استفاده از ضدآفتاب برای زنان باردار و کودکان

استفاده از ضدآفتاب برای زنان باردار و کودکان

برای محافظت از پوست باید از ضدآفتاب استفاده کرد. اما آیا در کودکان و زنان باردار استفاده از ضدآفتاب مجاز است؟ در این مقاله در این باره بیشتر بخوانید.

مارال خداپرست

نویسنده: مارال خداپرست

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 خرداد 1399

2K

eye icon

استفاده از ضدآفتاب برای زنان باردار و کودکان

آیا زنان باردار می توانند از ضد آفتاب استفاده کنند؟
در زمان بارداری می توان از یک ضد آفتاب فیزیکی به جای شیمیایی استفاده کرد. ملکول های ضد آفتاب های شیمیایی، جذب پوست شما شده و پرتوهای ماورا بنفش خورشید را مانند اسفنج به خود جذب می کنند، در حالی که ضد آفتاب های فیزیکی بر سطح پوست شما می نشینند و پرتوهای خورشید را مانند آینه از پوست بازتاب می کنند. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که مواد موجود در ضد آفتاب های شیمیایی بتوانند روی سلامت جنین شما اثر گذار باشند. اما اگر در این مورد بیش از حد حساس هستید می توانید از ضدآفتاب فیزیکی استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از ضدآفتاب در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید قطع شود و می تواند سبب ایجاد لک و آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما شود. 

آیا کودکان باید از ضد آفتاب استفاده کنند؟
ایمنی در برابر آفتاب وقتی بچه کوچک دارید می تواند دردسرساز باشد. به نظر می رسد استفاده از ضد آفتاب برای بچه ها کاری طاقت فرساست، خصوصاً ضد آفتاب هایی که کرمی، مثل خمیردندان هستند. ضد آفتاب می تواند در چشمان کودک شما برود و لباس هایش را کثیف کند. علاوه بر این بچه ها استفاده از کلاه و لباس های پوشیده را دوست ندارند و از طرفی در بسیاری از مکان هایی که برای گردش می روید، سایه کافی وجود ندارد.

علی رغم تمامی مشکلات استفاده از ضدآفتاب برای کودکان، به یاد داشته باشید محافظت از پوست کودک، یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای فرزند خود انجام دهید. خطر ابتلا به سرطان پوست از همان اوایل کودکی شروع می شود. طبق یک مطالعه در دانشگاه براون آمریکا، حداقل پنج بار آفتاب سوختگی قبل از 20 سالگی همراه با تاول، خطر ابتلا به ملانوما - خطرناک ترین نوع سرطان پوست- را تا 80 درصد افزایش می دهد. حتی کودکان با پوست تیره نیز دچار آفتاب سوختگی می شوند و در معرض خطر سرطان پوست هستند. 

پوست کودکان بسیار حساس است و به راحتی می تواند مواد شیمیایی زیادی را به خود جذب کند، سعی کنید قبل از 6 ماهگی از ضدآفتاب برای کودکان استفاده نکنید اما در صورت نیاز، می توانید فقط از زینک اکسید استفاده کنید. برای محافظت در برابر آفتاب تا 6 ماهگی، بچه ها را از تابش مستقیم آفتاب دور کنید و اگر آنها را برای گردش می برید لباس پوشیده (لباس سبکی که بازوها و پاهای او را بپوشاند)، کلاه (صورت، گوش و گردن را بپوشاند)، کالاسکه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

مطمئن شوید که بچه ها گرما زده نشوند و مایعات زیادی بنوشند. اگر کودک شما بهانه می گیرد، بیش از حد گریه می کند یا روی پوست قرمزی دیده می شود، او را داخل خانه بر گردانید. بعد از 6 ماهگی بهتر است از ضد آفتاب های فیزیکی و به خصوص ضد آفتاب های مخصوص کودکان استفاده کنید. استفاده از ضدآفتاب بزرگسالان برای کودکان پیشنهاد نمی شود ممکن است در این محصولات، مواد محرک پوست، عطر و مواد خوشبو کننده وجود داشته باشد و سبب ایجاد حساسیت در کودک شما شود.

برای دیدن محصولات ضدآفتاب کودکان اینجا کلیک کنید.

ضد آفتاب را در قسمت هایی استفاده کنید که در معرض آفتاب قرار دارد. بقیه مناطق را به وسیله لباس و سایه بان محافظت کنید. با دور نگه داشتن بچه ها از نور خورشید تا حد امکان محافظت بیشتری ایجاد کنید. کودکانتان را برای پیاده روی قبل از ساعت 10 صبح یا بعد از ساعت 4 بعد از ظهر بیرون ببرید؛ یعنی زمانی که شدت اشعه UVB خورشید کمتر است.

شنا کردن در ساحل و زیر آفتاب برای بچه های کوچک خیلی پیشنهاد نمی شود اما اگر کودکتان را برای شنا می برید، نیم ساعت قبل از شنا و بالافاصله بعد از بیرون آمدن از آب و خشک کردن بدن، از ضد آفتاب استفاده کنید و به آنها لباس مناسب و پوشیده بپوشانید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )