رپورتاژ- درمان اصلاحی استئوآرتریت با فرآورده های گیاهی

رپورتاژ- درمان اصلاحی استئوآرتریت با فرآورده های گیاهی

در این مطلب با فرآورده هایی آشنا شوید که درد و التهاب مفاصل را کاهش می هند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1399

1K

eye icon

رپورتاژ- درمان اصلاحی استئوآرتریت با فرآورده های گیاهی

درد یک پاسخ طبیعی از سوی سیستم دفاعی بدن در برابر تغییرات و اتفاقات غیر معمول بوده و نشانه ی وجود آسیب یا ایرادی در عملکرد سیستم های مختلف بدن است. درد طولانی مدت باعث ایجاد ناراحتی برای افراد می شود و اغلب زندگی عادی آن ها را مختل می نماید که به دنبال آن، عوارض و هزینه های مستقیم و غیر مستقیمی را متحمل هر شخص می نماید. 
درد مفاصل شایع ترین درد در سنین بالا، ورزشکاران و افراد چاق است. این درد ناشی از افزایش التهاب، کاهش میزان مایع بین مفاصل و کاهش سطح استحکام استخوان هاست. درد مفاصل در صورتی که با تشدید التهاب، زیاد شود و نقص سیستم ایمنی در بروز آن نقشی نداشته باشد، آرتروز نامیده می شود. آرتروز یا همان استئوآرتریت طیف وسیعی از بیماری های مفاصل، استخوان و ماهیچه ها را باعث می شود و علل بروز آن هم موارد متعدد می باشند.

برای مشاهده مکمل سورناندین اینجا کلیک کنید. 

فرآورده های طبیعی از اثرگذارترین مکمل ها برای درمان استئوآرتریت هستند که مصرف آنها، بدون عارضه ی جانبی بوده و "درمان اصلاحی" را دنبال می کنند، یعنی به جای تسکین موقت علائم بیماری، به درمان ریشه ای عارضه و از بین بردن آن می پردازند. در ادامه ی مقاله به بررسی مهم ترین این فرآورده ها و نحوه ی اثر آن ها می پردازیم:

آسکوربیک اسید:
همان ویتامین C می باشد که اصلی ترین فعالیت آن، به کمک خاصیت آنتی اکسیدانی و سرکوب گری استرس اکسیداتیو است، از سرطان تا سرما خوردگی ساده! بالا بودن سطح رادیکال های آزاد در اطراف مفاصل مبتلا به استئوآرتریت، سبب تشدید التهاب شده و به اندام های اطراف استخوان آسیب می زند. آسکوربیک اسید با فعالیت ضد التهابی قوی سبب تضعیف فعالیت این مولکول ها شده و به بهبود علائم بیماری کمک می کند.

Green lipped mussel(صدف دریایی):
فرآورده ی طبیعی فوق العاده موثری که در جهت تسکین درد عمل می کند و مسیر های مولکولی منجر به ایجاد احساس درد را می بندد. بدین ترتیب افراد از مصرف داروهای ضد درد و مٌسکن ها بی نیاز می گردند. این خاصیت تسکین درد بدون هیچگونه عارضه ی جانبی بوده و عوارض گوارشی برای فرد به همراه ندارد. همچنین این فرآورده با کاهش فاکتورهای التهابی، منشا شروع و افزایش درد را مهار کرده و باعث احساس تسکین درد در محل مفصل، در فاصله ی کوتاه از مصرف محصول می گردد. مکانیسم اثر این فرآورده با تداخل در مسیر COX-2 به کمک PUFA و GAGS می باشد. 

Persea Americana: 
این فرآورده عموما به نام آووکادو شناخته شده و تاثیرات ضد التهابی و ترمیمی خوبی بر مفاصل دارد. آووکادو با آزادسازی ترکیبات شیمیایی درمانی در بدن، باعث جلوگیری از تخریب بافت مفاصل می گردد. مسیرهای مولکولی که منجر به از بین رفتن غضروف ها می شوند و تحت تاثیر  فاکتورهای التهابی فعال می شوند، به کمک آووکادو سرکوب شده و همچنین مایع بین مفاصل  بازسازی می شود که نهایتا کاهش درد و افزایش حس راحتی در حرکت مفاصل را نتیجه می دهد.


Glycine max seed powder:
همان سویا است که تحقیقات، اثربخشی آن برای درمان التهاب مفاصل را تایید کرده اند. همانطور که پیش تر ذکر شد، التهاب مفاصل می تواند ناشی از افزایش سطح رادیکال های آزاد در محل مفاصل باشد. تجمع این رادیکال ها مستقیما بر تشدید التهاب و افزایش میزان فاکتورهای التهابی تاثیر دارد. عصاره ی سویا با مقابله کردن با فعالیت این رادیکال ها، به صورت غیر مستقیم و مستقیم جلوی افزایش التهاب را می گیرد. 

Borax:
به تازگی توجه پزشکان را به خود جلب کرده و از آن به عنوان "یک راه پیشنهادی جدید برای درمان آرتروز، بدون عوارض داروهای قبلی" یاد می کنند. بوراکس سبب افزایش جذب کلسیم می شود. به خصوص در افرادی که به دلایل مختلف، دفع کلسیم در ادرار و ضعف استخوان دارند، بوراکس به عنوان یک عامل تقویت کننده ی موثر عمل می کند.

Pyridoxine:
این فرآورده عموما به نام ویتامین B6 شناخته می شود. پایردوکسین به عنوان یک فرآورده ی معدنی، نقش افزاینده استحکام استخوان را ایفا می کند. همچنین به دلیل خاصیت ویتامینی خود، قدرت بالایی در سرکوب فعالیت رادیکال های آزاد دارد. این ویتامین با تاثیر بر  چندین مسیر مختلف مولکولی، به طور همزمان هم در برابر افزایش التهاب مقاومت کرده و هم افزایش استحکام استخوان را منجر می شود.

Cyanocobalamin and levomefolate glucosamine:
این فرآورده ی معدنی هم به نام ویتامین B12 و ویتامین B9 شناخته می شوند. همانند سایر ویتامین های نام برده شده، به صورت کمپلکس آنتی اکسیدانی فعالیت داشته و در برابر افزایش میزان فاکتورهای التهابی مقاومت می کند.

Colecalciferol:
در نظر عموم با نام ویتامین D شناخته می شود که خاصیت های فراوانی برای سلامتی دارد. بر اساس تحقیقات جداگانه، دانشمندان دریافتند که مصرف ویتامین D باعث کاهش درد می گردد و افرادی که مصرف ویتامین D داشتند در مقابل گروهی که مصرف نمی کردند، به مرور درد بیشتری را تجربه کردند. این اتفاق می تواند برای افرادی که خودسرانه از مسکن ها استفاده می کنند هم رخ دهد که به دلیل عدم توجه به علت درد، در دراز مدت شاهد برطرف نشدن درد مفصل و نیاز به مسکن برای درمان موقت این عارضه هستند.

Menaquinone 7:
این فرآورده هم به نام ویتامین K2 شناخته می شود که برای درمان استئوآرتریت کاربردهای بسیار چشمگیری دارد. پروتئین هایی که در محل مفاصل افراد سالم قرار دارند، عموما از ویتامین K تاثیر می گیرند و وابسته به ویتامین K نامیده می شوند. مطالعات اثبات کردند که میزان این پروتئین ها در افراد مبتلا به استئوآرتریت بسیار کمتر می باشد. MQ7 همچنین در بهبود فعالیت استئوژنزی هم نقش دارد و متقابلا، مانع فعالیت فاکتور های تخریب کننده ی استخوان می گردد. به این معنی که باعث بالارفتن میزان پروتئین های استخوان ساز می گردد. همچنین ویتامین k سبب می شود که NF-kb که یک پروتئین تولید کننده ی فاکتور های التهابی است، فعالیت خود را قطع کند و منشا تولید این فاکتور ها، به نحوی قطع شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )