کمی در مورد اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB

کمی در مورد اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB

در این مقاله به بررسی اشعه های ماوراء بنفش خورشیدی و تاثیر آنها بر پوست، می پردازیم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 تیر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 تیر 1394

40K

eye icon

کمی در مورد اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • اشعه ماوراء بنفش چیست؟
  • انواع اشعه های ماوراء بنفش
  • روش های محافظت از پوست خود در مقابل اشعه های فرابنفش

اشعه ماوراء بنفش چیست؟ 

نور خورشید از اشعه های مختلفی تشکیل شده است. این اشعه ها که از خورشید ساطع می شوند به سه دسته تقسیم می شوند: اشعه ماوراء بنفش A، اشعه ماوراء بنفش B و اشعه ماوراء بنفش C. 
میزان تابش این اشعه ها در طول روز متغیر است و شدت تابش آنها بین ساعات 10 صبح الی 3 بعدازظهر به حداکثر خود می رسد. در این ساعات اگر بدون وجود محافظ زیر نور آفتاب قرار بگیریم، پوست ما آسیب بسیاری خواهد دید. به نظر می آید ما تابش آنها را در روزهای آفتابی بیشتر حس می کنیم در حالی که در روزهای ابری هم آنها به راحتی می توانند از ابرها عبور کنند و به سطح زمین برسند.

در ضمن باید بدانیم میزان تابش اشعه های ماوراء بنفش ربطی به درجه هوا ندارد، به این صورت که ممکن است در سردترین روزهای سال میزان قدرت آنها بیشتر از روزهای گرم تابستان باشد.
آنها به قدری قدرتمند هستند که بعضی اوقات لباس و یا حتی شیشه، جلوی نفوذشان را نمی گیرد و می توانند به ما آسیب های جدی وارد کنند. وقتی میزان تابش این اشعه ها طولانی و زیاد باشد، پوست ما شدیدا در خطر خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که از سنین کودکی و نوجوانی در خطر ابتلاء به بیماری های پوستی هستیم و لازم است که از پوست خود مراقبت کنیم تا این احتمالات را به حداقل برسانیم.

انواع اشعه های ماوراء بنفش


 اشعه uva

 این اشعه که نام دیگر آن اشعه پیر کننده پوست است، علاوه بر پیری زودرس پوست می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری از قبیل ایجاد لکه‌های پوست و چین و چروک هم بشوند. این اشعه قدرت نفوذ بالایی دارد و به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند. لذا پوست قابلیت انعطاف و لطافت خود را از دست می دهد و لایه های زیرین دچار آسیب های عمیق می شوند و این خود به مرور زمان باعث ایجاد سرطان پوست خواهد شد.


اشعه uvb

 این اشعه به اشعه آفتاب سوختگی معروف است. برخلاف اشعه UVA، قدرت اشعه UVB، در طول سال متغیر است و در ضمن علاوه بر آفتاب سوختگی، باعث سرطان پوست نیز می تواند بشود. بنابراین باید آن را جدی بگیریم و از پوست خود در مقابل آن محافظت کنیم.

اشعه uvc

 این اشعه قوی ترین و مرگ بارترین اشعه ای است که از خورشید ساطع می شود اما خوشبختانه لایه اوزون جلوی رسیدن آن را به سطح زمین می گیرد و لازم نیست نگران آن باشیم.

روش های محافظت از پوست خود در مقابل اشعه های فرابنفش  

 
داشتن پوشش کافی و محافظ های فیزیکی مثل کلاه های لبه دار و عینک های آفتابی و لباس های مناسب از مهم ترین عواملی است که می تواند آسیب دیدگی پوست ما را در مقابل اشعه های ماوراء بنفش نور خورشید به حداقل برساند. در این میان استفاده از ضد آفتاب می تواند پوست ما را در مقابل اشعه ماوراء بنفش B محافظت کند. 


توجه کنید که بهتر است از ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید و هر یک یا دو ساعت یکبار حتما ضد آفتاب خود را تجدید کنید مخصوصا زمانی که پوست خود را می شویید و یا عرق می کنید و همین طور بعد از شنا کردن لازم است مجددا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ضدآفتاب تا ابد روی پوست شما باقی نمی ماند! بنابراین باید در طول روز آنرا تجدید کنید و به مقدار کافی از کرم به پوست خود بمالید تا نتیجه مطلوب به دست بیاورید. 

همان طور که گفته شد تششعات UVA و UVB همیشه وجود دارند لذا حتی در روزهای ابری نیز استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری خواهد بود.

سخن آخر 

نور خورشید شامل اشعه های گوناگونی مانند اشعه ماوراء بنفش A، اشعه ماوراء بنفش B و اشعه ماوراء بنفش C می شود. در صورتیکه بدون محافظ در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید، پوست شما آسیب می بیند. استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی ایده خوبی برای روزهای آفتابی است. کرم ضد آفتاب نیز خاصیت محافظت کنندگی بالایی داشته و از پوست در برابر تابش مستقیم خورشید محافظت می کند... 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )