سالاد بخارپز با سس مخصوص

سالاد بخارپز با سس مخصوص

در این مطلب سالادی خوشمزه که همه اجزای آن بخار پز شده است را آموزش می دهیم. این سالاد برای کسانی که قادر به خوردن سبزیجات خام نیستند مفید است.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 بهمن 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 بهمن 1394

7K

eye icon

سالاد بخارپز با سس مخصوص

این سالاد برای ناراحتی های قلبی و فشار خون بسیار مفید است. سبزیجات را می‌توان خام یا بخارپز مصرف کرد، اما بعضی ویتامین ها مانند ویتامین C به حرارت حساس هستند، پس برای پخت این گونه سبزیجات باید دقت کرد. از سوی دیگر بعضی سبزی‌ ها مانند گل ‌کلم، کلم و هویج، اگر خام مصرف شوند، ممکن است باعث اختلالاتی در دستگاه گوارش شوند، بنابراین بهتر است آنها را پخته مصرف کنیم تا هضم‌ شان آسان ‌تر شود. بهترین روش برای پخت سبزیجات، بخارپز کردن است زیرا بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌ های حساس به حرارت، باقی می ‌مانند. در روش‌ های دیگر پخت، ویتامین‌ ها کاملا یا تا حدی از بین می ‌روند.

بعضی از خواص مواد تشکیل دهنده ی این سالاد عبارتند از: گل کلم که منبع آنتی اکسیدان و سرشار از فیبر است، حاوی ویتامین C و B9 می باشد و با داشتن فیبر زیاد باعث لاغری و سلامتی شما می شود. 
هویج منبع ویتامین A می باشد و برای تقویت بینایی، بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ها مفید است. برای جذب بهتر ویتامین A بهتر است هویج را به صورت بخارپز مصرف کنید. 
کلم بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید و ویتامین های A ،C و K می باشد که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شوند. کلسیم موجود در کلم بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. کرفس حاوی ویتامین C ،B ،A و K می باشد و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم را داراست. 

مواد لازم (برای 4 - 5 نفر)
گل کلم -----> 500 گرم 
هویج فرنگی متوسط -----> 4 عدد 
کلم بروکلی -----> 500 گرم 
ساقه ی کرفس -----> 4 عدد
چغندر قرمز متوسط -----> 1عدد
مارچوبه -----> 10 عدد 

برای مطالعه بیشتر درباره خواص بروکلی بخوانید.

طرز تهیه
همه ی مواد را بشویید و به قطعات مناسب خرد کنید، آن ها را بخارپز کرده و بعد در یک ظرف مناسب بریزید، به همراه سس ارده میل نمایید.

روش بخارپز کردن سبزیجات 
بهترین کار این است که یک قابلمه آب را روی گاز بگذارید، سبد فلزی را روی آن قرار دهید، به گونه ای که سبد در آب فرو نرود، سپس سبزیجات را در سبد بچینید، درب قابلمه را بگذارید تا بخارپز شوند. 
توجه: افرادی که قادر به مصرف مواد خام نیستند، می توانند این سالاد را به راحتی میل کنند.

برگرفته از کتاب های هنر آشپزی و ارمغان تندرستی.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )