رپورتاژ- راهکاری برای رفع علائم یائسگی

رپورتاژ- راهکاری برای رفع علائم یائسگی

در این مطلب از مجله داروکده با مکملی آشنا شوید که می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد و به زنان برای گذراندن راحت تر این دوران کمک کند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 دی 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 دی 1399

2K

eye icon

رپورتاژ- راهکاری برای رفع علائم یائسگی

یائسگی دوره ای از زندگی خانم ها است که سن آغاز آن در افراد مختلف متفاوت است و از 40 تا 58 سالگی می تواند متغیر باشد. یائسگی به زمانی گفته می شود که بدن به تدریج تولید استروژن و تخمک را متوقف می کند. این تغییرات می تواند تاثیرات زیادی بر بدن فرد داشته باشد. کاهش استروژن می تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:
گرگرفتگی- تعریق شبانه- نوسانات خلقی- عدم تمرکز- خستگی- خشکی واژن- مشکلات خواب

گرگرفتگی
گرگرفتگی یکی از رایج ترین علائم یائسگی است. طبق نظر انجمن یائسگی انگلیس، 79 درصد زنان آن را تجربه می کنند. اینکه چرا این اتفاق می افتد کاملاً مشخص نیست، اما این نظریه وجود دارد که با کاهش استروژن و تأثیر آن برهیپوتالاموس، مرتبط است.
اکثر زنان گرگرفتگی را به عنوان احساس گرمای شدید که از سینه شروع می شود و تا صورت ادامه می یابد، تجربه می کنند، هر چند که می تواند در کل بدن احساس شود. ممکن است پوست برافروخته شده و فرد دچار تعریق شبانه شود.

درد مفصل و پوکی استخوان
استروژن اثر محافظتی بر روی استخوان ها دارد، بنابراین هرچه میزان استروژن کمتر باشد، احتمال ضعف در استخوان بیشتر است. تغییرات هورمونی بدن همچنین روی مایع مفصلی در مفاصل تأثیر می گذارد که منجر به سفتی مفاصل می شود و درد مفاصل را به دنبال خواهد داشت.

نوسانات خلقی، خستگی و اضطراب
تغییرات هورمونی، عوض شدن سبک زندگی و تغییرات بدن در این زمان از زندگی می تواند منجر به از بین رفتن روحیه، نوسانات خلقی، استرس و احساس تحریک پذیری، غم و اضطراب شود. عصبانیت ناگهانی، مشکل در تمرکز و خستگی نیز می تواند از مشکلات این دوره باشد. 

چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم؟
هورمون درمانی یکی از راه های تسکین این علائم است. این مورد شامل مصرف استروژن برای مقابله با افت طبیعی استروژن در دوران یائسگی است. در حالی که این روش بسیار موثر است، اما برخی خطرات را به همراه دارد. مصرف استروژن، به ویژه برای مدت زمان طولانی، ممکن است خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، سرطان سینه یا رحم را افزایش دهد. بسته به سلامت فرد و سابقه سلامت خانواده، ممکن است استروژن برای بسیاری از خانم ها گزینه مناسبی نباشد.
گزینه دیگر استفاده از مکمل های غذایی است. مکمل های یائسگی اصولا دارای ترکیبات گیاهی برای کاهش علائم یائسگی هستند. یکی از این مکمل ها منوهالت پلاس ویواتیون است. 

منوهالت ویواتیون، رفع علائم یائسگی
منو هالت یک مکمل غذایی مخصوص تهیه شده برای پشتیبانی پیشرفته از خانم ها در دوران یائسگی و بعد از آن است. با شروع کند شدن عملکرد تخمدان ها و نوسان در سطح هورمون ها، مرحله یائسگی مشخص می شود. این فرمول حاوی ویتامین B6 است که به تنظیم فعالیت های هورمونی کمک می کند. منوهالت به علاوه حاوی کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین D است که تراکم طبیعی استخوان را حفظ می کند. از مواد گیاهی موجود در این مکمل می توان به ایزوفلاون، رازک و شبدر قرمز اشاره کرد.

برای خرید و مشاهده مکمل منو هالت اینجا کلیک کنید.

ایزوفلاون
ایزوفلاون ها بخشی از گروه مواد شیمیایی گیاهی به نام فیتواستروژن هستند. این مواد شیمیایی، مانند شکل ضعیف تری از استروژن در بدن عمل می کنند. ایزوفلاون های اصلی سویا ژنیستئین و دایدزین هستند. هنگامی که سویا می خورید، باکتری های موجود در روده آن را به شکل های فعالتر تجزیه می کنند.
ایزوفلاون های سویا پس از ورود به بدن، به همان گیرنده هایی وصل می شوند که استروژن برای اثر خود به آنها متصل می شود. وقتی ایزوفلاون به بعضی گیرنده ها متصل می شود، مانند استروژن عمل می کند. با این کار، ممکن است به کاهش گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی کمک کنند.
بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ایزوفلاون سویا و سویا می توانند به طور متوسط تعداد و شدت گرگرفتگی را کاهش دهند، اما سرعت عمل آنها از هورمون استروژن پایین تر است. محصولات سویا ممکن است طی چندین هفته یا بیشتر به حداکثر کارایی خود برسند.

شبدر قرمز
شبدر قرمز گیاهی گل دهنده و مانند نخود و لوبیا از حبوبات است. شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون، نوعی فیتواستروژن است. به همین دلیل، ممکن است مزایایی برای علائم یائسگی داشته باشد. افراد گاهی اوقات آن را برای بهبود از دست دادن تراکم استخوان، گرگرفتگی، تعریق شبانه و یا کلسترول بالا مصرف می کنند.

رازک 
گل رازک طعم و عطر تلخی دارد و در صنعت از آن برای تولید مکمل های گیاهی استفاده می کنند. مکمل های تهیه شده از رازک می توانند برای کاهش علائم یائسگی موثر باشند زیرا رازک حاوی فیتواستروژن است.

ویتامین ها و املاح
یکی از مواردی که باید در یائسگی به آن توجه داشت دریافت همه ویتامین های مورد نیاز بدن است چرا که کمبود هر یک از آنها می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای بانوان داشته باشد. توصیه می شود از مکمل هایی در یائسگی استفاده شود که در بر گیرنده انواع ویتامین ها باشد.
کلسیم، منیزیم، منگنز، ویتامینD، ویتامین K و روی همه برای حفظ طبیعی استخوان ها مورد نیاز است. ویتامین C برای حفظ کلاژن مورد نیاز برای سلامت استخوان مورد نیاز است. این پروتئین برای نگهداری طبیعی استخوان ها مورد نیاز است.

منیزیم
سطح پایین منیزیم در زنان یائسه شایع است. منیزیم به عنوان شل کننده طبیعی شناخته می شود و می تواند به خواب کمک کند. همچنین یکی از مواد تاثیر گذار در جذب کلسیم برای استخوان ها، منیزیم است.

روش مصرف منوهالت ویواتیون
مکمل منوهالت به صورت سافت ژل در شرکت پوراطب و تحت لیسانس شرکت ویواتیون سوئیس ساخته می شود. توصیه می شود زنان یائسه روزانه دو عدد سافت ژل برای رفع علائم یائسگی استفاده کنند. توجه داشته باشید که بیشتر از این میزان مصرف نشود. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )