معده سرای درد هاست

معده سرای درد هاست

در این مقاله از مجله داروکده درباره سرطان معده، علایم آن و راه های پیشگیری از این سرطان بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 فروردین 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 فروردین 1395

8K

eye icon

معده سرای درد هاست

سرطان معده جزو شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش است که متاسفانه در کشور ما از شیوع بالایی برخوردار است. معمولا در مراحل اولیه سرطان معده فرد متوجه رشد تومورها نمی شود و بیماری زمانی خود را نشان می دهد که سرطان پیشرفت کرده است. سن، جنس، نژاد، عفونت هلیکوباکتری پیلوری، رژیم غذایی کم خونی پرنیشیوز که بر معده اثر می گذارد و همچنین کشیدن سیگار جزو عوامل خطر زایی هستند که احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند. اگر جزو کسانی هستید که در رژیم غذایی تان از مقادیر فراوان غذاهای دودی، کنسرو شده و حاوی نگهدارنده ها و ... استفاده می کنید، مراقب باشید زیرا در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارید.

سوزش شدید و مداوم معده را جدی بگیرید
همان طور که ذکر شد سرطان معده در ابتدا علایمی از خود نشان نمی دهد، بنابراین اگر فردی به این سرطان مبتلا شود، معمولا زمانی متوجه آن خواهد شد که سرطان پیشرفت کرده است. اگر چه در اغلب موارد وجود نشانه هایی که به آن اشاره می شود، می تواند جزو علایم ابتلا به سرطان معده باشد، ولی باز هم دلیل قطعی برای ابتلا به این بیماری نیست. با این حال اگر مدتی است معده درد دارید، از سوزش شدید و مداوم معده یا حالت تهوع بی دلیل رنج می برید، پس از خوردن مقدار کمی غذا سیر می شوید، دل درد دارید، خسته اید و وزن تان بدون دلیل کم می شود یا در مدفوع تان خون تیره و سیاه رنگ وجود دارد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام گیرد. معمولا با تشخیص سرطان معده و با توجه به اینکه بیماری در چه مرحله ای است و تومور های سرطانی کجا قرار گرفته اند، روش درمان متفاوت بوده و ممکن است از یک تا چند روش درمانی – جراحی، شیمی و پرتو درمانی– استفاده شود.

کاهش وزن، شایع ترین مشکل مبتلایان به سرطان معده
شایع ترین مشکلی که در درمان سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و معده، ایجاد می شود، کاهش اشتهاست. شدت این عارضه با شروع شیمی درمانی بیشتر می شود. در واقع وقتی سلول های سرطان زا، دستگاه گوارش و بافت معده را در گیر می کنند، کاهش دریافت غذا بیشتر مشهود می شود. طبیعی است که با کاهش وزن عوارض داروهای شیمی درمانی بیشتر نمایان می شود. دارو های شیمی درمانی برای بدن سم تلقی می شوند، که گر چه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند ولی عوارض متعددی دارند و باعث تضعیف سیستم ایمنی و ... می شوند. از آنجا که کاهش وزن در مبتلایان به سرطان معده، باعث کاهش طول عمر بیمار می شود، از این رو، اولین و مهم ترین اقدام در بیماران مبتلا به سرطان معده جلوگیری از پایین آمدن وزن است. بنابراین بیمار باید در طول شیمی درمانی با متخصص تغذیه همکاری کرده و اجازه ندهد وزنش کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: زخم معده، علائم و درمان های آن

با غنی سازی و افزایش ارزش غذایی خوراکی ها مانع کاهش وزن شوید
برای جلوگیری از کاهش وزن ناشی از بی اشتهایی در شیمی درمانی، پزشک معالج استفاده از محلول های تغذیه ای که حاوی انرژی و پروتئین بالایی هستند را به بیمار تجویز خواهد کرد. معمولا در شرایطی که اشتهای بیماران کم می شود، مایعات را بیشتر از مواد غذایی جامد تحمل می کنند. در بازار دارویی محلول های تغذیه ای مختلفی به صورت مایع یا پودر وجود دارند که تحت نظر متخصص تغذیه می توان از آنها استفاده کرد. در صورتی هم که بیمار مبتلا به سرطان معده، تمایل به مصرف مواد غذایی مایعی مثل شیر یا آبمیوه طبیعی دارد، باید حتما با غنی سازی و افزایش ارزش غذایی این خوراکی ها آنها را مصرف کند. چون در این شرایط معمولا حجم غذایی که می خورد بسیار کم است. از این رو اهمیت دارد که این مقدار کم دارای انرژی بالایی باشد و نیاز بدن را تامین کند. قطعا متخصص تغذیه به بیماران آموزش خواهد داد که این خوراکی ها را با برخی مواد مثل پودر شیر خشک، پودر های پروتئینی یا محصولات آسیاب شده و ... غنی کنند تا با مصرفشان انرژی بالایی به دست بیاورند.

چگونه می توانیم از سرطان معده پیشگیری کنیم؟
از آنجا که تغذیه، نقش موثری در بروز برخی سرطان ها – سرطان معده – دارد، افراد سالم باید با پیروی از دستورات و توصیه های متخصصان تغذیه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند. بیماران مبتلا به سرطان هم باید با رعایت این موارد از تشدید علایم بیماری بکاهند.

قسمت سوخته مواد غذایی را نخورید
مصرف مکرر ته دیگ سوخته و مواد غذایی که روی اجاق یا منقل می سوزند (انواع کباب، گوجه فرنگی و ...) می توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند.

مصرف بالای نمک با بروز سرطان ارتباط دار
مصرف بالای نمک، هم فرد را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد و هم علایم سرطان را در مبتلایان تشدید می کند. پس علاوه بر محدود کردن نمک از مصرف مواد غذایی شور – انواع کنسرو ها – اجتناب شود. در فرایند تولید محصولات کنسروی مقدار زیادی نمک به عنوان نگه دارنده به آنها افزوده می شود تا فاسد نشوند. انواع ترشی جات و خیار شور نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به دلیل این که نمک زیادی دارند باید از رژیم غذایی حذف شوند زیرا خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.

دور مواد غذایی دودی را خط بکشید
برای پیشگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش – سرطان معده – باید غذا های دودی و نمک سود شده از رژیم غذایی حذف شوند.

مراقب نیترات باشید
نیترات موجود در مواد غذایی می تواند عامل سرطان معده باشد. مواد غذایی که حاوی نگه دارنده یا مواد افزودنی نیتراته هستند (انواع گوشت های فرآوری شده سوسیس و کالباس) احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برند. نیترات افزودنی است که علاوه بر صورتی رنگ شدن بافت گوشت مزه اش را نیز از میان می برد. بنابراین اگر به گوشت مانده نیترات افزوده شود، شما متوجه ماندگی اش نخواهید شد. سوسیس و کالباس نیز جزو گوشت های مانده ای هستند که به آنها نیترات افزوده می شود و مصرف بی رویه شان خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.

چه غذا هایی را انتخاب کنیم؟ 
احتمال ابتلا به سرطان را می توان با انتخاب و گنجاندن غذاهای متنوعی در الگوی غذایی روزانه کاهش داد. در صورتی که فردی به سرطان مبتلا است با مصرف این خوراکی ها می تواند از عوارض بیماری اش بکاهد.

- با آنتی اکسیدان ها به جنگ سرطان بروید
 مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا مثل مرکبات، سبزیجات برگ سبز از خانواده کلم و فلفل دلمه ای که غنی ترین منبع غذایی ویتامین C هستند و همچنین گوجه فرنگی نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارند. در صورتی که بیماری تحمل مصرف این خوراکی ها را به صورت جامد نداشته باشد، می تواند آب میوه طبیعی آنها را بنوشد.

- از منابع غذایی حاوی ویتامین E غافل نشوید
 از مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین E می توان به روغن های گیاهی مثل روغن زیتون اشاره کرد که استفاده از آن علاوه بر اینکه تامین کننده این نوع ویتامین است، باعث افزایش انرژی در بیماران می شود. مغز ها هم از دیگر منابع خوب این ویتامین به شمار می روند و مصرف مقادیر اندک آنها، انرژی بالایی دارد که بیماران می توانند به صورت آسیاب شده استفاده کنند.

- بتاکاروتن ضد سرطانی قوی است
ماده غذایی دیگری که جزو دسته آنتی اکسیدان ها به شمار می رود، بتاکاروتن است که پیش ساز ویتامین A محسوب می شود. منابع غذایی غنی از بتاکاروتن شامل سبزیجات زرد و نارنجی رنگ (هویج، انبه، کدو حلوایی و ...) است. مصرف این سبزیجات در مبتلایان به سرطان معده باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد و افزایش سطح ایمنی بدن می شود. هر چه سطح ویتامین A در بدن بالا برود توانایی سیستم ایمنی بدن بیماران نیز افزایش خواهد یافت.

- مواد غذایی حاوی روی بخورید
  ماده معدنی روی بیشتر در آجیل و مغز ها وجود دارد. البته روی در برخی از گوشت ها نیز یافت می شود. نکته حائز اهمیتی که مبتلایان به سرطان معده باید به آن توجه داشته باشند این است که باید مصرف گوشت سفید (ماهی – به خصوص سالمون– مرغ و ...) را افزایش و استفاده از گوشت قرمز را که حاوی اسید های چرب اشباع هستند را کاهش دهند.

- از زردچوبه استفاده کنید
 از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان معده، عفونت ناشی از هلیکو باکتر پیلوری است. کورکومین موجود در زردچوبه ماده موثری است که دوز بالای آن می تواند از تکثیر و رشد هلیکوباکتر پیلوری پیشگیری کند. نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف دو تا چهار گرم کورکومین اثرات مفیدی در مبتلایان به سرطان معده دارد. از این رو از مصرف این ادویه غافل نشوید. اگر مبتلایان به سرطان معده نتوانند از زردچوبه استفاده کنند با نظر پزشک می توانند قرص کورکومین را جای گزین کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )