فواید روغن ماهی برای پوست صورت

فواید روغن ماهی برای پوست صورت

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی فواید روغن ماهی برای پوست صورت می پردازیم.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 مهر 1402

4K

eye icon

فواید روغن ماهی برای پوست صورت

داشتن پوست سالم و زیبا وابسته به عوامل مختلفی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم اشاره نمود.

یکی از مواردی که یک رژیم غذایی را به یگ الگوی مناسب جهت حفظ سلامت پوست تبدیل می‌کند، استفاده از چربی‌های مفید مانند روغن ماهی است.

فواید روغن ماهی و امگا 3 بر کسی پوشیده نیست، اما جالب است که بدانید روغن ماهی برای پوست نیز دارای فواید ویژه و اختصاصی است.

در ادامه مطلب قرار است به بررسی دقیق فواید روغن ماهی برای پوست صورت بپردازیم، بنابراین چنانچه پوست خشک و حساسی دارید، مدام در معرض نور خورشید هستید، به دنبال راهی کم هزینه جهت جوانسازی و پیشگیری از ایجاد چین و چروک هستید و یا پوست شما مستعد آکنه و جوش است، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم عبارتند از:

روغن ماهی چیست؟
فواید روغن ماهی برای پوست صورت
روغن ماهی و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید
روغن ماهی و جوانسازی پوست
روغن ماهی و کمک به کاهش آکنه و جوش
روغن ماهی و محافظت از پوست در برابر خشکی، قرمزی و خارش
روغن ماهی و کمک به تقویت و رشد موی سر

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی همانطور که از نام آن مشخص است، از بافت بدن و در برخی مواقع از کبد ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی تن و سالمون به دست می‌آید.

مواد فعال موجود در روغن ماهی اسیدهای چرب امگا 3، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند. 

از آنجا که بدن قادر به تولید امگا 3 نیست، بنابراین تامین این ماده مغذی از طریق مواد غذایی، مکمل و قرص امگا 3 ضروری است.

 

فواید روغن ماهی برای پوست صورت

از جمله مهم‌ترین فواید روغن ماهی برای پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- روغن ماهی و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید

یکی از فواید روغن ماهی برای پوست این است که با افزایش مقاومت پوست در برابر آفتاب سوختگی، شدت قرمزی پوست را پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و علائم برخی از اختلالات حساسیت به نور را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است، شرکت کنندگانی که به مدت 3 ماه، 4 گرم EPA مصرف کردند مقاومت خود را در برابر آفتاب سوختگی تا 136 درصد افزایش دادند در حالی که هیچ تغییر قابل توجهی در گروه دارونما مشاهده نشد.

هم‌چنین در مطالعه دیگری، شرکت‌کنندگانی که روغن ساردین غنی از EPA و DHA را پس از قرار گرفتن در معرض UVB به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کردند، در مقایسه با گروه کنترل، حدود 25 درصد قرمزی پوست کمتری را تجربه کردند.

شواهدی نیز مبنی بر اینکه امگا 3 ممکن است شدت علائم برخی از اختلالات حساسیت به نور، از جمله بثورات پوستی یا تاول‌های پر از مایع را به دنبال قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کاهش دهد، وجود دارد.

- روغن ماهی و جوانسازی پوست

ایجاد چین و چروک و علائم روی پوست مانند خطوط، نشانه پیری پوست است. با افزایش سن، موانع لیپیدی پوست با از بین رفتن کلاژن‌ها تحلیل می‌رود. 

امگا 3 موجود در روغن ماهی به حفظ رطوبت در پوست با اثر بر روی لایه دوگانه فسفولیپیدی کمک می‌کند.

 از آنجایی که اسیدهای چرب لیپیدها را هیدراته نگه می دارند، بنابراین در کمک به جوانسازی و به تعویق انداختن علائم پیری پوست موثر هستند.

- روغن ماهی و کمک به کاهش آکنه و جوش

از دیگر فواید روغن ماهی برای پوست می‌توان به نقش آن در کمک به پیشگیری و یا بهبود آکنه و جوش اشاره نمود.

شواهد علمی حاکی از آن است که آکنه و جوش ممکن است ناشی از التهاب باشد و از همین رو مصرف امگا 3 به صورت غیر مستقیم با کمک به کاهش التهاب، می‌تواند در بهبود آکنه موثر باشد.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف روغن ماهی در کمک به بهبود جای جوش و آکنه موثر است.

همچنین نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های امگا 3 عوارض جانبی ایزوترتینوئین (دارویی که معمولا برای درمان آکنه های شدید یا مقاوم استفاده می‌شود) را کاهش می‌دهند.

- روغن ماهی و محافظت از پوست در برابر خشکی، قرمزی و خارش

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در مراقبت از پوست، آبرسانی و حفظ رطوبت پوست مخصوصا در افراد دارای پوست خشک حساس است.

امگا 3 ممکن است پوست را آبرسانی کند و از آن در برابر محرک‌ها و اختلالات پوستی مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس محافظت کند.

در یک مطالعه کوچک، بانوانی که پوست خشک و حساسی داشتند، روزانه حدود نصف قاشق چای‌خوری (2.5 میلی‌لیتر) روغن بذر کتان به عنوان غنی از امگا 3 را مصرف کردند، پس از 12 هفته 39 درصد افزایش رطوبت پوست را تجربه کردند. 

هم‌چنین نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد امگا 3 با کاهش خطر درماتیت آتوپیک در نوزادان و بهبود علائم پسوریازیس در بزرگسالان مرتبط است.

- روغن ماهی و کمک به تقویت و رشد موی سر

تا اینجا به بررسی خواص روغن ماهی برای پوست صورت پرداختیم. جالب است که بدانید امگا 3 از خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر نیز جلوگیری می‌کند و از این طریق در کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو موثر است. 

هم‌چنین روغن ماهی می‌تواند به افزایش جریان خون در سر کمک کند، فولیکول های مو را باز کند و مواد مغذی را مستقیما به آن‌ها برساند. این عمل می‌تواند به بهینه سازی چرخه رشد مو و بهبود سرعت رشد مو در طول زمان کمک کند.

 

سوالات متداول

1- چه مدت طول می‌کشد تا خواص روغن ماهی برای پوست و مو مشاهده شود؟

در ارتباط با مدت زمان استفاده از روغن ماهی برای پوست و مو نمی‌توان نظر قطعی داد، زیرا میزان جذب چربی و مشکلات پوستی در افراد متفاوت است، با این حال به طور کلی توصیه می‌شود جهت اثر بخشی روغن ماهی برای پوست بین 6 هفته تا 6 ماه و جهت مشاهده فواید روغن ماهی برای مو حداقل 3 ماه به مصرف قرص امگا 3 ادامه دهید.

2- آیا مصرف روغن ماهی عوارض جانبی دارد؟

با اینکه فواید روغن ماهی برای سلامت بدن بسیار است، با این حال مانند هر ماده مغذی دیگر باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد، چرا که مصرف بیش از حد و نادرست آن می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به مشکلاتی مانند قند خون بالا، آروغ زدن، بوی بد دهان، سوزش سر دل، حالت تهوع و بثورات پوستی شود. 

بنابراین مصرف 2 تا 3 بار در هفته از منابع دریایی حاوی امگا 3 و یا مصرف مکمل و قرص امگا 3 طبق روش توصیه شده نیاز بدن به این ماده مغذی را برطرف می‌کند و نیازی به افزایش دوز مصرفی به صورت خودسرانه نیست.

3- بهترین زمان مصرف روغن ماهی برای پوست چه موقع است؟

اگرچه هیچ گونه محدودیت زمانی در مورد زمان مصرف مکمل‌های روغن ماهی وجود ندارد، با این حال جهت جذب بهتر، توصیه می‌شود که همراه با غذا مصرف شود.

4- آیا مصرف خوراکی روغن ماهی پوست را چرب می کند؟

چرب شدن پوست با مصرف مکمل روغن ماهی باور غلطی است. اسیدهای چرب امگا 3 منجر به تنظیم تولید سبوم (غدد چربی پوست) می‌شوند. بنابراین استفاده از روغن ماهی برای پوست خشک و چرب مشکلی به همراه نخواهد داشت.

5- آیا مصرف روغن ماهی به روشن‌ و شفاف شدن پوست کمک می‌کند؟

بله، نتایج مطالعات نشان داده‌اند که DHA موجود در روغن ماهی، تولید ملانین را کاهش می‌دهد و از این طریق منجر به روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

 

خلاصه

شادابی و زیبایی پوست از مهم‌ترین عوامل موثر در حفظ ظاهر زیبا است. بر خلاف باور عموم، داشتن پوست شفاف و سالم همیشه هم نیاز به پرداختن هزینه‌های گزاف نیست.
داشتن یک رژیم سالم و غنی از امگا 3 می‌تواند در حفاظت پوست در برابر آفتاب سوختگی، آبرسانی و جوانسازی پوست، کمک به بهبود آکنه و جوش و هم‌چنین تقویت رشد موی سر موثر باشد.
بنابراین توصیه می‌شود منابع غذایی و یا مکمل و قرص امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید روغن ماهی برای پوست صورت بهره‌مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مصرف مکمل روغن ماهی، و یا در صورت داشتن هر گونه سوال در ارتباط با انتخاب مکمل، روش مصرف، میزان مصرف و سایر سوالات در ارتباط با امگا 3، می توانید از طریق تماس تلفنی و درج کامنت با تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )