ویروس پیرولا؛ آیا باید نگران بازگشت کرونا باشیم؟!

ویروس پیرولا؛ آیا باید نگران بازگشت کرونا باشیم؟!

برای آشنایی با زیر سویه پیرولا (BA.2.86) این مقاله از مجله داروکده را مطالعه کنید.

بهزاد زمانی

نویسنده: بهزاد زمانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 شهریور 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 شهریور 1402

4K

eye icon

ویروس پیرولا؛ آیا باید نگران بازگشت کرونا باشیم؟!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آشنایی با زیر سویه پیرولا (BA.2.86)

تفاوت ویروس پیرولا با امیکرون

قابلیت انتقال و شدت پیرولا

مراقبت در برابر کرونا پیرولا

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با زیر سویه پیرولا (BA.2.86)

حدود چهار سال است که جهان با بیماری به نام کووید 19 دست و پنجه نرم می‌کند و در این مدت جان میلیون‌ها نفر را در سرتاسر جهان درگیر کرده است. این بیماری توسط خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام کرونا ایجاد می‌شوند. هر چند، خوشبختانه ساخت واکسن توانست جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد، اما این ویروس نیز سعی می‌کند با جهش‌هایی مقاومت خود را بالا ببرد.

در طول این چند سال، چندین بار ویروس کرونا (SARS-CoV-2) جهش داشته است که زیر سویه‌های دلتا و امیکرون از معروف‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها بود که موج‌های آن‌ها کل دنیا را در بر گرفت. از این سویه های جهش یافته امیکرون در سال های اخیر،به کرونا XBB و کرونا BQ1 می‌توان اشاره کرد. اگرچه پس از امیکرون چند سویه جهش یافته شناسایی شد، اما هیچ کدام به اندازه‌ای خطرناک نبودن که اثرات واکسن‌ها را خنثی کنند.

اخیرا یک زیر سویه جدید با تعداد زیادی جهش که می‌تواند به اثرات ایمنی بخش واکسن‌ها را خنثی کند، در چهار کشور ظهور کرده و زنگ خطر را به صدا درآورده است. فرانسوا بالوکس، استاد زیست‌شناسی دانشگاه کالج لندن، می‌گوید پیرولا برجسته‌ترین سویه کرونا است که جهان از زمان ظهور امیکرون شاهد بوده است.

توالی ژنتیکی پیرولا در چندین مورد مبتلا به کووید تاکنون شناسایی شده است که اولین مورد در 24 جولای در دانمارک بوده است. موارد دیگر از اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده گزارش شد. کرونای پیرولا زمانی کشف شد که بسیاری نگران زیر سویه اریس از خانواده امیکرون‌ها بودند که در آمریکا غالب شده بود و 17.4% موارد در سراسر جهان را در هفته منتهی به 23 ژوئیه تشکیل می‌داد.

به نظر می‌رسد هیچ یک از موارد مبتلا به پیرولا با هم در  ارتباط نبوده‌اند. آژانس امنیت بهداشت بریتانیا گفت که فرد بریتانیایی مبتلا به پیرولا اخیرا سابقه سفر نداشته است، که نشان می‎ دهد این ویروس تا حدودی در جامعه منتقل شده است. همچنین، تنوع ژنتیکی تایید می‌کنند که پیرولا برای ماه‌ها در گردش بوده است. 

 

تفاوت ویروس پیرولا با امیکرون

در واقع، پیرولا (BA.2.86) زیر سویه دیگری از سویه‌ امیکرونی (BA.2) است که منجر به موارد گسترده کووید در آغاز سال 2022 شد. تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان داده است که این سویه جدید 34 جهش بیشتر از زیر سویه BA.2 و 36 جهش بیشتر از زیر سویه XBB.1.5  دارد.

جالب اینجاست که تمام بیش از 30 جهش‌ در پروتئین سنبله (Spike) رخ داده است که از طریق همین پروتئین ویروس به سلول‌های میزبان (انسان) وارد می‌شود و هدف آنتی‌بادی‌ها است.

 به نظر می‌رسد که در مقایسه با زیر سویه امیکرون BA.2 پیرولا حداقل به اندازه زیر سویه XBB.1.5 فرار آنتی بادی دارد که لزوم ارزیابی دقیق آن را نشان می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی پیرولا را در دسته " سویه تحت پایش" قرار داده است.

قابلیت انتقال و شدت پیرولا

در زمان نگارش این مقاله، هنوز اطلاعات کمی در مورد قابلیت انتقال پیرولا یا اینکه ممکن است باعث بیماری شدیدتر شود، وجود ندارد، اما دانشمندان انتظار ندارند که تفاوت زیادی با سویه‌های قبلی امیکرون که در حال حاضر در گردش هستند، داشته باشد.

با وجود اینکه گونه‌های جهش یافته کرونا می‌توانند از آنتی بادی‌های موجود فرار کنند، اما هنوز بهترین محافظت را در برابر عفونت فراهم می‌کنند. ایمنی کسب شده با ابتلا به سویه‌های قبلی و یا واکسیناسیون می‌تواند حداقل اثرات مثبتی را در برابر سویه‌های جدید حتی با جهش بالا داشته باشد. بنابراین؛ حتی اگر سویه پیرولا شروع به گسترش کند، ما در مکان بهتری نسبت به سال‌های 2020 و 2021 خواهیم بود، زیرا اکثر مردم اکنون نسبت به کرونا تا حدودی ایمنی دارند.

بدترین سناریو در مورد ویروس کرونای پیرولا این است که موج جدیدی از موارد را ایجاد کند. با این وجود، انتظار نمی‌رود که سطوح قابل مقایسه‌ای از بیماری و مرگ و میر شدید را، مانند آنچه که در اوایل این همه گیری رخ داد، زمانی که سویه‌های آلفا، دلتا، یا انواع امیکرون گسترش یافت، شاهد باشیم.

یک نظریه در مورد زیر سویه پیرولا این است که سویه امیکرون طی یک عفونت طولانی مدت در یک فرد دارای نقص ایمنی بیش از یک سال پیش جهش‌های خود را به دست آورده و سپس به جامعه سرایت کرده است. از آن زمان، احتمالاً در منطقه ای از جهان به صورت ویروسی ضعیف در گردش بوده است و اکنون بارها به سایر نقاط جهان صادر شده است. به هر حال، در هفته‌های آتی، خواهیم دید که زیر سویه پیرولا نسبت به سایر زیر سویه‌های امیکرون چگونه عمل خواهد کرد.

 

مراقبت در برابر کرونا پیرولا

مهم‌ترین کارهایی که باید برای پیشگیری از کرونا پیرولا انجام داد، همان اقدامات احتیاطی است که برای محافظت از خود در برابر سایر سویه‌های کرونا انجام می‌ دادید مانند واکسیناسیون، پوشیدن ماسک در محیط‌های عمومی بسته و فاصله گذاری اجتماعی.

در اینجا چند اقدام دیگر که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر زیر سویه پیرولا انجام دهید، آورده شده است:

- دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.

- از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

- اگر مریض هستید، در خانه بمانید.

- در صورت داشتن علائم، آزمایش کووید-19 بدهید.

سخن پایانی

به طورکلی، هنوز اطلاعات کاملی در مورد شدت انتقال و یا شدت کرونا پیرولا در دسترس نیست و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. محتمل‌ترین سناریو این است که این سویه نیز از بین می‌رود و در عرض ماه‌های آینده هیچ کس حتی آن را به خاطر نمی‌آورد. با این حال، ما منابع علمی بین المللی را به طور مکرر بررسی می‌کنیم و در صورت انتشار اطلاعات جدید در مورد زیر سویه پیرولا، آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )