نور خورشید و اثرات مثبت و منفی آن

نور خورشید و اثرات مثبت و منفی آن

نور خورشید برای بدن ما فوایدی دارد البته باید مواظب اثرات منفی اشعه های خورشید بر پوستمون باشیم. در این مقاله به بررسی این اثرات می پردازیم.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 خرداد 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 خرداد 1394

21K

eye icon

نور خورشید و اثرات مثبت و منفی آن

حتما می دانید نور خورشید زندگی موجودات بر روی کره زمین را گارانتی کرده است. مقادیر به اندازه ای از نور خورشید می تواند تاثیرات مثبتی را بر بدن انسان بگذارد: 
خلق و خو: نور آفتاب بهترین درمان افسردگی فصلی و مشکلات روحی است.
سنتز و جذب: نور آفتاب باعث می شود ویتامین D که یکی از مهمترین و ضروری ترین عوامل بازسازی و ترمیم استخوان ها است در بدن ما بهتر جذب شود.

برای لذت بردن و استفاده بهینه از فواید نور خورشید لازم است 15 دقیقه در روز در معرض آفتاب قرار بگیرید. اما به یاد داشته باشید مدت زمان طولانی‌تر می تواند خطرناک باشد و باعث بروز مشکلات زیر گردد:

1- آفتاب سوختگی
2- تاول ها و التهابات پوستی که به علت تابش مستقیم نور خورشید بوجود می آید (10 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد) 
3- جوش 
4- نوع بسیار نادری از مشکلات پوستی مثل لوپوس و کهیر. 
5- ایجاد لکه هایی روی پوست که اختلالاتی در رنگ پوست ایجاد می کند. 
6- لک و پیس‌های حاملگی و ایجاد تب خال زمانی که سیستم ایمنی بدن ما به خوبی عمل نمی کند. 
7- حساسیت به نور: این تاثیر مضر معمولا در دراز مدت خودش را نشان می دهد. 
8- باعث پیری زودرس پوست می شود و ایجاد چین و چروک عمیق در پوست می کند و همچنین انعطاف و تراکم پوست را کاهش داده و به تدریج از بین می برد. 
9- سرطان پوست: به مرور زمان و در طولانی مدت، احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

مسببین اصلی مشکلات پوستی ناشی از نور آفتاب
آسیب های پوستی عموما توسط اشعه های UV ساطع شده از نور خورشید ایجاد می شوند. تششعات مضر UV بیشتر شامل دو نوع اشعه UVB و UVA هستند. اشعه UVB مهمترین عامل آفتاب سوختگی به شمار می آید و معمولا در هنگام برنزه شدن و قهوه‌ای شدن پوست به آن آسیب می رساند و اشعه UVA به واسطه قدرت نفوذ بیشترش در پوست، ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می کند و موذی‌تر است. به این علت آن را موذی تر می نامیم که ایجاد درد نمی کند ولی به مرور روی سلول های پوست تاثیر گذاشته و در نهایت باعث پیری زودرس پوست و عدم تحمل نور آفتاب می شود و در این حالت معمولا مراجعین تنها از التهابات و حساسیت ها و بروز لکه روی پوست خود شکایت دارند غافل از اینکه مشکلات حاصل از این اشعه جدی تر است و بعدها تاثیرات خود را نشان خواهد داد. این دو اشعه می توانند تغییراتی در هسته سلول ها ایجاد کنند که در نهایت باعث تغییر DNA ما خواهند شد. اگر این آسیب ها که قابل رویت هم نیستند، تکرار شوند، در طولانی مدت پوست را دچار سرطان خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: کمی در مورد اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB

درمان و پیشگیری آسیب های ناشی از اشعه های ماوراء بنفش
همیشه با رعایت چندین مورد کلیدی از پوست خود مراقب کنید: 
1 - پوشش مناسب (شامل کلاه لبه دار، عینک آفتابی، بلوز آستین بلند و در عین حال نازک) 
2 - نبودن طولانی مدت در معرض نور خورشید
3 - استفاده از کرم های ضدآفتاب و تجدید کرم بعد از دو ساعت 
4 - در صورت امکان بیرون نیامدن از خانه در ساعات بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر بهتر است بدانیم بودن در معرض نور خورشید قوانین خاصی دارد که باید به آنها توجه کنیم:
- در ساعات اوج تابش نور خورشید نباید به مدت طولانی زیر نور آن قرار گرفت و حتی المقدور بهتر است در سایه باشیم.
- از بردن کودکان خود زیر تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنیم. 
- برای خود و کودکانمان از کلاه، عینک آفتابی و پوشش مناسب استفاده کنیم.
- برای محافظت از نور خورشید، از کرم های ضدآفتاب مناسب جنس پوست خود استفاده کنیم. 
- زمان استفاده از کرم ضدآفتاب، سخاوتمند باشیم و در ضمن فراموش نکنیم که تاثیر این کرم ها تا مدت زمان خاصی روی پوست ما باقی می ماند و حتما در صورتی که عرق کرده اید و یا با دستمال صورت خود را پاک کرده اید و یا مواردی از این قبیل، کرم ضدآفتاب یا کرم محافظ یا پوشاننده مورد استفاده روی پوستتان را تجدید نمائید.

جالب است بدانید: مواد غذایی وجود دارد که باعث می شوند پوست ما در مقابل نور خورشید بیشتر محافظت شود. مولکول های طبیعی به نام کاروتنوئیدها و ویتامین C موجود در سبزی ها و میوه هایی که مصرف می کنیم و همین طور ویتامین E که باعث محافظت بهتر پوستمان می شود و خطرات ناشی از نورآفتاب را کاهش می دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )