هیپوفار و نقش آن در پیشگیری و کنترل فشار خون

هیپوفار و نقش آن در پیشگیری و کنترل فشار خون

در این مقاله از مجله داروکده با کپسول گیاهی هیپوفار و نقش آن در پیشگیری و کنترل فشار خون آشنا شوید.

دکتر راهله مرتضائی فر

نویسنده: دکتر راهله مرتضائی فر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 آذر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 آذر 1400

3K

eye icon

هیپوفار و نقش آن در پیشگیری و کنترل فشار خون

 فشار خون، نیرویی است که خون به دیواره رگ های شما می آورد و قلب با پمپاژ خون از طریق شریان ها، خون را به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. فشار موجود در شریان های شما را هنگام ضربان قلب، فشار خون سیستولیک و فشار موجود در شریان ها را زمانی که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند، فشار خون دیاستولیک می نامند.
همانطور که پیش از این گفته شد، فشار خون به صورت فشار خون سیستولیک بر روی فشار خون دیاستولیک گزارش می شود. فشار خون ایده آل معمولا از 90/60 میلی متر جیوه تا کمتر از 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود که این اعداد به صورت عامیانه 9 بر روی 6 و یا 12 بر روی 8 خوانده می شود.

فشار خون بالا  hypertension چیست؟
فشارخون بالا، فشار خونی است که بالاتر از حد طبیعی است. فشار خون شما در طول روز بر اساس فعالیت های شما تغییر می کند. فشار خونی که به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی است، منجر به تشخیص فشار خون بالا یا همان بیماری فشار خون می شود. پزشک شما می تواند با بررسی سطح فشار خون شما و مقایسه با سطوح موجود در دستورالعمل های جهانی، فشار خون بالا را تشخیص داده و تصمیمات درمانی را اتخاذ کند. گایدلاین های مورد استفاده برای تشخیص فشار خون بالا ممکن است کمی با هم متفاوت باشد، اما به طور کلی فشار بالاتر از 130/80 میلی متر جیوه (به طور مداوم) یا 140/90 میلی متر جیوه و بالاتر، به این معنا است که شما در ریسک ابتلا به فشار خون قرار دارید و نیاز است جهت کنترل و درمان با پزشک متخصص مشورت نمایید. قابل ذکر است که برخی از شرایط پزشکی خاص و یا مصرف برخی از دارو ها، ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد که این امر، مستلزم وجود بیماری فشار خون نیست.
هرچه سطح فشار خون شما بالاتر باشد، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر بیماری های قلبی، حمله و سکته قلبی بیشتر است از این رو کنترل و درمان فشار خون، موضوعی حائز اهمیت است.

کنترل و درمان:
درمان استاندارد و خط اول فشار خون بالا، تنظیم سبک زندگی است. به طور کلی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. مصرف نمک، الکل وکافئین را کاهش دهید و در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کم کنید، به طور منظم ورزش کنید و سیگار نکشید.
با این وجود، ممکن است برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا، برای کنترل، درمان و جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار خون، نیاز به مصرف دارو داشته باشند. برای این بیماری، درمان های دارویی متعددی وجود دارد. این داروها انواع و سطوح مختلفی دارند و در هر سطحی، محصولات خاصی در دسترس است که صرفا با تشخیص پزشک متخصص تجویز می شوند. یکی از این راهکارهای درمانی، استفاده از داروهای گیاهی مانند هیپوفار است.
گیاهان موجود در طبیعت، از فواید و خواص بی نظیری برخوردار هستند با استفاده از دانش گیاهان دارویی می توان به درمان بسیاری از بیماری‌ها، با استفاده از این آفریده های خالق یکتا پرداخت. یکی از این موارد، برگ زیتون است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص گیاه زیتون می توانید به مقاله گیاه زیتون با نام علمی Olea europae L مراجعه کنید.

کپسول گیاهی «هیپوفار» محصولی از شرکت داروسازی گیاهی نوتِک فار می باشد که با بهره گیری از مواد موثره ی برگ گیاه زیتون با نام علمی «Olea europaea» و نام عمومی «Olive»، فرموله شده است. مهم ترین ماده مؤثره ی برگ زیتون اولئوروپین، که یک آنتی اکسیدان طبیعی است، به عنوان مسئول اصلی اثربخشی گیاه در کاهش فشار و چربی های مضر خون و ممانعت از پیشرفت تصلب شرایین مطرح است.

برای مشاهده و خرید کپسول گیاهی هیپوفار اینجا کلیک کنید.

برگ زیتون، برای قرن های متمادی، در طب سنتی به منظور پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها استفاده شده است. این آنتی اکسیدانی طبیعی، به مهار رادیکال های آزاد کمک می کند. مطالعات متعددی نشان داده است که برگ زیتون از طریق مکانیسم های بسیاری دارای اثرات مثبت در مورد پارامترهای مرتبط با بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت است. تا به امروز نتایج به دست آمده امیدوار کننده به نظر می رسند با این حال، هنوز نکاتی وجود دارد که باید پاسخ داده شوند و مستلزم تحقیقات بیشتر هستند.
در ادامه به برخی از اثرات بیولوژیکی گزارش شده از برگ زیتون پرداخته می شود. 

کاهش فشار خون
مطالعات نشان داده است که مصرف مواد موثره ی برگ زیتون با چند مکانیسم اثر، می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، کاهش دهد. به طوری که میزان تأثیر آن با برخی دارو های رایج ضد فشار خون، قابل مقایسه است. ترکیبات موجود در این عصاره با توانایی مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و کاهش اثرات مضر آن بر عروق خونی، اثرات وازودیلاتوری (گشاد کنندگی عروق) و خواص دیورتیک (ادرار آوری) در کاهش فشار خون نقش دارند.

کاهش چربی خون
اثرات کاهنده چربی مواد موثره ی برگ زیتون به اثبات رسیده است و مطالعات متعددی در این زمینه وجود دارد. استفاده روزانه از 500 تا 1600 میلی گرم اعصاره برگ زیتون، می تواند تری گلیسیرید، کلسترول و LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) را کاهش دهد و دارای اثرات مثبت بر جلوگیری از آترواسکلروز می باشد.

کاهش قند خون
تحقیقات نشان داده است که مواد موثره ی برگ زیتون می تواند از طریق کمک به ترشح انسولین، افزایش مصرف گلوکز و کاهش هضم و جذب نشاسته در روده، میزان گلوکز در خون را کاهش دهد. آنالیز نتایج حاصل از پژوهش ها حاکی از آن است که استفاده از 500 میلی گرم مواد موثره ی برگ زیتون طی دوره ی مصرف حداقل یک هفته، HbA1c و انسولین پلاسمای ناشتا در بیماران دیابتی کاهش داده است. 

آنتی اکسیدانی
برگ زیتون حاوی گروه های متنوعی از ترکیبات طبیعی است. برخی از این ترکیبات نظیر فنول ها، با اثرات آنتی اکسیداتی شناخته شده، فعالیت رادیکال های آزاد مضر در بدن را خنثی می کنند. این رادیکال های آزاد با تخریب تولید DNA، در ایجاد مشکلاتی نظیر سرطان ها، پیری و ... نقش دارند. 

کاهش التهابات و مشکلات روده
در مدل‌های حیوانی، مواد موثره ی برگ زیتون، فعالیت ضد التهابی روده‌ای را از طریق تنظیم فعالیت سلول های درگیر در پاسخ التهابی و توانایی کمک به بازگرداندن سد اپیتلیال روده نشان داده است.

ضد میکروبی
مواد موثره ی برگ زیتون، فعالیت ضد میکروبی گسترده ای در برابر بسیاری از پاتوژن های روده یا دستگاه تنفسی انسان، مانند باکتری های هموفیلوس آنفولانزا، موراکسلا کاتارالیس، سالمونلا تیفی، استافیلوکوکوس اورئوس، ویبریوکلرا و ... نشان داده است. همچنین، اثرات ضد ویروسی مواد موثره برگ زیتون در مقابله با ویروس های تبخال و بسیاری از گونه های ویروس های آنفولانزا، گزارش شده است. 

مقدار مصرف:
مطالعات نشان می دهد که اثرات تقویت کننده سلامتی مواد موثره ی برگ زیتون، زمانی بروز می کند که روزانه از 500 تا 1600 میلی گرم استفاده شود. توصیه می شود، مصرف از دوز 250 میلی گرم روزانه، آغاز شود و به تدریج دوز مصرفی افزایش یابد. حداکثر میزان مصرف، بنا بر دستور پزشک می تواند متفاوت باشد. همچنین توصیه می شود به جای استفاده از برگ گیاه و یا فرآورده های غیر استاندارد موجود در بازار دارویی، از کپسول هیپوفار که حاوی مقدار مناسبی مواد موثره می باشد، استفاده نمایید.
کپسول گیاهی هیپوفار 250 میلی گرم در بسته های 60 عددی تولید شده است مصرف روزانه 1-2 عدد کپسول، جهت پیشگیری و استفاده از 3-4 کپسول در روز (طبق نظر پزشک) جهت کنترل و درمان فشار و چربی خون (حداکثر دوز مجاز روزانه 8 عدد کپسول) توصیه می شود.

احتیاط: 
مواد موثره ی برگ زیتون می تواند فشار خون و سطح قند خون شما را کاهش دهد. اگر دیابت دارید یا از داروهایی برای کنترل قند خون یا فشار خون خود استفاده می کنید، قبل از مصرف هیپوفار با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تجویز این فرآورده، قند خون و فشار خون خود را پایش نمایید. 
 افرادی که دارای سابقه ی افت فشار خون و یا قند خون هستند، اما به منظور بهره وری از سایر جنبه های درمانی، قصد استفاده از هیپوفار را دارند، بهتر است، استفاده از این محصول را با حداقل دوز پیشنهادی شرکت سازنده شروع کنند.
افراد دارای سنگ های مجاری صفراوی، افرادی که بیماری شدید قلبی یا کلیوی دارند و افراد زیر 18 سال، مجاز به مصرف فرآورده ی هیپوفار نمی باشند. 
در صورت داشتن جراحی از پیش تعیین شده، توصیه می شود استفاده از هیپوفار به دلیل اثرات ضد تجمع پلاکتی و کاهش فشارخون، با مشورت پزشک صورت گیرد.

نتیجه گیری:
استفاده از کپسول هیپوفار می تواند به پیشگیری و کاهش فشار خون، چربی خون و گرفتگی عروق و در نهایت به بهبود عملکرد دستگاه قلبی-عروقی کمک کند. همچنین این داروی گیاهی، به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، کاهنده قند خون، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از تجمع چربی ها در کبد، می تواند به عنوان یک فرآورده ی کارآمد مطرح باشد. 
برای کنترل بیماری فشارخون، معمولا ترکیبی از دو یا چند دارو استفاده می شود که این داروی گیاهی نیز می تواند یکی از آن ها باشد، البته در این مورد باید مطابق دستور پزشک عمل شود. در موارد ابتلا به فشارخون خفیف و متوسط، هیپوفار، به عنوان تک دارو می تواند مورد استفاده قرار گیرد که این مورد نیز بهتر است تحت نظر پزشک باشد و توصیه می شود با پایش فشارخون، از کنترل فشار خون فرد در طول مصرف این دارو اطمینان حاصل شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )