موج جدید کرونا: پیک هفتم [آپدیت:9 مرداد]

موج جدید کرونا: پیک هفتم [آپدیت:9 مرداد]

پیک هفتم کرونا آغاز شده است و باید این موج جدید را جدی گرفت.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 تیر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 تیر 1401

6K

eye icon

موج جدید کرونا: پیک هفتم [آپدیت:9 مرداد]

- شروع تعطیلات تابستانی و تغییر پروتکل مقابله با کرونا باعث گسترش موارد جدید کووید 19 (امیکرون) شده است.
- تا به حال موارد جدید شناسایی شده پیک هفتم کرونا تقریبا 5 برابر شده است.
- در حال حاضر زیرسویه‌های BA4 و BA5 امیکرون در ایران فعال هستند.
- سویه جدید از امیکرون (omicron) سرعت سرایت بسیار زیادی دارد و حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، نیز از آن مصون نیستند.  
- سویه‌های کنونی امیکرون برخلاف سایر سویه‌های کرونا نوزادان و کودکان را بیشتر مبتلا  می‌کند.
- زیر سویه جدید کرونا امیکرون BA2.75 به تازگی در هند کشف شده که سرعت سرایت بالاتری از سویه‌های پیشین دارد و اثربخشی واکسن در برابر آن کمتر است.

آمار رو به افزایش کرونا در روز های آغازین پیک هفتم کرونا در ایران

شروع موج جدید کرونا: پیک هفتم کرونا
در هفته سوم تیر ماه 1401، دوباره مناطق نارنجی و قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشتند.
این اتفاق پس از شروع تعطیلات تابستانی، کاهش تزریق واکسن کووید-19 و تغییر پروتکل استفاده از ماسک قابل پیش‌بینی بود.
متاسفانه تعداد مبتلایان به COVID-19 جدید در حال افزایش است و به تازگی اعلام شد که وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم.

آمار مبتلایان، در هفته های اخیر، از 2013 مورد در روز به 11035 افزایش یافته است. به عبارتی تعداد بیماران شناسایی شده جدید تقریبا 5 برابر شده است.

با توجه به قدرت بالای سرایت اومیکرون از سویه های قبلی، پیش بینی می شود که این رشد تصاعدی آمار مبتلایان به موارد جدید کرونا ادامه خواهد یافت. طبق آخرین آمار میزان تعداد فوتی‌ها کرونا از 69 مورد در هفته آخر تیرماه به 204 مورد در هفته اول مرداد ماه رسیده است. همچنین تعداد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد نیز چندین برابر شده‌است.

شروع تعطیلات تابستانی و مسافرت ها همچون موج های قبلی کرونا در گسترش موارد جدید کرونا بی تاثیر نخواهد بود.

البته این افزایش موارد ابتلا به کرونا فقط در ایران نبوده.در هفته های اخیر، موج جدید کرونا در ترکیه و امارات شناسایی شده که باتوجه به همسایگی این کشور ها به ایران در افزایش آمار مبتلایان به کرونا موثر بوده است.

موج جدید کرونا چه نام دارد؟
موج جدید کرونا بعد از دلتا، سویه امیکرون است. ویروس کرونا جهش یافته و سویه های خطرناکی مانند آلفا، بتا، گاما و دلتا را به وجود آورده است.
امیکرون جدیدترین و آخرین سویه کرونا است که به تازگی در جهان در حال گسترش است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سویه BA.4 و BA.5 در جهان غالب است. این سویه‌ها از زیرسویه ‌های امیکرون هستند.  

بر اساس گزارش انستیتو پاستور ایران، تقریبا 35 تا 40 درصد موارد کنونی ویروس در ایران، از نوع امیکرون ب ای 5 است.
متاسفانه قدرت سرایت این زیرسویه بسیار زیاد است. با این وجود، امیکرون جدید 1401 در مقایسه با سویه دلتا کووید 19 شدت بیماری زایی، درگیری ریه و میزان مرگ‌ومیر کمتری دارد.

زیر سویه جدید کرونا BA2.75
زیر سویه جدیدی از omicron به نام زیر سویه BA2.75 در هند شناسایی شده است که در بیشتر از 10 کشور جهان از جمله آمریکا، سنگاپور و ... در حال گسترش است. پیش‌بینی می‌شود به زودی امیکرون BA2.75 جای BA5 را بگیرد.

رئیس و مسئول فنی مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن اشاره به گسترش زیر سویه BA2.75 خاطر نشان کردد که امیکرون ب ای 2.75 سرعت انتقال بالاتری نسبت به BA5 و BA4 دارد و ایمنی گریزی بیشتری در برابر واکسن کووید-19 دارد.

موج جدید کرونا کودکان را بیشتر مبتلا می کند
برخلاف کرونا آلفا و دلتا، که بیشتر بزرگسالان و سالمندان را درگیر می‌کردند، کرونا امیکرون تمایل بالایی برای سرایت به همه گروه‌های سنی دارد.
نوزادان، کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان ممکن است به ویروس omicron مبتلا شوند.

کودکان مبتلا به امیکرون علائمی مانند درد گلو، سرفه‌های خشک، گرفتگی گلو و صدا، استفراغ، اسهال، عطسه، آبریزش بینی، درد عضلانی، خستگی و بی‌حوصلگی را نشان می‌دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان کمتر از 5 سال که به نوع امیکرون کووید -19 آلوده شده‌اند نسبت به کودکان مبتلا به نوع دلتا خطر کمتری برای پیامدهای سلامتی شدید دارند.

برای مشاهده و خرید ماسک های تنفسی اینجا کلیک کنید.

علائم موج جدید کرونا چیست؟
در مبتلایان به کووید علائم گسترده‌ای گزارش شده است. این علائم ممکن است 2 تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس کرونا ظاهر شود. مبتلایان ممکن است دچار علائم خفیف یا شدید شوند.

علائم پوستی امیکرون
کرونا ممکن است در برخی از افراد باعث بروز مشکلات پوستی شود. البته این علائم و نشانه در مبتلایان به کووید 19 کمتر رایج است. مهمترین علائم پوستی ناشی از کرونا امیکرون شامل راش پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست یا پا است.

همانطور که مشاهده کردید، یکی از علائم دیگر کرونا که در این روزها رواج بیشتری پیدا کرده است، علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ در مبتلایان است. در گذشته این موارد جزء علائم کرونا دسته‌بندی نمی‌شده‌اند.

زیرسویه ب ای 5 کرونا امیکرون علائم اختصاصی ندارد. این سویه جدید کرونا نیز با درگیری سیستم تنفسی فوقانی، تب، لرز، درد گلو، عطسه بروز می‌‌کند.

امیکرون تمایل بسیار زیادی برای ورود به سیستم تنفس فوقانی: نای، حلق، بینی و سینوس‌ها دارد.

به همین دلیل بزرگسالان مبتلا به ویروس دچار التهاب در سیستم تنفس فوقانی و علائم زیر می شوند: سر درد، خستگی، دردهای عضلانی، سرفه، درد و خشکی گلو، عطسه، آبریزش بینی.

اطلاعات جدید نشان می دهد که از دست دادن حس چشایی و بویایی در کرونا امیکرون در مقایسه با دلتا تقریبا 80 درصد کمتر است. ولی درد گلو در امیکرون حدودا 8 برابر افزایش پیدا کرده است.

داده های اپلیکیشن ZOE نشان می دهد که تقریبا 70 درصد مبتلایان به امیکرون آبریزش بینی را تجربه کرده اند و بعد از آبریزش بینی 68 درصد مبتلایان دچار سر درد شدند.

با اینکه امیکرون تمایل کمتری برای درگیری ریه‌ها دارد، با این وجود با درگیر شدن ریه‌ها تنگی نفس، درد قفسه سینه، کاهش سطح اکسیژن خون، افزایش تعداد تنفس و افزایش تعداد ضربان قلب نیز بروز خواهد کرد.

تفاوت علائم امیکرون BA5 و BA2.75
با توجه به اینکه امیکرون ب ای 2.75 به تازگی در حال گسترش است. هنوز علائم اختصاصی و ویژه ای برای این زیر سویه گزارش نشده است.

چه کسانی بیشتر مستعد آسیب از موج جدید کرونا هستند؟
- افراد مسن بالای 60 سال
- کسانی که دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی یا سرطان هستند 
- افرادی که واکسن کووید-19 نزده اند به ویژه سالمندان
- کسانی که از دوز دوم واکسن شان مدت زمان زیادی گذشته است
- افرادی که شیمی درمانی کرده‌اند
- کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند

علیرغم این نکات توجه کنید که هر کسی ممکن است در هر سنی به کرونا مبتلا شده و به شدت بیمار شود یا فوت گردد.

امیکرون چند روز طول می‌کشد؟
علائم کرونا امیکرون در مبتلایان طی 5 تا 6 روز بروز می کند ولی ممکن است بروز این علائم تا 14 روز به طول بکشد.

درمان‌های کمکی برای کاهش عوارض موج جدید کرونا
پروبیوتیک: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به نقش پروبیوتیک‌ها در بهبود عوارض کرونا خاطر نشان کرد « مطالعات انجام شده نشان داده که در برخی کشورها مانند کره جنوبی، پروبیوتیک ها در کنار سایر درمان ها می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بیماران کووید19 داشته باشد »

در برخی از مطالعات مشخص شده است که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک در کنار سایر درمانها می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به COVID-19 کمک کند. هر چند مطالعات ادامه دارد تا دانشمندان به نتیجه نهایی و قاطع دست یابند.

مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها در ایران باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید موجود در سیستم گوارش شده است و تعادل میکرو ارگارنیسم‌های روده‌ای بسیاری از شهروندان را بر هم زده است. این برهم‌خوردن تعادل میکروب‌های مفید و میکروب‌های بیماری‌زا سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

بنابراین، مصرف پروبیوتیک (باکتریهای مفید) با تنظیم سیستم ایمنی به جلوگیری از ابتلا به کرونا و تسریع روند درمان در کنار سایر داروها کمک می‌کند.

ویتامین D: مطالعات نشان می دهد مصرف مکمل ویتامین D به پیشگیری و کنترل بیماری‌های حاد تنفسی کمک می‌کند. این اثر مثبت در افرادی که سطح سرمی ویتامین D آنها کمتر از 25 نانوگرم است، بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که کمبود ویتامین D در ایران بسیار زیاد است، بنابراین مصرف مکمل ویتامین D در جلوگیری از ابتلا به کرونا امیکرون بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

ریز مغذی‌های دیگر
- کمبود پروتئین، زینک، ویتامین A، سلنیوم و ویتامین C باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. بنابراین، افرادی که دچار کمبود این ریزمغذی‌ها هستند، در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

بنابراین مصرف مکمل های زینک، ویتامین A، سلنیوم و ویتامین C در افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، می تواند ریسک ابتلا به کرونا را کاهش دهد.

اگر به BA 4 و BA 5 مبتلا شدیم چه بخوریم؟
به مبتلایان به امیکرون بی ای 4 و بی ای 5 که علائم شدید دارند، توصیه می شود برای درمان به پزشک مراجعه کنند. اما مبتلایان به کرونا با علائم خفیف بایستی
به‌خوبی استراحت کنند
به‌مقدار کافی مایعات مصرف کنند: 8 تا 10 لیوان آب
موادغذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی استفاده کنید

چه غذاهایی بخوریم که سیستم ایمنی تقویت شود؟
عدسی، سوپ چو، دمنوش آویشن و عسل، گوشت، تخم‌مرغ، شیر، ماهی، موز، پرتقال، سوپ بلدرچین، نوشیدن یک لیوان شیر ترکیب شده با نشاسته و گلاب برای کاهش درد گلو، آب سیب طبیعی و آب هویج طبیعی

اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید، می توانید از مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی که مهمترین ریزمغذی‌های موثر در سلامت سیستم ایمنی را دارند، نیز استفاده کنید.

عصاره‌های گیاهی
مصرف عصاره های گیاهی که در کاهش التهاب و بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثرند، نیز می تواند علائم کرونا را کاهش دهند. اکیناسه، زنجبیل، آویشن و کورکومین ترکیبات گیاهی هستند که در تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم عفونت موثر خواهند بود.

یکی از دارو‌های گیاهی که در کاهش طول مدت بستری در بیماران مبتلا به COVID-19 مورد تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، شربت آلرگارد می باشد.

شربت آلرگارد موثر در کاهش طول مدت بستری در بیماران مبتلا به COVID-19

شربت الرگارد حاوی گیاهان سیر، مرزه، آویشن شیرازی، رازیانه، گلپر، میخک و تنتور اپیوم است. در یک پژوهش که در بخش ویروس شناسی انستیتو پاستور تهران انجام شد، مشاهده شد که این شربت از از رشد ویروس هرپس سیمپلکس تیپ II،I جلوگیری کرده است.

چه مواد غذایی در روزهایی کرونایی خوب نیستند؟
آبمیوه‌های بستهبندی، ترشی‌ها، شور‌ها، غذا‌های پرچرب، قند و شکر

ریسک بالاتر ابتلای مجدد به کرونا با سویه امیکرون
بر اساس تحقیقات جدید افرادی که به زیر سویه های جدید کرونا امیکرون مبتلا شده اند، بعد از 4 هفته (یک ماه) در معرض خطر ابتلای مجدد به کرونا هستند. این مدت در سایر زیر سویه های جدید امیکرون 3 ماه بود. یعنی اگر فردی به زیرسویه BA.1 مبتلا شد، ممکن است 4 هفته بعد به زیر سویه BA.2 یا BA.4 یا  BA.5 مبتلا شود.
خطر ابتلای دوباره به کرونا در پیک امیکرون 16 برابر زمان غالب بودن سویه دلتا برآورد شده است.
بر اساس نتایج پژوهش‌های منتشر شده در ژورنال پزشکی نیوانگلند اگر فردی در گذشته به کرونا مبتلا شده باشد، ایمنی ایجاد شده تقریبا 90 درصد در جلوگیری از کرونا آلفا، بتا یا دلتا موثر بوده است. ولی این مصونیت تنها 46 درصد در برابر امیکرون موثر است.
جالب است که بدانید بیشتر ابتلاهای مجدد در فاصله زمانی یک ساله رخ می دهند که این نکته را گوشزد می‌کند که ابتلای قبلی کووید -19 تنها برای مدتی ایمنی و مصونیت در برابر کرونا ایجاد خواهد کرد.

امیکرون در بارداری
خانمهای باردار یا خانمهای که به تازگی باردار شدند، در مقایسه با خانم هایی که باردار نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 هستند.  بارداری باعث ایجاد تغییراتی در بدن خانم می‌شود که ریسک ابتلا به ویروس کرونا امیکرون افزایش می دهد. 
خانم های باردار مبتلا به کرونا نیاز به مراقبت در بخش مراقبتهای ویژه دارند، زیرا ریسک بروز مشکلات تنفسی در آنها بسیار زیاد است. برخی از پژوهش ها نشان می دهد که خانم باردار مبتلا به کووید-19 در معرض زایمان زودرس هستند.

ایمنی واکسن در برابر امیکرون
هنوز دقیقا مشخص نشده که تزریق واکسن های کرونا تا چه مدت در جلوگیری از بروز کرونا موثر هستند. با این وجود، داده های فعلی نشان می دهد که اکثر افراد حداقل به مدت 6 ماه از محافظت قوی در برابر کرونا شدید و مرگ برخوردار هستند.

طبق مطالعات، دو دوز از یک واکسن محافظت محدودی در برابر ابتلا به Omicron ایجاد می‌کند، اما با دوز بوستر یا دز سوم واکسن کرونا ایمنی بدن تقویت می‌شود.

شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد اثربخشی واکسن کرونا در برابر عفونت و علائم خفیف به مرور زمان کاهش می‌یابد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت انگلستان پس از گذشت 10 هفته از تزریق واکسن، محافظت بین ?? تا ?? درصد کاهش می‌یابد.

ایمنی ممکن است در افرادی که مسن‌تر هستند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند یا سطح بالایی از مواجهه با ویروس را دارند، سریع‌تر کاهش یابد.

بر اساس پژوهش انجام شده در انگلستان در بزرگسالان بالای 65 سال یا بالاتر تجویز دوز سوم پس از 3 ماه تزریق تقریبا 90 درصد محافظت ایجاد می‌کند. همچنین، تزریق دو دوز در طی 3 ماه تنها 70 درصد و بعد از شش ماه تنها 50 درصد محافظت ایجاد می‌کند.

بنابراین، افرادی‌که حتی 2 دوز واکسن زده اند و حتی کسانیکه دوز سوم را نیز دریافت کرده‌اند در برابر امیکرون مصون نیستند.

برای مشاهده و خرید محصولات ضد عفونی کننده اینجا کلیک کنید.

توصیه‌های ایمنی درباره پیشگیری در پیک هفتم کرونا
- در اسرع وقت برای تکمیل واکسیناسیون اقدام کنید و به محض اینکه نوبت شما رسید واکسینه شوید.
- حداقل 1 متر از دیگران فاصله داشته باشید، حتی اگر ظاهر بیمار نباشند. 
- از حضور در مکان های شلوغ و تماس نزدیک با دیگران اجتناب کنید. 
- در مواقعی که فاصله گذاری فیزیکی امکان پذیر نیست و در محیط هایی که تهویه مناسبی ندارند، از ماسک مناسب استفاده کنید. 
- دست های خود را مرتباً با الکل یا آب و صابون تمیز کنید. 
- هنگام سرفه یا عطسه دهان‌وبینی خود را با آرنج یا دستمال خمیده بپوشانید. 
- دستمال‌های استفاده شده را فورا دور بیندازید و مرتب دست‌ها را بشویید. 
- در صورت بروز علائم یا مثبت شدن تست کووید-19، تا زمان بهبودی خود را ایزوله کنید.

بهترین مکمل پروبیوتیک خارجی و ایرانی برای کمک به بهبود مبتلایان به کرونا

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )