درمان سریع خشکی پوست صورت

درمان سریع خشکی پوست صورت

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در بروز خشکی پوست صورت می پردازیم و راهکارهای موثری برای مقابله با این مشکل ارائه می دهیم.

بهاره شاه محمدی

نویسنده: بهاره شاه محمدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 مهر 1402

1K

eye icon

درمان سریع خشکی پوست صورت

به منظور درمان سریع خشکی پوست صورت، باید مواردی همچون استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب، انتخاب پاک کننده ملایم، نوشیدن آب فراوان و استحمام با آب ولرم را مد نظر قرار دهید. داشتن یک روتین پوستی روزانه مناسب می تواند در سرعت بخشیدن به روند درمان خشکی پوست صورت موثر باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • بررسی ساختار پوست خشک و نیاز های آن

  • علت خشکی پوست صورت 

  • پوست خشک صورت را چگونه درمان کنیم؟

  • بهترین کرم برای خشکی پوست صورت

  • درمان خانگی خشکی پوست صورت

  • برای خشکی پوست صورت از چه روغنی استفاده کنیم؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

خشکی پوست صورت یک عارضه رایج پوستی است که ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل عوامل محیطی، استفاده نادرست از محصولات آرایشی یا ویژگی های ژنتیکی ایجاد شود. پوست خشک ظاهری ملتهب، قرمز و پوسته دارد. 

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در بروز خشکی پوست صورت می پردازیم و راهکارهای موثری برای مقابله با این مشکل ارائه می دهیم. 

بررسی ساختار پوست خشک و نیاز های آن

خشکی پوست به دلیل کمبود رطوبت در خارجی ترین لایه پوست به نام لایه شاخی بروز می کند. همچنین در لایه درم پوست، غدد چربی قرار دارند که ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کنند. این ماده در نرم نگه داشتن پوست نقش اثر گذاری دارد. 

در افراد با پوست خشک، غدد چربی میزان سبوم کمتری نسبت به پوست معمولی ترشح می کنند. بنابراین پوست خشک نیاز به آبرسانی کافی دارد. نوشیدن آب فراوان و مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند.

همچنین استفاده موضعی از مرطوب کننده های حاوی مواد موثره هیالورونیک اسید و گلیسیرین برای جذب و حفظ رطوبت پوست مفید هستند.

 

علت خشکی پوست صورت 

خشکی پوست صورت می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد شود. در این بخش، برخی از عوامل کلیدی موثر در بروز خشکی پوست صورت آورده شده است:

- شرایط آب وهوایی 

آب و هوای خشک، رطوبت کم و قرار گرفتن در معرض وزش بادهای شدید می توانند رطوبت پوست را کاهش داده و منجر به خشکی شوند.

- سن

با  افزایش سن، توانایی پوست در حفظ رطوبت کاهش می یابد. افراد مسن بیشتر مستعد خشکی پوست هستند.

- نوع پوست

انواع پوست خشک، چرب، حساس و مختلط، هر کدام به میزان رطوبت متفاوتی نیاز دارند. افرادی که به طور طبیعی پوست خشکی دارند، بیشتر در معرض خشکی پوست صورت هستند.

به منظور آشنایی بیشتر با نوع پوست خود می توانید به مقاله نوع پوست من چیست؟ ترجمه و تالیف الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارماکولوژی مراجعه نمایید.

- پاک کننده ها یا صابون های قلیایی

استفاده از پاک کننده های قوی یا قلیایی می تواند سد دفاعی پوست را از بین برده و منجر به خشکی پوست شود. بنابراین انتخاب پاک کننده های ملایم ضروری است.

- حمام با آب داغ 

آب داغ می تواند در کاهش میزان چربی طبیعی پوست اثر گذار باشد و به خشکی آن کمک کند.

- محصولات مراقبت از پوست نامناسب

برخی از محصولات مراقبت از پوست مانند محصولات حاوی الکل یا مواد معطر، می توانند سبب بروز خشکی پوست شوند. انتخاب محصولات مناسب با نوع پوست از اهمیت بالایی برخوردار است.

- برخی از داروها 

برخی از داروها مانند داروهای موثر در درمان آکنه یا فشار خون، می توانند عوارض جانبی برای پوست به همراه داشته باشند و منجر به خشکی شوند.برخی از داروها مانند داروهای موثر در درمان آکنه یا فشار خون، می توانند عوارض جانبی برای پوست به همراه داشته باشند و منجر به خشکی شوند.

- شرایط سلامتی

خشک شدن پوست صورت می تواند با بیماری های زمینه ای مانند اگزما، پسوریازیس و اختلالات تیروئید مرتبط باشد.

- رژیم غذایی

رژیم غذایی فاقد اسید های چرب ضروری و ویتامین های کافی می تواند بر میزان رطوبت سطح پوست تاثیر بگذارد. در این زمینه مصرف مکمل های غذایی حاوی زینک، امگا 3، کلاژن هیدرولیز شده و هیالورونیک اسید در بهبود خشکی پوست صورت نقش قابل توجهی دارند. 

یکی از مکمل های غذایی موثر برای درمان سریع خشکی پوست صورت، اگزوتین درمکس است که با داشتن مواد موثره سلنیوم و عصاره هسته انگور از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. در ساخت این مکمل غذایی از هیچ گونه مواد شیرین کننده و نگهدارنده استفاده نشده است.

کپسول های اگزوتین درمکس را می توانید در بسته بندی های 30 عددی با قیمت مناسب و تاریخ انقضای معتبر از طریق داروخانه آنلاین داروکده  سفارش دهید.

- ژنتیک 

برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای خشکی پوست داشته باشند. پوست این افراد بیشتر مستعد خشک شدن است.

پوست خشک صورت را چگونه درمان کنیم؟

درمان خشکی پوست صورت شامل ترکیبی از راهکارهای مراقبت از پوست و تنظیم سبک زندگی برای بهبود عملکرد سد دفاعی پوست است. در اینجا به چند مرحله برای کمک درمان سریع خشکی پوست صورت اشاره می کنیم:

- پاکسازی ملایم

یک پاک کننده ملایم و آبرسان برای شستن پوست صورت انتخاب کنید. به هنگام شستشو از استفاده آب داغ که می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد اجتناب نمایید.

- استفاده از محصولات لایه بردار 

هفته ای 1 تا 2 مرتبه پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین بروند. یک لایه بردار مناسب متناسب با پوست خود انتخاب کنید. پن لایه بردار و اسکراب فولیکا در این زمینه می تواند موثر باشد.

- رطوبت رسانی

یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب حاوی سرامید برای هیدراته نگه داشتن و ترمیم سد دفاعی پوست انتخاب کنید. پماد هایی نیز برای درمان سریع خشکی پوست  طراحی شده اند که نقش موثری در هیدراته نگه داشتن پوست ایفا می کنند.

- محافطت از پوست در برابر آفتاب

همیشه قبل از قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید، از یک ضد آفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید. 

به یاد داشته باشید که کلید اصلی درمان سریع خشکی پوست صورت، مداومت در انجام روتین پوستی است. ضروری است که روتین مراقبت از پوست خود را با توجه به نوع پوست و نیاز های آن تنظیم کنید.

 

بهترین کرم برای خشکی پوست صورت

به منظور درمان سریع خشکی پوست صورت، به دنبال کرمی باشید که پوست را به مدت طولانی در طول روز هیدراته نگه دارند. کرم های حاوی کره شی، سرامید، لانولین و لاکتیک اسید می توانند در آبرسانی عمیق پوست صورت اثرگذار باشند.

در این زمینه برند آردن آتوپیا به شکل تخصصی محصولاتی را جهت کمک به رفع خشکی پوست طراحی کرده است.

از دیگر نمونه محصولات تولید شده برای درمان سریع خشکی پوست صورت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کرم مرطوب کننده حاوی ویتامین ای الارو

- مهار کننده رادیکال های آزاد با خاصیت آنتی اکسیدانی

- کمک به آبرسانی و شفاف شدن سطح پوست

- نرم کننده قوی و مغذی پوست 

 

کرم ژل حاوی اوره 20% اکزودرم 

- دارای اثر لایه برداری قوی برای پوست های بسیار خشک و اگرمایی

- کمک به بهبود کراتوزپیلار، ایکتیوز و درماتیت آتوپیک

- موثر در رفع پوسته ریزی و ضخیم شدن پوست

 

 کرم مرطوب کننده قوی هیدرودرم

- کمک به نرم و هیدراته نگه داشتن طولانی پوست 

- فرموله شده با اوره، شی باتر و لاکتات آمونیوم

- موثر در رفع خشکی، سوزش و خارش پوست

 

کرم آبرسان قوی روزانه آی پلاس 

- دارای بافت سبک بدون ایجاد سنگینی روی پوست 

- قابل استفاده برای استفاده روزانه و انواع پوست

- آبرسان قوی و تقویت کننده موثر پوست

 

 کرم مرطوب کننده 24 ساعته پریم

- رفع آسیب های پوستی به کمک روغن نارگیل و روغن هسته انبه

- جلوگیری از بروز خارش، التهاب، خشکی و اگزما

- برخوردار از خاصیت آنتی اکسیدانی قوی

 

درمان خانگی خشکی پوست صورت

روغن های گیاهی سرشار از اسید چرب را می توان به شکل مستقیم روی سطح پوست خشک استفاده نمود. به طور مثال روغن گل مغربی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری است و سبب حفظ رطوبت، بهبود بافت پوست و کاهش علائم التهابی آن می شود.

از دیگر روغن های گیاهی مفید در این زمینه می توان به روغن نارگیل، کنجد و آفتابگردان اشاره نمود.

به منظور جلوگیری از تشدید شدن خشکی پوست صورت مراحل زیر را انجام دهید:

- مدت زمان استحمام خود را کاهش دهید. هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید.

- بعد از شستن پوست صورت، سطح آن را با یک حوله نرم پاک کنید. 

- برای پیشگیری از کاهش رطوبت پوست، مایعات زیادی بنوشید.

- قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید.  تابش مداوم نور خورشید بر سطح پوست می تواند چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد.

سوالات رایج کاربران در مورد خشکی پوست صورت

1- برای خشکی پوست صورت از چه روغنی استفاده کنیم؟

به منظور مراقبت از پوست خشک صورت، می توانید از روغن های گیاهی مرطوب کننده مانند روغن های نارگیل، آووکادو، زیتون، آلوئه ورا و هسته انگور استفاده کنید.

قبل از استفاده هر روغنی، مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت ندارد. همچنین بهتر است روغن را به شکل یکنواخت و به آرامی روی سطح پوست پخش کنید و ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

2- خشکی پوست صورت به چه علت است؟

خشکی پوست صورت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییرات شرایط آب و هوایی، استفاده نادرست از محصولات شوینده و آرایشی، داروها، کمبود آب در بدن، اختلالات هورمونی و سایر عوامل داخلی یا خارجی ایجاد شود.

3- برای خشکی صورت چی خوبه؟

به منظور درمان سریع خشکی پوست، به طور مرتب از لوسیون، پماد یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید.  یک پاک کننده ملایم برای شستشوی سطح پوست انتخاب کنید.

در روتین پوستی خود یک محصول ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب (حداقل SPF30) برای جلوگیری از بروز عوارض اشعه های مضر نور خورشید قرار دهید.

به علاوه استفاده موضعی از روغن های گیاهی مفید نظیر روغن جوجوبا، روغن آرگان و روغن هسته انگور در مرطوب کردن و تغذیه پوست خشک موثر هستند. 

در آخر این نکته را به یاد داشته باشید که تغذیه مناسب، نوشیدن آب کافی و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین نیز نقش اساسی در حفظ سلامت پوست صورت دارند.

 

جمع بندی نهایی

به منظور درمان سریع خشکی پوست صورت، ابتدا باید علل آن را بشناسید. عوامل داخلی یا خارجی متعددی همچون تغذیه نامناسب و شستشوی بیش از حد پوست صورت در این امر دخیل هستند. 

برای حفظ رطوبت پوست، مصرف آب کافی در طول روز ضروری است. مصرف میوه ها و سبزیجات نیز به بهبود وضعیت پوست کمک می کنند.

همچنین انتخاب محصولات مراقبتی پوست مناسب حاوی اسیدهای چرب ضروری در رفع خشکی پوست نقش موثری دارند. 

در آخر، کسب اطلاعات و مشاوره با متخصصان پوست جهت انتخاب محصولات مراقبتی می تواند به حفظ سلامت پوست صورت شما کمک کند. در این زمینه داروخانه اینترنتی داروکده امکان مشاوره آنلاین توسط تیم علمی مجرب خود متشکل از دکتر داروساز، کارشناسان ارشد تغذیه و مشاوران پوست و مو فراهم نموده است. 

لازم به ذکر است که مطالب مقاله فوق تحت ویراستاری علمی محمد امین کربلایی دکتر داروساز و براساس اطلاعات منابع علمی معتبر از جمله Maya Clinic، Health line و AAD تهیه شده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )