رازهای داشتن پوست زیبا و شفاف در دوران یائسگی

رازهای داشتن پوست زیبا و شفاف در دوران یائسگی

برای داشتن پوست زیبا حتی در دوران یائسگی این مقاله را بخوانید و به راه کار هایش عمل کنید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 خرداد 1395

20K

eye icon

رازهای داشتن پوست زیبا و شفاف در دوران یائسگی

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • تاثیر یائسگی بر پوست
  • جلوگیری از افتادگی پوست در یائسگی 
  • روش های جوانسازی پوست پس از یائسگی 

هر چه سن شما بالاتر برود تجربه و اعتماد به نفس شما هم بالاتر می رود اما با بالا رفتن سن میزان هورمون هایی مانند استروژن کاهش پیدا می کند. در طول دوران یائسگی کاهش میزان استروژن بدن تاثیر زیادی بر روی پوست دارد. در غیاب هورمون استروژن معمولا پوست با روند تندتری شل، نازک و چروک می شود. خوشبختانه امروزه محصولات بسیار موثری برای مراقبت و زیبایی پوست در داروخانه ها موجود است و شما می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

تاثیر یائسگی بر پوست

یائسگی باعث برخی تغییرات در پوست شما می شود. در این سن قدرت کلاژن سازی پوست به شدت افت می کند. در این حال چربی زیر پوست کاهش یافته و همچنین قدرت کشسانی پوست کاهش می یابد. این تغییرات با خشکی پوست ناشی از تغییرات هورمونی همراه می شود و می تواند سبب شل شدن پوست به خصوص در ناحیه گردن، ناحیه فک و گونه ها شده و همچنین باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک در پوست می شود. چین و چروک پوست ناشی از تغییرات هورمونی و یائسگی معمولا در ناحیه پشت لب بالا مشاهده می شود. 

 

جلوگیری از افتادگی پوست در یائسگی 

چین و چروک پوست معمولا به دلیل صدمات ناشی از تابش نور خورشید در طول سال های زندگی و همچنین تغییرات هورمونی در زنان پس از یائسگی به وجود می آید. همانطور که میزان هورمون ها به دلیل یائسگی تغییر می کند پوست هم دچار تغییراتی می شود و چین و چروک ها بدتر می شود. این حالت معمولا وقتی پوست شما خشک است بیشتر دیده می شود. هر روز به صورت و گردن خود کرم مرطوب کننده بزنید و از محصولات ضد چروک و ضد افتادگی پوست استفاده کنید. 

 

روش های جوانسازی پوست پس از یائسگی

در دوران یائسگی پوست خشک و خشک تر می شود یکی از دلایل این حالت این است که غدد چربی فعال نیستند. سعی کنید پوست خود را با کرم های مرطوب کننده قوی همیشه مرطوب نگه دارید. حمام داغ و طولانی مدت را فراموش کنید و ماندن در حمام را به حداقل برسانید. در طول روز به محض اینکه احساس کردید پوست شما خشک است از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید زیرا این کرم ها آبرسانی به پوست را افزایش می دهد. از اقداماتی که باعث جوان ماندن پوست و پیشگیری از چین و چروک می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شستشوی صورت

شستشوی صورت یکی از مراحل مهم نگهداری پوست می باشد. هر چه سن بالاتر برود این کار از اهمیت بیشتری برخوردار است. همانطور که سن بالاتر می رود پوست خشک تر می شود بنابراین رطوبت اضافه خیلی به پوست کمک می کند. نکته مهم این است که شستشوی پوست در این حالت باید حتما توسط یک پاک کننده مخصوص پوست های خشک صورت گیرد بنابراین بهتر است به جای استفاده از ژل و فوم حتما از پاک کننده های کرمی استفاده کنید تا رطوبت کافی به پوست برسد. 

 

ضد آفتاب استفاده کنید 

با وجود اینکه سرطان پوست و چین و چروک ناشی از تابش نور خورشید در در دهه 20 تا 40 عمر بیشتر شایع است اما با این حال در سن یائسگی هم استفاده از کرم ضد آفتاب کاملا ضروری است. چرا؟ پوست شما نسبت به ایام جوانی تان دارای محافظ های طبیعی کمتری است. بنابراین حتما باید از یک کرم ضد آفتاب که SPF بالاتر از 30 دارد استفاده کنید. 

 

از کرم های لایه بردار استفاده کنید

لکه های پیری روی صورت، دست و قفسه سینه در سنین یائسگی بیشتر مشهود هستند. بهترین راه پیشگیری از ایجاد این لکه ها استفاده از کرم های ضد آفتاب است. با این وجود آیا باز هم این لکه ها روی پوست شما مشاهده می شود؟

می توانید با استفاده از محصولات لایه بردار این لکه ها را کمرنگ تر کنید. محصولات لایه بردار لایه پوست مرده را بر می دارند. همچنین محصولات روشن کننده پوست هم در کمرنگ کردن این لکه ها موثر هستند. لازم به یادآوری است پس از مصرف محصولات لایه بردار حتما از یک کرم مرطوب کننده بسیار قوی استفاده کنید. 

 

مراقب دستان خود باشید 

در طی دوران یائسگی پوست پشت دستها ممکن است رطوبت، کلاژن و چربی خود را از دست بدهند. این حالت باعث می شود پوست پشت دست ها به سرعت چروکیده شوند. علاوه بر چین و چروک به دلیل از بین رفتن چربی زیر پوست، دست ها به نظر لاغرتر و استخوانی می رسند. برای پیشگیری از این حالت سعی کنید دائما از کرم های مرطوب کننده قوی استفاده کنید و هنگام خروج از منزل در طول روز حتما از کرم های ضد آفتاب برای پشت دست های خود استفاده کنید. همچنین هنگام انجام کارهای منزل و یا کارهایی مثل باغبانی حتما از دستکش استفاده کنید.

آنتی اکسیدان مصرف کنید 

کلاژن باعث جوانی پوست شده و آن را سفت نگه می دارد. هنگامی که سطح استروژن بدن شما پایین می آید میزان کلاژن هم کاهش می آید. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان باعث می شود پوست شما از قسمت داخل قوی تر و سفت تر شود. بنابراین از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. میوه های رنگی آنتی اکسیدان بالایی دارند. سعی کنید در طول روز از انواع میوه ها و سبزیجات رنگی استفاده کنید.

سویا بخورید

سویا سرشار از ایزوفلاون می باشد. ایزوفلاون ترکیبات گیاهی می باشد که در بدن کاری مشابه هورمون استروژن انجام می دهد. ایزوفلاون باعث کاهش روند تغییرات پوستی به ویژه نازک شدن پوست می شود. محققان بر این باورند که مصرف 50 میلی گرم ایزوفلاون در طول روز که معادل حدود 2 لیوان شیر سویا می باشد، به کاهش مشکلات ناشی از یائسگی در زنان کمک می کند. 

 

استرس را از خود دور کنید

استرس پوست را خشک تر و حساس تر می کند. استرس حتی می تواند عامل آغاز بیماری هایی مثل پسوریازیس باشد. اگر دچار استرس بیش از حد باشید ممکن است حتی نگهداری و مراقبت از پوست خود را هم فراموش کنید. بهتر است برای کاهش استرس از یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های کاهش استرس و ریلکس سازی کمک بگیرید.

 

ورزش کنید 

ورزش فقط باعث تقویت عضلات نمی شود بلکه به پوست هم کمک می کند. این تاثیر از دو طریق صورت می پذیرد. اول اینکه ورزش باعث از بین رفتن استرس می شود و از این طریق به پوست کمک می کند، دیگر اینکه ورزش جریان خون را افزایش می دهد. جریان خون به طور طبیعی با افزایش سن کندتر می شود. با افزایش سرعت جریان خون اکسیژن بیشتری به سلول های پوست می رسد و در نتیجه پوست جوان تر و سالم تر به نظر می رسد. 

 

خواب کافی داشته باشید 

داشتن خواب کافی باعث می شود پوست تازه تر و با طراوت تر به نظر بیاید. همچنین خواب کافی باعث پیشگیری از سیاه شدن و گود رفتن زیر چشم می شود. کمبود خواب باعث اختلال در متابولیسم بدن می شود و این اختلال مشکلات ناشی از بالا رفتن سن را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است در طول شب 8 تا 9 ساعت بخوابید. 

 

سخن آخر 

در طی دوران یائسگی که میزان استروژن بدن خانم ها کاشها پیدا می کند، پوست نیز با روند سریع تری چروک و پیر می شود. راهکارهایی کاربردی برای جلوگیری از روند پیری پوست در دوران یائسگی وجود دارد. با انجام این کارها پوست شادابی و نشاط خود را حفظ کرده و جوان می ماند. برای مثال با ورزش کردن، استفاده از کرم های لایه بردار، رطوبت رسانی به پوست و ... می توانید پوست خود را سالم و جوان نگه دارید....

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )