اریس: ویروس کرونا با لباسی جدید

اریس: ویروس کرونا با لباسی جدید

در این مقاله از مجله داروکده درباره ویروس اریس، کرونا با لباسی جدید آشنا شوید.

بهزاد زمانی

نویسنده: بهزاد زمانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 مهر 1402

2K

eye icon

اریس: ویروس کرونا با لباسی جدید

ویروس کرونا ناپدید نشده است، بلکه با واکسیناسیون‌های گسترده از قدرت بیماری‌زایی آن کاسته شده و در نتیجه شیوع آن کاهش یافته است. 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 1 میلیون مورد جدید کووید-19 و بیش از 3100 مورد مرگ در 28 روز منتهی به 3 آگوست گزارش شده است که از زمان شروع همه‌گیری، تعداد قربانیان به بیش از 7 میلیون نفر رسیده است.

توجه متخصصان بهداشت و سلامت در سراسر جهان به زیر سویه جدیدی از کرونا به نام اریس (EG.5) جلب شده است. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- ویروس اریس چیست؟
- کرونا اریس ممکن است با چه علائمی همراه باشد؟
- ویروس اریس در چه کشورهایی مشاهده شده است؟
- کرونا اریس چقدر ممکن است خطرناک باشد؟
- آیا دوزهای یادآور واکسن کرونا علیه ویروس اریس کار می‌کنند؟
- آیا کووید-19 همچنان یک مشکل جدی است؟
مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

ویروس اریس چیست؟

کرونا ویروس اریس یکی از زیر سویه‌های اریس است که همچنان شایع‌ترین سویه کرونا ویروس در جهان است. اریس در واقع اسمی عام است که به زیر سویه EG.5 گفته می‌شود و به طور رسمی توسط سازمان جهانی بهداشت استفاده نمی‌شود.

همه ویروس‌ها در طول زمان تکامل می‌یابند و تغییر می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت اریس را به عنوان زیر سویه‌ای خاص در نظر گرفته است که کشورها باید آن را پایش کنند. در حالی که کرونا ویروس اریس ممکن است باعث افزایش در موارد مبتلا شود، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در مقایسه با سایر زیر سویه‌های امیکرون، برای سلامت عمومی خطرناک‌تر نیست، زیرا هنوز هیچ شواهد علمی ارائه نشده است که نشان دهد اریس باعث علائم وخیم‌ تری می‌شود. 

یک ویروس شناس و محقق استرالیایی بیان کردند که نوع اریس نسبت به همتایان خود کمی مقاوم‌تر است، یعنی قادر است که از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌ها فرار کند. با این وجود، مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرد «در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر اینکه اریس می‌تواند راحت‌تر منتشر شود وجود ندارد و انتظار می‌رود درمان‌ها و واکسن‌های موجود در حال حاضر علیه این زیر سویه مؤثر باشند.»

کرونا اریس ممکن است با چه علائمی همراه باشد؟

علائم این زیر سویه به طور کلی مشابه سایر انواع ویروس کرونا است و می‌تواند از علائم خفیف تا شدید متغیر باشد. این علائم می‌توانند شامل سرفه، تب یا لرز، تنگی نفس، خستگی، دردهای عضلانی یا بدن درد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی و سردرد باشند. 

ویروس کرونا اریس ممکن است سبب ایجاد علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و سرفه خشک شود. با این حال، با تغییر فصل و عدم انجام آزمایش، افتراق عفونت اریس از آنفولانزا یا سرماخوردگی می‌تواند دشوار باشد.

متخصصان سلامت می‌گویند همچنان باید واکسن‌های یادآور تشویق شوند و همچنین اقدامات اجتماعی مانند زدن ماسک در مکان‌های عمومی و تهویه مناسب اتاق‌ها باید در نظر گرفته شوند. 

سالمندان ممکن است در برابر سویه‌های جدید آسیب‌پذیرتر باشند، زیرا ایمنی آنها در برابر واکسیناسیون می‌تواند با سرعت بیشتری کاهش یابد. اما زیر سویه اریس را نباید یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفت که سبب نگرانی عمومی شود.

این سویه از کرونا ویروس سبب افزایش تعداد موارد در بخش مراقبت‌های ویژه یا مرگ و میر نمی‌شود، اگرچه ممکن است باعث بستری شدن بیشتر در بیمارستان‌ها به‌ویژه در میان سالمندان شود. اما، ما باید هوشیاری خود را حفظ کنیم. اگرچه کووید-19 هنوز با ما است، اما نیازی به وحشت از این نوع خاص نیست. 

ویروس اریس در چه کشورهایی وجود دارد؟

به گفته مرکز پیشگیری از بیماری‌ها، در ایالات متحده، نوع اریس مسئول 17.3 درصد از کل موارد ابتلا به کرونا ویروس گزارش شده در دوره دو هفته‌ای منتهی به 55 آگوست بود که شایع‌ترین زیر سویه در کشور آمریکا بوده است.

در جاهای دیگر، مواردی از زیر سویه اریس در کشورهایی از جمله بریتانیا، هند و تایلند گزارش شده است. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفت که اریس برای اولین بار در اوایل ژوئیه پس از گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده آن در آسیا، برای پایش مورد بررسی قرار گرفت. آژانس گفت که نزدیک به 12 درصد از تمام نمونه‌های توالی یابی شده در اواخر جولای به عنوان اریس طبقه بندی شدند. این نهاد اعلام کرد که ویروس کووید-19 از بین نرفته است و ما انتظار داریم که در ماه‌های زمستان با افزایش تعداد افراد بیمار شاهد انتشار گسترده‌تر آن باشیم.

 

کرونا اریس چقدر ممکن است خطرناک باشد؟

انجمن پزشکی آمریکا اعلام کرده است «در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این زیر سویه باعث بیماری شدیدتری می‌شود». همچنین، داده‌های مرکز پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد ویروس اریس نسبت به واکسن‌های کرونا حساس است، که خبر خوبی است.

به طور کلی، کرونای اریس نباید یک نگرانی جدی تلقی شود، با این وجود، به نظر می‌رسد که این سویه قدرت سرایت بالاتری دارد. لذا، به کسانی که در شش ماه گذشته واکسن یادآور دریافت نکرده‌اند، واکسینه نشده‌اند و یا به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، توصیه می‌شود که واکسن بزنند.

 

آیا دوزهای یادآور واکسن کرونا علیه ویروس اریس کار می‌کنند؟

در ایالات متحده، مقامات بهداشتی در پاییز آماده می‌شوند تا دوزهای یادآور واکسن‌های کروناویروس ساخته شده با فرمول جدید را برای هدف قرار دادن زیر سویه‌های امیکرون که بیشترین عفونت‌ها را در سال 2023 تشکیل می‌دهند، تجویز کنند. 

اریک توپول، استاد پزشکی گفت که بین زیر سویه‌های مختلف امیکرون به اندازه کافی مشابهت‌ وجود دارد که دوزهای یادآور واکسن سبب محافظت افراد آلوده به اریس در برابر بیماری‌های شدید شود. همچنین، واکسن‌های به‌ روز شده در برابر ویروس‌هایی که اکنون در حال گردش هستند، بهتر از واکسن‌‎های قدیمی که برای سویه‌های قبلی که در تابستان 2022 غالب شده بودند، کارآیی دارد.

آیا کووید-19 همچنان یک مشکل جدی است؟

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارشی که ارائه داد گفت که بسیاری از مناطق همچنان کاهش بیماری و مرگ و میرهای ناشی از کووید را گزارش می‌دهند. هرچند، این سازمان بیان کرد که فقدان آزمایش و گزارش به این نهاد نیز نظارت بر آمار و ارقام را دشوار کرده است. 

طبق آخرین بررسی‌ها، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که به به‌طور کلی ویروس کرونا «یک تهدید بزرگ باقی می‌ماند»، اگرچه وضعیت اضطراری بین المللی در پنجم ماه مه به طور رسمی پایان یافته است. سازمان جهانی بهداشت همچنان از کشورهای عضو می‌خواهد که زیرساخت‌های ایجاد شده برای کووید 19 خود را حفظ کنند. پایش، آمارگیری، ردیابی زیر سویه‌ها، ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه همچنان بسیار مهم است.

افراد به دلیل ابتلا قبلی به کرونا و واکسیناسیون، کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند یا بر اثر ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست می دهند، اما متخصصان هشدار می‌دهند که افراد مسن و افراد دارای نقص ایمنی در معرض خطر بالایی قرار دارند، زیرا بدن آن‌ها توان کم‌تری برای مبارزه با ویروس دارد.

کووید طولانی اصطلاحی است که برای مواقعی به کار می‌رود که بیماری طولانی می‌شود. این حالت می‌تواند از چندین هفته علائم خفیف تا ماه‌ها ناتوانی متغیر باشد. مطالعات نشان داده است که 5 تا 10 درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا علائم طولانی کووید را نشان می‌دهند، البته با زیر سویه‌های امیکرون کمتر رایج است. تجزیه و تحلیل حدود 5 میلیون بیمار نشان داد که افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله چاقی و بیماری ریوی بیشتر احتمال دارد علائم کووید طولانی را گزارش کنند.

اگرچه بسیاری از افراد مایل هستند که همه‌گیری کرونا را پشت سر بگذارند، اما این ویروسی است مانند آنفولانزا که ما اکنون با آن زندگی می‌کنیم و نیاز به پایش منظم دارد. 

حمید عمادی،‌ رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی هم بیان کردند اگر در خانه همه اعضا خانواده همزمان با همدیگر در عرض مدت کوتاهی علائم را داشته باشند، یعنی به احتمال خیلی زیاد بیماری کووید است؛ زیرا آنفلوآنزا اینطور سریع منتقل نمی‌شود. 

ایشان گفتند در فصل سرما هرکدام از این بیماری‌های کووید، آنفلوآنزا، سرماخوردگی قابلیت تبدیل به اپیدمی را دارند. لذا، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط های شلوغ باید جدی باشد. 

یکی از بهترین درمان‌ها برای همه این بیماری‌های عفونی تنفسی استراحت در منزل است؛ زیرا نه تنها فرد زودتر بهبود می‌یابد، بلکه سایر افراد جامعه و اطرافیان را نیز مبتلا نمی‌کند.

 

سخن پایانی

در آخر باید گفت که به نظر می‌رسد ویروس کرونا نیز همانند بسیاری دیگر از ویروس‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا با ما زندگی خواهد کرد. این ویروس نیز هوشمند است و معمولا برای بقای خود تغییر می‌کند. هر چند خوشبختانه به اندازه ابتدای دوره تهاجمی و مرگبار نیست و مقاومت بدن ما به این ویروس افزایش یافته است. 

تاکنون چندین زیر سویه از ویروس کرونا به وجود آمده است که اریس یکی از آن‌ها می‌باشد. خوشبختانه، این زیر سویه خطرناک‌تر از بقیه نیست و واکسن‌های موجود در برابر آن موثر هستند. لذا، هنوز بهترین درمان برای پیشگیری استفاده از دوز یادآور واکسن و رعایت اصول بهداشتی است. در صورت ابتلا نیز بهتر است استراحت کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید تا دارو و سایر درمان‌های تخصصی را دریافت کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )