ویتامین برای جلوگیری از یائسگی

ویتامین برای جلوگیری از یائسگی

در ادامه این مقاله از مجله داروکده توضیح خواهیم داد که در دوران یائسگی چه ویتامین‌هایی مورد نیاز است.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 آذر 1402

4K

eye icon

ویتامین برای جلوگیری از یائسگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

-  یائسگی چیست و چه علائمی دارد؟
- برای دوران یائسگی چه بخوریم؟
- کلسیم و ویتامین D در یائسگی
- ویتامین‌های گروه B در یائسگی
- ویتامین E و یائسگی
- منیزیم و یائسگی
- ویتامین C و یائسگی
- چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم؟
- کوهوش سیاه؛ کمکی برای گرگرفتگی
- شبدر قرمز؛ سرشار از فیتواستروژن‌ها
- یام وحشی؛ جایگزینی برای هورمون‌ها
- سویا؛ گیاه محبوب دوران یائسگی
- مخمر سنت جان؛ بهبود دهنده خلق
- روغن گل مغربی و بذر کتان؛ منبع اسیدهای چرب ضروری
- بهترین مکمل برای زنان یائسه

 

یائسگی چیست و چه علائمی دارد؟

یائسگی یک مرحله طبیعی در دوره زندگی زنان است، که معمولاً در سنین 45 تا 55 سالگی اتفاق می‌افتد. هنگامی که یک زن به مرحله یائسگی نزدیک می‌شود، رفته رفته سطح هورمون استروژن در بدنش افت پیدا نموده و عملکرد تخمدان‌ها کاهش می‌یابد. به همین علت، یائسگی عموماً با قطع خونریزی قاعدگی نمایان می‌شود.

اما توقف خونریزی قاعدگی تنها علامت یائسگی نیست. کاهش سطح استروژن می‌تواند علائم دیگری همچون گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلالات خواب، نوسانات خلقی و خشکی واژن را نیز به همراه داشته باشد. در برخی افراد علائم یائسگی تا چند سال ادامه دارد. این علائم گاهی بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل بوده، تا جایی که می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی بگذارد. 

به همین خاطر بسیاری از زنان برای پیشگیری یا رهایی از علائم ناخوشایند دوره یائسگی می‌پرسند؛ برای جلوگیری از یائسگی چه بخوریم؟

همانطور که گفته شد؛ یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی است که برای تمام زنان اتفاق خواهد افتاد. بنابراین نمی‌توان از بروز آن در سن یائسگی (45 الی 55 سال) جلوگیری نمود. با این حال روش‌های مختلفی وجود دارد، که ممکن است به تسکین و کنترل علائم یائسگی کمک نماید. تغییر سبک زندگی، مصرف مکمل‌های یائسگی و هورمون درمانی تحت نظر پزشک، رایج‌ترین اقدامات برای به حداقل رساندن علائم یائسگی هستند. 

باید توجه داشت، چنانچه علائم یائسگی در سنین پایین‌تر ظاهر گردد، لازم است تا با مراجعه به پزشک متخصص زنان اقدامات لازم به منظور تشخیص و درمان یائسگی زودرس صورت گیرد.

 

برای دوران یائسگی چه بخوریم؟

اولین و مهم‌ترین گام برای کاهش عوارض ناشی از یائسگی، داشتن سبک زندگی سالم است. سبک زندگی سالم، با رعایت رژیم غذایی متعادل، دوری از سیگار و مشروبات الکلی و داشتن فعالیت بدنی منظم محقق می‌گردد.

با افزایش سن و ورود به دوره یائسگی، نیازهای غذایی شما تغییر می‌کند. بنابراین مهم است که در رژیم غذایی شما تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن گنجانده شوند. ورزش منظم علاوه بر کمک به سلامت بدن و کاهش خطر حملات قلبی و پوکی استخوان، برای بهبود خلق و خو و بالا بردن کیفیت خواب نیز مفید است.

با وجود اینکه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. درصد بالایی از زنان به دلایل مختلف، موفق به دریافت تمام ریز مغذی‌های مورد نیاز از طریق رژیم غذایی نمی‌گردند و ترجیح می‌دهند، کمبودهای تغذیه ای خود را با مصرف مولتی ویتامین یائسگی جبران کنند.

بهترین مولتی ویتامین برای زنان یائسه محصولی است که از نظر نوع و مقدار ویتامین‌ها و عناصر معدنی متناسب با نیاز این گروه سنی طراحی شده باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که در دوران یائسگی چه ویتامین‌هایی مورد نیاز است.

مشاهده و خرید قرص های یائسگی

کلسیم  و  ویتامین D  در یائسگی

کمبود ویتامین D در زنان بسیار رایج است. این می‌تواند به دلیل رژیم غذایی یا دریافت ناکافی نور خورشید باشد. پایین بودن سطح ویتامین D در بدن، می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی، شکننده شدن تار مو، آهسته شدن روند ترمیم زخم، اختلالات خلقی و پوکی استخوان گردد. به دنبال کمبود ویتامین D، جذب کلسیم در بدن مختل شده و تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، با افت سطح استروژن در یائسگی، تراکم استخوان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و خطر شکستگی‌ها افزایش پیدا می‌کند. حال اگر در این دوره، کمبود کلسیم و ویتامین D3 نیز وجود داشته باشد، احتمال وقوع پوکی استخوان و شکستگی‌ها دو چندان می‌شود. به همین علت است که نیاز روزانه به کلسیم در دوره قبل از یائسگی، حدود 1000 میلی گرم و پس از یائسگی حدود 1200 میلی گرم در نظر گرفته می‌شود. 

ویتامین‌های گروه B  در یائسگی

ویتامین‌های ب کمپلکس یکی دیگر از ویتامین‌های پر اهمیت در دوره یائسگی هستند. به طور کلی ویتامین‌های این دسته برای تولید انرژی، حفظ سلامت عمومی بدن و عملکرد طبیعی اندام‌های بدن ضروری هستند. ویتامین‌های گروه ب برای تولید هورمون‌های جنسی و هورمون‌های مؤثر در خل و خو که در یائسگی اهمیت بسیار زیادی دارند، ضروری می‌باشند.

ویتامین E  و یائسگی

مطالعات نشان داده است که ویتامین E می‌تواند به بهبود خلق و کنترل گرگرفتگی دوران یائسگی کمک نماید. لذا توصیه می‌گردد در دوره یائسگی از ویتامین E به مقدار کافی استفاده گردد. ویتامین E همچنین با بهبود پروفایل چربی و خواص آنتی اکسیدانی خود، به سلامت قلب و عروق زنان یائسه کمک می‌کند.

منیزیم و یائسگی

منیزیم یکی دیگر از عناصر ضروری در دوره یائسگی محسوب می‌شود. منیزیم علاوه بر کمک به سلامت استخوان و قلب، برای بهبود کیفیت خواب و مقابله با افسردگی در این دوره نیز مفید است.

ویتامین C  و یائسگی

ویتامین C حاوی پلی فنول‌هایی است که ممکن است تا حدودی بهبود گرگرفتگی و خشکی پوست کمک کند. این آنتی اکسیدان قوی ساخت کلاژن پوست را تقویت می‌کند و برای مقابله با کاهش خشکی واژن و مقاربت دردناک در دوره یائسگی سودمند است.

مولتی ویتامین‌ها عموماً راه‌حلی کوتاه‌مدت و روشی سریع و آسان برای تکمیل عناصر حیاتی بدن جهت عملکرد بهتر بدن در دوره یائسگی می‌باشند. در حالی که علائم یائسگی از ترکیبی از نوسانات هورمونی و کمبودهای تغذیه نشأت می‌گیرد. بنابراین مولتی ویتامین‌ها فقط برای بهبود علائم یائسگی ناشی از عدم تعادل رژیم غذایی مؤثر هستند و بر علائم ناشی از تغییرات هورمونی تأثیر چندانی نخواهند گذاشت. ولی سؤالی که مطرح می‌شود این است که؛ چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم؟

 

چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم؟

برای تسکین آن دسته از علائم یائسگی که صرفاً به علت نوسانات هورمونی رخ می‌دهد، اغلب پزشکان هورمون درمانی (درمان جایگزینی هورمون) را تجویز می‌نمایند. این درمان‌ها علی رغم اثربخشی قابل توجهشان، تا حدودی بحث برانگیز هستند. زیرا شواهدی موجود است که نشان می‌دهد، ممکن است خطر سرطان سینه، سکته مغزی و حملات قلبی به دنبال هورمون درمانی افزایش یابد.

به همین علت بسیاری از مردم یک رویکرد غیر هورمونی را برای تسکین علائم در دوران یائسگی ترجیح می‌دهند. پزشکان نیز برای آن دسته از از زنانی که علائم بسیار شدید ندارند، یا هورمون درمانی در آن‌ها ممنوع است، درمان طبیعی به کمک مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی را توصیه می‌کنند. 

نتایج حاصل از پژوهش‌های علمی نشان داده است، برخی از این ترکیبات طبیعی تأثیر قابل توجه بر کنترل علائم یائسگی می‌گذارند. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین گیاهان و مکمل‌ها برای علائم یائسگی، به علاوه شواهدی که در پشت اثربخشی آنها وجود دارد، خواهیم پرداخت.

کوهوش سیاه؛ کمکی برای گرگرفتگی

کوهوش سیاه یکی از گیاهان مورد مطالعه برای یائسگی است. ریشه این گیاه حاوی ایزوفلاون‌هایی است که تصور می‌شود، هورمون زنانه استروژن را تقلید می‌کنند و علائم ناشی از عدم تعادل هورمونی را تسکین می‌دهند. یافته‌های آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که این گیاه به طور قابل ملاحظه ای به بهتر شدن گرگرفتگی و تعریق شبانه در دوره یائسگی کمک می‌نماید. اگر می‌خواهید بدانید؛ برای گرگرفتگی یائسگی چه بخوریم؟ پیشنهاد می‌شود مکمل‌های یائسگی حاوی عصاره کوهوش سیاه را استفاده نمائید.

شبدر قرمز؛ سرشار از فیتواستروژن‌ها

شبدر قرمز یکی دیگر از گیاهان سرشار از ترکیبات فیتواستروژنی است که با تقلید عملکرد استروژن، علائم مرتبط با کمبود این هورمون را بهبود می‌بخشد. شواهد بالینی نشان می‌دهد، عصاره شبدر قرمز می‌تواند به کاهش گرگرفتگی، خشکی واژن و نوسانات خلقی در دوره یائسگی کمک کند.

یام وحشی؛ جایگزینی برای هورمون‌ها

یام وحشی یک گیاه بومی منطقه شمال شرق امریکا است. عصاره این گیاه ترکیب ارزشمندی به نام دیوسژنین استخراج می‌شود که به نظر می‌رسد برای بهبود علائم گرگرفتگی و نوسانات خلقی در یائسگی سودمند باشد.

سویا؛ گیاه محبوب دوران یائسگی

سویا یک منبع غنی از ترکیبات ایزوفلاونی است. این ترکیبات با اتصال به گیرنده‌های استروژن، عملکرد استروژن را شبیه سازی می‌نمایند. ایزوفلاون‌های سویا آن دسته از علائم ناخوشایند یائسگی که با کمبود استروزن مرتبط است را، تسکین می‌بخشند. یافته‌های بالینی تأثیر مکمل‌های حاوی ایزوفلاون‌های سویا بر بهبود گرگرفتگی دوران یائسگی را تأیید می‌نماید.

مخمر سنت جان؛ بهبود دهنده خلق

در زنان یائسه بر هم خوردن تعادل هورمونی می‌تواند منجر به نوسانات خلقی و تحریک پذیری بیش از حد گردد. سنت جان برای تسکین علائم اضطرابی، احساس افسردگی و اختلالات خواب در این دوره گزینه مناسبی است. لازم به ذکر است که سنت جان حاوی ترکیبات استروژنی یا شبه استروژنی نمی‌باشد.

روغن گل مغربی و بذر کتان؛ حاوی اسیدهای چرب ضروری

روغن گل مغربی و روغن دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند. شواهد محدودی موجود است که نشان می‌دهد، این گیاهان می‌توانند به تسکین گرگرفتگی یائسگی و بهبود خلق کمک نمایند.

بهترین مکمل برای زنان یائسه

بهترین ویتامین در دوران یائسگی مکملی است که می‌تواند نیازهای یک فرد در دوره یائسگی را به خوبی بر طرف کند و از این طریق خطر بروز عوارض یائسگی را به حداقل برساند.

بهترین مکمل یائسگی نیز محصولی است که بتواند علائم ناخوشایندی همچون گرگرفتگی، خشکی واژن، نوسانات خلقی و اختلالات خواب را تسکین دهد.

سخن آخر

یائسگی یک اتفاق طبیعی است که به خودی خود قابل پیشگیری و درمان نیست. با این حال، علائم آزار دهنده آن مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و مشکلات خلقی، بطور موثری قابل کنترل هستند. مکمل‌های غذایی و مکمل‌های یائسگی حاوی ترکیبات طبیعی، از رویکردهای رایج برای کنترل این علائم هستند. در حالی که بعید به نظر می‌رسد تمام علائم یائسگی به طور کامل ناپدید شوند، مکمل‌ها مطمئناً می‌توانند یائسگی را قابل تحمل‌تر کنند. 

تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی و ورزش نیز در این دوران بسیار حائز اهمیت هستند. بنابراین با اتخاذ یک رویکرد جامع برای درمان یائسگی که شامل مکمل‌ها، یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم است، می‌توان عبور از این دوران را ساده‌تر نمود.

مقاله فوق براساس با مطالعه جامع مقالات به روز منتشر شده در پایگاه‌های علمی معتبر همچون PubMed، SCOPUS، Web of Science توسط دکتر افروز محمدقلی بیکی، داروساز و دکترای تخصصی فارماکولوژی، تالیف و گردآوری شده‌ است. تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده همواره در تلاش است تا با ارائه به روز ترین مطالب، نقشی مؤثر در راستای ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی شما داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )