رپورتاژ- EPA و تنظیم تعادل هورمونی بدن

رپورتاژ- EPA و تنظیم تعادل هورمونی بدن

EPA می تواند با تنظیم تعادل هورمونی به بدن ما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 تیر 1396

3K

eye icon

رپورتاژ- EPA و تنظیم تعادل هورمونی بدن

بسیاری از ما به تداخلات هورمونی به عنوان یک مشکل کوچک که تاثیر نه چندان زیادی در زندگی روزانه دارد، نگاه می کنیم. واقعیت آن است که، هورمون ها در بدن انسان برای تنظیم بسیاری از فرایند های مهم در بدن، لازم است. به هم خوردن این فرایند ها می تواند بر تراکم استخوان، رفتار، سیستم ایمنی، توانایی خواب، سرعت سوزاندن کالری دریافتی و بسیاری عوامل دیگر، اثرگذار باشد.

در بانوان، PMS یکی از این اختلالات هورمونی می باشد، که حدوداً یک هفته قبل از عادت ماهیانه برای خانم ها اتفاق می افتد. در حالت طبیعی خانم ها تقریبا 1 یا 2 علامت PMS را قبل از عادت ماهیانه خود، که شامل جوش صورت، پف کردن، درد در نواحی زیر بغل و سینه، دردهای شدید قاعدگی و تغییرات خلقی مانند حساسیت و آزردگی بیشتر است، را تجربه می کنند. از دیگر اختلالات هورمونی می توان به سندروم تخمدان پلی کیستیک، که ایجاد قاعدگی های نامنظم و مشکلات باروری می کند، و همچنین اندومتریوز و فیبروئید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: افسردگی و تاثیرات EPA در درمان آن 

درست است که در آقایان سیکل منظمی به اسم قاعدگی وجود ندارد، اما اختلالات هورمونی در آقایان می تواند مشکلاتی از جمله عدم ساخت میزان کافی ماهیچه، مشکلات نعوظ کاهش لذت جنسی و کچلی زودرس، ایجاد کند. و در موارد حادتر ناباروری و افزایش ریسک سرطان پروستات قابل توجه می باشد. 

اختلالات هورمونی چگونه به وجود می آیند؟ 
محیط اطراف ما، از جمله آلودگی ها و سم های شیمیایی که با آن ها در تماس هستیم، نقش بسزایی در ایجاد تداخلات هورمونی دارند. بعضی از مواد شیمیایی در بدن موادی شبیه به استروژن ایجاد می کنند، که به این مواد اگزتواستروژن می گوییم. مقادیر زیاد اگزتواستروژن می تواند در تمام سیستم های وابسته به استروژن تداخل ایجاد نماید. لازم به ذکر است که آلودگی های شیمیایی تنها عامل نیست، بلکه بدن نیاز به یک عملکرد کبدی سالم برای ساخت هورمون و یک سیستم گوارشی سالم برای دفع میزان اضافی هورمون از بدن دارد. استرس زیاد و التهاب در بدن، نیز می تواند تعادل هورمونی را بهم بزند. 

واضحا تغییر شیوه ی زندگی و رژیم غذایی مناسب با مصرف مواد غذایی ارگانیک و مصرف میزان کافی ماهی، داشتن فعالیت ورزشی منظم و استفاده از مکمل های مناسب می تواند به حفظ تعادل هورمونی کمک فراوانی نماید. از آنجا که تعداد زیادی از علائم تداخلات هورمونی مانند جوش و درد های قاعدگی با افزایش فعالیت سیستم التهابی بدن همراه است، کنترل سیستم التهابی یکی از اولین اقدامات ضروری می باشد. تعادل سیستم التهابی طبق مطالعات اخیر، فقط در بانوان اهمیت ندارد بلکه در آقایان نابارور سطوح پایینی از امگا 3 مشاهده شده است.

تعادل حساس بین امگا 6 و امگا 3 در بدن بخاطر تولید ماده ای هورمون مانند در بدن، سطوح التهابی که اتفاق می افتد، را مشخص می نماید. مقدار زیاد اسیدامینه های نادرست امگا 6 می تواند التهاب را تشدید کند، در عین حال حضور اسیدامینه های ضروری مانند EPA باعث کاهش التهاب می شود. اگر روزانه از مکمل های امگا 3 استفاده نمی کنید، بهتر است تغییر رویه دهید! روغن primrose نیز تامین کننده ی یک امینواسید ضروری به نام GLA است، همچنین این روغن حاوی انتی اکسیدان و تری ترپن می باشد، که این مواد برای جلوگیری از خشکی پوست مناسب اند. 

برای مشاهده و خرید مکمل وجپا اینجا کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )