چگونه از پوست نوزادان و کودکان مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست نوزادان و کودکان مراقبت کنیم؟

نوزادان و کودکان پوست نازک ‌تری نسبت به بزرگسالان دارند بنابراین محافظت از پوست آنها ضروری است. در این مقاله بخوانید که چه طور از پوست نوزادان و کودکان خود مراقبت کنیم.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 اردیبهشت 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 اردیبهشت 1402

1K

eye icon

چگونه از پوست نوزادان و کودکان مراقبت کنیم؟

نوزادان و کودکان پوست نازک ‌تری نسبت به بزرگسالان دارند و سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است. بنابراین بدن آن ها برای مقابله با محرک ‌های موجود در محیط به خوبی مجهز نیست و محافظت از پوست نوزاد و کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در اینجا برای توضیح روتین پوستی کودک، آن ها را به دو گروه سنی زیر 2 سال و بالای 2 سال تقسیم کرده و در مورد هر گروه، جداگانه صحبت می کنیم.

 

 

کودکان زیر 2 سال

برای داشتن پوستی شاداب و لطیف، بهتر است روتین پوستی برای کودکان زیر 2 سال، شامل حمام روزانه با یک پاک کننده ملایم و به دنبال آن استفاده از مرطوب کننده باشد. توصیه می شود که برای شستشو، از صابون و شوینده های ملایم و عاری از مواد مصنوعی و رنگ استفاده شود و بعد از استحمام پوست آن ها به خوبی خشک شود.

اما نکته مهم در مورد مراقبت از پوست کودکان زیر 2 سال این است که تاکنون ضد آفتاب مناسب، غیر حساسیت زا و بدون آثار جانبی برای این سن طراحی نشده است. بنابراین نگه داشتن کودکان در سایه، پوشاندن لباس های آستین بلند و قرار ندادن کودک در معرض آفتاب در روزهای تابستانی بهترین روش های موجود برای جلوگیری از آسیب اشعه های نور خورشید به پوست بچه به شمار می روند. 

 

معرفی محصولات مراقبت از پوست کودکان زیر 2 سال

صابون بچه کاپوس

این صابون یکی از شوینده های مناسب برای مراقبت از پوست نوزاد به شمار می رود که حاوی روغن آووکادو بوده و علاوه بر پاک کنندگی، به حفظ لطافت پوست نوزاد نیز کمک می کند. 

پن اطفال گل سیتو

این پن دارای pH سازگار با پوست اطفال بوده و به طور اختصاصی برای کودکان زیر 3 سال طراحی شده است.پن اطفال گل سیتو حاوی بیزابولول، روغن زیتون و آلانتوئین است و در بهبود التهاب ناشی از ادرار سوختگی و اگزما پوستی در نوزادان نیز موثر واقع می شود.

کرم مرطوب کننده گیاهی بیبی فرست

این کرم حاوی روغن های بادام شیرین و نارگیل، شی باتر و ویتامین E است. از مزایای کرم مرطوب کننده گیاهی بیبی فرست، این است که عاری از هرگونه پارابن، گلوتن و رنگ بوده و در درمان خشکی، التهاب و خارش پوست بچه موثر است.

لوسیون مرطوب کننده صورت و بدن کودکان هیدراوست

لوسیون مرطوب کننده کودک هیدراوست حاوی ژل آلوئه ورا، عصاره بابونه، ویتامین E و گلیسرین است. این لوسیون بافتی سبک داشته و سریعا جذب پوست کودک می شود. لوسیون مرطوب کننده صورت و بدن کودکان هیدراوست التهاب، قرمزی و خارش پوست نوزادان را برطرف کرده و در تقویت و نرم کنندگی پوست آن ها موثر است.

روغن نوزاد ماما بیبی

این روغن حاوی آلوئه ورا، ویتامین E و کالاندولا است و از پوست کودک شما در برابر خشکی محافظت می کند. روغن نوزاد ماما بیبی فاقد پارابن و فتالات بوده و رطوبت لازم برای پوست کودک را تامین می کند.

روغن مغذی و نرم کننده کودک اورین

روغن کودک اورین دارای عصاره های بابونه و گل راعی و روغن های جوجوبا، کالاندولا و بادام شیرین است. این روغن فاقد مواد حساسیت زا بوده و گزینه ای مناسب برای حفظ رطوبت پوست کودک، بدون ایجاد احساس چربی و سنگینی به شمار می رود.

 

کودکان بالای 2 سال

در مورد کودکان بالای دو سال، استفاده از کرم های ضد آفتاب، به خصوص در فصل تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که پوست کودک حساسیت بیشتری به اشعه فرابنفش نسبت به پوست بزرگسالان دارد. برای کودکان بالای 2 سال، استفاده از شوینده های رنگی که عمدتا برای ترغیب کودکان به استحمام طراحی شده اند، مانعی ندارد. اما بهتر است از شوینده و صابون های ملایم استفاده شود. زیرا که اغلب صابون ها، چربی طبیعی پوست را از بین برده و باعث از دست رفتن رطوبت پوست می شوند.

به نظر می رسد با پیروی از برنامه روزانه حاوی یک پاک کننده و مرطوب کننده ملایم و محافظت کافی در برابر آفتاب، والدین می توانند به فرزندشان کمک کنند که تا هنگام بلوغ، یک مانع پوستی قوی تر ایجاد کند.

 

معرفی چند محصول برای روتین پوستی بچه ها:

پن شفاف غیر صابونی کودک اویدرم

این پن یکی از گزینه های مناسب برای نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان بوده و حاوی ترکیباتی چون ویتامین E، شی باتر، روغن کالاندولا و روغن بادام شیرین است. پن شفاف غیر صابونی کودک اویدرم مانع از دست رفتن رطوبت پوست بچه شده و به نرمی پوست کودک کمک شایانی می کند.

شامپو بدن کودک حاوی عصاره آلوئه ورا فیروز

این شامپو حاوی ترکیباتی چون گیاه گوار و عصاره آلوئه ورا است که با pH طبیعی پوست سازگار بوده و شوینده ای ملایم و غیر حساسیت زا برای پوست حساس کودکان به شمار می رود.

کرم مرطوب کننده بچه ایروکس

این کرم حاوی روغن های جوانه گندم، بابونه، آووکادو، عصاره برگ زیتون، ویتامین E و دپانتنول است. این کرم گزینه ای بسیار مناسب برای گنجاندن در روتین پوستی کودکان محسوب می گردد.

کرم مرطوب کننده و ضد اگزما کودک اگزاسین

این کرم بافتی نرم و غیر چرب داشته و فاقد هرگونه پارابن، اسانس، رنگ و سایر مواد حساسیت زا است. کرم مرطوب کننده و ضد اگزما کودک اگزاسین یک ترمیم کننده و تسکین دهنده مناسب برای کودکان به شمار رفته و می تواند به حفظ رطوبت طولانی مدت در پوست کمک کند.

کرم ضد آفتاب کودکان SPF30 سان سیف

این ضد آفتاب، یک کرم فاقد چربی است و از سازگاری خوبی با پوست حساس کودکان برخوردار است. کرم ضد آفتاب کودکان SPF30 سان سیف از مقاومت خوبی در برابر تعریق برخوردار بوده و از پوست بچه در برابر UVA و UVB به خوبی محافظت می کند.

ضد آفتاب کودکان سان وست

ضد آفتاب کودکان سان وست دارای SPF30 است و به خوبی از پوست کودکان در برابر قرمزی و التهاب ناشی از نور خورشید محافظت می کند. این کرم هم چنین با داشتن ویتامین های E و C از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های پوست جلوگیری می کند.

 

چه عواملی ممکن است باعث تحریک پوست کودک شوند؟

برای بچه ها، خانه یک پناهگاه امن است که در آن با اسباب بازی ها و دوستان خود بازی کنند. اما متاسفانه برخی مواد و پاتوژن ها می توانند باعث تحریک پوست کودک شوند. 

برخی از محرک‌های پوستی معمولا در همان ترکیباتی هستند که برای تمیز و دلپذیر کردن خانه خود استفاده می کنیم. شامل خوشبوکننده ‌های هوا، صابون ‌ها، دئودورانت ‌ها، نرم‌کننده ‌های لباس و بسیاری دیگر از محصولات خانگی.

 

صابون ‌های دارای شوینده قوی

صابون ‌هایی که کودکان روی بدن و صورت خود استفاده می‌کنند و صابون ضد میکروبی دست می ‌توانند بر روی پوست تأثیر منفی بگذارند. مواد شوینده موجود در این صابون‌ ها ساینده هستند و منجر به تحریک و خارش پوست می‌شوند. بهتر است برای پوست کودک از شوینده های مناسب کودکان و پن ها استفاده نمود.

 

شوینده ها و نرم کننده های لباس

 افزودنی های موجود در محصولات لباسشویی ممکن است باعث اگزمای پوستی کودکان شوند. نرم کننده پارچه بسیار حساسیت زا است و می تواند باعث اگزما شود که به صورت پوست خشک و خارش دار ظاهر می شود. استفاده از شوینده های بدون عطر گزینه ای مناسب برای جلوگیری از مشکلات پوستی و حساسیت برای کودکان است.

 

میوه‌های آلرژی زا

 اگرچه میوه ها منبع خوبی از فیبر و ویتامین ها برای کودکان در حال رشد هستند، برخی از آنها می توانند باعث ایجاد حساسیت های پوستی در کودکان شوند. به عنوان مثال، پوست انبه می تواند باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان شود. لازم است همه میوه ها را قبل از بریدن و خوردن شسته و پوست میوه های اسیدی را از پوست حساس دور نگه دارید. همچنین بهتر است از تغذیه کودکان با میوه های آلرژن به مقدار زیاد خودداری نمایید.

 

اسباب بازی ها

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با استفاده از اسباب بازی برای کودکان این است که حتما با وسایل تمیز و ضد عفونی شده بازی کنند. در نظر بگیرید که اغلب وسایل بازی کودکان ممکن است مرطوب شده و آلوده شده و بستر مناسبی برای رشد قارچ و باکتری را فراهم کنند. این پاتوژن ها موجب حساسیت های پوستی، اگزما، علائمی چون التهاب، خارش و ایجاد جوش شده و یا کودک را دچار بیماری های دیگری کنند.

 

حیوانات خانگی

حیوانات خانگی ممکن است باعث حساسیت پوستی، عطسه و خارش چشم کودکان شوند. شامپوی مورد استفاده برای شستن سگ یا گربه نیز می تواند حساسیت زا باشد. بهتر است در دوران کودکی فرزندتان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قرار گرفتن فرزندتان در معرض سگ یا گربه را محدود کنید.

  • حیوان خانگی خود را حداقل یک بار در هفته حمام کنید.

  • در صورت امکان حیوان را بیرون نگه دارید.

  • خانه خود را اغلب تمیز نگه دارید.

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

- اگر کودک شما تب کرده و یا شواهدی از عفونت مانند قرمزی، تاول، پوسته زرد یا تراوش مایع نشان می دهد.

- اگر بثورات کودک شما گسترش می یابند و به طور مداوم راش های جدید ایجاد می شوند.

- چناچه بثورات شدید است و به درمان خانگی پاسخ نمی دهد.

 

تالیف نیلوفر هراتی با نظارت احسان عمادی دکتر داروساز

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )