.

- مصرف مکمل های گیاهی و غذایی برای کبد چرب

در کنار این راه ها مصرف برخی از مکمل های غذایی و گیاهی نیز برای درمان کبد چرب پیشنهاد می شوند. اگر چه این مکمل ها جایگزین داروها نیستند ولی به دلیل عوارض کمتر و تسریع روند درمان پیشنهاد می شوند.

1- داروهای گیاهی

2- مکمل ویتامین E

3- مکمل امگا 3

4- قرص پروبیوتیک 

در این بخش به بررسی داروهای گیاهی برای کبد چرب می پردازیم. این داروها به شکل مکمل و دمنوش نیز در دسترس هستند.  و در انتها قوی ترین قرص های گیاهی کبد چرب را به شما معرفی می کنیم.

 

داروی گیاهی برای کبد چرب

برای کبد چرب چه داروی گیاهی بخوریم؟ قوی ترین داروهای گیاهی برای کبد چرب شامل موارد زیر هستند.

1- خار مریم

خار مریم یک گیاه دارویی امیدوار کننده برای درمان کبد چرب است. بر اساس منابع معتبر پزشکی خار مریم یک گیاه دارویی است که برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه حاوی ترکیبی به نام سیلیمارین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و کاهنده چربی است.

اثرات آنتی اکسیدانی خار مریم

رادیکال های آزاد مواد ناپایداری هستند که به سلول های کبدی آسیب می رسانند. سیلیمارین موجود در خار مریم از طریق از بین رادیکال های آزاد از کبد محافظت می کنند.

اثرات ضد التهابی خار مریم

التهاب یکی از عوامل اصلی آسیب کبدی است. سیلیمارین موجود در خار مریم به کاهش التهاب در کبد کمک می کند. 

اثرات کاهنده چربی خار مریم

سیلیمارین موجود در خار مریم ممکن است به کاهش سطح چربی در کبد کمک کند. تجمع چربی در کبد منجر به کبد چرب می شود.

تحقیقات نشان داده است که خار مریم می تواند به کاهش سطح آنزیم های کبدی، بهبود عملکرد کبد و کاهش التهاب در کبد کمک کند.

عوارض جانبی

خار مریم معمولاً یک گیاه دارویی ایمن است. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی معده یا اسهال را تجربه کنند.

 

2- کنگر فرنگی 

کنگر فرنگی یا آرتیشو یک گیاه است که قرن هاست در طب سنتی استفاده می شود. شواهد علمی نشان می دهد که کنگر فرنگی ممکن است به درمان کبد چرب کمک کند. 

کنگر فرنگی حاوی ترکیبی به نام سینارین است که می تواند به کاهش سطح چربی خون کمک کند. مطالعات نشان داده اند که کنگر فرنگی می تواند به کاهش کلسترول LDL  (کلسترول بد)، تری گلیسیرید و سطح انسولین در مبتلایان به کبد چرب کمک کند.

در یک مطالعه، مصرف عصاره کنگر فرنگی به مدت 6 هفته منجر به کاهش سطح چربی خون و بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به کبد چرب شد.

در مطالعه دیگری، مصرف عصاره کنگر فرنگی به مدت 12 هفته منجر به کاهش اندازه کبد و بهبود التهاب در افراد مبتلا به کبد چرب شد.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر کنگر فرنگی در درمان کبد چرب هنوز به طور کامل مشخص نیست. با این حال، اعتقاد بر این است که ترکیبات موجود در این گیاه می توانند به کاهش تولید چربی در کبد، افزایش دفع چربی از کبد و کاهش التهاب در کبد کمک کنند.

موارد احتیاط

کنگر فرنگی ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، نفخ و گاز ایجاد کند. همچنین، مصرف کنگر فرنگی در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 

3- زرد چوبه

مطالعات متعدد نشان داده اند که زردچوبه در کاهش چربی کبد، التهاب و آسیب کبدی موثر است. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف کورکومین (ترکیب فعال زردچوبه) به مدت 8 هفته به کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی کمک می کند.

همچنین، نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف کورکومین به مدت 12 هفته می تواند به کاهش التهاب و آسیب کبدی در افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند.

داروهای گیاهی برای کبد چرب گرید 1

کبد چرب گرید 1 خفیف ترین نوع کبد چرب است. در این مرحله، هنوز آسیبی به کبد وارد نشده است. کبد چرب گرید 1 معمولاً با تغییر سبک زندگی تا حدود بسیار زیادی درمان می شود. این تغییرات شامل کاهش وزن، ورزش منظم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف الکل است.

در برخی موارد، ممکن است پزشک مکمل های گیاهی را نیز برای کمک به کاهش چربی کبد توصیه کند. برخی از مکمل های گیاهی که برای کبد چرب گرید 1 استفاده می شوند عبارتند از:

- خار مریم

- کنگر فرنگی

- زردچوبه

 

داروهای گیاهی برای کبد چرب گرید 2

آسیب کبدی در کبد چرب گرید 2 متوسط است. در این مرحله، ممکن است مقداری التهاب و آسیب کبدی وجود داشته باشد. درمان کبد چرب گرید 2 معمولاً ترکیبی از تغییر سبک زندگی، داروها و داروهای گیاهی است.

در مورد تغییر سبک زندگی، همان توصیه های کبد چرب گرید 1 اعمال می شود. علاوه بر این، ممکن است پزشک مکمل های گیاهی زیر را نیز توصیه کند.

- خار مریم: خار مریم در گرید 2 کبد چرب نیز مفید است.

- کنگر فرنگی: کنگر فرنگی به کاهش چربی خون و بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

- زردچوبه: زردچوبه می تواند به کاهش التهاب و آسیب کبدی کمک کند.

 

داروهای گیاهی برای کبد چرب گرید 3

کبد چرب گرید 3 شدید است. در این مرحله، ممکن است آسیب کبدی قابل توجهی وجود داشته باشد. درمان کبد چرب گرید 3 معمولاً شامل داروهای گیاهی و داروهای تجویزی است. در مورد داروهای گیاهی، همان توصیه های کبد چرب گرید 1 و 2 اعمال می شود. 

 

بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

نمی توان یک داروی گیاهی را بهترین دانست. خار مریم، کنگر فرنگی و زردچوبه همگی می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند. انتخاب بهترین مکمل به نیازهای فردی بیمار بستگی دارد

برای مثال، اگر بیمار مبتلا به کبد چرب کلسترول بالا نیز داشته باشد، مکمل های حاوی کنگر فرنگی می تواند انتخاب مناسبی باشد. ولی اگر بیمار مبتلا به التهاب و آسیب کبدی نیز باشد، خار مریم انتخاب بهتری خواهد بود. 

با این حال، توجه به این نکته مهم است که مکمل های گیاهی جایگزین درمان های پزشکی نیستند. اگر مبتلا به کبد چرب هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما تعیین کند.

قوی ترین قرص گیاهی برای کبد چرب

از بهترین قرص های گیاهی که برای کمک به درمان کبد چرب تجویز می شوند، می توان به 5 مکمل گیاهی زیر اشاره کرد.

1- قرص لیورگل

قرص لیورگل یک مکمل گیاهی است که برای درمان کبد چرب استفاده می شود. این قرص حاوی عصاره خشک خار مریم است که حاوی ترکیبی به نام سیلیمارین است. سیلیمارین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد فیبروز است که می تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند.

خواص قرص لیورگل

- کاهش چربی کبد

- کاهش التهاب کبد

- جلوگیری از آسیب کبدی

قرص لیورگل یک مکمل گیاهی است که دارای عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی است. همچنین، این قرص به خوبی تحمل می شود و می تواند به طور طولانی مدت استفاده شود.

لیور گل در دو دوز لیورگل 70 و 140 میلی گرم در دسترس است.

2- لیوردین

لیوردین یک مکمل گیاهی موثر برای درمان کبد چرب است. این مکمل حاوی ترکیبات متنوعی است که می توانند به بهبود سلامت کبد کمک کنند. 

لیوردین دارای چندین مزیت نسبت به سایر مکمل های کبد چرب است:

- ترکیبات متنوع: لیوردین حاوی ترکیبات مختلفی است که می توانند به بهبود سلامت کبد کمک کنند.

- جذب بالا: ترکیبات لیوردین به خوبی جذب می شوند و می توانند به طور موثر به کبد برسند.

- اثربخشی بالا

 

3- لیوی مارین

کپسول لیوی مارین یک مکمل گیاهی است که برای درمان کبد چرب طراحی شده است. این قرص حاوی سیلیمارین فیتوزوم است که یک فرم از سیلیمارین است که به طور خاص برای افزایش جذب طراحی شده است.

قرص لیوی مارین دارای دو مزیت اصلی نسبت به سایر مکمل های کبد چرب است.

- جذب بالاتر: سیلیمارین فیتوزوم به طور خاص برای افزایش جذب ساخته شده است. این بدان معناست که بدن می تواند سیلیمارین را راحت تر جذب کند و از مزایای آن بهره مند شود.

- اثربخشی بیشتر: مطالعات نشان داده اند که سیلیمارین فیتوزوم نسبت به سیلیمارین معمولی موثرتر است.

 

4- لیوسل

لیو سل یک مکمل گیاهی است که برای درمان کبد چرب استفاده می شود. این مکمل حاوی خار مریم، آرتیشو و ویتامین E است که به بهبود سلامت کبد کمک می کنند.

 

5- قرص لیو 52 دی اس

قرص لیو 52 دی اس یک مکمل گیاهی است که برای محافظت از کبد و بهبود عملکرد آن استفاده می شود. این قرص حاوی عصاره گیاهان مختلف است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظتی هستند.

موارد مصرف قرص لیو 52 دی اس

- محافظت از کبد در برابر آسیب های ناشی از مصرف الکل، داروها، سموم و سایر عوامل

- بهبود عملکرد کبد در بیماری های کبدی مانند کبد چرب

- کاهش التهاب و تورم کبد

- افزایش تولید صفرا

 

سوالات پر تکرار

1- چه داروی گیاهی برای کبد چرب خوب است؟

از بهترین داروهای گیاهی مورد استفاده برای کمک به درمان کبد چرب می توان به گیاهان خار مریم، کنگر فرنگی و زردچوبه اشاره کرد.

2- بهترین قرص گیاهی برای کبد چرب چیست؟

قرص لیو 52 دی اس، لیورگل، لیوردین، لیوی مارین و لیوسل از جمله بهترین قرص های گیاهی برای بهبود کبد چرب هستند. 

 

جمع بندی 

در این مقاله داروهای گیاهی مفید برای کبد چرب و بهترین قرص های حاوی آنها را معرفی کردیم. قرص گیاهی برای کبد چرب در کنار اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند در روند بهبود کبد چرب و بازگشت آنزیم‌های کبدی به سطح نرمال موثر باشد. 

این محصولات نمی‌توانند جایگزین دارو شوند. ولی معمولاً درمان های گیاهی کبد چرب عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

پیشنهاد می کنیم که قرص های گیاهی کبد چرب را زیر نظر داروساز از داروخانه آنلاین داروکده بخرید. داروسازان داروکده به صورت کاملا رایگان و آنلاین قرص کبد چرب گیاهی را معرفی می کنند. همچنین، بهترین روش مصرف را تا زمان رسیدن به نتیجه به شما خواهند گفت.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )