بد هضم ترین غذاها را بشناسید

بد هضم ترین غذاها را بشناسید

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خوردن برخی غذاها دچار مشکلات گوارشی می شوید. در این مقاله غذاهایی که برای سیستم گوارش اغلب افراد مشکل ساز هستند عنوان شده اند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 تیر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 تیر 1395

9K

eye icon

بد هضم ترین غذاها را بشناسید

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از خوردن برخی غذاها دچار مشکلات گوارشی می شوید و احساس می کنید غذا در دستگاه گوارش شما باقی مانده و هضم نشده است. شاید این مشکل ساعتها شما را درگیر کند و این احساس ناخوشایند با شما همراه باشد. معمولا همه افراد لیستی از غذاهایی دارند که باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش آنها می شود. 

غذاهای سرخ شده 
غذاهای سرخ شده دارای چربی بالایی هستند و ممکن است باعث ایجاد اسهال در فرد شوند. سس های چرب، برش های گوشت دارای چربی و دسرهای خامه ای و کره ای هم ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کنند. بهتر است به جای غذاهای سرخ شده از غذاهای پخته، آب پز و یا بخار پز استفاده کنید و در کنار آنها حتما از سبزیجات به میزان مناسب استفاده کنید. 

مرکبات 
مرکبات به دلیل فیبر بالایی که دارند و از آن مهم تر به دلیل اسیدی بودن ممکن است باعث اختلال مزاج شما شوند. اگر با خوردن این میوه ها دچار اشکال در گوارش می شوید یا یک مشکل گوارشی مانند زخم معده دارید، سعی کنید در خوردن پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات امساک کنید. 

شکر مصنوعی
چنانچه بیش از حد از آدامس های فاقد قند استفاده کنید ممکن است دچار اسهال و دردهای کرامپی شکم شوید زیرا معمولا در این آدامس ها به جای قند از سوربیتول استفاده شده است. سایر محصولات غذایی که فاقد قند و دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند می توانند سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا FDA هشدار داده که مصرف روزانه سوربیتول به میزان 50 گرم یا بیشتر باعث ایجاد اسهال در فرد می شود. لازم به ذکر است که برخی افراد با مقادیر کمتر از این هم دچار مشکل می شوند. 

با مشکلات شایع در تغذیه کودکان آشنا شوید.

مصرف فیبر زیاد 
غذاهایی که کربوهیدرات های سالم دارند مانند غلات کامل و سبزیجات برای گوارش مفید هستند. اما چنانکه شما به طور ناگهانی شروع به مصرف زیاد آنها کنید مسلما سیستم گوارشی تان برای تطابق با آنها دچار مشکل می شود و نتیجه مصرف بیش از حد آنها نفخ و احساس پری شکم است. بنابراین اگر می خواهید شروع به مصرف فیبر کنید این کار را به تدریج انجام دهید و یکباره از مقدار بالای فیبر ها استفاده نکنید بلکه آرام آرام آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

حبوبات
حبوبات سرشار از پروتئین و فیبر هستند اما در عین حال بدهضم می باشند و باعث نفخ شکم می شوند. بدن انسان آنزیم های لازم برای هضم حبوبات را ندارند. در عوض کار هضم حبوبات را باکتری های موجود در سیستم گوارش انجام می دهند که در طی هضم حبوبات توسط این باکتری ها مقدار زیادی گاز تولید می شود. برای خلاصی از مشکلات گوارشی پس از مصرف حبوبات بهتر است جبوبات را قبل از پختن به مدت 24 ساعت خیس کنید و آب آن را دور ریخته سپس آن را بپزید.

کلم و خانواده آن
سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم برگ، و گل کلم مانند حبوبات بد هضم هستند و باعث ایجاد نفخ و دردهای شکمی می شوند. همچنین هضم این سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا مشکل است، اما از آنجایی که خانواده کلم فواید زیادی برای سلامتی ما دارند لازم است آنها را مصرف کنیم. برای تسهیل در هضم آنها توصیه می شود آنها را به صورت بخار پز یا آب پز استفاده کنیم و تا حد امکان از مصرف آنها به صورت خام بپرهیزیم. 

فروکتوز 
مواد غذایی که شیرینی آنها به دلیل وجود فروکتوز است برای برخی از افراد مشکلات گوارشی ایجاد کرده و بد هضم هستند. موادی مانند سودا، آب نبات، آب میوه های صنعتی، شیرینی و کیک از این قبیل هستند. اینها ممکن است باعث اسهال، نفخ و دردهای کرامپی شکم شوند. 

غذاهای تند و پرادویه
برخی افراد پس از خوردن غذاهای تند دچار سوء هاضمه یا سوزش سردل می شوند به خصوص در مواردی که این غذاها پرحجم و زیاد باشند. مطالعات نشان داده است که علت این اتفاق وجود ماده ای به نام کپساسین در فلفل تند است. 

محصولات لبنی
اگر مصرف لبنیات باعث ایجاد اسهال، احساس پری، و نفخ شکم در شما می شود احتمالا به دلیل عدم تحمل لاکتوز است. به این معنی که شما آنزیم هضم قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی را در سیستم گوارش خود ندارید. اگر با این مشکل مواجه هستید بهتر است از فراورده های لبنی فاقد لاکتوز استفاده کنید و یا از داروهایی استفاده کنید که کمبود این آنزیم را جبران می کنند و در داروخانه ها موجود می باشند و معمولا به نسخه پزشک احتیاجی ندارند.  

نعنا 
معمولا از نعنا برای رفع دل درد استفاده می شود اما خوب است بدانید نعنا باعث شل شدن عضلات دریچه بالای معده شده و اجازه می دهد غذا و اسید معده وارد مری شوند و اصطلاحا ریفلاکس معده را تشدید می کند و باعث سوزش سردل می شود. برخی مواد غذایی دیگر مثل شکلات و قهوه هم این حالت را به وجود می آورد. بنابراین چنانکه با مشکل ریفلاکس اسید معده روبرو هستید بهتر است از مصرف نعنا و فراورده های آن اجتناب کنید. از دیگر راهکارهای حل این مشکل کاهش وزن، محدود کردن مصرف پروتئین ها، و نخوابیدن بلافاصله بعد از غذاست. همچنین بهتر است لیستی از غذاهایی که این حالت را در شما تشدید می کنند داشته باشید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )