چرا همیشه احساس سرما می کنم؟

چرا همیشه احساس سرما می کنم؟

حتما افرادی را می شناسید که سرمایی هستند و بیشتر اوقات از اینکه سردشان است شکایت می کنند. در این مقاله شایع‌ترین علل احساس سرما را بررسی می کنیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 مهر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 مهر 1397

3K

eye icon

چرا همیشه احساس سرما می کنم؟

احساس گرما و سرما مسئله‌ای عادی است و مربوط به تغییرات درجه حرارت محیط است. اما بعضی از افراد ممکن است با وجود درجه حرارت مناسب هوا احساس سرما کنند. این افراد اغلب سرمایی بوده و بیشتر اوقات از اینکه سردشان است شکایت می کنند. احساس سرما می تواند نشانه وجود یک مشکل یا بیماری باشد و لازم است فرد مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود هر بیماری نسبت به درمان آن اقدام شود. شایع‌ترین علل احساس سرما عبارتند از:

کم خونی یا آنمی
یکی از دلایل احساس سرما کم خونی است. کم‌خونی به حالتی گفته می‌شود که بدن دچار کمبود گلبول‌های قرمز سالم است و در نتیجه این کمبود اکسیژن کافی به بافتها و اندامها نمی‌رسد. کم خونی علاوه بر احساس سرما باعث احساس خستگی، ضعف، سرگیجه و تنفس کوتاه می شود. کم خونی باعث احساس سرما به خصوص در انتهای اندام ها یعنی دست ها و پاها می شود. کم خونی با انجام یک آزمایش خون ساده و شمارش تعداد سلول های خونی قابل تشخیص است. پزشک با انجام بررسی‌های تکمیلی علت کم خونی شما را تشخیص داده و برای شما دارو مکمل و یا اصلاح تغذیه تجویز می کند. معمولاً با درمان کم خونی احساس سردی اندام ها به راحتی برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد کم خونی

 

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی
کم کاری تیروئید به حالتی اطلاق می شود که غده تیروئید به دلایل متفاوتی قادر به ترشح میزان کافی هورمون تیروئید نیست. کمبود هورمون تیروئید در بدن، فرد را به شدت در برابر سرما حساس کرده و فرد اغلب اوقات احساس سرما می کند. سایر علایم کم کاری تیروئید عبارتند از: درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و اضافه وزن. البته ممکن است پس از ابتلای فرد به هیپو تیروئیدی سال‌ها طول بکشد تا فرد دچار علائم شود و در مراحل اولیه ممکن است وی هیچ علامتی نداشته باشد. هیپو تیروئیدی به راحتی با تجویز دارو توسط پزشک قابل کنترل می باشد و معمولا مدتی پس از مصرف دارو عوارض بیماری در فرد کنترل می شود.

سندروم رینود
سندروم رینود یک اختلال در دستگاه گردش خون است که منجر به کاهش جریان خون در رگ های دست یا پا می شود و باعث احساس سرمای شدید در دست ها و پاها می شود. در طول حمله بیماری که ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت به طول بیانجامد عروق خونی تنگ شده و خون کافی به دست یا پا نمی رسد. در این حالت ممکن است فرد در یک یا چند انگشت احساس سرما و کرختی ‌کند و رنگ آن انگشت ها سفید یا آبی شود. پس از پایان حمله خون مجدداً به اندام ها رسیده و تغییر رنگ و احساس سرما برطرف می‌شود.
علائم اولیه این بیماری رنگ پریدگی انگشتان در مواجهه با سرما و استرس و کرختی و گزگز اندام‌ها می باشد و گرما می‌تواند تا حدودی علایم را تخفیف دهد. اما علائم مراحل پیشرفته بیماری عفونت های مزمن اطراف ناخن های دست یا پا و بروز زخم در نوک انگشتان به دلیل عدم خونرسانی کافی است. از عوامل تشدید کننده بیماری می‌توان به استرس، آب و هوای سرد، مصرف برخی داروها، استعمال دخانیات و بیماری قلبی ناشی از مشکلات ریوی اشاره کرد. برخی داروها می‌توانند علائم بیماری را کاهش داده و مانع از آسیب به بافت ها شوند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای درمان بیماری انجام جراحی توصیه شود.

بیماری های کلیوی
دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث مشکلات کلیوی می‌شوند. مهمترین کار کلیه در بدن دفع مواد سمی و زاید از بدن است. چنانچه کلیه ها به درستی کار نکنند میزان این مواد سمی در بدن بالا رفته و سلامتی فرد را تهدید می کند. برخی از مشکلات کلیوی باعث احساس سرما در بدن می شوند. علاوه بر این بیماری های کلیوی می توانند باعث کم خونی در فرد شوند. همانگونه که ذکر شد کم خونی نیز از علل احساس سرما است. احساس سرما ناشی از مشکلات کلیوی با درمان بیماری کلیه از بین رفته و فرد دیگر دچار این احساس نخواهد بود.

برای مطالعه بیشتر: باید ها و نباید ها برای سلامت کلیه ها

دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 می تواند باعث احساس سرما در فرد شود. علت این مسئله این است که دیابت نوع 2 می تواند باعث کم خونی ، مشکلات کلیوی و مشکلات عروقی در فرد شود که همه این مشکلات منجر به احساس سرما در فرد می شوند. علاوه بر این ها آسیب های عصب که در دیابت نوع 2 ممکن است اتفاق بیفتد نیز از عوامل احساس سرما در فرد است. کنترل قند خون و نگه داشتن قند خون در محدوده طبیعی با کمک دارو و تغییر سبک زندگی می‌تواند به کنترل علائم از جمله احساس سرما  کمک کند.

بیماری عروق محیطی
بیماری عروق محیطی به بیماری رگ های خونی خارج از قلب اطلاق می شود. این بیماری سبب تنگ شدن رگهای می‌شود که به دست ها و پاها و برخی دیگر از اندامها خونرسانی می کنند. این بیماری به دلایل مختلفی اتفاق می افتد یکی از دلایل این بیماری تنگ شدن عروق دست ها یا پاها به دلیل ایجاد پلاک در آنها می باشد که در نتیجه آن خون کافی به اندام نمی‌رسد. چنانچه یک پا نسبت به پای دیگر سردتر باشد و این سردی با درد، بی‌حسی و احساس ضعف همراه باشد می تواند از علائم این بیماری محسوب شود. در صورت بروز این علائم باید به صورت اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه شود. اغلب تجویز دارو و برخی تمرینات ورزشی در درمان بیماری موثر است اما گاهی اوقات لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

بی اشتهایی عصبی
بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن فرد مدام نگران میزان کالری دریافتی است و با وجود احساس گرسنگی از خوردن غذا امتناع می کند که موجب کاهش شدید وزن و کمبود مواد مغذی لازم برای بدن می شود. کاهش شدید میزان چربی بدن باعث می‌شود فرد دائما احساس سرما به خصوص در دستها و پاها داشته باشد. این بیماری به شدت زندگی فرد را تهدید می کند. در صورت بروز علائم این بیماری لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

آنفولانزا
آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که روی اعضای بدن به خصوص بینی، گلو و ریه تاثیر می گذارد. آنفولانزا می تواند باعث تب بالا، لرز، سردرد، درد عضلانی، سرفه و احساس ضعف شود. همچنین ممکن است باعث احساس سرما در فرد شود. این بیماری می‌تواند برای کودکان افراد مسن و افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند خطرناک باشد. معمولاً پزشکان به این قبیل افراد توصیه می‌کنند که همه ساله قبل از شروع فصل شیوع آنفولانزا مثلاً در شهریور ماه یا اوایل مهر واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

نوروپاتی محیطی
اگر در ناحیه پاها احساس سرما می کنید اما هنگام لمس پاها درجه حرارت آنها طبیعی به نظر می رسد می تواند به دلیل نوروپاتی محیطی باشد. این حالت اغلب از انگشت شست پا آغاز شده و به سمت بالا حرکت می کند. نوروپاتی محیطی معمولاً به دلیل آسیب به عصب و یا برخی بیماری ها ایجاد می شود. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی بیماری دیابت است. علاوه بر اینها برخی عفونت‌ها، بیماری‌های کبدی و کلیوی، کمبود ویتامین ها و تماس با برخی مواد شیمیایی سمی نیز می‌تواند منجر به نوروپاتی دیابتی گردد. پزشک پس از تشخیص علت مشکل نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

کمبود ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 می تواند باعث ایجاد نوعی کم خونی شود و بنابراین فرد احساس سرما کند. معمولاً تغذیه مناسب و استفاده از غذاهایی مثل مرغ ، تخم مرغ و ماهی مانع از کمبود این ویتامین می شود. علاوه بر اینها برخی مواد غذایی غنی شده نیز می تواند برای تامین ویتامین B12 بدن مفید باشد. لازم به ذکر است که بدن برخی افراد با وجود داشتن یک رژیم غذایی مناسب قادر به جذب برخی ویتامین‌ها نیست و این افراد به دلیل برخی بیماری‌ها و مشکلات دچار کمبود ویتامین ها هستند. در نتیجه مصرف مکمل های حاوی ویتامین در این افراد ضروری می باشد. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا مشکل گوارشی دارید ممکن است دچار کمبود ویتامین ها باشید بنابراین لازم است با پزشک یا داروساز در زمینه مصرف مکمل ها مشورت نمایید.

کمبود آهن
یکی دیگر از انواع شایع کم خونی کم خونی فقر آهن می باشد. همان گونه که قبلا عنوان شد کم‌خونی می‌تواند باعث احساس سرما در اندام ها به خصوص دست و پا شود. کم خونی فقر آهن به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود مثلا خونریزی و از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب و عدم توانایی بدن در جذب مناسب آهن. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است. اما برخی منابع گیاهی مانند حبوبات سویا و سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج نیز حاوی مقادیری آهن هستند.

کم کاری غده هیپوفیز
غده هیپوفیز یکی از غدد درون‌ریز مهم و حیاتی بدن است که در مغز می باشد. هنگامی که هیپوفیز به هر دلیلی هورمون کافی ترشح نمی کند فرد دچار مشکلاتی می گردد. یکی از شایع ترین علائم کم کاری غده هیپوفیز این است که فرد احساس سرما کرده و به سختی گرم می شود. سایر علائم کم کاری غده هیپوفیز شامل کم خونی، بی اشتهایی و کاهش وزن می باشد. پزشک ابتدا علت ایجاد کم کاری غده هیپوفیز را تشخیص داده و سعی می‌کند برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت نیاز برای بیمار هورمون تجویز می کند.

داروها
عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها احساس سرما می باشد. مثلاً یکی از عوارض جانبی داروهای بتابلوکر مثل پروپرانولول و آتنولول احساس سرما در دستها و پاها می باشد. همچنین داروهای بتابلوکر می‌توانند باعث سرگیجه، خستگی و تهوع  شوند. در صورت بروز چنین علائمی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم به نسبت به تغییر دارو اقدام نمایند.

مصرف الکل
اینطور به نظر می‌رسد که افرادی که الکل مصرف می کنند در ابتدا احساس گرما می کنند زیرا الکل باعث اتساع عروق زیر پوستی می‌شود و در ابتدا فرد ممکن است احساس گرما کند. اما درجه حرارت بدن کم می شود زیرا به دلیل اتساع عروق زیر پوستی خون از مرکز بدن به سمت پوست هدایت می‌شود. همچنین الکل روی بخشی از مغز که مسئول تنظیم درجه حرارت بدن است تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث احساس سرما در فرد شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )