قرص چیتوسان و نقش آن در لاغری

قرص چیتوسان و نقش آن در لاغری

در مورد چیتوسان شنیده اید؟ آیا می دانید مزایای آن چیست؟ این مقاله را مطالعه کنید تا در مورد چیتوسان بیشتر بدانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 دی 1396

30K

eye icon

قرص چیتوسان و نقش آن در لاغری

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • چیتوسان چیست؟
  • لاغری با قرص چیتوسان
  • نحوه مصرف قرص چیتوسان
  • موارد احتیاط در قرص چیتوزان
  • عوارض قرص چیتوسان

چیتوسان چیست؟

چیتوسان یک قند پلی ساکاریدی است که از پوسته خارجی سخت پوستان مانند خرچنگ و میگو تهیه می‌شود. از قرص چیتوسان در درمان چاقی، کلسترول بالا و بیماری کرون استفاده می‌شود. همچنین مانند سایر فرم‌های فیبر، کیتوزان قابل هضم نبوده و از درون سیستم گوارشی بدون جذب شدن عبور می‌کند.

 

لاغری با قرص چیتوسان

چیتوسان نسبت به فیبرهای دیگر، یک مزیت اصلی دارد. چیتوسان از جذب چربی جلوگیری می‌کند. این مکمل به چربی متصل شده و از انباشته شدن آن در بدن جلوگیری می‌کند. این مکانیسم از افزایش وزن جلوگیری کرده و فرم بدن را لاغرتر نشان می دهد. میزان چربی و کلسترول جذب شده به همراه مدفوع در هنگام حرکت های روده ای، دفع می‌شود.

در یک مطالعه انجام شده بر روی 59 زن چاق (BMI  27-40)، عده‌ای 3 گرم چیتوسان به صورت روزانه و عده ای نیز دارونما را به مدت 8 هفته با یک رژیم نرمال روزانه دریافت کردند. در انتهای مطالعه گروهی که کپسول چیتوسان دریافت می‌کردند با کاهش 1 کیلو وزن روبرو شده، حال آنکه گروه دریافت کننده دارونما  با افزایش 1.5 کیلو در وزن مواجه شدند.

برای مطالعه بیشتر در مورد راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی اینجا کلیک کنید.

 

نحوه مصرف قرص چیتوسان

اثر چیتوسان (3 گرم در روز) همراه و بدون ویتامین سی (2 گرم در روز) برای 8 هفته در زنان چاق (بین 20 تا 30 سال) که رژیم معمولی خود را داشتند، بررسی شد.

در این مطالعه با مصرف چیتوسان، وزن بدن با کاهش حدود 2.5 کیلو در مقایسه با دارونما (کاهش 1 کیلو گرم وزن) مواجه شد. اضافه کردن اسید آسکوربیک در کاهش 1.5 کیلویی در مقایسه با چیتوسان خالی نقش داشت.

قرص کیتوزان 500 میلی گرم کارن

در مقابل در یک مطالعه 28 روزه بر روی 28 زن چاق و 6 مرد چاق، مصرف چیتوسان کاهش وزنی را در مقایسه با دارونما نشان نداد.

نتیجه این مطالعات نشان داد که مصرف چیتوسان، زمانی که برای 4 هفته تا 6 ماه مورد مصرف قرار گرفت، تغییراتی در وزن بدن با میانگین 1.7 کیلوگرم در مقایسه با دارونما ایجاد شد. همچنین عنوان شد که چیتوسان، در کاهش وزن های کوتاه مدت نسبت به دارونما، بسیار موثر است.

مصرف 2.4 گرم در روز به عنوان یک مکمل کاهش دهنده ی وزن توصیه می‌شود.

 

موارد احتیاط در قرص چیتوزان

مصرف مقادیر بالای چیتوسان می تواند باعث کمبود در برخی ویتامین ها شود. طبق مطالعات انجام شده، ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A ،D ،E ،K) که در کبد و بافت های چربی ذخیره شده اند، می توانند با چیتوسان پیوند برقرار کنند.

چیتوسان با داروهای ضد انعقاد خون به خصوص وارفارین، باند شده و اثر آنها را افزایش می‌دهد. لذا توصیه می شود که باهم مصرف نگردند.

 

عوارض قرص چیتوسان

از آنجا که چیتوسان از دیواره خارجی پوسته سخت پوستان استخراج می شود، افرادی که به این موجودات دریایی حساسیت داشته باشند، باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

علائم حساسیت به غذاهای دریایی شامل:

  • اختلال در تنفس
  • التهاب لب و زبان
  • درد قفسه سینه و خارش پوست

در صورتی که در حین مصرف این مکمل با این علائم روبرو شدید، از مصرف قرص chitosan خودداری نمایید.

شایع‌ترین عوارض ناشی از مصرف چیتوسان، مربوط به عوارض گوارشی آن بوده که شامل تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و یبوست است.

سخن آخر

در این مقابله به برسی لاغری با قرص چیتوسان و عوارض مصرف آن پرداختیم. اما به خاطر داشته باشید تنها مصرف این کپسول برای کاهش وزن کافی نیست. علاوه بر مصرف این مکمل غذایی باید از یک رژیم غذایی سالم برای لاغری نیز پیروی کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )