هر آنچه در مورد امگا3 باید بدانید

هر آنچه در مورد امگا3 باید بدانید

در این مقاله از مجله داروکده درباره امگا3 و تاثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی، فراموشی و آرتریت و ... بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 دی 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 دی 1399

5K

eye icon

هر آنچه در مورد امگا3 باید بدانید

برخلاف تصور همه چربی ها مضر نیستند. اسیدهای چرب امگا3 یکی از چربی‌های خوب محسوب می‌شوند. اسیدهای چرب امگا3 به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی، فراموشی و آرتریت کمک بسزایی می کنند. بدن انسان قادر به تولید امگا3 نیست. بنابراین امگا3 باید حتما از طریق تغذیه و یا مصرف مکمل ها به بدن برسد.

انواع امگا3 را بشناسید
اسیدهای چرب امگا3 بیش از یک نوع هستند. دو نوع امگا3 که در ماهی یافت می شود DHA و EPA نامیده می‌شوند و از نظر مزایا و منافع آن برای سلامتی بهترین نوع امگا3 می باشند.نوع دیگر امگا3 که ALA نامیده می‌شود در روغن سبزیجات،  دانه‌های روغنی، گردو و سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج یافت می‌شود. بدن انسان قادر است مقادیر کمی از ALA  را به DHA و EPA تبدیل کند.

چگونه امگا3 با بیماری ها مبارزه می کند
اسیدهای چرب امگا 3 از چند طریق به سلامت بدن کمک می کنند. امگا3 می تواند التهابات در عروق خونی و سایر نقاط بدن را مهار کند. حتی استفاده از دوزهای بالاتر امگا3 می تواند ریتم نامنظم قلب را بهبود بخشیده و سطح تری گلیسیرید خون را پایین بیاورد. علاوه بر اینها امگا3 می‌تواند ساخت پلاک داخل عروق خونی را کندتر و یا متوقف کند.

امگا3 و بیماری قلبی 
انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه یک گرم EPA به اضافه DHA را به بیماران قلبی توصیه می کند. مصرف ماهی های چرب می تواند نیاز شما را تامین کند. اما به دلیل اینکه اغلب افراد به اندازه کافی از ماهی های چرب در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند اکثر متخصصین مکمل های امگا3 و کپسول‌های روغن ماهی را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. اغلب پزشکان برای افرادی که قبلا دچار حمله قلبی شده اند مکمل های امگا3 تجویز می کنند. زیرا می تواند به محافظت از قلب کمک کند. نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد که حمله قلبی مجدد و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی که از یک حمله قلبی جان سالم به در برده و پس از آن مکمل های امگا3 مصرف کرده‌اند به طور معناداری کاهش پیدا کرده است.

تنظیم ریتم قلبی
به نظر می رسد که امگا3 خاصیت تثبیت سازی قلب را داراست و می تواند ضربان قلب را کاهش داده و از بروز آریتمی های قلبی پیشگیری کند. برخی از منابع غذایی غنی از امگا3 عبارتند از: ماهی‌های چرب، گردو، کلم بروکلی، و نوعی لوبیای سویا.

امگا3 و کاهش تری گلیسیرید
امگا3 می‌تواند تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. تری گلیسیرید بالا یکی از عواملی است که ارتباط مستقیم با بیماری‌های قلبی دارد. قبل از شروع مصرف امگا3 حتماً با پزشک یا داروساز مشورت کنید. زیرا برخی از انواع امگا3 ممکن است باعث افزایش نسبی کلسترول و چربی بد شوند. برای کاهش تری گلیسیرید خون علاوه بر مصرف امگا3 بهتر است مواردی نظیر تمرینات ورزشی منظم، کاهش مصرف الکل، کاهش مصرف شیرینی جات و کربوهیدرات های فرآوری شده مانند نان سفید را رعایت کنید.

برای مطالعه بیشتر: با امگا 3 و خواص آن بیشتر آشنا شویم

امگا3 و کاهش فشارخون
 امگا3 می تواند تا حدودی به کاهش فشار خون کمک کند. یکی از توصیه ها برای کاهش فشار خون جایگزینی ماهی به جای مصرف گوشت قرمز است. البته لازم به ذکر است که برای کاهش فشار خون باید از مصرف ماهی های نمک اندود شده و دودی خودداری شود. اولین نکته در کنترل فشار خون در افرادی که دچار فشار خون بالا هستند محدودیت مصرف نمک است. استفاده از مکمل های امگا3 می تواند تا حدودی به کاهش فشارخون در افراد که دچار پرفشاری خون هستند کمک کند. 

امگا3 و آرتریت روماتوئید
مطالعات اخیر بیانگر این هستند که مصرف امگا3 می‌تواند به کاهش درد و سفتی مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند. علاوه بر این رژیم غذایی حاوی امگا3 می تواند اثر داروهای ضد التهاب را تقویت کرده و از این طریق نیز به کاهش درد و سفتی مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

امگا3 و افسردگی
جالب است بدانید که افسردگی در برخی کشورهایی که مردم در آنجا امگا3 زیاد مصرف می کنند کمتر مشاهده می شود. اما مصرف امگا3 درمان افسردگی محسوب نمی شود بلکه برای پیشگیری از افسردگی مفید است. در صورت وجود افسردگی لازم است حتماً با پزشک مشاوره گردد.

امگا3 و اختلال بیش فعالی
برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های امگا3 می تواند علائم بیش فعالی را کاهش دهد. اسیدهای چرب امگا3 برای عملکرد مغز بسیار مهم و ضروری هستند. افراد دچار اختلال بیش فعالی می‌توانند در کنار مصرف سایر داروهای تجویزی از مکمل های امگا3 برای کاهش علائم بهره ببرند.

امگا3 و فراموشی 
برخی شواهد بیانگر این هستند که امگا3 می‌تواند از مغز در برابر فراموشی و کاهش حافظه ناشی از افزایش سن محافظت کند. در یک بررسی که روی گروهی از سالمندان صورت گرفت مشخص شد که افراد مسنی که مکمل امگا3 مصرف می‌کردند کمتر از سایرین دچار زوال عقل و آلزایمر شده بودند. البته تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد.

امگا3 و کودکان 
امگا3 باعث افزایش توان مغزی در کودکان می شود. آکادمی طب اطفال آمریکا اعلام کرده که مصرف فرآورده‌های حاوی امگا3 برای افزایش توان مغزی در کودکان مفید است. اما باید به این مسئله دقت شود که امگا3 از چه طریقی برای آنها تامین می گردد. زیرا برخی مواد غذایی با وجود داشتن امگا3 حاوی مقادیری جیوه هستند که برای سلامتی کودکان مضر است. ماهی هایی که به دلیل وجود جیوه باید با احتیاط برای کودکان استفاده شود عبارتند از: کوسه ماهی، نیزه ماهی، تاج ماهی و نوعی از ماهی ماکرل.

منابع غذایی امگا3
بهترین منبع غذایی اسیدهای چرب امگا ? به خصوص DHA و EPA ماهی ها هستند. برخی از انواع ماهی ها نسبت به سایر ماهی ها مقادیر بالاتری امگا3 دارند. بهترین آنها عبارتند از: ماهی سالمون، ماهی هرینگ،  قزل آلای رودخانه‌ای و ماهی تن.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که حداقل دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید. سازمان غذا وداروی آمریکا نیز توصیه می کند که مراقب وجود جیوه احتمالی در برخی از انواع ماهی باشید. مصرف جیوه برای سلامتی همه افراد مضر است اما در کودکان و زنان باردار مضرات بیشتری دارد.

مکمل های امگا3
اگر به اندازه کافی ماهی مصرف نمی کنید بهتر است از مکمل های حاوی امگا3 استفاده کنید. برای تعیین مقدار مصرف مکمل های امگا3 بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مقادیر بالای امگا3 ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین در صورت مصرف هر نوع دارو لازم است قبل از شروع به مصرف مکمل های امگا3 جهت تعیین دوز مناسب با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

برای مشاهده و خرید مکمل های امگا3 اینجا کلیک کنید.

امگا3 در گیاهخواران 
چنانچه ماهی دوست ندارید و یا به هر دلیلی قادر به مصرف ماهی و یا مکمل های امگا3 منشا گرفته از ماهی نیستید و یا گیاهخوار هستید می توانید از مکمل های امگا3 مخصوص گیاهخواران استفاده کنید. نوع ALA امگا3 در مواد غذایی مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان، گردو، بروکلی و اسفناج موجود است. برای تهیه مکمل امگا3 مخصوص گیاهخواران می توانید از داروساز کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )