رژیم کنترل فشار خون

رژیم کنترل فشار خون

در این مقاله رژیم غذایی که می تواند به کنترل فشار خون به شما کمک کند، را آورده ایم. اگر مشکل فشار خون ندارید این رژیم به لاغری شما کمک می کند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 دی 1395

4K

eye icon

رژیم کنترل فشار خون

رژیم غذایی کنترل فشار خون، با کاهش سطح کلسترول و فشار خون به سلامت قلب کمک می کند. حتی در صورتی که فشار خون بالا نداشته باشید این رژیم می تواند سبب کاهش وزن شما شود و روشی سالم برای کنترل تغذیه است. به طور کلی در این رژیم مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها و استفاده از محصولات کم چرب و قطع مصرف چربی و کلسترول را داریم. 

قطع مصرف نمک
مصرف نمک زیاد باعث احتباس مایعات در بدن شده و بدین طریق باعث افزایش فشار خون می گردد. در رژیم غذایی کنترل فشار خون مصرف نمک باید تا حد امکان محدود شود و به 1.5 تا 2.3 میلی گرم در روز کاهش یابد که البته میزان آن بستگی به سن، میزان فعالیت های روزانه و سلامتی فرد دارد. بهتر است به جای نمک از سایر ادویه جات برای مزه دار کردن غذا استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده خودداری کنید. 

مصرف غلات
مصرف مواد غذایی مثل گندم، جو دوسر و پاستاهای تهیه شده از گندم و ذرت راه مناسبی برای تامین فیبر می باشد. فیبر موجود در این مواد سبب کاهش کلسترول شده و احساس سیری را طولانی تر می کند. مثلا چنان که فردی مجاز به مصرف 200 کالری در روز باشد بهتر است 6 تا 8 واحد آن را از طریق مصرف غلات تامین کند. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فشار خون بالا

مصرف سبزیجات 
با مصرف سبزیجات علاوه بر فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی به بدن شما می رسند. و در عین حال سبزیجات چربی و کالری پایینی دارند و برای کنترل فشار خون مفید می باشند. توصیه می شود در رژیم غذایی خود 4 تا 5 واحد از سبزیجات استفاده کنید. مثلا یک فنجان سبزیجات خام و یا نصف فنجان سبزیجات پخته یک واحد محسوب می شود. برای شروع می توانید به وعده غذایی شام و ناهار خود سالاد اضافه کنید. 

میوه فراموش نشود! 
میوه ها حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین ها می باشند که برای قلب مفید هستند. بسیاری از آنها پتاسیم و منیزیم هم دارند که سبب کاهش فشار خون می شوند. بهتر است روزانه 4 تا 5 واحد میوه مصرف شود. یک واحد میوه می تواند شامل یک سیب متوسط یا پرتقال و یا یک چهارم فنجان آب میوه یا یک چهارم فنجان میوه خشک باشد. 

مصرف ماست کم چرب 
ماست کم چرب منبع خوبی از کلسیم و پروتئین می باشد و می تواند باعث کنترل فشار خون شود. توصیه می شود روزانه از 3 واحد لبنیات استفاده کنید. یک واحد لبنیات شامل یک فنجان شیر یا یک فنجان ماست و یا 1.5 اونس پنیر بی نمک می باشد. لازم به ذکر است که در این رژیم باید از لبنیات کم چرب استفاده شود. 

مصرف ماهی و گوشت کم چرب 
در این رژیم علاوه بر مصرف مرغ بدون پوست و ماهی، مصرف گوشت قرمز بدون چربی هم به مقدار کم مجاز است. زیرا منبع مناسبی برای تامین پروتئین و منیزیم است. البته بهتر است در یک وعده غذایی بیش از 90 گرم گوشت نباشد.

مصرف مغزها، دانه ها و بنشن
مغزها، دانه ها و بنشن مواد غنی از منیزیم، پروتئین و فیبر هستند. گردو سرشار از امگا 3 می باشند که سبب کاهش خطر بیماری های قلبی می شوند. مصرف روزانه 5 واحد از این دسته مواد غذایی پیشنهاد می شود. می توانید از مغزها به عنوان یک میان وعده استفاده کنید.

محدودیت مصرف چربی ها و روغن
مصرف بی رویه چربی ها سبب افزایش کلسترول و در پی آن بیماری های قلبی می گردد. با رعایت این رژیم مصرف چربی ها و روغن ها به 2 تا 3 واحد در روز می رسد. یک واحد آنها شامل یک قاشق چایخوری روغن گیاهی یا یک قاشق چایخوری مایونز است. بهتر است از روغن زیتون یا کانولا برای آشپزی استفاده کنید. 

محدودیت مصرف شیرینی ها 
در این رژیم باید تا جایی که می توانید شیرینی کمتری مصرف کنید و میزان آن را به کمتر از 5 واحد در هفته برسانید. مثلا هر واحد شیرینی شامل 1 قاشق غذاخوری شکر و یا یک فنجان شربت آبلیمو می باشد. به جای دسر های شیرین و پرچرب می توانید از میوه های تازه به همراه کمی بستنی کم چرب استفاده کنید.

مصرف پتاسیم 
یکی دیگر از مواد مفید پتاسیم می باشد. پتاسیم باید به میزان کافی مصرف شود زیرا که می تواند سبب کاهش فشار خون شود. بهتر است پتاسیم را بیشتر از غذاهای طبیعی تامین کنید. مواد غذایی غنی از پتاسیم شامل سیب زمینی، کدو حلوایی، موز، آووکادو و اسفناج پخته می باشد. 

شروع رژیم 
این رژیم بسیار ساده است و فقط با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی روزانه قابل اجراست. بهتر است روزهای اول یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کرده و میزان کالری و نحوه تامین آن را یادداشت کنیم. هدف این رژیم حدودا روزانه 2000 کالری می باشد که البته با توجه به وزن فرد و شرایط بدنی وی قابل تغییر است. بنابراین چنانچه دچار مشکل خاصی هستید بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )